Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergisting in CCT - stappenplan  (gelezen 1214 keer)

Offline Jamjantje

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vergisting in CCT - stappenplan
« Gepost op: 06-06-2018 17:18 u »
Ik vroeg me af wat de "best practice" is om met een CCT te werken en of er een soort stappenplan bestaat.
Wat ik momenteel in gedachten heb:
- vullen / waterslot erop
- na 1 dag reeds aftappen onderaan de conus om eiwit (en ander) bezinksel te verwijderen
- dan ongeveer elke 2 dagen een staal nemen voor SG meting?
- na hoofdvergisting (1week / 10 dagen) alle dode gist aftappen (en tegelijk lichte tikken geven om klevende gist aan de zijkant van het vat te doen zakken), aftappen tot er helder bier uitkomt
- toevoegingen (suiker, drooghop) doen en secondaire gisting starten

Ik vraag me vooral af of het zinvol is om al eerder of frequenter af te tappen en hoeveel.

Zaterdag begin ik aan mijn eerste brouwsel. Spannend!

Alvast bedankt voor jullie expert hobby advies!

mvg, Jan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: vergisting in CCT - stappenplan
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2018 18:03 u »
Ik vroeg me af wat de "best practice" is om met een CCT te werken en of er een soort stappenplan bestaat.
Wat ik momenteel in gedachten heb:
- vullen / waterslot erop
- na 1 dag reeds aftappen onderaan de conus om eiwit (en ander) bezinksel te verwijderen
- dan ongeveer elke 2 dagen een staal nemen voor SG meting?
- na hoofdvergisting (1week / 10 dagen) alle dode gist aftappen (en tegelijk lichte tikken geven om klevende gist aan de zijkant van het vat te doen zakken), aftappen tot er helder bier uitkomt
- toevoegingen (suiker, drooghop) doen en secondaire gisting starten

Ik vraag me vooral af of het zinvol is om al eerder of frequenter af te tappen en hoeveel.

Zaterdag begin ik aan mijn eerste brouwsel. Spannend!

Alvast bedankt voor jullie expert hobby advies!

mvg, Jan
Ik heb een Fastferment en doe weinig handelingen. Ik vergist gecontroleerd en bottel meestal na 2 weken met max 3 weken. Naargelang activiteit waterslot.
1 week hoofdgisting en daarna is waterslot rustig. De dag van bottelen haal ik de opvangbol er voor de 1e keer af. Meet het sg en 9 van de 10 keer bottel ik. SG tussen 1010 1020. Ik haal de bol weg en laat alles in bottelemmer en voeg bottelsuiker toe.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vergisting in CCT - stappenplan
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2018 22:02 u »
Net al bij bijna alles bij het brouwen kun je verschillend omgaan met een CCT. Het ligt ook aan hoe je werkt en hoeveel gist je ent.

Bij mij gaat bijna alle inhoud van mijn Braumeister in mijn rvs CCT. Ik laat het wort gedurende 20 30 minuten bezinken in de CCT. Vervolgens tap ik vaste deeltjes/trub af. De gist zit dan al bij het wort.

Na 2 dagen begin ik met het aftappen van de gist. Ik geef meestal in verhouding vrij veel gist. Dat betekent dat je ook veel gist hebt die uitzakt.

Vervolgens tap ik om de dag dan wel twee dagen gist af. Dat is afhankelijk van de hoeveelheid gist dat ik aftap en het verloop van de vergisting. Bij een langzaam verlopende vergisting tap ik minder vaak gist af dan bij een zeer vlot lopende vergisting. Ook kijk ik naar de pH van het bier. Als deze heel laag is tap ik minder gist af.

Anders gezegd er is geen stappenplan te geven. Laat je leiden door de gist. Zij zijn de baas in je CCT!

Offline haicoterbeek

• Vol lid
  • Brouwerij Ram
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2018 23:46 u »
Als je de sg meting doet met een refractometer  kun je elke dag meten om de vergisting te volgen. Dit biedt weer inzicht voor je volgende brouwsel!
Tikken tegen wand om residu los te maken van de wand doe ik nooit.
Aftappen van de gist is afhankelijk van het type gist, de hoeveelheid residu dat deze vormt, de inhoud van de dump leiding etc. Hier is geen eenduidige handleiding voor te geven.
Wordt er weinig residu gevormd en je wilt de gist niet hergebruiken voor het maken van een starter? Waarom zou je dan vaak aftappen of daar een schema voor volgen?
Gewoon doen en ervaren!

Offline Jamjantje

• *
« Reactie #4 Gepost op: 07-06-2018 23:41 u »
Bedankt voor de reacties en inzichten!

Ik begrijp dat de werkwijze afhangt van het type CCT vat. Met een Fastferment enkel de gist aflaten bij het bottelen (waarschijnlijk omdat het onhandig is om tussentijds af te tappen? Of is aftappen eigenlijk totaal overbodig?), bij een rvs CCT kan je vaker aftappen.

Ikzelf heb een SS Brewtech 50l rvs CCT vat  (dat ik ga vullen met Braumeister 20 liter wort), in een koelkast met temperatuursregeling. Ik plan om 1,5 zakje (1,5 x 11g) Fermentis Safbrew Abbay te gebruiken (droog op wort)

Ik vermoed dat het er op aan komt om de dode gist (en bezinksel) zo weinig mogelijk in contact te laten met het wort, en zoveel mogelijk af te tappen? Dit om de smaak te verbeteren?
 Het schema van Jacques lijkt me heel logisch
-   Trub aftappen na 30 min
-   Na 2 dagen een eerste maal een grote hoeveelheid aftappen (het slagveld van de eerste dagen  ;D)
-   Nadien om de 1 2 dagen aftappen, afhankelijk van de hoeveelheid gist, tot het bottelen.
-   SG meeting doen om de 1 2 dagen met een refractometer. pH ook meten ter controle/opvolging.

Qua hoeveelheid gist/trub aftappen: moet er afgetapt worden tot er helderder/vloeibaar wort uitkomt? Moet je opletten dat je niet te veel aftapt om de vergisting niet te remmen? Waarschijnlijk een beginnersvraag..  :o  maar ik vraag het me toch af..

Groeten!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 07-06-2018 23:47 u »
Ik begrijp dat de werkwijze afhangt van het type CCT vat. Met een Fastferment enkel de gist aflaten bij het bottelen (waarschijnlijk omdat het onhandig is om tussentijds af te tappen? Of is aftappen eigenlijk totaal overbodig?), bij een rvs CCT kan je vaker aftappen.

De werkwijze hangt vooral af van het verloop van de vergisting. Ook bij een Fastferment kun je vaker aftappen als je de bol niet gebruikt. Door het aanbrengen van een eenvoudig terugslagklepje voorkom je dat er zuurstof wordt aangezogen als je gist aftapt. Wel altijd een goedkoop terugslagklepje gebruiken in combinatie met een waterslot.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #6 Gepost op: 08-06-2018 10:10 u »
Ik brouw overwegend iets donkere zwaardere bieren en verstoor zo weinig mogelijk het proces en tap tussentijds niet af. De Fastferment bol zit na 10 dagen voor 2/3 vol en contact met de rest van het bier lijkt me dus niet zo groot. Ik bottel vrij snel, uiteraard na meting en nog nooit bommetjes gehad. Bevalt me prima. Ieder zoekt zijn eigen werkwijze waarbij dit forum onontbeerlijk is.
Een dag hobbybrouwen.nl niet bezocht is een dag niet geleefd haha

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 09-06-2018 20:16 u »
Ik brouw overwegend iets donkere zwaardere bieren en verstoor zo weinig mogelijk het proces en tap tussentijds niet af. De Fastferment bol zit na 10 dagen voor 2/3 vol en contact met de rest van het bier lijkt me dus niet zo groot.

Inderdaad ieder zijn ding. Het mooie van een CCT is dat je gist kunt aftappen. Daar heb je die bol niet voor nodig.
Hoeveel gist in de bol zit is afhankelijk van de hoeveelheid gist waarmee je begonnen bent en de mate van beluchten van het wort. Bij een zwaar bier kan het zijn dat niet alle gist in de bol past.

Offline Jamjantje

• *
« Reactie #8 Gepost op: 12-06-2018 22:55 u »
Dag Hobbybrouwers,

Nog eens bedankt voor jullie advies  :groots:

Ik heb ondertussen mijn eerste brouwsel gemaakt >:D. Heel leuke ervaring! Hopelijk volgt de beloning binnen een paar weken!
Wel wat foutjes gemaakt en maar 16 liter ipv 20 liter in het vat gekregen (had te veel achtergelaten in de brouwketel). Maar een ervaring rijker nu!

De vergisting en SG is als volgt verlopen:

bij aanvang: SG 1082

vergisting (met duplex waterslot)
na 10u: eerste bubbels
na 24u: om de 10s
na 48u: om de 5s
na 72u: heel traag, om de 2 min

na 72h: SG 1016 pH 4,2

Volgens het recept zou ik uitendelijk naar 1009 moeten gaan na 1 week op 20 graden, overhevelen, en dan 2 weken op 15 graden.

Moet ik nu reeds gist aftappen met de CCT, of nog een paar dagen wachten?

Ik vermoed dat ik ook veel zal moeten aftappen aangezien ik maar 16l ipv 20l in het vat heb, en 1,5 zakje gist ipv 1 gebruikt heb.

Vriendelijke groeten,

Jan

(PS. ik heb helaas geen terugslagklep kunnen installeren, dus er zal wel wat zuurstof in het vat komen bij het aftappen..)

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #9 Gepost op: 13-06-2018 07:31 u »
(PS. ik heb helaas geen terugslagklep kunnen installeren, dus er zal wel wat zuurstof in het vat komen bij het aftappen..)
Dat lijkt mij niet hoor... Wel wanneer je de opvangbol (of is het een bal) leeg terug plaatst en de afsluiter opent.

Ik gebruik een fermentasaurus. Nu de tweede keer in gebruik. De volgende keer zet ik de opvang bal (bol) er niet meer op. Ik tap het gewoon af in een schaaltje dat eronder staat. Ik hergebruik het gist toch niet, dus de bol is overbodig.

Ik heb de bol vier dagen na het brouwen verwijderd en tap nu om de twee dagen af. Tot er bijna niks meer uitkomt aan troep.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #10 Gepost op: 13-06-2018 09:51 u »
Dat lijkt mij niet hoor... Wel wanneer je de opvangbol (of is het een bal) leeg terug plaatst en de afsluiter opent.

Ik gebruik een fermentasaurus. Nu de tweede keer in gebruik. De volgende keer zet ik de opvang bal (bol) er niet meer op. Ik tap het gewoon af in een schaaltje dat eronder staat. Ik hergebruik het gist toch niet, dus de bol is overbodig.

Ik heb de bol vier dagen na het brouwen verwijderd en tap nu om de twee dagen af. Tot er bijna niks meer uitkomt aan troep.

Maar hoe voorkom je dan zonder terugslagklepje dat er water/lucht wordt aangezogen? Volume CO2 in de blowoff is groter dan het volume afgetapte gist?  :weetniet: 

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #11 Gepost op: 13-06-2018 12:50 u »
Maar hoe voorkom je dan zonder terugslagklepje dat er water/lucht wordt aangezogen? Volume CO2 in de blowoff is groter dan het volume afgetapte gist?  :weetniet: 
Als ik de vlinderklep open komt er dan lucht bij denk je? Als ik de opvangbal er terug onder zet (leeg)en dan de vlinderklep open, zal de lucht in de opvangbal inderdaad naar boven stijgen, dat klopt.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 13-06-2018 13:19 u »
Easywoods bedoelt mijn inziens dat door de ontstane onderdruk agv aftappen er water/lucht uit de blowoff gezogen wordt.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #13 Gepost op: 13-06-2018 15:15 u »
Easywoods bedoelt mijn inziens dat door de ontstane onderdruk agv aftappen er water/lucht uit de blowoff gezogen wordt.
Ohhhh. Nee die slang koppel ik los voordat ik aanzuig. De ballock laat ik erop zitten.

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 13-06-2018 20:30 u »
Ohhhh. Nee die slang koppel ik los voordat ik aanzuig. De ballock laat ik erop zitten.

Ik denk dat we elkaar niet helemaal begrijpen  ;)

Als je gist aftapt ontstaat er onderdruk, als je de slang loskoppelt wordt er toch lucht aangezogen? Je ballock houdt immers je CO2 koppeling open. Anders is het als je je ballock afkoppelt... dan blijft er een onderdruk die of door nieuw gevormde CO2 wordt gecompenseerd danwel door CO2 uit een CO2 fles... Of zie ik iets over het hoofd?  :weetniet:

Offline Easywoods

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 13-06-2018 20:31 u »
Easywoods bedoelt mijn inzins dat door de ontstane onderdruk agv aftappen er water/lucht uit de blowoff gezogen wordt.

Presies  :biersmile:

Tags: