Kokend water direct bij Brewferm kit

Gestart door tn91780, 19-04-2008 19:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tn91780

Klein vraagje : ik ben van plan een Brewferm Gold te combineren met Wyeast german ale gist en Muntons beerkit enhancer ... Siroop + Enhancer zitten in het vat maar heb er in mijn haast direct kokend water aan toegevoegd. Kan iemand mij zeggen of dit kwaad kan?

Hopmans

CiteerMuntons beerkit enhancer
Wat is dit voor goedje dan?
Een bierkit verbeteraar?

 :weetniet:

tn91780

Te koop bij Brouwland en vervangt suiker (bevat moutextract). Zou een rijkere schuimkraag en araoma bieden ...

Eduard

Een dergelijke combinatie heb ik ook mee geëxperimenteerd. Met een beetje mazzel gaat het wel goed. Het ligt vooral aan het aandeel kokend water. Kun je vertellen in welke volgorde je het e.e.a. in het vat hebt gegooid?

tn91780

Eerst siroop (gold kit)
Dan liter warm (niet kokend water)
Dan 500 gr Enhancer
Daarna rest kokend water (was lichtjes beginnen koken) - 3 pannen 1 per 1 toegevoegd en ondertussen steeds doorgeroerd ..

Alvast bedankt ... Ik wacht nu op afkoeling voor de gist bij te voegen ... .

Ondertussen ligt er een handdoek over (voor alle zekerheid qua infecties)

Eduard

Ah, je hebt de gist nog niet toegevoegd? Hoeveel koud water en hoeveel warm water heb je erin gegoten dan?

tn91780

Het was trouwens ongeveer een 10 & 11 liter kokend water (dus een totaalbrouwsel van 12 liter)

Eduard

Da's best veel. Dan moet je het zeker laten afkoelen, dat duurt zeker tot morgen! Als je nu de gist toevoegt sterft de gist meteen.

Overigens, voor de volgende keer:

- Blik met moutsiroop opwarmen in een pannetje water.
- In een ander pannetje Beer enhancer met water opkoken
- In het gistingsvat enkele liters koud water gieten
- Moutsiroop en pannetje opgeloste Beer enhancer er voorzichtig bijgieten
- Aanvullen met koud water

Eventueel nog wat laten afkoelen tot kamertemperatuur, en dan de gist erbij doen. Eventueel met een steriele lepel lucht in de oplossing slaan.
Deksel erop en laten gisten  :brouwen:

tn91780

Gist zit erbij (op 23 graden toegevoegd) maar waterslot geeft geen teken van leven. Er staat wel dikke schuimlaag op het brouwsel dus volgens mij fermenteerd ie wel. Kan dit een gevolg zijn van de Muntonsbeerkit enhancer in plaats van suiker dat gebruikt is? Misschien dat er bij pure suiker meer koolzuurontwikkeling gebeurd? Volgens mij ontsnapt er geen lucht...

bazje

Als er een dikke schuimlaag op het bier staat betekent dit dat je bier aan het gisten is en
als je waterslot geen activiteit vertoont op dat moment betekent dit dat je gistvat niet luchtdicht is en dus het koolzuur via een andere weg ontsnapt.

Kan geen kwaad, als je maar overhevelt in een vat dat wel luchtdicht is zo snel mogelijk nadat de schuimlaag is verdwenen!

Succes!

p.s.: Hoelang heb je eigenlijk gewacht voordat je de gist hebt toegevoegd?

RobinB

Citaat van: tn91780 op 22-04-2008  20:25 uGist zit erbij (op 23 graden toegevoegd) maar waterslot geeft geen teken van leven. Er staat wel dikke schuimlaag op het brouwsel dus volgens mij fermenteerd ie wel. Kan dit een gevolg zijn van de Muntonsbeerkit enhancer in plaats van suiker dat gebruikt is ? Misschien dat er bij pure suiker meer koolzuurontwikkeling gebeurd ? Volgens mij ontsnapt er geen lucht ...

Voor zover ik de beschrijving lees is de "Muntons beerkit enhancer" 50% moutectract en 50% suiker en kost € 6,30 voor 1 kg.
1 kg moutextract licht kost € 8,78 en 1 kg suiker € 0,90. Samengevoegd kost 2 kg "self-made beerkit enhancer" dus maar € 9.68!

Tip voor de volgende keer :) ;)

tn91780

Merci. Ik zal voorlopig uitgaan van 10 dagen gisting.

bazje

Citaat van: tn91780 op 22-04-2008  21:40 uMerci. Ik zal voorlopig uitgaan van 10 dagen gisting.

Ik zou uitgaan van een gisting afhankelijk van de schuimlaag...

tn91780

Alleee OK dan. Vandaag het deksel er eens afgehaald. Dikke laag schuim. Dus concreet: vanaf dat schuimlaag er af is mag ik 't overtappen naar een ander vat om van daar dan in flessen te bottelen. Ik wil 't uit laten klaren. Iemand een idee hoelang dit best duurt. En wanneer voeg ik 't best de 100 gram suiker toe voor de tweede gisting (op fles)? Na uitklaren (hoelang), suiker erbij dan bottelen. Of eerst uitklaren, dan suiker erbij, dan bottelen? Of uitklaren, bottelen en dan suiker direct in de fles? (Meest logische lijkt mij 't laatste of voorlaatste optie omdat het uiteindelijk toch een tweede gisting op de fles is.) 


RobinB

Ik zou zeggen ca 5-7 dagen voor de hoofdvergisting (afhankelijk vd activiteit kan het ook eerder of later), dan hevelen in een glazen mandfles en ca 2 weken laten uitgisten/klaren. Als dit klaar is terug hevelen in je pan of een bottelvat, bottelsuiker (liefst opgelost in wat water) erbij en (direct)bottelen. Wel de bottelsuiker goed verdelen over je bier; voorzichtig roeren.
De flesjes ca 14 dagen op kamertemp laten staan voor de hergisting, dan checken op koolzuur voordat je ze koeler wegzet.

Oja, niet teveel je gistvat openen om te kijken, hierdoor loop je een hoger risico op infecties...

tn91780

Dag 7. Er staat nog steeds schuim op de vloeistof. Dien ik effectief te wachten tot al het schuim verdwenen is ? Het ruikt in ieder geval naar bier maar als er na dag 10 nog schuim opstaat ??? Kan het kwaad om sowieso over te hevelen naar een mandfles voor uitklaring ?

bazje

Ik zou nog even wachten.
Hoe dik is de schuimlaag?

tn91780

Ik schat ongeveer 1 centimeter (moeilijk te zien door de wand van het gistingsvat). Dus wel naar beneden gegaan. Kan ik anders een fotootje sturen ?

bazje

Een foto zegt inderdaad meer, kijk rechts op deze pagina, helemaal bovenaan hoe je dat aan moet pakken.
Echter....
Wanneer er nog een centimeter op zit zou ik gewoon nog een paar dagen (2 of 3) wachten.
Dan zal het waarschijnlijk helemaal ingezakt zijn.

Nu zit ik mij ook te bedenken dat het geen schuim is wat je (moeilijk) kunt zien, maar de afzetting van de schuimlaag op de rand van de emmer....

RobinB

Ik zou gewoon hevelen!
Je haalt het jongbier wel van de dikste gist af en het kan nog mooi uitvergisten in de mandfles. Hierdoor krijg je ook een mooie laag CO2 op je bier, wat oa enige bescherming biedt tegen kaam.

Hevelen dus!  :duimop:

Jacques

Ik sluit me bij Robin aan. Je kunt beter iets te vroeg dan te laat overhevelen. Moet het waterslot nog echt flink werken en krijg je een dikke gistlaag onderin kun je desnoods nog een keer overhevelen (op voorwaarde dat je nog een extra mandfles hebt). Bij één van mijn bieren heb ik dat een paar maanden terug dat ook gedaan.

tn91780

Hier is zijn de foto's :

Schuimlaag (zijn de bruine strepen de restanten van het gistingsproces ?)



En hier overgeheveld om uit te klaren ... Speelt de omgevingstemperatuur nog een rol bij uitklaren (momenteel rond de 21 graden gemiddeld)


tn91780

Gewoon om effe te melden dat het biertje uitstekend geslaagd is. Het gebruik van de Wyeast gist in combinatie met het blikbier (Gold diablo) en bruine suiker heeft het biertje alvast een donkerdere kleur gegeven dan normaal en de typische Brewferm smaak is ook minder pertinent aanwezig. Thx guys.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.