Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Problemen met ongemout  (gelezen 3212 keer)

Offline Rolf de Bok

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Problemen met ongemout
« Gepost op: 04-04-2008 12:22 u »
Hallo brouwers,

ik ben me aan het verdiepen in brouwen met ongemout. Zit al uren achter de computer  :pcboos: en dacht laat ik het eens op een forum proberen. Welke problemen zal ik allemaal tegenkomen als ik ga brouwen met ongemout? Als ik een klein percentage gebruik zal dit wel meevallen, maar wat als ik nu de helft van het mout vervang door ongemout? Dit is natuurlijk ook afhankelijk van het soort ongemout dat ik ga gebruiken.

Fijn weekend alvast...  :proost2:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Reinier

• Junior lid
  • **
Re: Problemen met ongemout
« Reactie #1 Gepost op: 04-04-2008 13:05 u »
Rolf,

Wat is in vredesnaam 'ongemout' ?

Mvrgr,
Reinier

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #2 Gepost op: 04-04-2008 13:09 u »

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #3 Gepost op: 04-04-2008 13:13 u »
Reinier,

Ongemoute granen worden hier bedoeld. Zoals tarwevlokken.
Dit schijnt filteringsproblemen te geven wanneer je er veel (20-50%) van gebruikt.
Ik heb daar zelf nog geen problemen mee gehad, maar heb het dan ook nog niet in grote hoeveelheden toegevoegd.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #4 Gepost op: 04-04-2008 14:11 u »
Met havervlokken, tarwevlokken (en ook tarweMOUT) niet overdrijven: als Reinier zegt: filterproblemen.

In principe moet de helft pilsmout volstaan om de andere helft ongemout te kunnen verwerken, dit ingeval van ongemoute gerst of eventueel gerstevlokken.

Best is echter te starten met lage temp omdat ongemout niet opgelost geweest is:
voorbeeld voor 5 kg ongemout en 5 kg pilsmout:

inmaishen op ongev. 50C zodat T= 48C met 2 kg pislmout en al het ongemout, rust 10' dan 53C 10' dan naar 60C gaan en de rest pilsmout erbijdoen ga naar 63C 30', 68C 10' 72C 20' ,  78C en spoelen.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #5 Gepost op: 04-04-2008 14:50 u »
Je kunt het beste vlokken gebruiken (tarwe, gerst, havervlokken e.d.). Daar is het zetmeel al van verstijfseld, waardoor het zetmeel beter toegankelijk is voor de enzymen tijdens het maischen. Als je ervoor kiest om bv. ruwe tarwe te gebruiken, kun je dit het beste verstijfselen door dit te schroten en in een ruime hoeveelheid water te verhitten. Elk graan heeft weer een eigen verstijfselingtemperatuur, over het algemeen rond de 60-80C. Dit wordt een dikke massa. Nu kan je dit in het maischvat overbrengen. Let op de invloed op de temperatuur.

Als je vlokken of verstijfseld zetmeel gebruikt, is het volgens mij niet echt nodig om heel laag in temperatuur te beginnen. Je moet wel rekening houden met het feit dat er minder enzymen aanwezig zijn. Ongemout bevat dit immers niet. Je zult dus wel een langer maischschema aan moeten houden. Ik heb ervaring met 40% ongemout, waarbij ik het volgende maischschema aanhield: 60C - 45 min 70C - 35 min 76C - 10 min.

Als je nog meer voorbeelden zoekt van recepten met veel ongemout, moet je maar even zoeken naar witbier recepten hier op het forum.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 04-04-2008 14:54 u »
Ik ben me aan het verdiepen in brouwen met ongemout. Zit al uren achter de computer  :pcboos: en dacht laat ik het eens op een forum proberen. Welke problemen zal ik allemaal tegenkomen als ik ga brouwen met ongemout? Als ik een klein percentage gebruik zal dit wel meevallen, maar wat als ik nu de helft van het mout vervang door ongemout? Dit is natuurlijk ook afhankelijk van het soort ongemout dat ik ga gebruiken.

Wat is in vredesnaam 'ongemout' ?

Klik op het tagwoord 'ongemout' onder deze draad en je krijgt een overzicht te zien van draden die met dit woord getagd zijn.

Tags: ongemout