Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: CO2 fles  (gelezen 53375 keer)

Offline nomino

• Junior lid
  • **
  • Land: be
CO2 fles
« Gepost op: 02-04-2008 20:45 u »
Ik ben op zoek naar een CO2 fles voor mijn tapinstallatie die bijna klaar is. Hier in de doe het zelf zaak verkopen ze CO2 flessen om te gebruiken bij het lassen. De vraag is nu of deze ook geschikt zijn om bier te tappen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: CO2 fles
« Reactie #1 Gepost op: 02-04-2008 20:45 u »
Dat lijkt me wel ja.

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #2 Gepost op: 02-04-2008 21:18 u »
Hallo

Volgens mij zit hier ook argon in of zo het is in ieder geval niet puur CO2

Groet Jelle

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2008 21:45 u »
Argon zit toch altijd in een aparte cilinder (MAAR ik weet het niet zeker, zoek eens op internet zou ik zeggen).

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 02-04-2008 21:50 u »
Ik vraag me af of die CO2 wel veilig is voor levensmiddelen. Het wordt natuurlijk daar niet voor gemaakt. Een kleine CO2 cilinder is ook gewoon te halen bij veel (elke?) slijterijen. Waarom haal je er niet daar eentje?

:degroeten:
Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 02-04-2008 22:01 u »
Kom, techneuten van dit forum: zijn de genoemde cilinders geschikt om mee te tappen?

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #6 Gepost op: 02-04-2008 22:20 u »
Hier in Noorwegen vullen we onze CO2-flessen altijd bij een bedrijf die brandblusser hervult en keurt. Dit doen bijna alle hobbybrouwers en dit gaat probleemloos. Inderdaad rijst de vraag of dit ook voor las-CO2 geldt. Edelgassen als Argon maken volgens mij geen verschil, die maken geen verbindingen met wat dan ook.

Offline Harold

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #7 Gepost op: 02-04-2008 23:49 u »
Bij dierenwinkels worden ook CO2 flessen verkocht; daar kun je ook laten navullen (€ 6/keer voor een kleine fles). Je hebt wel een reduceer nodig.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 03-04-2008 00:07 u »
Ik heb weleens gekeken wat het kost om bij een aquariumzaak een CO2 fles te halen en dit was veel duurder dan gewoon bij de slijter. Nu heb ik een CO2 fles van 2 kilo en de hervulling kost volgens mij 16 euro. Het statiegeld is 120 euro maar die zijn op kosten van de baas (werk bij een slijterij ::))

:degroeten:
Wesley

Offline wiwi

• Super lid
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 03-04-2008 04:45 u »
Ik speel met hetzelfde idee. Wesley regelt zijn fles bij de slijter waar hij werkt, welnu, ik werk in de staalbouw en vandaar…
Als er argon in zit staat dat normaal op de fles aangegeven, Ar-CO2 menggas is ook duurder. Over het geschikt zijn voor voeding kan ik mij niet voor 100 % uitspreken. Zuurstof voor beademingstoestellen zou wel van dezelfde kwaliteit zijn  als zuurstof voor snijbranden. Of ge die lijn nu ook naar CO2 moogt doortrekken weet ik niet.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #10 Gepost op: 03-04-2008 07:22 u »
Argon behoord tot groep 8 in het periodiek systeem van Mendelejev. In deze groep zitten alle edelgassen.
Edelgassen vormen onder normale condities geen verbindingen met andere stoffen en zijn inert (ofwel ze reageren nergens mee). Gezien het tappen van bier onder normale omstandigheden plaatsvindt is een reactie uit te sluiten.
Het is echter wel zo dat edelgassen veel duurder zijn dan CO2.

Als je een drukregelaar tussen de CO2 fles en het tapsysteem plaatst, kan je de druk voor het tapsysteem inregelen.
Echter de CO2 flessen die gebruik worden voor het lassen zijn wel erg groot (onhandig formaat). Ik zou opteren voor een kleiner formaat.
Probleeem bij het vullen van CO2, is echter dat CO2 onder normale druk en temperatuur van geen vloeibare vorm kent. Hij sublimeert direct van vaste toestand naar de gasvormige fase. De vaste toestand wordt verkregen door de temperatuur en druk aan te passen. maar dit hoeft geen probleem te zijn voor het vullen van de fles, dat gebeurd toch door een gespecialieerd bedrijf. Aan de COs-fles worden wel speciale eisen gesteld.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #11 Gepost op: 03-04-2008 08:26 u »
Welke CO2 fles je kan gebruiken hangt helemaal af van de zuiverheid van je gas. Er staan altijd nummers op de gasfles achter de stof. Bijvoorbeeld "CO2 5.0"

Ik weet niet welke zuiverheid je nodig hebt voor te tappen; dat moet je bij een slijter uitzoeken. Wanneer de zuiverheid van die grote CO2 fles overeenkomt kan je het gewoon gebruiken.

Natuurlijk met het juiste reduceerventiel, geschikt voor CO2

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 03-04-2008 08:27 u »
Gezien het tappen van bier onder normale omstandigheden plaatsvindt is een reactie uit te sluiten.

