Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Reinko 'SeekingBeer' stelt zich voor  (gelezen 15179 keer)

Offline SeekingBeer

• Super lid
  • Land: nl
Re: Reinko 'SeekingBeer' stelt zich voor
« Reactie #25 Gepost op: 06-04-2008 15:10 u »
Aan Anton:

Een destilleerketel is zeker aan te bevelen want dan kan je mislukte partijen bier en wijn verstoken en verspil je de alcohol niet.

Recept voor 20 liter stookwijn:

1 of 2 liter druivesap vd Jumbo (69 cent de liter)
3,5 tot 4 kg suiker
beetje gistvoeding
champagne gist
aanvullen met kraanwater

Zonder de druivesap komt de vergisting niet goed op gang. Suiker en water in fases toevoegen natuurlijk, suiker in drie keer water in twee keer. Gebruik een lange kolom voor driekwart gevuld met glazen knikkers, gebruik wel knikkers zonder verf aan de buitenkant. Rashig ringen kan ook natuurlijk maar die zijn veel te duur.
Afhankelijk van de temperatuur kun je na 1 of 2 maand wel stoken. Proef de naloop en vergelijk dat eens met een 'officiële stookgist', als de naloop prima te drinken is dan heb je een goede stookwijn.
(Als je op tijd overhevelt kun je de gist ongeveer drie keer gebruiken dus met één scheutje gist kan je wel 60 liter aan de praat krijgen.)

Succes!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 06-04-2008 15:40 u »
Aan RobinB:

Aan een luchtfilter ben ik nog niet toe maar je hebt gelijk: die Brownse beweging maakt het natuurlijk veel moeilijker om door een filter te komen (behalve misschien als ze op het laatste moment een duwtje in de rug krijgen). Ik ga eerst maar één of twee hooikisten maken zodat ik wat makkelijker kan opschalen naar 20 liter per keer brouwen.

In drie dagen heb ik nu drie keer een klein partijtje gebrouwen, de derde partij staat nog te maichen. Zoals verwacht is de schrootmolen een groot succes bij de kinderen; om de beurt mogen ze schroten en ze wegen de mout haast tot de gram af om alles 'eerlijk' te verdelen.

Aan allen:

Was Johan Stekelenburg (de voormalig burgemeester van Tilburg) een hobbybrouwer? Er zijn waarschijnlijk meerdere Johan Stekelenbrugen omdat Johan een veel voorkomende naam is.
Hier is een link met wat recepten van Johan S:

http://home.planet.nl/~steke127/bier.htm

Dan nog een opmerking/vraag over gist: Ik had een zakje safbrew T-58 gekocht maar volgens de website van de fabrikant is het na opening maar zeer beperkt houdbaar omdat zodra er lucht bij komt de enzymen al actief worden. Ik sta daar met enige verbazing naar te kijken want dit heb je met wijngist vrijwel nooit, na een half of heel jaar kan je het gewoon nog gebruiken (je hebt alleen wat meer nodig). Gewoon twee wasknijpers op het aangebroken zakje.
Waarom zou dat met biergist anders zijn?????

In het verleden bewaarden de brouwes/wijnmakers gist wel op de bodem van een put in een pot of karaf afgedekt met mos, dan was het ook langer houdbaar omdat er geen zuurstof bij kon komen. Wat dat betreft kan de fabrikant gelijk hebben en is het niet het vocht wat een probleem is voor de houdbaarheid maar de zuurstof.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 06-04-2008 17:10 u »
Een destilleerketel is zeker aan te bevelen want dan kan je mislukte partijen bier en wijn verstoken en verspil je de alcohol niet.

Als je goed brouwt en de hygiëne in acht neemt heb je echt geen destilleerketel nodig.  >:D

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 06-04-2008 22:19 u »
Hallo Jaques!

In wezen heb je gelijk want vaak kan je fouten ook corrigeren door een ander bier/wijn te maken en het dan gewoon in het glas te mengen. Hygiene is king sinds Louis Pasteur, maar toch heb ik in ongeveer 2% van mijn partijen schimmel zoals je die ook wel in je jam vindt.

Vaak is het probleem dat ik gewoon te lang ben doorgegaan met mijn sulfietwater want het sulfiet verdwijnt langzaam en dan is het niet meer sterk genoeg.
Het schimmel probleem is trouwens verbazingwekkend eenvoudig op te lossen: gewoon overhevelen in een nieuwe gistingsfles want de schimmel drijft hardnekkig op water en is zo eenvoudig te scheiden van de wijn/bier.

