Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Graanmolen/ koelen en filteren  (gelezen 2351 keer)

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Graanmolen/ koelen en filteren
« Gepost op: 06-04-2008 18:37 u »
Hallo,
ik ben een startende biermaker (echte amateur dus die nog veel moet en wil leren)
Ik heb een soort graanmolen met verstelbare schijven gekocht(gebruikt) Is deze redelijk bruikbaar? Hoe ver moeten de schijven uit elkaar of kun je dat pas zien als je aan het schroten bent. De schijven zijn verstelbaar van 1 cm tot bijna 0 zodat de schijven tegen elkaar draaien. Moet de mout allen maar gebroken zijn. En gebeurd dat dan met alle korrels?
Verder wil ik een koeler maken van dunne koperen buis. Ik wil eigenlijk het wort DOOR de koperen buis laten lopen en de buis in een vat met koud water en dit steeds verversen uiteraard. Is het aan te raden om deze manier te hanteren? Ik had mij voorgesteld om bij het hevelen dan gelijk het wort door deze koeler te laten lopen zodat het direct vanuit 80 graden al direct tijdens de heveling al gekoeld zou worden. Het filteren duurt toch een uur en kan zo al afkoelen. Gaarne advies!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: graanmolen/ koelen en filteren
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2008 18:51 u »
Hee beermenke,

welkom hier ! Is dat zo'n schijven molen van Brouwland ?

Die moet je afstellen tijdens het schroten (de 1e keer dus alleen). Voor de koeler kun je denk ik beter dan een dompelkoeler gebruiken, dus het koude water door de koperen buis laten stromen. Of je moet een tegenstroomkoeler maken. Wat het beste werkt is een platenkoeler....(eigenlijk ook gewoon een tegenstroom koeler)

Offline Frans007

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Graanmolen/ koelen en filteren
« Reactie #2 Gepost op: 11-04-2008 23:21 u »
Hallo Beermenke,

Het hangt er vanaf waar je de molen hebt gekocht, en hoe die werd aangeboden. Officieel moet je een schrootmolen hebben die het mout schroot. Dat wil zeggen dat je de korrels breekt. Optimaal is dat de korrel in twee helften uit elkaar valt. Chocolademout daarentegen wordt zeer fijn gemalen. Daar neem je ook maar weinig van. Dat betekent dat je de molen toch geregeld opnieuw instelt. Ik stel zelf mijn molen bij het begin van het schroten steeds losser en maak dan een paar omwentelingen, totdat de eerste ongebroken korrels verschijnen, dan stel ik hem weer een tikje terug en weet ik dat ik goed zit.

Mijn koeler is van 5 m dunwandige buigbare koperen pijp zoals je die gewoon in de bouwmarkt kan kopen. Met een beetje handigheid (moet je hebben als brouwer) maak je hier een spiraal van die mooi in je vat past, met de twee uiteinden omhoog (het onderste uiteinde in het midden van de spiraal omhoog leiden). Met slangklemmen twee stukken tuinslang eraan, de ene met een koppeling aan de kraan maken, het andere in de spoelbak laten hangen. Koelt prima en is zo klaar.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Graanmolen/ koelen en filteren
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2008 12:51 u »
Ik ben het niet met Frans eens. Moutmolens hoeven - eenmaal goed afgesteld - nooit meer opnieuw afgesteld worden. Welke mout je ook gebruikt.

Tags: