Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Olijfolie artikel in BYO  (gelezen 5686 keer)

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Olijfolie artikel in BYO
« Gepost op: 05-04-2008 10:33 u »
Ha brouwbroeders,

Johnny Max van de Brewcrazy podcast heeft een poos geleden een forum opgezet om luisteraars van podcasts in het algemeen wat dichter bij elkaar te krijgen (http://www.brewtribe.com). Omdat ik graag podcasts luister vond ik dit wel een leuk idee en heb ik daar wat berichten gepost... helaas stelt het forum op technisch gebied niet zo veel voor, dus verloor ik al gauw mijn interesse een beetje moet ik eerlijk zeggen :-\.

Op het forum heb ik wel fotos van mijn Barley Wine brouwsessie gepost en aangegeven dat ik een drupje olijfolie gebruik in de beluchte starters:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8034.msg103044.html#msg103044

Een poosje later kreeg ik een mailtje van de moderator, hier de communicatie:

Casper,
I want to use your pictures of your explosive ferment in an article I am writing. If that is okay, could you send me them. And you full name and where you live, so I can give you credit.
and a brief explination about how you heard about it and the results. ASAP or it will be too late. I need to get the article in tomorow Sunday

Thanks,
Johnny MAX

---------------------------------

Hi Johnny,

Sure you can use the pics for your article. I'm only not completely convinced that just adding olive oil will give such an explosive fermentation... do you?

My theory it’s a combination of several elements, mainly oxygen, nitrogen and the fatty acids. I add olive oil to the yeaststarter because it prevents foaming when I’m aerating and it provides fatty acids for healthy cell membranes. I’m not a chemist, so I really don’t know how it exactly works. I make a starter a week before brewing and add Siris YeastVit (yeast nutrients), a drip of olive oil and aerate it for 24 to 36 hours constantly. I let the yeast flocculate out and repitch the starter at brewing day with fresh wort. This technique works great for me! My beers always ferment out completely with an ADF sometimes as high as 86% for Belgian Ales!

I first heard about adding olive oil on the Dutch homebrew forum www.hobbybrouwen.nl/forum. Some friends of mine were in a discussion group at www.Brouwland.com where Jean Marie Rock (the head brewer of Orval) was telling a story about using olive oil for the fermentation of Orval trappist back in the summer 2007. A guy from Wyeast who was there also agreed with him and I’ve got the feeling this technique is used by more professional European brewers for quite a while. So the Trappists gave me the idea... where did you first heard about it?

Kind regards,

Caspar Kuik
Amersfoort, the Netherlands

--------------------------

Sla ik gister de nieuwe Brew Your Own open, zie ik ineens mijn foto terug op pagina 37 met een foutieve beschrijving zonder bronvermelding! Heb het artikel nog niet gelezen, ga ik vanmiddag even doen... maar dit is wel apart laten we maar zeggen ;D.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
Re: Olijfolie artikel in BYO
« Reactie #1 Gepost op: 05-04-2008 11:14 u »
Ha! Ik dacht al, die foto komt me bekend voor! Maar er stond een hele andere naam bij. De apparatuur (mandflessen en beluchtingsset) zag er ook niet erg amerikaans uit. Ik heb het artikel nog niet gelezen... grappig zeg.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 05-04-2008 13:03 u »
Ik zou wel om een "rectificatie" vragen met de juiste bron vermelding zodat jij de juiste credits krijgt... 8)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 05-04-2008 13:30 u »
Sla ik gister de nieuwe Brew Your Own open, zie ik ineens mijn foto terug op pagina 37 met een foutieve beschrijving zonder bronvermelding! Heb het artikel nog niet gelezen, ga ik vanmiddag even doen... maar dit is wel apart laten we maar zeggen ;D.

Ach ja, zo gaat dat hoewel het niet netjes is. Je kunt je zelfs nog afvragen of jij als bronvermelding moet worden aangemerkt of hobbybrouwen.nl. In principe is het plaatje vrij beschikbaar!

Ik heb het artikel in BYO gelezen en vind het niet zoveel toevoegen aan de discussie die we zelf al hebben gevoerd. Misschien is het leuk om te verwijzen naar het artikel dat in BYO wordt aangehaald: een MSc thesis van Grady Hull (www.brewcrazy.com/hull-olive-oil-thesis.pdf) (Univ. Heriot-Watt te Edinburgh, Scotland).

Zelf denk ik dat je een veel groter effect krijgt als je de vetzuren zelf toevoegt in plaats van de olie. Bij olijfolie zitten de vetzuren nog aan de glycerolketen veresterd. Het is maar de vraag of gist deze splitsing zelf kan uitvoeren. Door middel middel van het enzym lipase kunnen de vetzuren en glycerol van elkaar gesplitst worden. Lipases zitten bv in rauwe melk.

In olie zullen als gevolg van veroudering van de olijfolie altijd vrije vetzuren aanwezig zijn (ongeveer 1-2 %; het gaat dan een beetje kaasachtig smaken; kaas ontleent een deel van z'n smaak ook door afbraak van vet tijdens rijping). Misschien heb je juist verouderde olie nodig voor een optimaal resultaat. Een leuk idee voor een experiment.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 05-04-2008 14:43 u »
In gistcellen zitten inderdaad lipase-enzymen die de splitsing kunnen uitvoeren, las ik toevallig gisteren in het boek Brewing Science and Practice.

Nou ja toevallig, ik ben bezig mijn presentatie voor te bereiden voor de Opendeurdagen van Brouwland. Deze gaat over mijn gistexperimenten.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 05-04-2008 16:00 u »
Nee hoor, ik ga me zeker niet boos maken hierover... eigenlijk vind ik het wel grappig :D. Misschien dat ik wel even een mailtje ga sturen naar BYO, dat het mijn gist-starter opstelling is en hoe ik een starter maak of zo (met alle foto's die hier op het forum staan + een verwijzing naar deze site). Maar als dat zover is post ik het wel ;).

@Gerb: ik denk dat dit artikel wel op de site van BYO en Brewcrazy komt, maar het blad is nog niet uit in Amerika. Wij Nederlanders ontvangen het blad eerder >:D. Ik heb zelf geen scanner...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 05-04-2008 16:38 u »
ik ben bezig mijn presentatie voor te bereiden voor de Opendeurdagen van Brouwland.

Hee zou, leuk zijn als we op dezelfde dag aanwezig zijn.... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 05-04-2008 17:03 u »
Oscar,

Doe jij één of meerdere presentaties? Meestal probeert Bart Balis elke dag een aardige presentatie over bier te programmeren. Dat zou kunnen betekenen dat we elkaar niet treffen. Maar volgend weekend zien we elkaar uitgebreid in Ermelo.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 05-04-2008 17:09 u »
Ik doe er 1 voor zover ik weet, 'k weet alleen nog niet welke dag.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 05-04-2008 18:21 u »
Lipases zitten bijvoorbeeld in rauwe melk.

Zullen we dat dan maar toevoegen aan onze starters ;D

:verbergen:
Wesley

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #10 Gepost op: 05-04-2008 22:03 u »
Zullen we dat dan maar toevoegen aan onze starters ;D

Goed idee, of we hangen er een stukje Goudse boerenkaas in  :-\

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #11 Gepost op: 05-04-2008 22:05 u »
Mail 'm ff naar mij toe, dan stel ik 'm tijdelijk beschikbaar voor downloaden...

Niet te openbaar he, dit materiaal is wel copyrighted (al nemen ze het zelf ook niet zo nauw met bronvermelding). Ik zou wachten totdat het officieel op de site van BYO staat of "afgeschermd" verspreiden

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #12 Gepost op: 05-04-2008 22:06 u »
Verspreiden via link in Praatcafé, kan niet iedereen bij!  ;)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 05-04-2008 22:08 u »
Netter zou ik het vinden als een link alleen via persoonlijke berichten wordt verspreid.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #14 Gepost op: 06-04-2008 16:45 u »
Leuk artikel, maar dat thesis artikel is veel interessanter! 
Maar zoals hier ook al eerder besproken is, heeft beluchten wel (extra) nut bij het opkweken van zoveel mogelijk gistcellen. Ook de ergosterolen moeten ergens vandaan komen, dus een volledige vervanging is alleen (olijf)olie nog niet. Vandaar dat ik het combineer en alleen in de starter. :)

:proost2:

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #15 Gepost op: 07-04-2008 14:04 u »
Het artikel voegt inderdaad niets toe aan wat we hier besproken hebben. Grappig om te merken dat we blijkbaar voorlopen op brouwwalhalla de VS. Opvallend dat dit artikel nu al circuleert terwijl het uit het blad voor mei/juni 2008 (!) komt. Wordt het al ruim een maand voor verschijnen in de VS naar Europa gestuurd? Hoe dan ook: duidelijk wordt uit het artikel maar weer eens dat toevoegen van olijfolie geen substituut kan zijn voor een flink beluchte starter, maar wel nuttig kan zijn bij het revitaliseren van een gistkoek, net zoals bij Orval gebeurt.

Tags: olijfolie