Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Duitse pils  (gelezen 15094 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Duitse pils
« Gepost op: 08-04-2008 09:49 u »
Ha allemaal,

Tijd om weer eens een ondergister te maken - mijn nieuwe 'dedicated beer fridge' heb ik tenslotte niet voor niets! Volgens mij is eenvoud in deze een goede raadgever, en ik wil mijn ingrediënten goed leren kennen, dus 1 mout (pils) en 1 hop (Hallertau mittelfruh). Het idee is om richting een Duitse pils te gaan - gewoon een lekker, hoppig maar niet te bitter bier. Ook wil ik niet al te veel body - moet goed door te drinken zijn. Ik zit qua bitterheid aan de bovenkant van Derek Walsh, qua kleur aan de onderkant, qua SG mooi middenin. Hier is het plan:

Voor 22 L, 1.047 start SG, 6 EBC (Morey), 27 IBU (Tinseth), 83% efficientie, 90' koken:

4.0 kg.  Pilsener 3 EBC dingemans (100%)

30.0 g. Hallertauer Mittelfruh Pellets 4.40%, 90 min.
15.0 g. Hallertauer Mittelfruh Pellets 4.40%, 30 min.
15.0 g. Hallertauer Mittelfruh Pellets 4.40%, 5 min.

Wyeast 2206 Bavarian Lager (ik probeer een starter van 3-4 L te krijgen, plus de normale dosering yeastvit, en 1 dag beluchten)

Maischen: 4.0 L per kg mout
- 10 min. op 50C
- 30 min. op 60C
- 30 min. op 70C
- 5 min. uitmaischen en spoelen op 78C.

Ik gebruik gewoon Wagenings water, wat erg zacht is, en dus vrij geschikt voor een dergelijk bier. Ik realiseer me dat de 50C stap bij sommigen kritiek zal oproepen, maar als ik de discussies lees zijn er toch nog mensen die dit een goed idee vinden voor een dergelijk bier in verband met uiteindelijke helderheid. Klopt dat, of is de algemene opinie tegenwoordig dat dit echt helemaal nooit nimmer niet nodig is, zelfs niet voor een pils?

Verder nog opmerkingen of suggesties? Ik heb Munchener mout overwogen, maar eigenlijk vind ik dat je pils gewoon met pilsmout moet kunnen brouwen. En ik gebruik inderdaad een nobele hop voor de bitterheid, maar ik heb momenteel niets anders. Bovendien vind ik het dus leuk om de smaak met uitsluitend Hallertau Mittelfruh te proeven.

Hij staat voor a.s. zaterdag op het programma (nee, ik kan hem niet in Ermelo komen brouwen - ik begin pas rond 6 uur 's avonds, en ben de rest van de dag druk met gezin), als mijn smackpack tenminste meewerkt. Ik plan om op de gistkoek van dit brouwsel een zwaardere ondergister te vergisten, waarschijnlijk een Duitse Bock.

:degroeten: JW.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JWVG

• Super lid
Re: Duitse pils
« Reactie #1 Gepost op: 08-04-2008 09:57 u »
Oh ja, ik heb ook nog overwogen om een decoctiemaisch te doen - los van het nut daarvan vind ik dat gewoon grappig, maar ik doe het deze keer maar niet, omdat ik 's avonds wil brouwen en mijn tijd efficient moet gebruiken.

Ik wil het vergistende bier op 10C houden mbv mijn PT100 regelaar. Dat is toch vrij ideaal voor deze gist en een dergelijk bier?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 08-04-2008 10:01 u »
Ha JW,

Met dit recept lijkt me helemaal niets mis. Een pils met alleen pilsmout kan uitstekend, zeker met zo'n mooie hop en gist, hoewel de Bavarian Lager niet echt een pilsgist is. Wat betreft de 50-gradenstap is er nog steeds verdeeldheid. Ik houd (vanwege de temperatuur van het water dat uit de kraan komt) altijd een korte rust aan bij 50 graden en daar is niets mis mee. Volgens sommige bronnen geeft de 50-gradenstap juist wat extra body/mondgevoel. En wat helderheid betreft hoef je je bij een pils geen zorgen te  maken. Je lagert toch immers rond 0 graden?

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 08-04-2008 10:06 u »
Ja, ik lager rond de 0ºC. O.K., dan laat ik de 50 ºC toch maar zitten - het is de eerste keer dat ik 's avonds brouw, dus ik zal efficient moeten zijn.

Ik heb in het verleden prima ervaringen gehad met deze gist - anderen ook volgens mij, ondanks het feit dat het inderdaad niet echt een specifieke pilsgist is. Daarnaast wil ik de gist dus hergebruiken voor een bock. Dat waren voor mij de afwegingen. Wat voor gist zou jij idealiter gebruiken voor een Duitse stijl gist?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-04-2008 10:09 u »
Nou er zijn zat goede pilsgisten en de Bavarian Lager kan prima, hoor. Bij ondergisters komt het niet zo nauw als bij bovengisters. Ik heb niet veel ervaring met ondergistende bieren (ik heb nu sinds kort pas een vergistingskoelkast), maar de Bohemian Lager is zeer geschikt voor een (Noord-)Duitse pils.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 08-04-2008 10:55 u »
Volgens mij moet een pils wat droger zijn en kun je beter een ondergist nemen die wat verder doorvergist.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 08-04-2008 11:26 u »
Huh, bedoel je verder doorvergist dan Bavarian lager? Volgens mijn Wyeast info in promash vergist die behoorlijk ver door voor een lagergist (althans vergeleken met de andere wyeasts) - 77-73% schijnbare vergisting.

JW.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 08-04-2008 11:32 u »
Misschien bedoel ik dat deze gist zo'n moutige indruk geeft. Ik weet het niet.

Feit is volgens mij dat er niet veel voorbeelden zijn van Zuid-Duitse droge pilsners. De vraag is wat je beoogt: een droog, bitter pils (NoordDuits, denk aan Jever maar ook aan Flensburger en dergelijke), of meer een sueffig bier (hoe dat dan ook vertaald zou moeten worden) zoals de Zuid Duitsers brouwen, meer Helles/Export achtig.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 08-04-2008 11:33 u »
De Bavarian gist ver genoeg door, hoor. Twee keer heb ik een pils hiermee gebrouwen en beide eindigden op 1009 (start rond 1052). Hij heeft inderdaad een behoorlijk moutig profiel.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 08-04-2008 11:36 u »
Mijn Nederpils eindigde destijds met de Bavarian lager op 1.008, dus ik maak me inderdaad niet zo heel veel zorgen.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 09-04-2008 15:59 u »
Zo, smack pack staat strak, dus tijd voor een starter. Voor mijn doen pak ik het groots aan, met 3 L starter. Zaterdagochtend nog even een litertje erbij voor wat laatste energie.

Moet je yeastvit toevoegen voor het koken van het wortextract, of nadat het is afgekoeld? Meekoken denk ik, toch?

JW.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 09-04-2008 16:04 u »
ik voeg het toe als het is afgekoeld. Mijn ervaring met de gistvoeding van Brouwland was dat deze ontleed als het wordt meegekookt, hoe dat met yeastvit zit weet ik niet.

Het is een (droog) zout dus het kan als steriel worden beschouwd dus daarvoor hoeft het niet meegekookt te worden.

:degroeten:
Wesley

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 09-04-2008 16:08 u »
Hmm.... ik deed nog even snel een zoekactie na mijn post, en dacht daaruit op te maken dat ik het wel moest mee koken. Ik heb het er dus al ingefl*kkerd  :verbergen:. Ik rook wel even een vleug ammonia voorbijkomen... Hoop dat het toch goed gaat. Overigens is het volgens mij zeker niet alleen zouten, er zit toch ook dode gist in?

JW.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 09-04-2008 16:11 u »
Dat weet ik niet zeker maar toch, het grootste gedeelte bestaat uit zout en daardoor is de wateractiviteit zo laag dat een micro-organisme er niet in/op zal overleven. Die ammoniak lucht heb ik ook altijd gemerkt bij het meekoken en daarom ben ik daar mee gestopt.

Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 09-04-2008 16:27 u »
Ik kook wel altijd mee en heb nog nooit ammoniak waargenomen.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 09-04-2008 16:29 u »
Het was maar heel even, dus misschien stelde het niets voor, maar volgens mij rook ik het wel. Nou ja, het is gekookt dus steriel, veel kan er niet mis gaan.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #16 Gepost op: 09-04-2008 16:43 u »
Nutrivit stinkt naar ammoniak als je het kookt... Siris Yeastvit ruikt niet naar ammoniak.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 09-04-2008 16:46 u »
Hmm... tja, wat zal ik zeggen. Ik heb echt Siris yeastvit, en ik rook echt ammoniak. Maar goed, dat wordt al snel een welles nietes discussie.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #18 Gepost op: 09-04-2008 19:07 u »
Oeps, dat kwam er bij mij ook wel een beetje stellig uit :-\ (dat krijg je als je snel tikt). Ik vind brouwzouten over het algemeen wel een beetje stinken, maar daar proef je niets van terug in het uiteindelijke bier...

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #19 Gepost op: 09-04-2008 19:16 u »
Siris YeastVit en ook Wyeast en ook Nutirvit stinken allemaal naar ammoniak. Het is een noodzakelijke voedingsstof voor gist.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 09-04-2008 19:24 u »
Volgens mij ontleed die ammoniak tijdens het koken en dan heeft de gist er niet veel meer aan, dat was volgens mij een goede reden om de gistvoeding niet mee te koken.

Misschien kan Siris hier eens een lichtje op schijnen?

Wesley

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 12-04-2008 14:49 u »
 :echtboos: :rundum: Een uurtje geleden begonnen, voor het eerst dat ik niet 's ochtends begin, dus ik probeerde de snelheid er een beetje in te houden. Snel inmaischen, half theelepeltje melkzuur toevoegen om de pH te verlagen. Nog een half theelepeltje, nog een half theelepeltje. Toen viel het kwartje, en ik keek ik op het flesje. Het was geen melkzuur maar Calcium Chloride oplossing  :verbergen:. En nu net bij die ene bierstijl (pils) waar mijn water vrij ideaal voor is  :huilen:. Maar ja, ik had geen zin om alles weg te gooien en overnieuw te beginnen - een snelle berekening leert dat mijn Calcium concentratie nu zo'n 80 ppm is en chloride 95. Dat zal nog wat dalen door menging met spoelwater, dus op zich is er niet zo veel aan de hand ,maar het is zeker geen ideaal water voor pils meer.

Dat is dus een fout die ik nooit meer zal maken...

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 12-04-2008 14:59 u »
Nog een geluk dat ik niet per ongeluk jodium tinctuur heb toegevoegd  ;D

Dit zijn nou precies het soort fouten dat ik bij mijn studenten op practica aanmerk als 'heel dom'.

Jw.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 12-04-2008 19:16 u »
Tjonge, dit was niet bepaald mijn meest geslaagde brouwsessie.... Aangezien dus door een fout van mij er vrij veel CaCl2 in de maisch terecht was gekomen, besloot ik om niet te gaan spoelen, zodat ik het wort kon mengen met onbehandeld water. Maar ja, daardoor daalde mijn efficientie ineens van de normale 83% tot 65%  :nut:. Dat werd wel een beetje erg slap, daarom halverwege de kook bedacht dat ik er maar 350g suiker aan toe ging voegen (was al te laat voor extract, vond ik). Hopelijk is het SG nu weer binnen pils grenzen terecht gekomen, maar ik kan natuurlijk niet meer volhouden dat dit een Duitse pils is.... Meer een Budweiser kloon of zo, zij het met prima hop! Nou ja, het zal best te drinken zijn op een zonnige middag.

JW.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 13-04-2008 09:53 u »
Vanochtend staat er een mooie schuimkraag op, en blubt het al behoorlijk. Temperatuur van het jongbier (volgens opplaksticker is gedaald tot 13C, in de koelkast is het 10C. Tijd om mijn temperatuur regelaar aan te gaan sluiten. Ik ga de sensor op het glazen gistvat plakken, zoals anderen ook gedaan hebben, met een schuursponsje. Mijn vraag is: wat is de optimum temperatuur voor deze bavarian lager? In promash wordt 11.6C aangegeven, zal ik dat aanhouden, of nog iets kouder?

JW

Tags: pils gistvoeding