Nee wil nog steeds een witbier brouwen, mijn rare gedachte was, dat er misschien een kruisbesmetting is gebeurd bij Wyeast. Omdat dezelfde lacto bacterie in de lambiek gist van Wyeast gebruikt word, als in yeast strain: 3944 Belgian witbier. Maar er staat in de omschrijving dat het soms gebruikt wordt om het zure aan te scherpen.
YEAST STRAIN: 3944 | Belgian Witbier™
Produces a complex flavor profile with a spicy phenolic character and low ester production. Phenols tend to dominate other flavors and dissipate with age. Ferments fairly dry with a finish that compliments malted and unmalted wheat and oats. Sometimes used in conjunction with lactic acid bacteria to produces a sharper finish. This strain is a true top cropping yeast requiring full fermenter headspace
Volgens Wyeast zou een kruisbesmetting niet voorkomen bij hun producten.
Daarnaast gebruik ik altijd een giststarter als ik verse gist gebruik. Dit gebeurd onder bijna labo omstandigheden met magneetroerder, steriele beluchting en met gebruik van Servomyces. Mijn pitching rate is meer dan voldoende voor het bier wat ik brouw. Heb nog nooit een langzame of slecht verlopende vergisting gehad. Ik gebruik voor de starter de manier zoals hier omschreven.
http://home.tiscali.nl/adrieotte/wp/giststarter.htmNu heb ik inmiddels twee waarnemingen waaruit geconcludeerd kan worden dat het hier om iets anders dan gist of bacteriën zou gaan.
Allereerst: Het bier smaakt goed en is goed gegist in de fles. Het heeft een prachtige stabiele schuimkraag en de smaak is als verwacht. Nog wel jong en niet helemaal klaar, maar als het een bacterie of kaam geweest zou zijn, dan had het toch anders moeten smaken.
Ten tweede: De reactie van Wyeast op mijn vraag over de witte vlokken die op het bier drijven.
Volgens Wyeast heeft dit te maken met de tijd dat het bier heeft gestaan. Want ook al staat het in de secundaire fermenter. Het gisten gaat door hoe langzaam dan ook. Tijdens dit proces zouden er onder invloed van temperatuur (kouder dan hoofdvergisting) lange proteïnen samenklonteren en zich mede door het aanhechten van koolzuur zich aan de oppervlakte verzamelen. De lange proteïnen kunnen door filtering verwijderd worden en zijn onschadelijk. Echter de oorzaak van de aanwezigheid van lange proteïnen is te vinden in het niet snel genoeg terug koelen van het wort, slechte filtering en of het teveel doorspoelen of doorspoelen met een verkeerde temperatuur water. (boven de 62 graden)
Dus ik ben ook benieuwd naar de ervaring van Ed, hoe is het met de tweede versie van het bier. Is de na-gisting ook goed verlopen en is de smaak en schuimkraag correct?
Want als dat het geval zou zijn, dan hoeven we ons geen zorgen te maken over die witte "ei resten" en kunnen we het inderdaad toeschrijven aan slechte filtering van lange proteïnen.
Want ook het bier van Ed heeft langer gestaan dan zijn versie met korrelgist. En dat hij een troebel bier heeft, kan te maken hebben met de lage floculatie van de gist strain 1214 ten opzichte van het redelijk vast sediment wat T-58 geeft. 1214 wordt namelijk ook gebruikt als gist voor witbier.
Dat de SG de juiste waarde heeft en zelfs lager is dan bij de t-58, zou toch ook en indicatie moeten zijn dat de vergisting goed verlopen is. Er was dus genoeg gist aanwezig om het te winnen van de "andere" gisten.
Dus Ed, test ook eens even je tweede batch en laat hier eens weten wat jouw bevindingen zijn.