Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Een Duitser ... :)  (gelezen 3114 keer)

Offline ZeroDome

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Een Duitser ... :)
« Gepost op: 28-03-2008 21:51 u »
Goeden Avond lieve brouwers,

Mijn naam is Dominic en ik kom wie al in topic gezegd uit Duitsland, naast aan de grens tot BelgiŽ en Nederland.
Mijn Nederlands is zeker niet perfect, maar ik probeer hier ook en paar informaties te krijgen en misschien ook mijn ervaringen uit te leggen. (ik leer nl eerst ongeveer 2 jaar nou - ik hoop je versta me ;-))
Brouwen doe ik al ongeveer 1 1/2 jaar en mijn apparaten groeien en het wordt steeds meer.
Ik brouw in de 20-30 liter klaas en heb er ca. 10 Sude (bieren - nl woord ervoor?) gemaakt, na de eerste twee verzoeken echt lekker :)
Hoofdzakelijk heb ik me hier registreert omdat ik van Belgisch bieren houd, maar ook van engels. In Duitse forums vind je er niet vele recepten voor, de meesten zijn natuurlijk Duitse specialiteiten zoals pils enz. - ook lekker :)
Wat wil ik nog zeggen? Hmm geen idee, misschien stel jullie een paar vragen!?
Ten laatste is het vermoedelijk goed voor het leren van Nederlands als ik hier een beetje aktief ben - hulp of tips als ik foutjes doe zie ik graag. Ook moet ik eerst de vakwoorden  leren, maar wel...

groetjes uit Duitsland :proost2:

p.s: ik hoop de twisten tussen Nederlanders en Duitsers zijn hier niet van belang :D
proost  samenvol

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Een Duitser ... :)
« Reactie #1 Gepost op: 28-03-2008 21:56 u »
p.s: ik hoop de twisten tussen Nederlanders en Duitsers zijn hier niet van belang :D

Nee doen we niet aan, ook geen Belgen moppen hier.. ;) ;)  Maar welkom hier !!

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 28-03-2008 22:09 u »
nee doen we niet aan, ook geen Belgen moppen hier.. ;) ;)  Maar welkom hier !!

Bier verbroederd, brouwen nog meer!  ;D

ZeroDome, Willkommen. Je kunt hier (bijna) alles vinden over Belgische- en Engelse bieren en anders vraag je maar. Wij willen graag alles weten over Duitse bieren, dus schrijf maar.  ;D

Offline ZeroDome

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 28-03-2008 23:31 u »
Citaat
nee doen we niet aan, ook geen Belgen moppen hier.. knipoog knipoog  Maar welkom hier !!

Was ook alleen maar een kleine scherts :engel:

Citaat
Bier verbroederd, brouwen nog meer!  grijns

Dat is juist :proost2:

Citaat
Wij willen graag alles weten over Duitse bieren, dus schrijf maar.  grijns

Graag,ik ben er natuurlijk ook nog geen profi, maar het wordt van tijd tot tijd beter :lessmile:

Mijn voorlaatste biertje was een dubbel met koriander, al lekker naast een week rijping. Gebrouwen naar een recept uit een Duitse brouwboek (van Huber Hanghofer)

Allzeit gut Sud, Hopfen und Malz Gott erhalts :)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 28-03-2008 23:46 u »
Hoi Welkom,

Je kan al goed Nederlands schrijven.
Knap hoor.

:degroeten:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #5 Gepost op: 29-03-2008 08:51 u »
heb er ca. 10 Sude (bieren - nl woord ervoor?)

Brouwsels bedoel je denk ik. Hier kan ik de humor wel van inzien: een duitser op een Nederlands forum die Belgisch bier wil brouwen  ;D Welkom in elk geval!

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #6 Gepost op: 29-03-2008 09:10 u »
.. ook geen Belgen moppen hier.. 

Oscar, Belgenmoppen, wat zijn dat? Of doel je Walenmoppen?, hihi..

Wilkommen Dominiek.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 29-03-2008 09:35 u »
Hartelijk welkom ZeroDome,

Mijn complimenten dat je al zo goed Nederlands schrijft. En wat mooi dat dit forum weer wat internationaler wordt. Dit is een forum waar we in het Nederlands met elkaar communiceren. Buitenlandse deelname wordt zeer op prijs gesteld onder de voorwaarde dat we Nederlands blijven schrijven. Dat maakt dit forum uniek. Met name Engelstalige fora zijn er genoeg.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #8 Gepost op: 29-03-2008 12:54 u »
Dominic, welkom hier!  :duimop:

Offline Penners

• Vol lid
  • I'm gonna brew you a beer you can not refuse
    • Stichting Brouwboerderij
« Reactie #9 Gepost op: 14-04-2008 19:21 u »
Dominic,
Welkom op dit forum, je schrijft dat je naast aan de grens met belgie en Nederland woont.
Mag ik hier uit concluderen dat dit in de buurt van Limburg is.

Gr. Fred

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #10 Gepost op: 15-04-2008 11:56 u »
Hee dat is leuk, wellicht kan je mij en anderen blijer maken met goede Duitse brouwrecepten.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 17-04-2008 22:43 u »
Hallo ZeroDome,

Welkom & proost!

Ik hang hier ook nog maar een paar dagen rond en ik heb eerst wat andere bier beslommeringen (=nachdenksels) aan mijn hoofd, maar een leuke ouderwetse Deutscher dunkel bier ga ik waarschijnlijk toch eens proberen.

Vergeet niet ZeroDome dat jou land tenminste normale belastingen heft, bier zit in het lage BTW tarief omdat het toch een 'eerste levensbehoefte' is. In dit vreemde land is de mout in het lage BTW tarief maar bier zit in het hoge 20% belasting BTW tarief.

Verder hebben wij in Nederland nog allerlei vreselijke accijnzen, dat zijn belastingen op alcohol. Geloof me, het is zo erg dat je beter alles zelf kunt maken. Kost in het begin wat moeite net als dat het in het begin wat moeite kost om goed en lekker eten voor je kinderen te maken.

Tags: