Witte kristallen op pH meter

Gestart door BuBS, 10-04-2008 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Hallo,

Even een vraagje, als ik mijn pH meter in de bewaarvoeistof zet in zijn eigen afsluitdopje, dan komen er altijd witte kristallen aan het randje van potje. Waardoor worden deze kristallen gemaakt en wat kan ik doen om dit te voorkomen.
Ik bewaar de pH meter in bewaarvloeistof voor pH meters.

Gr Kees

Jacques

Dat is gewoon het zout (KCl) van de bewaarvloeistof. Deze kun je afpoetsen met een vochtige doek nadat de kristallen een tijdje nat zijn geweest.

BuBS

Dank je Jacques voor je antwoord.
Het kan dus geen kwaad ?


Jacques

Nee. Wel zou ik de kristallen verwijderen.

JeroenCV

Kan helemaal geen kwaad, maar goed schoonmaken is belangrijk.

Door de kristallen, sluit het niet helemaal af, en zal je meer last van indampen hebben, en dus meer kristallen krijgen....vicieuze cirkel.

Oscar

Citaat van: BuBS op 10-04-2008  21:16 uHet kan dus geen kwaad ?

Kees, in je vorige carierre heb je dit denk ik veelvuldig gebruikt... Gewoon keukenzout bevat ook een deel kaliumchloride, niets aan het handje dus..

Ronnie

Iets meer vanwaar die kaliumchloride vandaan komt en over het op een goede manier wegbergen van een pH elektrode:

De goede werking van een pH-referentie-elektrode is gebaseerd op een gelijkmatige uitstroom van zout (door diffusie van meestal KCI) naar het proces. De uitstroom vindt plaats van hoge naar lage zoutconcentratie. Op het moment dat er geen zout meer uit de referentie-elektrode kan stromen is deze uitgewerkt.
   
De levensduur van een referentie-elektrode mag natuurlijk niet bekort worden door verlies van zout tijdens opslag. Daarom dient deze bewaard te worden in een zoutoplossing van dezelfde soort en met dezelfde concentratie als waarmee de referentie-elektrode gevuld is.

Zelfs wanneer men GEEN BEWAARVLOEISTOF gebruikt krijgt men uitstoot van zout en dus witte neerslag!

Concreet: Laat de elektrode rusten in een "bewaarvloeistof". Elektrodes van goede kwaliteit zitten in een goed afsluitende dop waarin men die vloeistof kan gieten. Wanneer je de pH meter dan wil gebruiken: afspoelen met koud water.

Die bewaaroplossing maak je gewoon zelf met wat KCl in demiwater. (flinke hoeveelheid, ik zou zeggen tot verzadiging).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.