24-10-2008 PINT Symposium 'Bier aan Tafel'

Gestart door Jacques, 27-03-2008 12:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: EBC op 08-04-2008  22:19 uNee, bier in de keuken is erg leuk, maar zelden speciaal.

Dat geldt natuurlijk ook voor wijn.

De vraag is vooral waarom hoort wijn wel bij duur eten en bier niet. Het antwoord is heel simpel: aan wijn wordt veel meer verdient. Dure wijn is veel meer statusverhogend dat het veel goedkopere bier.

Niels

Net de artikelen van Jacques door gelezen en inderdaad niets wolligs in te vinden, moet zeggen dat het een helder verhaal is. Er zijn veel smaken gedefinieerd die door middel van de neus worden waargenomen en een associatie moeten oproepen. Hierbij gaat het om de juiste, en dat is wel even trainen om dat goed te kunnen. Het smaakwiel is wel heel verhelderend, misschien is het wat om die op een bierviltje te drukken zodat je wat anders gaat doen tijdens het proeven dan pulken.

Biergustatie, zou wel een leuke toevoeging kunnen zijn op het bekende degusteren. Het degusteren is van toepassing op proeven, genieten maar niet specifiek op voor bier. Mooi als je als PINT hieraan zou trekken en probeer de bier cultuur te promoten en het ambacht onder de aandacht brengt wat prachtige dingen voortbrengt. Bier kan gastronomisch best mee, er zijn diverse restaurants die bier en gerechten combineren tot iets uitgebalanceerd waar mensen van genieten.

Zelf hou ik ook erg van zuurkool maar dan met een kuiltje jus en worst. Hierbij kan ik echter geen drank verzinnen die ik daarbij zou willen combineren. Maar heb wel eens in het Hommelhof gegeten waar elke gang van het diner werd vergezeld van een bij passend bier, dit vond ik zeer de moeite waard.

EBC

En dan te bedenken dat het woord degusteren nog maar sinds kort in de Van Dale staat. Volgens mij pas sinds de laatste uitgave...

EBC

Tja, er is wijn en wijn. En wijn kan erg lekker zijn, maar is dan inderdaad niet goedkoop. Goede wijn drink je overigens thuis en niet in een restaurant. En dan gaat het niet alleen over de prijs maar ook over de behandeling ervan.

RobinB

Citaat van: EBC op 08-04-2008  22:19 uIk ben de bescheiden mening toegedaan dat bier slechts past bij 'volkse' gerechten. Zuurkool, varkenspoten, worst, stoofvlees en hamburgers.

Op zich iets wat wel klopt, maar dat geldt dan mijns inziens voor de "volkse" bieren (vaak pils-achtige ondergisters).

Een gerecht moet zich met de drank kunnen meten in smaakvolume en andersom. Bij lichte gerechten kan dus goed een lichte frisse drank, vandaar dat dan bij wijnen vaak een witte wordt gekozen. Maar ook in het zwaardere gebied kunnen best bieren gevonden worden die een goede vervanging van een zwaardere rode wijn zijn. Het leuke aan combineren met bieren is dat je nog meer uitgesproken contrasten kan maken dan met wijn, omdat het smaakspectrum van bieren groter is.

Het grootste probleem van Bier in de horeca is de status van bier, niet de smaakeigenschappen.
Dit is helaas gekoppeld aan de prijs, dus mogelijk gaat de status alleen omhoog als de prijs drastisch omhoog gaat?
Dat is dan een (voor ons) ongewenste bijwerking...

JWVG

CiteerIk ben de bescheiden mening toegedaan dat bier slechts past bij 'volkse' gerechten. Zuurkool, varkenspoten, worst, stoofvlees en hamburgers

Daar ben ik het niet echt mee eens - bier kan prima bij luxe eten passen, en wijn bij volkse gerechten. Om met dat laatste te beginnen, en jouw voorbeelden te nemen: witte wijn bij zuurkool in de Elzas, bourgogne in stoofvlees (boef bourguignon), en in Amerika heb ik meerdere keren een prima Zinfandel bij een prima hamburger gegeten.

Ik denk wel dat er meer aandacht moet zijn voor welk bier je bij welk gerecht het beste kunt drinken. Biersommelier vind ik dan een beetje een duur woord dat niet zo bij bier past, maar wat bieradvies bij je eten is denk ik heel welkom. Als het gaat om oosterse gerechten (Thais b.v., wat mij betreft de beste keuken ter wereld) denk ik dat er niets beters is dan bier (een gewurztraminer kan evt. ook, maar is toch minder vind ik).

Ik ben het wel met je eens dat koken met bier zelden tot iets speciaals leidt. Laten we het gewoon opdrinken  :proost:

 :degroeten: JW.