Met bier heb ik daar nog geen ervaring mee en hoop ik voorlopig ook niet te hebben.

Nou, dan maar een betere reden om toch een distilleer ketel te maken:

Met een 80% hoge alcohol kan je perfect de smaakstoffen uit fruit en kruiden extraheren. Vooral als je het fruit of de kruiden een paar keer vervangt door vers spul.
Zo zit ik hier nu met een Aldi pilsje van 21 cent en daardoor een klein scheutje sinaasappel/citroen/pruim likeur.

Dan is het toch nog te drinken...:)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 06-04-2008 22:24 u »
Met een loog/chloor reinigingsmiddel heb je echt geen last van schimmel, sulfiet werkt gewoon niet goed! Chemipro caustic is een hele goede loog/chloor reiniger.

:degroeten:
Wesley

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 06-04-2008 22:43 u »
In wezen heb je gelijk want vaak kan je fouten ook corrigeren door een ander bier/wijn te maken en het dan gewoon in het glas te mengen. Hygiëne is king sinds Louis Pasteur, maar toch heb ik in ongeveer 2% van mijn partijen schimmel zoals je die ook wel in je jam vindt.

Vaak is het probleem dat ik gewoon te lang ben doorgegaan met mijn sulfietwater want het sulfiet verdwijnt langzaam en dan is het niet meer sterk genoeg.
Het schimmel probleem is trouwens verbazingwekkend eenvoudig op te lossen: gewoon overhevelen in een nieuwe gistingsfles want de schimmel drijft hardnekkig op water en is zo eenvoudig te scheiden van de wijn/bier.

Schimmel op mijn zelfgemakte jam heb ik nog nooit gehad. Gewoon iets meer suiker gebruiken en je hebt daar geen last van.

Sulfiet kun je beter niet meer gebruiken. Het is een zeer slechte desinfectant. Eigenlijk is het gebruik van sulfiet vragen om problemen. Een chloorhoudend middel en daarna goed naspoelen geeft je veel meer zekerheid dat je infecties buiten houdt.

Bier waar schimmel op drijft kun je het beste meteen weggieten. De smaak van het bier heeft altijd te lijden van een schimmelinfectie, al is het alleen al omdat de schimmel zich alleen onder invloed van zuurstof kan ontwikkelen.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 07-04-2008 22:20 u »
Aan jaques:

Ja ik heb ook wel van dat chempro spul, bedankt voor je advies!
Wat jam betreft: Ik eet haast nooit jam en dan laat ik het veel te lang buiten de koelkast staan en dan komt er op een gegeven moment van die plasjes vocht in te staan met een verlaagd suikergehalte. Nou en dan snap je het wel: gegarandeerd schimmel.

Trouwens, ik weet nog een uitstekende desinfectant: 80% alcohol...;)

Maar even serieus: Vandaag voor de vierde keer gebrouwen in evenzovele dagen, de begin SG's waren 1055, 1030, 1030 en 1060. Dus na een paar keer heb je het schroten al redelijk in de hand.
Het zijn natuurlijk kleine partijtjes, eerst een goed recept uitvissen en dan opschalen.
Vandaag kon ik al bottelen, dan direct nieuwe wort in de gistingsfles en binnen tien minuten stond het al hard te gisten.

De verpakkingsdoos van vd Kooy Jubbega is opgewaardeerd tot hooikist; dat scheelt een hoop heen en weer geschuif met pannen.
Dus al met al gaat het wel goed tot nu toe; bostel direct afvoeren want zodra je bostel minnende bacterien in je huis hebt kan je natuurlijk gedonder verwachten...:(

Tegenwoordig krijg ik ook restpartijen groente en fruit van de markt via een local straat schoffie, wat bier betreft kan je daar niet zoveel mee maar ik kan wel proberen om fruit extracten te maken. De aardbei staat al te extraheren en de sharon fruit staat nog in doojes te wachten op tweede selectie...

Dus dat gaat ook goed.

Ik ben ook nog van plan om koriander te extraheren en dat te vergelijken met meegekookte koriander, wel één en de zelfde wort gebruiken natuurlijk. En dan kan je ook nog geëxtraheerde koriander mee laten koken dus in wezen drie varianten:
1) gewoon koriander vijzelen en mee koken,
2) met alcohol geëxtraheerde koriander in de gistingsfles toevoegen &
3) met alcohol geëxtraheerde koriander mee laten koken.

Hetzelfde kan je natuurlijk ook met hop doen; understanding the basics is king...

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 09-04-2008 22:58 u »
Ben net terug van een bezoekje aan het Groningsch bier & wijn gilde, nou ja het is eigenlijk een biergilde als ik het zo bekijk. Ik kan mij niet herinneren ooit in zo korte tijd zoveel verschillende bieren geproefd te hebben, alleen daarom is zo'n bezoekje zeker de moeite waard. Wat ik leuk vond om te zien was het feit dat men echt probeert zo goed mogelijke klonen te maken van min of meer beroemde bieren.

Op 17 mei is er een gezamelijke brouwsessie bij Hans en als het goed is zijn er dan zes brouwopstellingen te bezichtigen, voor mij een mooie kans om voldoende kennis op te slurpen voor mijn eigen zich ontwikkelende brouwopstelling. Bijv het wijn maken en destilleren heb ik mijzelf eigen gemaakt met gewoon wat literatuur en later natuurlijk het internet. En pas als je dat voldoende lang doet dan krijg je van die 'hele handige dingetjes' die je eindproduct maximaliseren.
Nou vanavond heb ik wat bieren geproefd en het is bijzonder interessant om de achterliggende installatie te bekijken.

Proost!

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 11-04-2008 22:22 u »
Na vier dagen op de fles wil ik toch maar even proeven van het eerste 'echte' brouwsel uit mijn leven. Met 'echt' bedoel ik dat ik voor het eerst mijn schrootmolentje had gebruikt.

Nou ja, ik had alleen maar pilsmout en Münchener mout en wat koriander maar dit is niet slecht. Paar weekjes lageren maakt het natuurlijk niet slechter.

En ik moet zeggen dat ik geniet van al die fouten die ik maak, bijv:

Zonder nadenken had ik op elke Grolsch beugelfles anderhalve dessertschep suiker gedaan want dat doe ik al heel lang bij mousserende druivenwijn. Nou ja, jullie zitten natuurlijk te lachen maar ik opende mijn fles in de gootsteen en weet precies hoe je moet reageren als de boel gaat spuiten...

Uit mijn herinnering kwam een detail bovendrijven: Één theelepeltje suiker per 30 cl flesje...
Tja, dan is anderhalve dessertlepel wel grappig.

Hoe het probleem op te lossen?
Simpel: Open de Grolsch beugels heel langzaam en laat zoveel mogelijk koolzuur ontsnappen.
Wegzetten en de dag erna weer herhalen tot je het idee hebt 'goed genoeg'.

De schuimkraag is ook nog waardeloos maar kon je dat niet oplossen met wat ongemoute granen?

Morgen ga ik de tweede stook opzetten van de laatste stookwijn en ga ik via een 80% alc oplossing proberen de hop en koriander over te halen in de alcohol. Kunnen we bekijken hoe dit een ander product geeft ten opzichte van gewoon meekoken. Klein probleempje: Voor een volledige studie van deze variabelen heb ik negen gistingsflessen nodig voor één en dezelfde wort, maar ik heb maar drie 5 liter gistings flessen.
Dus we doen maar een partieële studie, eerst maar eens kijken wat het met de koriander doet want er zijn heel veel hop soorten...

Brouw ze!

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 13-04-2008 22:10 u »
Flip, gisteren ging mijn SG meter stuk!

Ik bekijk het ding eens goed en onderin mist een stukje glas. Er zitten ook van die mooie vele jaren oude scheuren in, het ding is duidelijk van ouderdom gestorven.

Nu snap ik ook waarom ik laatst een begin SG had van 1030 en een eind SG van onder de 1000. En ik mij maar afvragen hoe dat beneden de 1000 kon komen... :denken:

Nu mijn SG meter stuk is vraag ik mij af waarom ik nooit een relatie lijstje (lineaire vergelijking) heb gemaakt van mijn alcohol meter voor destillaten en de SG meter voor bier en wijn. Want die dingen hebben dezelfde vorm omdat ze beide (ha ha) gebaseerd zijn op het zogenaamde soortelijk gewicht. Bovendien kan ik dan gewoon doorgaan zoals ik gewend ben omdat ik makkelijk om kan rekenen.

Daarom kan je met dit soort meters ook niet het alcohol gehalte en het suiker gehalte van water/suiker/alcohol oplossingen meten. Want op deze manier kan je wel twee metingen doen:

1) Met je alcohol meter, en
2) Met je SG meter.

Maar je meet gewoon twee keer hetzelfde met een verschillende schaal.

Toch is het probleem van het bepalen van het suiker gehalte in zo'n water/suiker/alcohol oplossing mogelijk:
Destilleer gewoon vijf liter en kijk hoeveel alcohol je eruit kan trekken, je moet je stook ketel wel even ijken met standaard water/suiker/alcohol oplossingen.

Goh, hoe een kapotte SG meter aanleiding geeft tot het oplossen van het probleem van exacte suiker waarden in water/suiker/alcohol oplossingen.

Het leven is een gek ding...

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 14-04-2008 23:20 u »
Ok, na ruim een week begin ik flauw te raken van bieren met 'te veel' koriander. Nou ja, ik wilde dat gewoon omdat ik van koriander hou maar teveel is ook niet goed.

Mijn mout is allemaal op en dus wat nieuw spul besteld bij Jubbega, vanaf nu verlaat ik het pad van lage ECB's want ik heb ook wat van dat hogere spul besteld. Vandaag voor de eerste keer geprobeerd ECB wat op te leuken via de grill, ging wil goed maar waarschijnlijk moet je wat langer doorroosteren voordat je 'daar bent'.

Dan mijn verbazing omtrent biergist: Vandaag had ik voor de zesde keer wat wort gemaakt van de laatste mout en ik gooi hem op een gistbodem die ik nu voor de derde keer gebruik. Binnen een paar uurtjes staat het weer knetterend te gisten terwijl met wijngist het is meestal dat na drie keer je gedegenereerde gist hebt (gedegenereerde gist werkt nog wel maar sterft af voordat je op je maximale alcohol gehalte zit en dus is je eindproduct te zoet).

Goodie old Jan van Schaik was waarschijnlijk een beetje van slag toen hij zei (binnen wijn lectuur!) dat je een gist wel acht keer kon gebruiken... Nou met wijn is mij dat nooit gelukt maar die biergist is wat meer belovend.

Natuurlijk kon ik het niet laten: Een orginele one gallon gistings fles en op de bodem is na botteling iets wat heet 'biergist'. Daarnaast stond een fles met dezelfde leegte alleen dit was een officieële 5 liter fles.

Nou ja, in de ene giet ik wort en in de andere vier liter druivesap.

Tot mijn verbazing is er relatief weinig verschil in gistings gedrag (natuurlijk heeft de druivesap minder schuim) maar qua heftigheid is er weinig verschil.

Dan wat betreft stookgist: Gebruik nooit stookgist, koop geen stookgist en als je bijv gedwongen bent via je werkgever om stookgist te gebruiken, gooi het gewoon weg en gebruik wijngist. Gebruik toch geen stookgist als je later je rotzooi moet zuiveren met koolstof filters...??? Gebruik gewoon een goede wijngist jullie randdebieltjes!

Nou ja mijn geachte biermakers: Ik denk dat ik in de toekomst een paar wijnmakers kan adviseren om eens een biergist te proberen maar het kan net zo goed andersom.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #36 Gepost op: 15-04-2008 06:53 u »
vanaf nu verlaat ik het pad van lage ECB's want ik heb ook wat van dat hogere spul besteld. Vandaag voor de eerste keer geprobeerd ECB wat op te leuken via de grill,

???  ;D  Het is EBC (European Brewing Convention)  ;)

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 17-04-2008 22:26 u »
Ha ha, dat klopt want de Europese Centrale Bank is een andere hobby van mij net als de USA Federal Reserve. Trouwens, ik wist voorjaar/zomer al dat er 'iets' zou gaan gebeuren op de Amerikaanse huizenmarkt.
Klopt: het is niet ECB maar EBC...

