Alcotec en gestopte vergisting

Gestart door Alcoolvod, 31-03-2008 12:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alcoolvod

Hallo,

Ik ben nu ongeveer een 3 tal maanden aan het brouwen en heb al veel bijgeleerd op dit forum ...
Heb al een 7 tal brouwsel achter de rug, vooral tripels. Tot nu toe allemaal lekkere bieren ...
Mijn laatste brouwsel (Westmalle tripel) is blijven steken op een sg van 1035 (begin sg was 1086) gist T-58 ...
Ik heb hier nog een zakje alcotec turbogist (incl. gistvoeding) liggen voor mijn stookwijn.
Heeft iemand al eens zo'n gist gebruikt voor het verder doorvergisten van z'n bier en wat zijn de resultaten ?
Heeft er iemand zijn mislukte batch al eens gedestilleerd om bijvoorbeeld een whiskey-achig drankje te maken en wat is
de invloed van de hop naar de smaak van het destillaat toe ?



MO

Dit is een hobbybrouwforum. Stoken/destilleren is geen onderwerp dat hier thuishoort. Het is dus niet toegestaan om te discussieren over je laatste twee vragen.

Gestokte vergistingen komen helaas nogal eens voor. Echter, korrelgist gaat bijna altijd wel goed. Ik vraag me diverse dingen af, en er zullen verscheidene oplossingen zijn, maar mijn eerste vraag is: bij welke temperatuur staat je bier? Indien onder de 20 grC, heb je de mogelijkheid om je bier wat warmer weg te zetten, bv vlak bij een radiator?

Alcoolvod

Men bier staat reeds bij de radiator daar in men gistkast een Rochefort heftig aan het vergisten is (reeds een blow-off gemonteerd wegens overmatige schuimvorming) ...
Het ligt dus niet aan de temperatuur.
Daar ik geen extra korrelgist meer heb liggen om toe te voegen vroeg ik me dus af of ik met de alcotec verder aan de slag kon daar het grootste deel van de hoofdvergisting toch is verlopen met de gewenste T-58.
Ik had de triple waarschijnlijk ook te vlug naar de lagerfles geheveld daar er geen activiteit meer was in het gistvat na 3 dagen zonder het sg te controleren.
Nu dus in de lagerfles waarschijnlijk te weinig actieve gistcellen?

MO

Hij is al gelagerd? Vreemd dat hij niet verder doorvergist. Ik zou eerst maar eens een weekje wachten en dan nog eens meten. Die turbogist lijkt me niets, maar je kunt het altijd proberen. Misschien dat je nog de meeste kans maakt door gistvoeding toe te voegen.

Oscar

Ik denk dat die turbo gist wel "clean" vergist, maar wellicht iets te ver (misschien rond de 1005 ?). In het uiterste geval kun je deze wel gebruiken, denk ik.

Menno

Citaat van: MO op 31-03-2008  14:39 uMisschien dat je nog de meeste kans maakt door gistvoeding toe te voegen.

Dient deze gistvoeding eerst gekookt te worden, afkoelen en dan in de lagerfles, of kan dit rechtstreeks uit de verpakking?  :weetniet:

MO

Ik durf dat wel direct uit de verpakking.

Ronnie

Het is niet gezegd dat die Turbogist maltose en maltotriose aankan.
Met T58 zou je toch moeilijk lager komen dan 1022 bij zo 'n hoog start SG.

Eduard

Ik zou niet aan de alcotec gaan. Dat spul maakt je bier eerder viezer dan beter. Dat spul heb ik ook ooit wel eens voor stookwijn gebruikt en het is echt -turbogist-, met een enorme warmteontwikkeling. Dat zou in jouw geval wel loslopen, want zoveel valt er niet meer te vergisten.

Hoe lang geleden, en hoe lang na gistingsaanvang is je brouwsel blijven steken?

Alcoolvod

Na een 3 tal dagen is de hoofdvergisting gestopt, daarna gelagerd en na 2 dagen bijna geen activiteit meer ...
Nu 3 dagen verder sg constant.
Heb er nu toch een half zakje alcotec bijgekieperd (op 20 l) ...
Laat wel weten hoe het afloopt.

SiriS

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 31-03-2008  17:26 uMet T58 zou je toch moeilijk lager komen dan 1022 bij zo 'n hoog start SG.

Tripel: beginsoortelijk gewicht 1080 g/l na vijf dagen hoofdgisting een soortelijk gewicht gemeten van 1015 g/l bij kamer temperatuur met Safbrew T-58. Moraal van het verhaal: als je weet dat de door jou gewenste gist moeite heeft met de conversie van maltotriose richt je proces dan zo in dat de concentratie maltotriose in het wort zo laag mogelijk is (bijvoorbeeld 25% suiker in de stort). In mijn beleving zegt dit meer iets over de capaciteiten van de brouwer dan over de kwaliteiten van de gist!

Groet, SiriS

Drents Hopbier

Citaat van: SiriS op 31-03-2008  21:10 uTripel: beginsoortelijk gewicht 1080 g/l na vijf dagen hoofdgisting een soortelijk gewicht gemeten van 1015 g/l bij kamer temperatuur met Safbrew T-58.

Zou deze (en misschien ook andere) gist met praktisch geen maltotriose en grotere suikers het einds.g. (ver) beneden de 1000 kunnen krijgen?  Ik heb trouwens geen idee of met maischen van bijv. pilsmout het % maltotriose en grotere suikers tot bijna 0 % gebracht kan worden.

Hopbier

RobinB

Waarom niet? Ik heb eens een mede gemaakt (US05), deze kwam op 996, waarschijnlijk vanwege het hoge % vergistbare suikers :)

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 31-03-2008  22:03 uWaarom niet? Ik heb eens een mede gemaakt (US05), deze kwam op 996, waarschijnlijk vanwege het hoge % vergistbare suikers :)

OK, de gist dus wel, maar het maischen? En eigenlijk bedoelde ik wel een stuk lager dan 1000.

Hopbier

SiriS

Beste Hopbier,

Met alleen suiker en T-58 gist niet. Wel met toevoeging van pullulan 6-glucano-hydrolase en/of beta-glucanase en/of alpha amylase aan de maisch (als proces hulp stof komen deze enzymen niet voor in het uiteindelijke bier) en dan zonder suiker.

Groet, SiriS

Drents Hopbier

Citaat van: SiriS op 31-03-2008  22:36 uMet alleen suiker en T-58 gist niet. Wel met toevoeging van pullulan 6-glucano-hydrolase en/of beta-glucanase en/of alpha amylase aan de maisch (als proces hulp stof komen deze enzymen niet voor in het uiteindelijke bier) en dan zonder suiker.

Dus zonder deze hulpstoffen zal praktisch 100 % maltose+glucose+fructose niet haalbaar zijn? Enig idee tot welk % het wel zou kunnen komen met alleen enzymen uit de mout?

Hopbier

SiriS

Beste Hopbier,

Zie hiervoor :"table 9.11 from M&B Sci, 2nd edition, data by Hall, quoted by Harris" uit experimenten van William elders op dit forum.

Groet, SiriS

Ronnie

Citaat van: SiriS op 31-03-2008  21:10 uTripel: beginsoortelijk gewicht 1080 g/l na vijf dagen hoofdgisting een soortelijk gewicht gemeten van 1015 g/l bij kamer temperatuur met Safbrew T-58.

Bij degenen die volmout werken en een eiwitrust toepassen kan ik diegenen die komende van 1080 en dan 1015 halen met T58 op één hand tellen.

Je moet verschrikkelijk goed de temp in de gaten houden is mijn ervaring.
Waarom gaat dat dan met een niet-korrelgist op z'n sokken?
Heb het verschil al gezien nadat ik een lot wort in 2 splitste: 1010 met Westmalle 1020 met T58.

Drents Hopbier

Citaat van: SiriS op 31-03-2008  23:07 uZie hiervoor :"table 9.11 from M&B Sci, 2nd edition, data by Hall, quoted by Harris" uit experimenten van William elders op dit forum.


mijn eigen gevonden tabel!  :verbergen:

Hopbier

RobinB

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 01-04-2008  09:30 uBij degenen die volmout werken en een eiwitrust toepassen kan ik diegenen die komende van 1080 en dan 1015 halen met T58 op één hand tellen.

Je moet verschrikkelijk goed de temp in de gaten houden is mijn ervaring.
Waarom gaat dat dan met een niet-korrelgist op z'n sokken?
Heb het verschil al gezien nadat ik een lot wort in 2 splitste: 1010 met Westmalle 1020 met T58.

Niet om dezelfde discussie weer uit te lokken, maar ik denk dat een korrelversie van de Westmalle (als die gemaakt zou kunnen worden) eveneens op 1010 uit zal komen. Zoals Siris al eerder aangaf is de T58 een gistsoort die moeilijker maltotriose vergist, de vorm moet mijns inziens niet uitmaken ;). De Westmalle heeft er kennelijk geen moeite mee :).

Hopmans

Je moet ook een beetje weten wat je wilt.
Van mij persoonlijk mag er wat zoet in het bier zitten,
dus is T-58 een geschikte gist om in een volmout te gooien.

Ben je van de droge bieren, dan is Westmalle een goede keus.
En/of suikerstort in het bier.

 :degroeten:

Alcoolvod

De toegevoegde alctotec heeft niets uitgehaald ...
Ik had nog een Rochefort in men gistkast staan die gelagerd moest worden. Nu heb ik mijn tripel waarvan de vergisting was gestopt overgeheveld in het lege gistvat met de Rochefort gistkoek en op 23°C in de gistkast gezet ...
Na één dag is de gisting terug op gang gekomen en het sg reeds gedaald tot 1025 en het bier smaakt nog lekker ook!
Dus op het eerste zicht ziet het er naar uit dat ik 25l bier gered heb van de gootsteen ...

MO

Heel goed idee, dat van die gistkoek. Doe ik zelf ook vaak. Ik heb er niet aan gedacht je dat te adviseren.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.