LCD handthermometer DT-300

Gestart door Busters, 21-04-2008 22:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Busters

Hallo Brouwers,

Ik ben op zoek naar een eenvoudige digitale betaalbare thermometer. Ik had er een van IKEA maar deze heeft mijn eerste brouwsel niet overleefd.
Er zijn al vele discussies over thermometers geschreven en daarbij kwam ik de "LCD Handthermometer DT-300 van Conrad" tegen.

Mijn vraag: is er iemand die ervaring met deze thermometer heeft (positief of negatief) of een alternatief? ???

Frank

               


Ronnie

Volgens de technische specs ziet dat er uitstekend uit voor ons doel en dat zal wel zo zijn -geen ervaring, maar in de Conead beschrijving zeggen ze dat het een type is met K-sensor en is niet zo nauwkeurig in het T° gebied dat wij beogen. Ik denk dat dit een fout is en dat dit toestel ofwel een NTC ofwel een PT100 of PT1000 sonde heeft, want een type K is een Cr/CrAl thermokoppel en dat wijkt bij 90°C soms 2,5°C af en is gemaakt voor meten tot 1100°C.

Tip: eenvoudige mechanische meter zoals deze met sondelengte van 1,5m werkt op 0,5° nauwkeurig. Kost maar € 12.00.

Ik gebruik die voor controle op mijn spoelwater en ook voor maischen als ik (demo of les) brouw op verplaatsing. Dit zijn goed bruikbare dingen en gaan niet stuk, ze hebben geen batterij vandoen, maar amateurbrouwers zien vaak graag ingewikkelder dingen met knopjes!

WERKT ALTIJD, veel hobbybrouwers zijn vergeten dat zulks nog bestaat! Heb nochtans ook digitale dingen, maar heb dat herontdekt toen ik plots met lege batterij zat.



Adrie

Zijn die echt zo nauwkeurig? Geniaal! Ik houd ook niet zo van al die batterijen die altijd op zijn als je geen nieuwe in huis hebt.

JWVG

Inderdaad een goede tip. Zit daar echt een sonde van 1.5 meter bij? Dan moet ik ook maar eens zoiets aanschaffen.

JW.

RobinB

Het enige probleem met die analoge thermometer is dat ondanks de grote nauwkeurigheid van de meter, het aflezen mijns inziens nooit op 0,5 ºC kan gebeuren!
Daar is de schaalverdeling niet nauwkeurig genoeg voor nl... (1 streepje = 2 ºC)

Adrie

Dat hoeft toch ook niet bij het maischen.

JWVG

Ha Robin,

Dat klopt natuurlijk wel weer. Aan de andere kant maak ik me geen illusies: in mijn systeem is de beperkende factor voor temperatuurcontrole de verdeling van de temperatuur binnen mijn maischketel / warmwatervat, niet zozeer de (aflees)nauwkeurigheid van de thermometer. Als ik niet uitkijk en goed (maar voorzichtig) roer zit er snel flink wat verschil tussen onder- en bovenkant als ik verwarm. Bij andere systemen kan dat anders zijn, ik praat alleen voor mezelf - maar zo'n digitale thermometer levert voor mij bij het maischen en de heetwaterketel vooral schijnzekerheid.

Bij het vergistende bier is dat gelukkig anders - met mijn UT100 kan ik het daar volgens mij wel vrij goed in de hand houden. Maar dat komt dan natuurlijk ook omdat de gistjes goed meehelpen met circuleren (door CO2 productie) en een homogene warmtebron vormen.

 :degroeten: JW

Menno

Citaat van: Adrie op 22-04-2008  10:15 uDat hoeft toch ook niet bij het maischen.

 ??? Ik dacht dat exacte temperaturen met maischen wel degelijk essentieel waren?  ???

Breng je mij nu in verwarring, of wat bedoel je exact, Adrie?  :weetniet:

Adrie

Precies zoals ik het zeg. Als je een tweestapsmaisch aanhoudt, maakt het voor de hoeveelheid vergistbare en onvergistbare suikers bijna niets uit of je de eerste stap nou op 60 of op 63 graden doet en de tweede op 70 of 73 graden. Bij een eenstapsmaischschema ligt het anders. Daar maakt het groot verschil of je op 66 of op 68 graden maischt. Daarom is een tweestapsmaischschema aan te bevelen bij een minder nauwkeurige thermometer. Lees ook DIT artikel (nog) maar eens.

En ook JW slaat de spijker op zijn kop. Je kunt wel nauwkeurig meten, maar dat is betrekkelijk zinloos als de temperatuurverdeling in je maischketel niet ook zeer egaal is en dat is nooit het geval.

RobinB

Citaat van: JWVG op 22-04-2008  10:18 umaar zo'n digitale thermometer levert voor mij bij het maischen en de heetwaterketel vooral schijnzekerheid.

Klopt ook helemaal! :)
Het enige wat ik wilde aangeven is dat de nauwkeurigheid van de meter van 0,5 ºC in de praktijk al niet haalbaar is.
Met digitale meters zie je dit ook, zo heeft de mijne +- 1 ºC speling, iets wat dus ongeveer overeen komt met deze.
Het warmteverschil in mijn pan is dan ook nog wel enkele graden soms, dus wat dat betreft...

Misschien dat ik hem nog wel eens haal ook!
Hij ziet er namelijk wel mooi "old-school" uit en het is zeker een voordeel niet afhankelijk te zijn van batterijen!
Het enige wat ik van analoge meters wat minder vind is de tragere respons, maar bij een uur maischen op 1 temp is dat natuurlijk ook geen issue :)

Menno

OK, Adrie, ik snap je reactie. Ik zal je artikel nog even goed bestuderen!  :leren:

JWVG

He, wat zijn we het weer eens allemaal  :duimop: Ik zal binnenkort eens 1 of 2 van die dingen bestellen - tot nu toe mat ik de maischtemperatuur ook vaak met zo'n glazen thermometer, maar dat vind ik toch wel weer eng ivm brekingsgevaar.

 :degroeten: JW.

Albertus

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 22-04-2008  09:49 uTip: eenvoudige mechanische meter zoals deze met sondelengte van 1,5m werkt op 0,5° nauwkeurig. Kost maar € 12.00.

Is deze echt zo nauwkeurig? In de specificaties (zie datablad) staat: +/- 3,5 °C bij 80 °C

Bert

bazje

Welke sonde moet je dan gebruiken bij deze analoge thermometer?

Ronnie

Citaat van: Adrie op 22-04-2008  09:56 uZijn die echt zo nauwkeurig? Geniaal! Ik houd ook niet zo van al die batterijen die altijd op zijn als je geen nieuwe in huis hebt.

Dat ding blijkt verrassend nauwkeurig, deze die ik hier heb heeft over dezelfde omtrek een gebied van 5 tot 100 °C, komt van een oude doorloop gasgeiser. Heb hem eens parallel gehangen met mijn digitale. Als je goed recht op de wijzerplaat kijkt zie je tussen de streepjes of ie 1/4, 1/2, 3/4 of het volgende streepje staat.

Die alcohol sondes zijn allemaal 1,5 m lang.

Bazje: begrijp je vraag niet, de sonde hangt er aan, zie datasheet.

Adrie

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 22-04-2008  14:10 uDat ding blijkt verrassend nauwkeurig, deze die ik hier heb heeft over dezelfde omtrek een gebied van 5 tot 100 °C, komt van een oude doorloop gasgeiser. Heb hem eens parallel gehangen met mijn digitale. Als je goed recht op de wijzerplaat kijkt zie je tussen de streepjes of ie 1/4, 1/2, 3/4 of het volgende streepje staat.

De afleesnauwkeurigheid is natuurlijk iets heel anders dan de meetnauwkeurigheid. Ik begrijp dat de afleesnauwkeurigheid 0,5 graad is, maar de meetnauwkeurigheid 3,5 graden?

Busters

Citaat van: Adrie op 22-04-2008  14:53 uDe afleesnauwkeurigheid is natuurlijk iets heel anders dan de meetnauwkeurigheid. Ik begrijp dat de afleesnauwkeurigheid 0,5 graad is, maar de meetnauwkeurigheid 3,5 graden?

Dus dan is de LCD handthermometer DT-300 beter?????
Heeft iemand nog een andere optie

RobinB

ik heb deze: 1 ºC nauwkeurig, waterdichte sonde, werkt op penlite (AA).
Je moet alleen ff een verbinding maken tussen 2 contactjes zodat hij iedere seconde sampled in plaats van iedere 10 sec!

Adrie

Citaat van: RobinB op 22-04-2008  16:18 uik heb deze: 1 ºC nauwkeurig, waterdichte sonde, werkt op penlite (AA).
Je moet alleen ff een verbinding maken tussen 2 contactjes zodat hij iedere seconde sampled in plaats van iedere 10 sec!

De link werkt niet

bazje

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 22-04-2008  14:10 uBazje: begrijp je vraag niet, de sonde hangt er aan, zie datasheet.

Ja, dat had ik gezien in die data-sheet, maar op mijn beurt begreep ik dat niet helemaal.

Extra vraagje dan : hoe heb je een en ander in gebruik ?
Ik bedoel : Ingebouwd in de ketel, een kastje, en dan die sonde gewoon in de ketel. is die sonde waterdicht en van voedselveilig materiaal ?
Sorry, extra vraagje is vraagjes geworden.... ;)

Henielma

Een andere optie als thermometer is de UT 100 van Conrad. Lekker groot display en werkt gewoon op 230 V dus nooit lege batterijen. De resolutie is 0,1 ºC de nauwkeurigheid is volgens mij +- 0,5 ºC maar dat staat niet in de handleiding. Tevens kan je deze als thermostaat gebruiken bij de vergisting.


bazje

Citaat van: Henielma op 22-04-2008  19:11 uEen andere optie als thermometer is de UT 100 van Conrad.

100% eens, maar zo'n "klokje" is toch ook een verrijking in of bij je installatie.... :pan:

RobinB

Citaat van: Adrie op 22-04-2008  16:40 uDe link werkt niet

gefixed!

Citaat van: RobinB op 22-04-2008  16:18 uik heb deze: 1 ºC nauwkeurig, waterdichte sonde, werkt op penlite (AA).
Je moet alleen ff een verbinding maken tussen 2 contactjes zodat hij iedere seconde sampled in plaats van iedere 10 sec!

jacob

Citaat van: Henielma op 22-04-2008  19:11 uEen andere optie als thermometer is de UT 100 van Conrad. Lekker groot display en werkt gewoon op 230 V dus nooit lege batterijen. De resolutie is 0,1 ºC de nauwkeurigheid is volgens mij +- 0,5 ºC maar dat staat niet in de handleiding. Tevens kan je deze als thermostaat gebruiken bij de vergisting.


Hoe gebruik je die sonde dan, want deze kan je volgens mij niet zo in je wort hangen?
Jacob   

Henielma

Je kan bij de UT 100 de sensor of gewoon in het wort hangen of als je dat niet vertrouwd kan je de sensor in een siliconen slangetje doen waarvan je de onderkant dicht maakt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.