Voor de rest nog wat dingetjes:

--Mijn koolzuur probleem is natuurlijk dat ik teveel suiker gebruik bij het bottelen maar waarom had ik dan ook flessen die het uitstekend deden? Ik vond een oud boekje van Jan van Schaik over bier maken terug en begon wat te bladeren, het probleem heet 'gushing' maar het is niet zo erg bij mij dat alle bier als schuim eruit spuit. Gemiddeld ongeveer één derde.
Ik denk dat ik gewoon wat later moet bottelen en/of voor het bottelen in een andere gistingsfles en nog rustig een paar daagjes laten staan. Omdat ik alleen zeer primitief filtermateriaal heb kan het zijn dat er in het eindproduct teveel kleine deeltjes zijn en als je dan de fles opent werken die als condensatie kernen voor de koolzuur. Dat zou ook verklaren waarom sommige flessen wel goed zijn: dan hangt de hevel nog hoog genoeg...
Probleem is dat ik vorige zomer vier gistingsflessen van 10 liter elk heb weggegeven vanwege 'overcompleet'. Had ik dus niet moeten doen...

--Nu zeven keer gebrouwen en gelukkig gaat de smaak langzaam vooruit, gisteren kreeg ik karamel en chocolade mout uit Jubbega en kan ik eindelijk eens echte en beproefde recepten proberen! Als ik dit jaar al een paar keer bier kan brouwen dat net zo goed is als wat ik zoal te proeven kreeg bij het Groningsch wijn en bier gilde dan ben ik een tevreden man.

--Mijn experiment met druivesap op een biergist viel helaas niet goed uit: gewoon te droog. Dus herhalen met kristalsuiker erbij en hoewel mijn SG meter stuk is zegt de fabrikant van mijn biergist dat ie tot 11.5% kan gaan dus is het niet zo moeilijk om de extra hoeveelheid suiker te berekenen.
Alternatieve strategie is om de biergist zo vaak te gebruiken dat ie gaat degeneren en eerder stopt met suiker vergisten, dat is een domme strategie want voor je het weet heb je vier partijtjes te droge wijn.

--Direct onder mijn keukenraam heb ik wat braam groeien, daar heb ik alvast twee gist bodempjes op gegooid. Eind van de zomer eens kijken of je inderdaad op deze manier spontane gisting kunt verkrijgen. Ik heb echt geen hoge verwachtingen omtrent de smaak maar het is gewoon leuk als het lukt. Bovendien, vergeet niet dat waarschijnlijk vroeger brouwerijen ook gewoon hun niet gebruikte gist in de buurt weggooiden. Riool was er nog niet...

--En dan ga ik nog een proberen wat de wijngist Steinberg doet met wort, daar heb ik wel hoge verwachtingen van omdat ik in het verleden wel goedkope Aldi pils heb opgeleukt (in alcohol nivo) met Steinberg. Alle andere wijngisten die ik geprobeerd heb gaven een niet prettige smaak maar Steinberg was wel ok.
Dus een pils recept volgen en dan Steinberg erin!

Brouw ze!

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 18-04-2008 00:02 u »
Nou ja, het is niet echt de gewoonte om allerlei inside links te plaatsen maar de volgende link naar deze website is zeker het lezen waard.

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/maisch.html

Het kan wel zijn dat dit artikel adviseerd om inmaischen bij 37 of 38 graden Celcius over te slaan maar ik gebruik gewoon mijn thermometer als roerstaaf en volgens mij is er toch oplossing en afbraak op deze temperatuur.
Maar goed als ik dit kan overslaan en direct naar 52 graden Celcius kan gaan, ok ok.

Maichen is een vak apart heb ik ontdekt, gebruik een kleine 'roerstok' zoals bijv een kook thermometer en 'voel' hoe snel je schrootsels meer roerbaar worden.

Maichen is a vak apart want al die verschillende EBC's aan mout hebben natuurlijk hun eigen ideale maischschema om maximale versuikering te garanderen.

En dan is er nog het verhaal van de alpha en de beta stuff: Ik weet al wat langer van deze enzymen maar nu ik uiteindelijk met mijn pannetjes heen en weer sta te schuiven is er meer begrip.
Ik zeg twee onbeleefde woorden als bijv 'Jezus' en 'gvd'.

Bier is inderdaad een complexe drank...;)

Geloof me op mijn woord mijn medebrouwes: In de toekomst zullen er wel maischschema's zijn maar ook maisch integralen. (Dwz slome stijgingen van de ene rustpauze naar de andere.) Echter de alcohol industrie heeft hier geen boodschap aan; zij verkopen dat wat 'verkoopt' met al dat marketing geslijm... Bijv al dat Heineken geslijm, kunnen ze eindelijk eens een goed bier maken? (Hun pils is te zuipen maar kan Heineken eigenlijk wel bier maken of mag dat niet van hun marketing afdeling?)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #39 Gepost op: 18-04-2008 06:46 u »
Eind van de zomer eens kijken of je inderdaad op deze manier spontane gisting kunt verkrijgen.

Wees verstandig en doe dit in de winter... :lessmile:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 18-04-2008 08:10 u »
Het kan wel zijn dat dit artikel adviseerd om inmaischen bij 37 of 38 graden Celcius over te slaan maar ik gebruik gewoon mijn thermometer als roerstaaf en volgens mij is er toch oplossing en afbraak op deze temperatuur.
Maar goed als ik dit kan overslaan en direct naar 52 graden Celcius kan gaan, ok ok.

Als ik het artikel nu voor de eerste keer geschreven zou worden zou ik adviseren om ook de 52 ºC over te slaan. De mout is tegenwoordig voldoende oplost om dit te doen.

De voordelen van het inmaischen bij een hogere temperatuur zijn:
- betere schuimhoudbaarheid;
- grotere volmondigheid;
- minder last van oxidatiesmaken in je bier;
- kortere totale maischtijd.

Nadelen zijn:
- een iets minder hoog rendement;
- licht troebelheid van je bier.

Omdat ik de smaak van een bier belangrijker vind dan het uiterlijk adviseer ik tegenwoordig te beginnen bij 58 ºC of hoger.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 23-04-2008 20:21 u »
Aan Oscar: Bedankt voor de tip maar het ligt nu al in de tuin.

Aan Jaques: Ik had nog een heel oud maischschema met daarin 'inmaischen op 38 graden', nou die sloeg ik maar over maar ik wist niet dat je zelfs de 52 over kunt slaan!

Ga ik zeker eens proberen de volgende keer want dat scheelt toch wel behoorlijk wat tijd (dat vind ik nu nog geen probleem maar na een paar jaar raak je er wat flauw van als iets altijd zo lang kan duren).

Bedankt, dit scheelt een heleboel experimenteren!

Aan allen:

Had ik laatst vier liter druivesap op een (1 keer gebruikte) biergist gegooid, het resultaat was wel iewat droog maar nu ie een mousserende wijn is smaakt het toch prima.
Ik heb twee flessen gebotteld met de helft wijn en de helft bier, smaakt heel apart maar met deze 50/50 verhouding vind ik de druif nog te overheersend.

Ga ik nog eens proberen met kleinere hoeveelheden wijn.

Wil je het ook eens proberen? Of je wilt een 'wijven bier' maken voor je mooie vriendin? Of je wilt graag dat de vriendinnen van je vriendin bij jou komen voor 'dames bier'?
Jumbo is de goedkoopste: 69 cent per liter druivesap. Het staat wel onderin het schap...

Vandaag het eerste donkere bier gebotteld, smaakt uitstekend naar mijn mening.

Ja, na zeven of acht keer brouwen denk ik wel dat we deze hobby erin houden; proost!

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 29-04-2008 22:06 u »
Zo, voor een paar euro een grote pan op de kop getikt. Kan ik ook grotere partijen brouwen voor mijn 65 liter gistingsfles. Dientengevolge is de 65 liter fles niet meer de stookwijn fles, die eer komt over een paar weken toe aan mijn 240 liter eikenhouten vat. Hoef ik nog maar één keer per jaar een stookwijn op te zetten...

Ik moet nog wel bij Brouwland van die 'zwavel tongen' of zo bestellen en dan het vat uitzwavelen...
Nog nooit gedaan en lijkt me wel leuk om te doen.

En wat het bier brouwen betreft: de laatste twee partijen zitten nu een dag of vijf in de fles en ze smaken vrij goed nu ik ook wat mouten heb met hogere EBC's. Ik heb één van die twee 'recepten' (ik klooi maar wat aan) weer gebruikt en op 9 liter wort één liter druivesap toegevoegd, ben benieuwd.

Eigenlijk is het vreemd dat er zo weinig kruisbestuiving is tussen wijn en bier, voordat ik hier meer over kan zeggen moet ik eens een paar kilo's van die krieken gebruiken. Pas als dat echt een beter resultaat geeft dan druif geef ik mij gewonnen en zal ik buigen voor de Biergod.

