Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verband tussen "high gravity brewing" en DMS  (gelezen 2126 keer)

Offline Paulo

• Boven 10 berichten
  • *
Verband tussen "high gravity brewing" en DMS
« Gepost op: 31-03-2008 17:23 u »
Beste mensen,

Zou iemand mij kunnen vertellen of het DMS-gehalte lager ligt bij bier gebrouwen met "high gravity brewing"? Ik heb het op een simenarie gehoord maar ik vind het nergens terug in de literatuur. Wordt er bij high gravity brewing een ander kookproces toegepast (intenser koken, ...).

Groeten

Paulo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Verband tussen "high gravity brewing" en DMS
« Reactie #1 Gepost op: 31-03-2008 18:24 u »
Bij high gravity brewing zul je een wort koken met een hogere dichtheid welke dus een (iets) hogere kooktemperatuur  heeft. Hierdoor zou je misschien iets sneller de DMS uitkoken. Daarnaast bepaalde reactie sneller verlopen omdat de concentratie componenten groter is.

Maar dit is zuiver speculatie.  :weetniet:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 31-03-2008 18:53 u »
Wordt er bij high gravity brewing een ander kookproces toegepast (intenser koken, ...).

Geen ander kookproces dus. Zie het als volgt : Als je een bier van 5% ( 1048 begin SG) wilt brouwen, dan maak je dus een wort van bijv begin SG 1090 of hoger. Feitelijk hetzelfde als je een bier van 10 of 11 procent wilt maken, met dat verschil dat je voor de vergisting of tijdens of na de vergisting het bier gaat verdunnen tot het gewenste volume en/of alcohol percentage. Dus het proces is wezenlijk niets anders... :brouwen:

Zie het verschil als tussen een pils brouwen en een stevige barley wine brouwen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 31-03-2008 19:25 u »
Ik heb ook wel eens HG gebrouwen, en ik proef geen wezenlijk verschil.
Het is denk ik een puur theoretisch ding.
Wat William zegt lijkt me wel logisch, of er gebeurd weer n of ander
scheikundig iets op moleculair niveau met suiker en DMS.
Maar als je dan echt wilt weten hoe de vork in de steel zit,
dan moet je op sub-atomair niveau gaan kijken.
Of je moet het aan Char vragen.
Die heeft contact met de doden, en die op hun beurt weer met God.
Hij weet echt hoe het werkt.

:brouwen:

SiriS

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 31-03-2008 21:22 u »
Beste HG brouwers,

Probeer wel in te zien dat de meeste theorie die je zult vinden over High Gravity Brewing (=HGB) over pils en ondergist gaat en dit erg lastig te vertalen is naar bovengistende bier stijlen omdat hier de pitchinbg rates , zuurstof behoefte, temperatuur, geproduceerde eind producten door de gistcel, etc allemaal anders zijn. Of er een relatie bestaat tussen DMS en HGB lijkt me twijfelachtig, wel zie je bij een aantal pilsbrouwerijen dat er gekookt wordt onder een lichte onderdruk (vacum) waardoor het kookpunt verlaagd wordt en de kleur van het wort lichter blijft.

Mits goed uitgevoerd kan HGB zeker tot een verrijking van het bier leiden; bijvoorbeeld net iets meer fruitigheid voor een bitter met een begin SG van 1040 g/l of als je Alpha pils wilt klonen (zonder de theoretische achtergrond over het onderwerp HGB te kennen).

Groet, SiriS