Wat is de reden dat je een handjevol suiker toevoegt? Zit daar enige logica achter, of is het volkswijsheid? Het doet helemaal niks aan je vergisting, behalve dan het alcoholgehalte opkrikken en de smaak verminderen.
Als je van 1050 naar 1015 gaat in anderhalve dag, dan heb je een absolute top vergisting, dat is al 70%! Waarom die haast? Een vergisting mag best 3 dagen duren. Geduld mijn vriend!
Doe nu voortaan alles onder waterslot, dan kan je zien wat er gebeurt en meet je SG voordat je met die suiker-kwakzalverij begint, maar misschien kan je daar niks aan doen...kwam Klazien ook niet ergens uit de Achterhoek?

Dat je wort niet schuimt kan diverse redenen hebben, maar ik zou niet weten welke. Heb je dat vaker? Heb je iets anders gedaan dan anders? Ander schoonmaakmiddel misschien?
Wel zou ik de volgende keer de startervloeistof koken, want wat je nu gedaan hebt is vragen om infectie. Ook is je gistingstemperatuur erg hoog, zeker voor een stout.
Het recept levert een zeer donker bier op, dat vast prima te drinken is, maar of het als stout de wereld in mag, dat laat ik aan de biergoden om te beslissen.