René K

Bier kan inderdaad ook uitstekend bij de meest uiteenlopende geerechten. Erg jammer dat de horeca dit niet of erg langzaam oppakt.

Laatst nog gegeten in een restaurant waar ik uit wel ongeveer 15 verschillende kon kiezen. Prijs varierend van 8 tot ongeveer 60 euro per fles.
Tja als je dan vraagt om de bierkaart of in elk geval de soorten bier die ze hebben is het al snel: Heineken, Amstel, Brand en misschien een keertje Jupiler of Warsteiner. Tja erg jammer en om een IPA oid hoef je al helemaal niet te vragen.
Restaurants willen zich toch ook vaak onderscheiden?
Begin met een uitgebreide bierkaart en geef goed advies en laat de mensen inzien dat verschillende bieren heel goed kunnen bij diverse gerechten.
Veel mensen zullen het (in begin) waarschijnlijk als vreemd zien, maar als niemand er mee begint zal er ook niets veranderen.


René K

Op de pint site is de term bedorven druivensap inmiddels vervangen door vergist druivensap. De volgende zin staat echter nog wel op de site: 'door sommige snobs ook wel als 'wijn' aangeduid'. Tja, jammer dat dit dan ook niet direct verwijderd is...

Jacques

Afgelopen vrijdag was ik één van de ruim 100 deelnemers aan dit symposium.

Voorlopig moeten jullie het doen met een fotoverslag. Als ik iets meer tijd heb zal ik proberen een wat uitgebreider verslag te maken.










Voor het volledige verslag klik hier.

René K

Ben zeer geinteresseerd naar de resultaten van dit symposium! Jammer dat ik niet aanwezig kon zijn. 'Bier aan tafel' is iets wat absoluut nog niet is doorgedrongen in de horeca. Hopelijk kan een dergelijk symposium hier iets van verandering in brengen. Wellicht dat de andere aanwezige forumleden alvast wat informatie over dit symposium kunnen geven?

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: René K op 27-10-2008  00:08 uBen zeer geïnteresseerd  naar de resultaten van dit symposium! Jammer dat ik niet aanwezig kon zijn. 'Bier aan tafel' is iets wat absoluut nog niet is doorgedrongen in de horeca.
Citaat van: René K op 09-09-2008  19:26 uBier kan inderdaad ook uitstekend bij de meest uiteenlopende gerechten. Erg jammer dat de horeca dit niet of erg langzaam oppakt.

Gelukkig is de waarheid anders. Links en rechts zijn er al ondernemers positief bezig. Bijvoorbeeld de Beyerd in Breda. Maar feit blijft dat er nog veel werk aan de winkel is. Heeft iemand een idee hoe we er zelf aan kunnen bijdragen dat dit verbeterd?

Ik vraag altijd   naar een bierkaart. Als mij na afloop gevraagd wordt of het gesmaakt heeft geef ik eerlijk antwoord en geef dan aan dat ik vind dat en eet-café zeker een bierkaart moet hebben en dat het eten me beter gesmaakt had als er een mooi bier langs had gestaan. Ik probeer de kritiek opbouwend en positief te geven en niet negatief. Ik denk dat dit uiteindelijk het meeste oplevert.

Verder denk ik dat brouwerijen meer druk uit moeten oefenen op het horeca-onderwijs. Ook hier weer positief. Dus ondersteunen en helpen. Niet slechts klagen.

Als we dit volhouden komen we denk ik een heel eind!

Wat betreft de term voor Bier-Sommelier.

Ik vind 'Meester Bier Schenker' wel een goeie!

Louis

Menno

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 27-10-2008  15:08 uIk vraag altijd   naar een bierkaart. Als mij na afloop gevraagd wordt of het gesmaakt heeft geef ik eerlijk antwoord en geef dan aan dat ik vind dat en eet-café zeker een bierkaart moet hebben en dat het eten me beter gesmaakt had als er een mooi bier langs had gestaan. Ik probeer de kritiek opbouwend en positief te geven en niet negatief. Ik denk dat dit uiteindelijk het meeste oplevert.
Erg herkenbaar! :duimop:


Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 27-10-2008  15:08 uVerder denk ik dat brouwerijen meer druk uit moeten oefenen op het horeca onderwijs. Ook hier weer positief. Dus ondersteunen en helpen. Niet slechts klagen.

Als we dit volhouden komen we denk ik een heel eind!
Ben ik het mee eens, maar dan niet het stimuleren van die vreselijke verzoeting! :lessmile:

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Menno op 27-10-2008  16:54 uErg herkenbaar! :duimop:

Ben ik het mee eens, maar dan niet het stimuleren van die vreselijke verzoeting! :lessmile:

Ook weer mee eens!!!
Louis

EBC

Ik denk dat vooral de grote brouwerijen de schuld zijn van slechte bierkaarten...

Eerst proberen ze alle kleine brouwerijtjes op te kopen, te sluiten, hun speciaalmout af te nemen of hun distributiekanalen weg te nemen.

Vervolgens verplichten ze cafehouders slechts hun eigen bier te verkopen. En daar waar cafehouders meerdere bieren mogen kiezen, heft de brouwerij direct hogere huurkosten bij elke uitbreiding van de kaart.

Als kleine ondernemer ben je dan blij dat je het hoofd boven water kunt houden. Zeker als je klanten ook nog eens wegblijven vanwege het rookverbod...

Dat rookverbod vind ik overigens een geschenk uit de hemel... en ach, transportbedrijven moeten het ook maar zien te redden met hogere brandstofprijzen, flexibiliteit is een must voor een ondernemer.

René K

Horeca gelegenheden willen zich tegenwoordig toch graag onderscheiden? Begin met een uitgebreide bierkaart en laat zien dat het kan werken. Maar ja, wie gaat voorop in deze cultuuromslag? In 9 van de 10 restaurants kun je nog steeds uit een zeer uitgebreide wijnkaart kiezen met wijnen die je meer kosten dan het diner alleen. En als je naar de bieren vraagt krijg je de keuze uit 4 of misschien zelfs 5 soorten pils. Opbouwende kritiek zal inderdaad een goede methode zijn om de horeca hier over na te laten denken. Uiteindelijk gaat het erom dat de klant tevreden is.

CiteerBier kan inderdaad ook uitstekend bij de meest uiteenlopende gerechten. Erg jammer dat de horeca dit niet of erg langzaam oppakt.
CiteerGelukkig is de waarheid anders. Links en rechts zijn er al ondernemers positief bezig. Bijvoorbeeld de Beyerd in Breda. Maar feit blijft dat er nog veel werk aan de winkel is. Heeft iemand een idee hoe we er zelf aan kunnen bijdragen dat dit verbeterd?

Naar mijn idee gaat het nog steeds heel langzaam. Natuurlijk gaat het op sommige plaatsen sneller dan andere. Toch is een uitgebreide bierkaart meer uitzondering dan regel. Ik verlang naar een tijd waarin een Meester Bier Schenker ;) mij een heerlijke IPA bij een bepaald gerecht adviseert of een een ander mooi bier. En een heerlijke dessert bier aan het eind.

Als wij onze wensen niet doorgeven aan de horeca zullen ze ook niet veranderen, waarom immers?

JeroenCV

Citaat van: René K op 28-10-2008  00:44 uMaar ja, wie gaat voorop in deze cultuuromslag?

Ik denk dat wij als PINT hier met het symposium erg goed zijn begonnen.

Verslag etc volgt zsm.

René K


RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: JeroenCV op 28-10-2008  07:50 uIk denk dat wij als PINT hier met het symposium erg goed zijn begonnen.

Verslag etc volgt zsm.

Dat denk ik ook Jeroen. En ik denk wij, als SpeciaalBiercafé houders ook.

Nu moeten alleen nog alle speciaalbier liefhebbers consequent naar de speciaalbier-kaart vragen in eetcafé's en restaurants. Als ze die niet hebben, en zelfs geen of slechts vijf soorten speciaalbier verkopen, opstaan en weggaan. Met de mededeling dat dan wel ergens anders eet.  ;D :D >:D Wel beleefd blijven uiteraard! Andere horeca-ondernemers moeten tenslotte nog veel leren... :lessmile: :weetbeter:

Louis

Menno

Citaat van: René K op 28-10-2008  00:44 uIn 9 van de 10 restaurants kun je nog steeds uit een zeer uitgebreide wijnkaart kiezen met wijnen die je meer kosten dan het diner alleen. En als je naar de bieren vraagt krijg je de keuze uit 4 of misschien zelfs 5 soorten pils.
Dat klopt helemaal, op wijn kan behoorlijk verdiend worden. Op bier liggen de marges trouwens ook erg hoog. Een flesje Hertog Jan pils in de supermarkt zal ong. €1,- kosten, in de horeca al gauw €2,50 tot €6,- (uitzonderingen nagelaten). :o

En als je vraagt naar het aanbod speciaalbier, dan krijg je als alternatief op het standaard Grolsch-tapje een Hoegaarden ( :shelp:), of Palm Speciale ( :-X). Kom op, zeg! De inkoop van een ietsje beter bier ligt bijna gelijk op de inkoop van Palm. Wees creatief, toon lef en bied eens iets anders aan! Ik heb al enkele malen meegemaakt dat een zgn. rosé-drinker voor de verandering een speciaalbier wil proberen, vraagt naar Palm of iets dergelijks. Niet op voorraad, maar wél bijv. een Grimbergen of Westmalle. Tóch proberen en lekker dat het blijkt te zijn! De interesse is geboren, meerdere bieren proeven is het resultaat. :proost:

