Stand van de schoepen voor roerwerk?

Gestart door Marcel, 05-04-2008 20:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel

Ik ben sinds enige tijd een nieuwe installatie aan het maken. Binnenkort zal ik enkele foto's plaatsen.

Mijn hoogte en breedte verhouding van de maischketel is niet helemaal ideaal. hij is in verhouding hoger dan in omvang. Hieronder een foto. Wellicht zal er nog een stuk afgeslepen worden.

Hierdoor heb ik enkele vragen in verband met de stand van de schoepen voor het roerwerk.

1. Moeten de schoepen vlak langs de bodem om verbranding te voorkomen?
2. Ik heb een opwelling van warmte naar boven nodig, is hiervoor een bepaalde stand en/of krul in de schoepen noodzakelijk?
3. is het verstandig om boven de grotere roerbladen halverwege de maischketel nog enkele kleine te plaatsen?



wiwi

Ronie heeft hier ooit een mooi roerwerk laten zien, met wat opzoekwerk moet dat terug te vinden zijn.

Ronnie

Marcel, gebruik de zoektermen "roerwerk" en "degelijk roerwerk" eens, je vindt er heel wat.

Ik heb onderaan de as een bodemschraper, dat is één vleugel die tamelijk vertikaal (lichtjes schuin dus) net boven de bodem draait. Een eind daarboven zit de helix schroef uit één opengerekte cirkel gemaakt.

Jacques

Klik ook even op het tagwoord 'roeren' onder de draad. Je krijgt dan een overzicht te zien van draden die over het roeren van het beslag gaan.

Marcel

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb de tags gelezen en zie verschillende roerwerken, propellorvorm, draaivorn, rechte vorm...

Ik kan me voorstellen dat alle opties in een goede verhouding ketel perfect werken. Maar welke vorm geeft een goede opwaartse stuwing. Mijn gevoel zegt dat ik een blad van dun onder naar breed boven moet hebben. Dit in de vorm van de "buik" van de ketel. Een draaiing erin kan waarschijnlijk een stuw naar boven geven. Uiteraard zal de stuwing ook afhankelijk zijn van de snelheid.


William

Mijn ervaring in een proeflaboratorium voor bereiding van toetjes en yoghurts is dat je een goed menging krijgt als je een verticale as gebruikt met hierop een kruis van 4 horizontale metalen platte latjes. Deze metalen latjes zijn aan de uiteinden getordeerd over een hoek van ongeveer 60 graden. De hoek van tordering loopt dan geleidelijk van 60 graden aan de uiteinden tot 0 graden op het contactpunt met de verticale as. 

Ik hoop dat je dit snapt. ;D

wiwi

Citaat van: Marcel op 05-04-2008  20:53 uEen draaiing erin kan waarschijnlijk een stuw naar boven geven. Uiteraard zal de stuwing ook afhankelijk zijn van de snelheid.

Ik weet niet meer onmiddellijk waar ik dat opgevangen heb maar ik meen te weten dat men centraal best een stuwing naar onder teweeg brengt zodanig dat het beslag langs de zijkanten weer omhoog komt.

Ronnie

Veel hangt ook af van de snelheid van de motor, die je best niet te hoog aanhoudt (oxidatie!).

Hoge snelheden: een smalle helix, kijk naar verf en pleistemengers voor de boormachine, die halen dat flink door elkaar.
Lage snelheden: brede schroef.

EBC


Mijn intuitie zegt dat: Stuwing naar onder forceert een stroming over de gehele bodem. Stuwing naar boven doet dat niet.
Kijk eens naar wat onze vriend John Schmidling zegt: http://schmidling.com/mix.htm

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.