Wat drijft er op mijn bier

Gestart door ed, 30-03-2008 15:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Citaat van: Caspar op 14-04-2008  14:13 uJongens, zijn dat niet gewoon eiwitten uit de tarwe(mout)

Of de kiempjes?

MO

Ik denk dat je verder met Wyeast komt als je microscoop foto's overlegt. Het lijkt me uitgesloten dat Wyeast ongewenst besmette gist levert. Dit zou dan het eerste voorbeeld zijn, maar op dit soort dingen valt goed te testen en ik denk dat Wyeast dat wel doet.

De enige manier om andere gisten, bacterien of schimmels aan te tonen is met de microscoop.

harrienak

Ik heb het zelfde probleem. (Met kriekbier en Oud Hoegaardsbier)
Bij mij is het gebeurt omdat ik het lagervat uit de kelder heb gehaald, om de volgende dag te gaan bottellen, heb ik stiekem ff geroken aan t bier....
De volgende dag zag ik op het bier een wit vel zitten met daaronder c02 belletjes- die dus niet konden ontsnappen.
Verder rook alles heel goed.
Ik heb alles toch maar in flessen gedrukt-hergisting op de fles.
Na 4 dagen mooie gistlaag in de fles maar wel een witte laag boven in de fles....

Ik vermoed, na t lezen over dit onderwerp, dat dit kaam  is...  :'(
Bij mij zat er geen witte troep onder in t vat.. alles rook oke.
Dat dit gebeurd is komt waarschijnlijk door dat t de honsweken zijn en de temp. speeld ook n rol.
En k heb geleerd dat je beter niet het lagervat kunt openen alvorens je gaat bottellen.
En dat t dus stikt in mijn huis van de wilde gist soorten- vandaar dat de spontane kersten pulpvergisting zo goed ging....

Nu heb k dus wel n vraag: hoe kom je van die gistzooi af in je huis en hoe kun je dat t beste doen?....  :denken:
 :lekkerbier:   :pcboos:   :leren:

Hopmans


CiteerNu heb k dus wel n vraag: hoe kom je van die gistzooi af in je huis en hoe kun je dat t beste doen?....
Dat zijn Wild West verhalen.
Als je een normaal bier maakt na een spontaanbier, en de boel is schoon en gesloten, dan is er niets aan de hand.
Je vergist toch niet meer in open bakken?
 ;)

harrienak

Citaat van: Hopmans op 18-08-2008  16:10 uDat zijn Wild West verhalen.
Als je een normaal bier maakt na een spontaanbier, en de boel is schoon en gesloten, dan is er niets aan de hand.
Je vergist toch niet meer in open bakken?
 ;)
Nee ik vergist niet in open bakken! Maar waar komt die witte laag dan vandaan? k heb niets anders gedaan dan bij de andere bieren die ik brouw(alles goed schoon!), die daar dus geen last van hadden.

- Heb het bier toch maar in flessen gedaan, er zat gelijk weer n witte laag bovenin de fles.
na schudden was t weg en er ontstonden belletjes, boven in de hals v.d fles- het is net of t oplost.
Wat is dit???  :shelp:

Jacques

Witte laag op het bier: voor 98 % zeker kaam.

Hoe te voorkomen: op tijd bottelen!

Als je huis hebt met veel schimmels dan heb je een serieus probleem. Ik ken iemand die in een oude boerderij woont. Daar hangen zo veel wilde gisten en schimmels rond dat elk bier dat er gebrouwen wordt een muffe schimmelachtige smaak heeft. Ten einde raad is deze brouwster gestopt met brouwen.

Herman

Zo ken ik een brouwer die bij het betrekken van een (toen) nieuwe woning, de woning heeft besprenkeld met verschillende gistsporen....

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.