En als de Biergod mij niet dood in zijn toorn dan zal ik hem een vermetele vraag stellen:

"Oh Biergod, waarom zijn er geen flessen bier van 40 of 80 Euro te koop? Dat is die wijnmakers en sterke drank bereiders toch wel gelukt, waarom falen uw onderdanen? Waarom is het bier zo smakelijk en tegelijkertijd altijd zo goedkoop?"

En misschien zal de Biergod dan wel antwoorden:

"Oh afvallige zoon die gehoereerd heeft met den wijnmakers en den sterke drankers! Dat komt omdat wijn en sterke drank van de elite zijn en daarom een economisch inferieur product. Mijn zoon, een product is economisch inferieur als een verhoging van de prijs aanleiding geeft tot meer verkopen."

Tja, tegen zoveel wijsheid kan ik natuurlijk niet op en daarom druk ik maar op de knop 'verzenden'.
Man man, dat uitgerekend de Biergod mij een lesje economie moet geven; ik voel mij helemaal afgedroogd...;)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #43 Gepost op: 14-05-2008 22:16 u »
Haha, heel leuk stuk. Die wijn/bier discussie komt de laatste dagen steeds vaker terug. Opmerkelijk. Ik drink nooit wijn. Wanneer zou ik dat moeten doen? Ik zit altijd met een biertje voor mijn neus.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 19-05-2008 00:21 u »
Hallo MO,

Als jij met 'wijn' dat spul bedoelt dat ze wel in supermarkten verkopen voor een veel te hoge prijs en als je na één fles al erge buikpijn hebt, dan snap ik wel dat je bier drinkt...;) Zelf koop ik al een jaartje of 20 meer niet van die rotzooi.

Tip: 9 liter wort en 1 liter druivesap van de Jumbo voor 69 Euro centjes en geeft toch wel een 'goede bijsmaak'.

Gisteren was er gezamelijke brouw sessie bij Hans (van het Groningsch bier en wijn gilde) en als beginnend bierbrouwer stak ik daar veel op.

Het is uitermate leerzaam om te zien hoe men een heldere wort verkrijgt na het maischen, van de 13 a 14 keer dat ik nu zelf heb gebrouwt had ik hooguit 2 a 3 keer zo'n heldere wort.

Dat geklooi met doeken ben ik nu wel zat en ik denk dat ik in grote lijnen het wortfilter van Herman ga volgen met een kleine modificatie: Met een rechthoekig wortfilter al dan niet loodrecht geplaatst op de hevel buis, plaats gewoon een los T stuk op de onderste buis. Het T stukje kan je gebruiken om evt iewat verhoging van je wortfilter te krijgen.

Subliem detail van het Herman filter: de kraan!

Lekker langzaam filteren als je maar een goede kraan hebt...

Bij het hevelen gebruik ik zelf voornamelijk het hoogteverschil en als je dat truukje éénmaal door hebt dan kan je heel leuk een kratje vol afbottelen op exact dezelfde hoogte in de bierfles. Dan lijkt het net alsof het van een professionele bottelarij komt. Maar bij grote volumes is die kraan wel handig.

Voor de rest: Heb ik het 'gushing probleem' redelijk opgelost in die zin dat ik vrijwel geen flessen meer heb waar het bier komt uitspuiten na opening. Koop ik eens een echte Chimay want zoveel bier brouw amateurs proberen die ook te maken.

Na drie dagen volle rust spuit die toch uit de fles terwijl de fles zo helder leek...

En tja, feiten zijn feiten, mijn beste brouwsel was beter dan dat abdijbier. Neemt niet weg dat ik de abdijbrouwers veel succes wens.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 20-05-2009 00:52 u »
Nu, ongeveer 1 jaar later, sta ik met 2760 maal lezen van dit item bovenaan de lijst van nieuwe bierbrouwers die zich voorstellen op dit forum.

Heeft dit te maken met de kwaliteiten van mijn bijdragen aan dit forum?

Is het mijn doctoraal wiskunde dat 'het truukje' doet?

Nee, nee nee & nogmaals nee.

Het is het marketing truukje 'SeekingBeer' dat de mensen doet doorklikken, dus mijn lieve lezer:

Trap niet in die stomme reclame van de televisie waar ze ook veel gebruik maken van marketing truukjes, leer onderscheid te maken tussen marketing truukjes en die bedrijven waar ze gewoon waar voor hun geld verkopen.

Voor de rest; mijn brouwsels worden toch beter maand in maand uit, succes met jullie spul.

Tags: