Problemen met ongemout

Gestart door Rolf de Bok, 04-04-2008 12:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rolf de Bok

Hallo brouwers,

ik ben me aan het verdiepen in brouwen met ongemout. Zit al uren achter de computer  :pcboos: en dacht laat ik het eens op een forum proberen. Welke problemen zal ik allemaal tegenkomen als ik ga brouwen met ongemout? Als ik een klein percentage gebruik zal dit wel meevallen, maar wat als ik nu de helft van het mout vervang door ongemout? Dit is natuurlijk ook afhankelijk van het soort ongemout dat ik ga gebruiken.

Fijn weekend alvast...  :proost2:

Reinier

Rolf,

Wat is in vredesnaam 'ongemout' ?

Mvrgr,
Reinier

Drents Hopbier

Citaat van: Reinier op 04-04-2008  13:05 uWat is in vredesnaam 'ongemout' ?


http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;id=63

Hopbier

thibolleke

Reinier,

Ongemoute granen worden hier bedoeld. Zoals tarwevlokken.
Dit schijnt filteringsproblemen te geven wanneer je er veel (20-50%) van gebruikt.
Ik heb daar zelf nog geen problemen mee gehad, maar heb het dan ook nog niet in grote hoeveelheden toegevoegd.

Ronnie

Met havervlokken, tarwevlokken (en ook tarweMOUT) niet overdrijven: als Reinier zegt: filterproblemen.

In principe moet de helft pilsmout volstaan om de andere helft ongemout te kunnen verwerken, dit ingeval van ongemoute gerst of eventueel gerstevlokken.

Best is echter te starten met lage temp omdat ongemout niet opgelost geweest is:
voorbeeld voor 5 kg ongemout en 5 kg pilsmout:

inmaishen op ongev. 50°C zodat T= 48°C met 2 kg pislmout en al het ongemout, rust 10' dan 53°C 10' dan naar 60°C gaan en de rest pilsmout erbijdoen ga naar 63°C 30', 68°C 10' 72°C 20' ,  78°C en spoelen.

Gerb

Je kunt het beste vlokken gebruiken (tarwe, gerst, havervlokken e.d.). Daar is het zetmeel al van verstijfseld, waardoor het zetmeel beter toegankelijk is voor de enzymen tijdens het maischen. Als je ervoor kiest om bv. ruwe tarwe te gebruiken, kun je dit het beste verstijfselen door dit te schroten en in een ruime hoeveelheid water te verhitten. Elk graan heeft weer een eigen verstijfselingtemperatuur, over het algemeen rond de 60-80°C. Dit wordt een dikke massa. Nu kan je dit in het maischvat overbrengen. Let op de invloed op de temperatuur.

Als je vlokken of verstijfseld zetmeel gebruikt, is het volgens mij niet echt nodig om heel laag in temperatuur te beginnen. Je moet wel rekening houden met het feit dat er minder enzymen aanwezig zijn. Ongemout bevat dit immers niet. Je zult dus wel een langer maischschema aan moeten houden. Ik heb ervaring met 40% ongemout, waarbij ik het volgende maischschema aanhield: 60°C - 45 min 70°C - 35 min 76°C - 10 min.

Als je nog meer voorbeelden zoekt van recepten met veel ongemout, moet je maar even zoeken naar witbier recepten hier op het forum.

Jacques

Citaat van: Rolf de Bok op 04-04-2008  12:22 uIk ben me aan het verdiepen in brouwen met ongemout. Zit al uren achter de computer  :pcboos: en dacht laat ik het eens op een forum proberen. Welke problemen zal ik allemaal tegenkomen als ik ga brouwen met ongemout? Als ik een klein percentage gebruik zal dit wel meevallen, maar wat als ik nu de helft van het mout vervang door ongemout? Dit is natuurlijk ook afhankelijk van het soort ongemout dat ik ga gebruiken.

Citaat van: Reinier op 04-04-2008  13:05 uWat is in vredesnaam 'ongemout' ?

Klik op het tagwoord 'ongemout' onder deze draad en je krijgt een overzicht te zien van draden die met dit woord getagd zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.