Kraantjes reinigen zonder ze te slopen?

Gestart door oranjeboombiertje, 18-04-2008 23:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Ik maak gebruik van de bekende Brouwland gistvaten (met schroefdeksel) en dus ook de kraantjes. Na gebruik gaan deze kraantjes helemaal uit elkaar en in de chemipro caustic om te reinigen en dan weer in elkaar. Het uit en in elkaar zetten van de kraantjes gaat met veel (brute) kracht en ik heb al 2 kraantjes die zijn gaan lekken op het punt waar de cilinder (waarin het buisje met het handvatje zit) aan de vlakke plaat zit, dat is een rechte hoek waar veel kracht op komt te staan, vooral bij het uit elkaar halen.

Ik haal de kraantjes uit elkaar door een houten lepel door de cilinder te steken nadat het pijpje eruit is gehaald. De lepel leg ik dan aan 1 kant op een tafel/aanrecht of iets dergelijks en ik houd de andere kant vast. Dan pak ik het andere uiteinde van het kraantje (waar het schroefdraad zit) vast en trek hier aan (met veel kracht) tot het loslaat.

Is dit wel de juiste manier want op deze manier kan ik geloof ik 2 kraantjes per vat per jaar gaan kopen en daar word ik niet vrolijk van. Hoe halen jullie die dingen uit elkaar?

 :degroeten:
Wesley

Johannes

Citaat van: Oranjeboombiertje op 18-04-2008  23:06 uIs dit wel de juiste manier want op deze manier kan ik geloof ik 2 kraantjes per vat per jaar gaan kopen en daar word ik niet vrolijk van. Hoe halen jullie die dingen uit elkaar?

Zelfde manier, alleen ik ben gestopt met het gebruiken van die dingen. Dat was nog voor het kraantje ging lekken overigens.

Eduard

Is het niet mogelijk om de kraantjes te reinigen zonder ze uit elkaar te halen? Waar wort kan komen, kan ook schoonmaakmiddel komen ;). Of is anders pasteuriseren of uitkoken een optie? Anders: een 'echte' kraan monteren ;D.

oranjeboombiertje

Ik heb er ook aan gedacht om een metalen kraan er op te schroeven maar dit moet dan wel een vlinderklep kraan zijn want het blijft wort en jongbier wat er door moet stromen. Ik gebruik de kraantjes om te hevelen, bottelen, monsters te pakken, eigenlijk voor alles wat in en uit het vat moet. Ik wil ze daarom ook helemaal schoon hebben en ik denk dat reinigen zonder uit elkaar halen niet zo'n heel goed idee is.

Afgelopen weekend heb ik Johannes en Edgar een verhaal verteld over wat in vond in een platenfilter bij de pelgrim dat nooit uit elkaar gehaald was. Daar waren plaatsen waar wel bier kon komen (en dus volgens jouw theorie ook schoonmaakmiddel ;)) maar er zat alleen bruine drab en beestjes (zichtbaren beestjes, geen bacteriƫn :ziek:). Met dit beeld in mijn achterhoofd wil ik dus echt alles uit elkaar hebben om te reinigen en wil alles er uit kunnen spoelen.

Uitkoken lijkt me ook niet zo verstandig met plastic, dat houdt volgens mij niet zo van hitte.

 :degroeten:
Wesley

Menno

Citaat van: Oranjeboombiertje op 18-04-2008  23:24 uAfgelopen weekend heb ik Johannes en Edgar een verhaal verteld over wat in vond in een platenfilter bij de pelgrim dat nooit uit elkaar gehaald was. Daar waren plaatsen waar wel bier kon komen (en dus volgens jouw theorie ook schoonmaakmiddel ;)) maar er zat alleen bruine drab en beestjes (zichtbaren beestjes, geen bacteriĆ«n :ziek:). Met dit beeld in mijn achterhoofd wil ik dus echt alles uit elkaar hebben om te reinigen en wil alles er uit kunnen spoelen.

Dit zou toch regelmatig(er) gecontroleerd moeten worden? :weetniet:

Na constatering is er zeker een plan gemaakt om dit te voorkomen?  ;)

oranjeboombiertje

De afgelopen jaren was het Pelgrimbier ook niet erg geliefd bij bierdrinkers zeg maar ;)

Tegenwoordig is alles onder controle en zijn de beestjes uit de brouwerij verdreven :brouwen:

;D

 :degroeten:
Wesley


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.