Wat trouwens ook ronduit slecht is is dat alcoholvrijbier (nee, ik drink het niet en niet een discussie starten a.u.b. ;D) vaak duurder is dan een regulier glas pils. Horeca maakt hier grof en vies misbruik van! :echtboos:

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Menno op 28-10-2008  14:22 uDat klopt helemaa, op wijn kan behoorlijk verdiend worden. Op bier liggen de marges trouwens ook erg hoog. Een flesje Hertog Jan pils in de supermarkt zal ong. €1,- kosten, in de horeca al gauw €2,50 tot €6,- (uitzonderingen nagelaten). :o

Menno,
Zorg nu eens eerst dat je je goed inleest voor je gaat schieten. Prijzen van tap-bier in het café vergelijken met die van flesjes in de supermarkt is appels met peren vergelijken en niet eerlijk. Je komt niet in het café om bier te kopen dat je zelf moet koelen, uit de koelkast halen en zelf in een glas moet schenken dat je zelf betaald hebt en zelf hebt schoongemaakt en uit de kast gehaald. En de rommel die je achterlaat hoef je niet zelf op te ruimen en de toiletten niet zelf te poetsen. Je hoeft niet thuis voor de brandveiligheid te zorgen. Althans, de brandweer komt niet bij je controleren. Je betaald niet 700 euro per jaar aan buma/stemra/sena.... en zo kan ik nog wel even een heel forum doorgaan. Hou op met dat vergelijk. Het is niet reëel!  :neenee:
Overigens, ik weet niet waar jij 6 euro betaald voor een glas Hertog Jan, maar naar ik vernomen heb, betaal je dat enkel in een bordeel. En meestal hebben ze dan ook nog mindere merken bier  ;D.

Citaat van: Menno op 28-10-2008  14:22 uWat trouwens ook ronduit slecht is is dat alcoholvrijbier (nee, ik drink het niet en niet een discussie starten a.u.b. ;D) vaak duurder is dan een regulier glas pils. Horeca maakt hier grof en vies misbruik van! :echtboos:

Grof en vies misbruik? Leg uit. Je betaald bij mij en de meeste van mijn collega's voor 30 cl malt net zo veel als 30 cl pils van de tap.

Louis



Menno

Louis, je hebt een beetje gelijk, was ietsje te fel in mijn uitlating. Toch vind ik dat de prijsverschillen in de horeca behoorlijk uiteenlopen. En dit wil niet gelijk zeggen dat de aankleding, kwaliteit personeel etc-etc-etc zoveel beter is. Nee, verre van dat... :(

En ik ben het niet met je eens, ik zie nog steeds op prijslijsten dat een alcoholvrij 'biertje' € 0,50 (of meer) duurder is dan een tappilsje.

Oscar

Citaat van: Menno op 01-11-2008  13:57 uik zie nog steeds op prijslijsten dat een alcoholvrij 'biertje' € 0,50 (of meer) duurder is dan een tappilsje.

Sinds wanneer drink jij alcohol vrij ?  >:D

Menno


Jacques

Citaat van: Menno op 01-11-2008  13:57 uEn ik ben het niet met je eens, ik zie nog steeds op prijslijsten dat een alcoholvrij 'biertje' € 0,50 (of meer) duurder is dan een tappilsje.

Dat is toch niet zo vreemd. Dat alcoholvrije biertje komt toch niet van de tap. Dat zit in een flesje waarin meer centiliters zitten dan in een tapglas.

RoodeLeeuwVenlo

Sinds 2002 is er een supermarkt oorlog. Er zijn maar vier inkoop organisaties die alle bier voor alle supermarkten inkopen. Voor 2002 was de inkoopprijs van bier voor een horeca ondernemer altijd ongeveer 10% goedkoper dan de verkoopprijs in de supermarkt. Na 2002 is dit omgekeerd en wordt het bier inkoop voor de horeca ondernemer telkens duurder. In de supermarkt betaal je nu minder voor een krat pils dan in 1992. Reken maar na! Daar betalen alle horeca ondernemers aan mee!  :o
Het duurste aan bier, zijn de reclames op tv etc. Die reclames maken brouwerijen niet voor de cafés maar voor de thuisgebruiker. Daar betalen de horeca ondernemers aan mee.
Geld overigens alleen voor het bier van grote brouwers

Malt bier is pils waar men later de alcohol uit filtert. Of niet vergist maar met extra techniek en proces koolzuur aan toe voegt. Extra werk kost meer.

Louis

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.