Starter /opkweekmethode / Westmalle

Gestart door g20, 27-03-2008 16:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

g20

Ik ben voor het eerst gist aan het opkweken uit een flesje Westmalle.
Ik heb het depot uit de fles in appelsap gedaan en nu ligt er een laagje gist onder in de fles.
Ga zo wort toevoegen en hoop dan dat het verder groeit.
Als ik het schema aanhoud van vandaag 0,5 L en morgen dan naar 1 L en overmorgen naar 2 L dan is mijn starter te vroeg klaar, ik wil maandag weer geen brouwen.

Is het mogelijk om met het toevoegen van het wort een dag over te slaan of is het verstandiger om de starter klaar te maken en hem dan koel weg te zetten.
En als hij koel weggezet kan worden kan dit dan ook buiten als ik de fles afdek want een 5L fles past niet in mijn koelkast.


Adrie

Een schema is leuk, maar de gist moet natuurlijk wel actief zijn, anders heeft het opschalen geen zin. Voeg de gist toe aan je eerste starter en wacht af tot ie (bijna) is uitgegist en schaal hem dan op. Dit herhaal je tot je het gewenste volume hebt. Waarschijnlijk kom je dan aardig uit, want soms duurt het een dag of twee voordat een gist echt actief is geworden, zeker als je weinig gist toevoegt aan een relatief grote starter.

Een starter die helemaal klaar is kun je inderdaad koel wegzetten (buiten is prima mits het niet vriest). De laatste stap (in jouw geval de 2-literstap) kun je het best een avond voor het brouwen inzetten, zodat je starter flink actief is op het moment dat je hem toevoegt aan je wort.

Ronnie

Citaat van: g20 op 27-03-2008  16:27 uIk heb het depot uit de fles in appelsap gedaan...

Best andersom werken: houd de laatste cm bier met depot in de fles (kop van de fles ontsmetten) en giet daarin het appelsap (tot 4 à 5 cm).
24 tot 48 nadien vermenigvuldigen met wort 1040 in nieuw recipient.

pincopallino



Mijn procedure is het volgende :
 BV. Westmalle
 - Een cm. bier achterlaten in de fles
 - Twee cm. appelsap toevoegen.
 - Een snufje SiriSVit ( mag ook nutrivit maar ik geef de voorkeur aan S..)
 - Fles zetten op de magneetroerder (geen bezit dan..  regelmatig flink schudden )
 - Nadat een tekentje van leven zichtbaar is dan bijvullen met wort  tot een liter en overhevelen naar een erlenmeyer ( anders in een fles).
 - Het depot van nog 3/4 flessen Westmalle toevoegen + 5 gr. SiriS.+ een paar druppels olijfolie ( antischuim )
 - Een stoot O2 anders 2/3 uren beluchten via een pomp of regelmatig flink schudden. ( liever op de magneetroerder ).
 - V/a de start T constant houden op 20/22 graden. ( fles in een waterpan op een verwarmingsbron ).
  Westmalle/duvel/Leffe tripel/ enz.enz.. zeer goed resultaat.
 

 



RobinB

Citaat van: pincopallino op 27-03-2008  19:49 uMijn procedure is het volgende :
 BV. Westmalle
 - Een cm. bier achterlaten in de fles
 - Twee cm. appelsap toevoegen.
 - Een snufje SiriSVit ( mag ook nutrivit maar ik geef de voorkeur aan S..)
 - Fles zetten op de magneetroerder (geen bezit dan..  regelmatig flink schudden )
 - Nadat een tekentje van leven zichtbaar is dan bijvullen met wort  tot een liter en overhevelen naar een erlenmeyer ( anders in een fles).
 - Het depot van nog 3/4 flessen Westmalle toevoegen + 5 gr. SiriS.+ een paar druppels olijfolie ( antischuim )
 - Een stoot O2 anders 2/3 uren beluchten via een pomp of regelmatig flink schudden. ( liever op de magneetroerder ).
 - V/a de start T constant houden op 20/22 graden. ( fles in een waterpan op een verwarmingsbron ).
  Westmalle/duvel/Leffe tripel/ enz.enz.. zeer goed resultaat.

Je stop het roervlootje in de fles?

pincopallino

Citaat van: RobinB op 27-03-2008  20:20 uJe stop het roervlootje in de fles?

Jawel.

Arie

Ik ben ook bezig om gist op te kweken uit een Westmalle Tripel. Ik heb het tot nu toe zo gedaan:

- zaterdagavond bier uit flesje geschonken (en opgedronken natuurlijk  :lekkerbier:) en één centimeter achtergelaten in
  de fles, de gist losgeschud en ongeveer 100 ml wort toegevoegd
- maandagavond dit geheel in een fles met 0,5 liter wort geschonken
- dinsdagmiddag, even schrikken toen ik thuis kwam

Ik trof de fles met 0,5 liter starter aan met drie witte vlokken op het wort. Ik dacht meteen aan een infectie. Bij nadere inspectie leek het toch wel verdacht veel op schuim. Er komen ook hele kleine belletjes van onder uit de fles.
De witte laag onder in de fles kan niet alleen maar gist zijn. Ik heb na het koken van het wort altijd zo'n laagje onder in de fles. Misschien voeg ik wel te veel extract toe (50 gram op 0,5 liter) maar dit is volgens mij de richtlijn.
Kan iemand van jullie zeggen of dit allemaal nog in orde is? Ik heb dit namelijk nog niet eerder gedaan. ???






EBC

Dat ziet er prima uit Arie. Regelmatig schudden zodat dat witte laagje gist in oplossing komt (blijft).

Menno

Heb ik gelijk ook een vraagje: ik heb recent mijn 1e starter gemaakt (zie discussie recepten sterke blonde chouffe-achtige). Ik heb vlak voor toevoeging van de starter alles goed doorgeschud en het bezinksel opgelost in het geheel. Dit dus in het wort gedaan. Klopt toch?  :duimop:

Sorry, ben gewoon bezorgd...  :verbergen:

Caspar

Ja hoor, dat is geen probleem :duimop:... het is in feite een mini biertje. Ik giet mijn beluchte starters wel af de laatste tijd nadat ze zijn bezonken in de koelkast. Beluchte starters smaken erg zurig en niet lekker :-X.

jelle

Citaat van: Caspar op 01-04-2008  20:17 uJa hoor, dat is geen probleem :duimop:... het is in feite een mini biertje. Ik giet mijn beluchte starters wel af de laatste tijd nadat ze zijn bezonken in de koelkast. Beluchte starters smaken erg zurig en niet lekker :-X.
Hoe kan dat ???

Groet Jelle

Menno

De mijne was niet belucht, maar even opgeklopt à-la Hopmans.  ;D
Vond de mijne niet bijzonder zurig ruiken, wat ik kan herinneren viel het wel mee  :weetniet:

Back on-topic, wil niet afglijden... :duimop:

Hopmans

Hey menno,

Wat je hebt gedaan is inderdaad goed.
De hele inhoud door elkaar zwenken, en de boel erin.
De volgende keer zou je nog een klein laagje over kunnen houden,
en proeven in een glaasje.
Een standaard starter die jij hebt gemaakt lijkt op een witte wijn.
Op die manier kan je proeven of je starter goed was.

 :biersmile:

Menno


Caspar

Citaat van: jelle op 01-04-2008  20:20 uHoe kan dat ???

Groet Jelle

Oei, daar moet je "de perfecte giststarter" maar eens op na slaan. Omdat de gist zich zo snel vermenigvuldigd, maken zij bepaalde zuren aan en de pH is heel erg laag... of zoiets dergelijks :weetbeter:. Ik heb overigens deze zurige starter tientalle keren bij mijn wort gegooid zonder ooit smaakafwijkingen te hebben gehad :brouwen:

Jacques

Citaat van: Arie op 01-04-2008  18:29 uKan iemand van jullie zeggen of dit allemaal nog in orde is? Ik heb dit namelijk nog niet eerder gedaan. ???

Niets aan de hand. Ziet er prima uit.

RobinB

Niet vergeten gistvoeding toe te voegen (Nutrivit, Siris Yeastvit of evt gistzouten)!

Arie

Mooi ik ben blij dat het wel goed zit.

Citaat van: RobinB op 01-04-2008  21:17 uNiet vergeten gistvoeding toe te voegen (Nutrivit, Siris Yeastvit of evt gistzouten)!
Dat heb ik al toe gevoegd :duimop:

 :degroeten:
Arie

Hopmans

CiteerNiet vergeten gistvoeding toe te voegen.
Ik twijfel of dat wel kan als het al in de fles zit.
Het is namelijk de vraag of YeastVit steriel is gezien bepaalde
onbekende voedingsstoffen in die substantie.
Ik voeg het meestal 5 minuten voor einde koken toe zodat de
vitaminen net niet kapot gekookt worden.
Misschien dat SiriS hier meer over kan vertellen.

 :degroeten:

RobinB

Of het steriel is weet ik ook niet, maar oplossen in een beetje water dat net van de kook komt lijkt me ook wel afdoende.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.