Geen reactie, maar lost het op in het bier? en zo ja dan krijg je dit dus binnen. Dan zal er nog geen reactie plaatsvinden, maar of het wenselijk is... :denken:  Ik zou er mee oppassen. :pan: 

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #13 Gepost op: 03-04-2008 09:24 u »
Kijk jongens,
wat betreft CO2 voor lassen: die meneer die moet lassen ademt die lucht ook in, hij dient geen zuurstofmasker te dragen, alleen een stofmasker, dus geen schrik voor hebben.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #14 Gepost op: 03-04-2008 20:53 u »
Geen reactie, maar lost het op in het bier? en zo ja dan krijg je dit dus binnen. Dan zal er nog geen reactie plaatsvinden, maar of het wenselijk is... :denken:  Ik zou er mee oppassen. :pan: 

Zegt de man die brouwt in een aluminium ketel en daarbij RVS en koperen attributen gebruikt... ;D
Maar ook als je het binnen krijgt zal het niet veel doen lijkt me en scheid je het vanzelf weer uit :)

Ik zie ook wel eens CO2 flessen bij de bouwmarkt voor aquaria, die zullen wel geschikt zijn toch? Vissen zijn over het algemeen vrij gevoelig..

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 03-04-2008 21:10 u »
Ik heb mijn CO2 fles van 10kg ooit bij de biergroothandel gehaald. Kon ik zo meenemen 150 gulden statiegeld en iets van 37 gulden 50 voor de vulling. Ik neem aan dat deze prijs nu wel in euro's zal zijn. Met zo'n fles en reduceerventiel kun je ca  5000 liter bier tappen.
Als je het hebt over CO2 om te lassen, dan zou je je denk ik af moeten vragen waar deze CO2 vandaan komt. Dat geeft misschien ook een indicatie wat er nog meer in kan zitten. Weet iemand dit?
HansH

Offline nomino

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 04-04-2008 06:37 u »
Straks ga ik eens luisteren bij de bierhandel of ze mij geen fles willen verkopen. Had nl horen zeggen dat het enkel aan cafés en dergelijke werd verkocht.

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #17 Gepost op: 04-04-2008 09:31 u »
Hallo

Gisteren ben ik bij een groothandel voor dranken geweest in Den Haag.
Hier werd me verteld dat hij voor Guinness bier altijd een mengsel met CO2 En stikstof gebruikt,
ditzelfde mengsel gebruikt hij ook om boven de dranken in bijvoorbeeld fusten te doen voor de houdbaarheid.
Voor de biertapperij raadde hij aan gewoon CO2 te gebruiken, zonder toevoegingen.

Oja ze hadden daar 10 10 kilo flessen op voorraad en moesten daarom in het gebouw CO2 meters hebben,
Link goedje dat spul ;D

Groet Jelle

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #18 Gepost op: 04-04-2008 10:41 u »
Mijn motto:

Speel niet met je gezondheid en gebruik spullen die gemaakt zijn voor consumptie.

120 euri statiegeld betalen om een potentiele vergiftiging te voorkomen, lijkt me een redelijke deal ;).

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #19 Gepost op: 04-04-2008 10:44 u »
Helemaal me eens :proost2:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #20 Gepost op: 04-04-2008 10:52 u »

Offline nomino

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 04-04-2008 15:55 u »
Vandaag en CO2 fles van 10 kg gekocht bij de drankhandel voor een totaal van 95€ het statiegeld was 80€. Ook nog een voordeel hier is dat als de fles leeg is ik ze gewoon kan gaan wisselen (mits betaling) tegen een volle fles, dus moet ik de fles ook nooit laten keuren zoals het soms is bij aankoop van fles.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #22 Gepost op: 04-04-2008 23:16 u »

Link goedje dat spul ;D

Groet Jelle
CO2 zakt naar beneden in een ruimte en werkt bij concentraties boven enkele % verstikkend.
Als je dus een 10 kg CO2 cilinder hebt en die per ongeluk zou openzetten in een afgesloten ruimte dan raak je bewusteloos, vandaar.
HansH

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #23 Gepost op: 05-04-2008 09:47 u »
@ Jelle: Link goedje? Is niet alleen bij CO2 zoals Hans uitlegt. Zelfs een openstaande zuurstoffles zou levensgevaarlijk kunnen zijn, alle gassen trouwens.

Daarom is het verboden de opslag te doen in onvoldoend verluchte ruimtes. Magazijnopslag dient in openlucht met afdak tegen neerslag.
Flessen met ketting vast tegen omvallen. In cafés is een detector in hun CO2 kelder verplicht.
Heb naast de fabriek ooit een geprojeteerde kop zien vliegen van een fles ammoniak. Dubbel gevaar! Was gelukkig niemand in de buurt van de gaswolk.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #24 Gepost op: 26-02-2009 10:07 u »
Even een oud onderwerp uit de kast halen: misschien weet iedereen het al, maar ik heb zojuist mijn 2 kg CO2 fles ingeruild bij de lokale drankengroothandel voor 9 euri! Dat valt me erg mee, en zo te lezen een stuk goedkoper dan laten bijvullen in een aquarium winkel. Bovendien is dit CO2 bedoelt voor bier tappen, dus per definitie de goede kwaliteit. Alhoewel ik connecties heb met de groothandel in kwestie, was dit volgens mij geen vriendendienst. Misschien heeft iemand er iets aan....

:degroeten: JW.

Tags: CO2 thuistap