Ik heb moeite om in het model van de geert iets zinvols in te vullen omdat ik niet begrijp hoe die sheet rekent en waar je dus iets in kunt vullen en wat de sheet daarmee doet. voor mij onbruikbaar dus. Wat meer ducumentatie erbij zou handig zijn.
Ik wil het wel proberen uit te leggen. Wel even snel snel nu...
Op blad1 vul je vanaf rij 4 de gegevens per brouwsel in : kolom A tot en met H, de andere kolommen worden berekend. Een rij voor één brouwsel. Met deze brouwsel maak je het model.
Later kun je hier brouwsel aan toevoegen. Ik ben van zo'n 15 brouwsels uitgegaan wat al redelijk goed werkt.
De andere werkbladen "gist max, beslag dikte en tijd op 66-66 graden" worden dan vanzelf berekend.
De gegevens van het nieuwe bier vul je eventueel in op rij 3
Op elk werkblad zie je een instructie staan in de vorm van "pas het veld "E5" aan, aan het aantal bieren en druk op "ctrl-shift-enter" Dat betekent dat als je op die cel gaat staan dat er een serie rijen wordt geselecteerd dmv bv de volgende formule (=LIJNSCH(D5:D16;B5:C16) ). Voor beslag dikte zie je dat die formule uitgaat van de selectie van brouwsels die in rij 5 tot en met 16 staan, dus 12 brouwsel. Als je een extra brouwsel hebt toegevoegd moet je dat doortrekken naar rij 17 en bevestigen met ctrl-shift-enter (array functie in excel)
Dit moet je doen voor elk blad (dus gist max, beslag dikte en tijd op 66-66 graden)
Voor gist max wordt er uitgegaan van een lineaire correlatie
Voor beslagdikte wordt er uitgegaan van een 2e orde polynoom (parabool)
Voor tijd op 60-66 graden wordt er uitgegaan van een y=aln(x)+b relatie
Blad berekening doet de uiteindelijke combinatie van de termen van de drie werkbladen
Ik hoop dat deze summiere uitleg werkt voor jou