Reinko 'SeekingBeer' stelt zich voor

Gestart door SeekingBeer, 25-03-2008 22:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SeekingBeer

Hallo mensen, leuke website!

Mijn naam is Reinko en ik ben nu 44 jaar en omdat ik vanwege de kids in Groningen woon ben ik werkloos wiskundige/statisticus. Ik maak al een jaar of 20 wijn en de laatste twee jaar heb ik ook een destilleerketel.

Na het makkelijke bier maken via blik en moutextract heb ik besloten om het gehele proces met granen ook onder de knie te krijgen. Maar ik moet zeggen dat valt nog niet mee want gisteren was ik vergeten de mout te keren en vanochtend een enorme broei erin... Nou ja, ik kijk het mout nog een paar dagen aan maar ik ben bang dat ik het weg kan flikkeren.

In de zomer kan je op de fiets (andere hobby) vd Kooy te Jubbenga bereiken, afhankelijk van de route is dat 120 tot 140 km en dan lust je wel wat eten en des avonds één (of meer) bier... Zo had ik vorige zomer een kilo moutextract gekocht, eigenlijk met de bedoeling om te bestuderen hoe je gist kunt vermeerderen met moutextract, maar daar heb ik laatst maar bier van gemaakt met wat koriander en een ietsje pietsje meer hop (want ik vind de supermarkt bieren vaak net niet bitter genoeg).
Toen maakte ik de volgende fout: na het nuttigen van mijn brouwsel was ik zo stom om een supermarkt biertje open te trekken... Bah, dat doe ik nooit weer!
In één klap van de heerlijke bierhemel in de hel van de supermarkt pilsen....

Met destilleren heb ik soortgelijke ervaringen; als je het éénmaal onder de knie hebt dan heb je medelijden met die arme mensen die naar de slijterij moeten. En dan laten ze zich voor 25 euro tillen voor een product dat hooguit 2,50 euro mag kosten.

Maar goed, nu die bieren nog!


PS: Als je in Groningen eo woont en je hebt een goede eest oven gemaakt dan zou ik graag een goede bouwbeschrijving hebben. Ik zelf zit te denken aan een gasgestookte oven met variabele luchttoevoer (misschien gewoon met bladblazer want die heb ik al of een paar koelkast compressors (maar ik weet niet of de laatsten genoeg lucht verzetten)). Stuur een berichtje of bel gewoon: 050-8509116. Bvd.

Jacques

Hoi Reinko,

Welkom op dit forum. Als webmaster ben ik natuurlijk vereerd door het compliment.

Zelf mout maken is een hobby op zich. Deze meesten van ons kopen gewoon de mout. Wel zo makkelijk. En het is ook betrouwbaarder als je een biertje opnieuw wilt brouwen. Als je deze stap van het proces over laat aan de professionals blijft er nog genoeg uitdaging over.

Anton

Welkom Reinko,
Je gaat wel erg hard om met eesten te beginnen.
Leuk te zien dat je, behalve het fietsen dezelfde hobbies hebt als ik, alleen eesten doe ik niet.
Ik heb 2 distilleerketels, een van vijf en een van vijftig liter.  >:D

Anton

SeekingBeer

Hallo Jacques!

In wezen heb je gelijk; sommige dingen moet je aan de professionals overlaten maar ik wil gewoon eens het hele proces in de vingers krijgen. Dus zelf mout maken is dan wel tering moeilijk, maar als het lukt dan heb je ook veel voldoening.

Maar in wezen heb je ook ongelijk, zie mijn opmerkingen over sterke drank. Pas als je het zelf maakt snap je wat voor bocht er doorgaans verkocht wordt door de slijters tegen een 10 keer te hoge prijs.

En als het mij lukt om zelf goede mout te maken dan ben ik nog maar in de middeleeuwen aangeland, toen ontstond de methode die we nu nog gebruiken. De oude Egyptenaars bakten eerst brood van het graan en maakten er daarna pas bier van, ergens in Europa werd ontdekt dat je die hele methode van brood bakken best kunt overslaan.

Dus, nadat ik goede mout heb zal ik ooit nog eens bier brouwen van brood (dat is ook weer een hele studie, waarschijnlijk geeft volkorenbrood het beste resultaat).

Zelfs heden ten dage gebruikt men de broodmethode nog in het Midden Oosten; volgens een Palestijnse kennis van mij maakte één van zijn kennissen bier door plastic zakken met brood en water onder het warme zand te leggen en na een dag of vijf had die dan 'bier'. Belangrijk detail: het brood moet niet helemaal afgebakken zijn.

SeekingBeer

Hallo Anton,

Ik heb gewoon een zes liter destilleer keteltje maar vorige zomer heb ik een 240 liter eikenhouten vat op de kop getikt voor 50 Euro en ik zit te denken aan uitbreiding naar een 25 liter ketel. Anders moet ik 240/6 = 40 keer stoken voor alleen de eerste stook...:(

Natuurlijk altijd een goede wijngist gebruiken voor je stookwijn, die stookgisten werken dan wel snel maar de smaak is daar dan ook naar.

Het eesten zie ik wel zitten, als ik zie wat voor installaties sommige brouwers wel niet maken lijkt me dat niet het grootste probleem. Gebrek aan groene vingers is mijn probleem, hoe voorkom je heftige broei en dat soort dingen...

Hopmans


CiteerMet destilleren heb ik soortgelijke ervaringen; als je het éénmaal onder de knie hebt dan heb je medelijden met die arme mensen die naar de slijterij moeten. En dan laten ze zich voor 25 euro tillen voor een product dat hooguit 2,50 euro mag kosten.
Dat scheelt inderdaad een hele hoop.
De smaak van een zelf gemaakte borrel is vele malen beter als een industriele borel.
De enige die in de buurt komt is een Zuidam.

Hier nog een gouden tip die ik kreeg van een forumlid omtrent een nieuw uitgevonden stookketel:

-Legaal te bezitten.
-Makkelijk te bouwen.
-Geen koelwater nodig.
-Tijdens destilleren rustig naar bed.
-Zeer goedkoop.

http://www.amazingstill.com

 :degroeten:

SeekingBeer

Hallo Hopmans!

De door jou geadviseerde destilleerinstallatie is wel interessant omdat het van die lage temperaturen bevat. Echter toen ik wat flauw raakte omtrend mijn eigen installatie lukte het mij vrij simpel om 10 a 12 uur stoken te reduceren tot 5 uur zodat ik op een vrije dag wel drie keer kon stoken.

Het is heel simpel: neem een lange kolom en vul deze voor drie kwart of vier vijfde met 'food grade' knikkers (rashigh ringen zijn heel elegant maar veel te duur). Omdat je veel meer oppervlakte in je kolom hebt is er veel meer neerwaartse druipkracht en kan je de gaspit wat hoger draaien en je hebt meer alcohol per minuut en je concentratie is veel hoger. Vergeet niet dat professionele stokers kolommen hebben van tot 20 meter hoog (en dus een hels vuur daar beneden).

Toch is hun product van de zogenaamde 'kut kwaliteit' en dat komt voornamelijk door de economische omgeving waarin zij leven: als we die debiele accijns niet hadden dan kunnen fabrikanten zich richten op kwaliteit.

Echter dit is een bier brouwers website en met verbazing zit ik te kijken naar al die bijdragen alhier waar ik veel van leer. Voorlopig is mijn doel het in de vingers krijgen van het gehele moutproces om daarna af te dalen in de pre history van het bier brouwen (dat wil zeggen zoals de Egyptenaren het deden).

Laten we dus niet te veel over destilleren praten want dan grijpen de moderators van deze website natuurlijk onverbiddelijk in...



Nou ja, de enige manier om zelf whiskey te maken is via stookwijn van rookmout met een korte kolom en geen knikkers erin, dus ik hoop dat de moderators van deze website enige kruisbestuiving toestaan... (Want waar anders kan je kennis omtrent rookmout vergaren???)

Johannes

Citaat van: SeekingBeer op 26-03-2008  23:54 uLaten we dus niet te veel over destilleren praten want dan grijpen de moderators van deze website natuurlijk onverbiddelijk in...

Nou ja, de enige manier om zelf whiskey te maken is via stookwijn van rookmout met een korte kolom en geen knikkers erin, dus ik hoop dat de moderators van deze website enige kruisbestuiving toestaan... (Want waar anders kan je kennis omtrent rookmout vergaren???)

Hoi Seekingbeer,

Los van je introductie zijn discussies over destilleren inderdaad niet toegestaan. Mout roken daarentegen is natuurlijk ook biergerelateerd, echter ben ik geloof ik de enige forummer met een éénmalige ervaring op dat vlak. Dat gaat binnenkort echter veranderen. Voor mijn ervaring met mout roken zie dit topic.

gr. Johannes

SeekingBeer

Hallo Johannes!

Leuk dat jij zelf rookmout ging maken, ik heb dat wel eens overwogen maar nu al geven buren vaak genoeg een subtiele hint af dat 'ik wel van een fikkie hou'.

Volgens Jan van Schaik (in het groot destilleer en likeur maak boek pagina 31) gebruikten de uitvinders van whiskey turf om de mout mee te roken. Maar ja, dat is een antwoord waar je niets aan hebt want hoe kom je de samenstelling van Schotse turf te weten?

Waarschijnlijk voldoen de houtsoorten waar ze rookkaas en paling mee maken uitstekend, ik heb geen idee wat voor hout ze gebruiken maar het zal wel voornamelijk berk zijn want dat is goedkoper dan beuk of eiken.\

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar volgens mij moet men vrij lang de mout roken, eerder in de orde van dagen dan van uren. Dat was volgens mij de reden dat ik toen besloten heb om het zelf maar nooit te doen, tevens ben ik niet zo'n whiskey fan maar dat er ook rookbieren zijn wist ik toen nog niet. En dat is één van de voordelen van deze website: normaal ben ik degene die aan andere uit legt hoe je alcohol produceerd maar hier kan ik nog genoeg details opsteken zodat ik niet steeds het wiel opnieuw hoef uit te vinden.

 

SeekingBeer

Aan hopmans mbt tot reactie in de 'spontane vergistings' pagina's, quote:

Hoe doen ze dit dan in de lambiekbrouwerij ?
Trekken de gisten door kiertjes van het hout?
Het duurt maanden, maar ik kan me niet voorstellen dat er maanden lang een open vergisting
plaats vindt.

Of zal er tijdens die nacht in het koelschip bij het open raam alle 80 gisten er in komen, en
dat die op een bepaald tijdstip "getriggerd" worden als bepaalde gisten klaar zijn? Unquote.

Gist heeft twee voortplantings cycli: de gewone celdeling binnen je wort en als de grond uitdroogt komen de sporen van de gisten in de grond in de lucht, meestal einde zomer (de seizoens voortplanting).

Dat er in lambiek wel 80 gisten zitten is volgens mij niet een betrouwbaar gegeven, mijn eigen experimenten wijzen uit dat gewoon combineren van twee vergistingen na elkaar al heel vaak aanleiding geeft tot iets wat niet te drinken is.

Het kan natuurlijk zijn dat als meerdere gisten tegelijk werken de situatie heel anders is, dat is ook wel logisch: net zoals bloemen lekker ruiken om bijen aan te trekken gebruiken gist het wort om bier brouwers aan te trekken zodat hun kindertjes altijd in het Walhallah van de bierbrouwers zullen leven. In die zin misbruiken de gist cellen de bier brouwers als hun persoonlijke slaven...;)

_____________

Dan het aspect van de open vergisting: Natuurlijk kan dat geen maanden duren maar vanuit commercieel oogpunt hebben de lambiek makers natuurlijk belang bij mythe vorming en dat is wat er gaande is. Neemt niet weg dag ze ook nog eens uitstekend bier maken en hoewel ik geen legaal expert ben op het gebied van de Belgische wetten mbt bier brouwen is het erg onwaarschijnlijk dat ze bier mogen maken met openstaande ramen waar dan 80 verschillende gisten spontaan naar binnen waaien...

Maar toch: Lambiek is prima spul en als je de smaak gewoon kunt benaderen dan ben je al een heel eind.


toon van den broek

Hallo Reinko!

Je hebt gelijk dat het inderdaad geen maanden duurt die spontane gisting van lambiek, maar JAREN. Traditioneel gemaakte lambik doet er plm 3 jaar over om alles uit te laten gisten. Het is een opeenvolging van natuurlijke processen die behoorlijk complex zijn.
Verder ben ik ook bezig met het opzetten van een mouterij die ik na de komende graanoogst dus per september klaar wil hebben.
Wil daar graag o.a. speciaalmouten mee gaan maken voor bier, maar ook voor whisky. Overigens zijn er op het moment in het noorden meer initiatieven op dit gebied. Heb daar wel contact mee gezocht (om ervaringen uit te delen) maar liep tegen een muur van commerciële achterdocht aan.
Zijn er overigens sites -net als deze bierbrouwsite- die stokers/distillateurs met elkaar in verbinding brengt?
Hartelijke groeten, Toon van den Broek/Groningen.

SeekingBeer

Hallo Toon!

Ik wist niet dat een lambiek jaren duurt! Man man wat een ingewikkeld product.
Maar laatst had ik bij de Aldi lambiek voor minder dan 1 euro per 30 cl flesje, is dat dan wel een echte lambiek?

Dan je opmerking zijn er websites die van alles combineren?
Nee, tenminste ik heb ze nog nooit gevonden.
En dat terwijl er heel wat te kruisbestuiven is, bijv één van de discussies op deze website gaat over het 'opfruiten' van bier en één van de suggesties is om na de hoofdgisting gekookt fruit toe te voegen.
Veel beter is om een hoge alcohol te nemen (minstens 80%) en daarmee niet 1 keer maar gewoon 4 of 5 keer de smaakstoffen uit fruit te halen, dan heb je een soort van fruitextract.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar ik ben het wel van plan en als je 200 a 250 ml van dat spul in je bier gooit dan is het hooguit 1% hoger (bij 20 liter bier) dus het blijft bier en wordt niet stiekem wijn...

Wat betreft je opmerking over commerciële achterdocht: De alcohol industrie is extreem conservatief, samenwerking is meestal uitgesloten. Zo had ik zelf eens het product '450 ml mousserende wijn tezamen met een klein flesje 80% alcohol' dit alles in een mooie houten box. Dan kunnen de klanten zelf hun wijn opleuken, of hun karbonades leuk flamberen met het 80% spul... Doet het heel goed als kado had ik ondervonden.
Nou ja, Hooghoudt had gewoon geen belangstelling want 'wij doen niets met wijn' en van de wijnmakers heb ik zelfs nooit antwoord gekregen...:(
Het is allemaal heel conservatief terwijl als je al die kennis in één pot gooit je daar een perfect biertje van zou kunnen brouwen!

SeekingBeer

Aan hopmans en alle anderen: een eenvoudig idee om spontane vergisting te maximaliseren.

Omdat ik zelf een paar keer spontane vergisting had in mijn spul en ik wat entries las op deze website daarover:

Wil je spontane vergisting maximaliseren, gooi dan na de vergisting het restant niet in de gootsteen maar in je tuin!

Als in de zomer of aan het eind van de zomer de condities droog genoeg zijn zal spore vorming optreden en als je genoeg biergist spores in je wort belanden dan zal alles goed gaan. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan maar het lijkt een realistisch scenario, het is misschien verstandig om niet elke gist maar alleen een paar selecte soorten in je tuin te flikkeren.

Misschien helpt het als je een kilo suiker of moutextract door de grond spit op de plek waar je de gist uitgiet.

Nogmaals; het is maar een idee want ik heb het zelf nog nooit gedaan...

Oscar

Citaat van: SeekingBeer op 28-03-2008  22:45 uMaar laatst had ik bij de Aldi Lambiek voor minder dan 1 Euro per 30 cl flesje, is dat dan wel een echte Lambiek?

Waarschijnlijk Aspartambiek  ;D (aangezoet dus geen echte lambiek)

Oscar

Citaat van: SeekingBeer op 28-03-2008  22:59 uWil je spontane vergisting maximaliseren, gooi dan na de vergisting het restant niet in de gootsteen maar in je tuin!

Als in de zomer of aan het eind van de zomer de condities droog genoeg zijn zal spore vorming optreden en als je genoeg biergist spores in je wort belanden dan zal alles goed gaan.

Vreemde theorie... hoe denk je dan die sporen in je wort komen? Die springen echt niet vanuit je tuin zelf in het wort hoor... ;D 

SeekingBeer

Jawel, als de grond uitdroogt dan worden de sporen 'air born' oftewel luchtgeboren.
De details weet ik niet en ik heb ze nog nooit onde de microscoop gehad maar de spore vorming is gewoon één van de twee voortplantings cycli van gist. Er is natuurlijk wel wat wind nodig, sporen kunnen gedurende niet al te lange tijd gewoon zweven.

Maar ik gebruik altijd gewoon gist uit een zakje want dan weet je wat je hebt.

SeekingBeer

Aan Oscar.

Kijk Oscar doe gewoon het google ding op 'gist sporen zweven' en klik op de bovenste link, quote uit die link (een file die gaat over brood gisten):

Het principe is dat de sporen van zuurdesems overal rond kunnen zweven in de lucht, zonder dat je ze ziet, dus je geeft ze een voedingsbodempje, en je kijkt wat erin groeit. Unquote.

Maar ik ben allesbehalve een expert op dat gebied en ik weet niet exact waarom ze kunnen zweven, het is duidelijk geen paardebloem pluis want dat kan je gewoon zien. En bijv natuurlijke anthrax is volgens mij niet zwevend maar met een silica coating heeft men daar weapons grade air born stuff van kunnen maken.


SeekingBeer

Op dit moment zijn de Myth Busters voor het Discovery Channel en ze onderzoeken op welke manieren je het snelste bier kan koelen.

Met kop en schouders wint de brandblusser op vloeibare kooldixide, in 3 minuten heb je een blikje bier op drinktemperatuur. Wel wat duur want je moet weer een nieuwe vulling kopen a 30 $.

Op de tweede plaats komen ijsblokjes met water en ijs, als je vroeger goed hebt opgelet tijdens de scheikunde lessen en niet steeds naar Marie haar borsten zat te staren dan weet je nog dat je daar de boel goed koud mee kunt krijgen; vijf minuten en klaar. Dit moet nog veel sneller kunnen want zij hadden onderkoelt water van minus vier graden Celcius en dat kan nog veel kouder door gewoon meer zout erbij te flikkeren.

Dan gaan ze machines bouwen om een blikje bier zo snel mogelijk te koelen...

__________

Vandaag kreeg ik mijn schrootmolen, gisteren besteld en binnen 24 uur geleverd. Het wort is net afgekoeld en ruikt volgens mij wel goed. Ik heb niet één of ander recept gevolgd maar gewoon wat mout erin gegooid met naar mijn mening voldoende veel hop en koriander.

Ben benieuwd...

Het valt me tegen hoeveel extra spullen ik moet hebben; schrootmolen, wortkoeler, beluchting etc etc.
Nou ja ik heb in ieder geval gistingsflessen zat van 5 tot 65 liter, een SG meter en vier kratjes Grolsch beugel flesjes die ik anders voor mousserende wijn gebruikte.

RobinB

Hoi Reinko,

Als het je leuk lijkt meerdere brouwers uit Groningen te ontmoeten, is het misschien een idee om een Gildeavond te bezoeken?
Aanstaande woensdag is er weer een bijeenkomst, we zitten in het Heerdenhoes aan de Isebrandheerd in Beijum!
kijk op www.biergilde-groningen.tk  voor het exacte adres, ik ben er in ieder geval ook!

gr.
Robin

RobinB

Wat betreft je zaai gist en oogst lambiek plan; in theorie wel leuk maar dan krijg je dus juist Saccharomyces soorten, terwijl je voor lambiek ook Brettanomyces wilt (en melkzuurbacteriën natuurlijk).

Waarom de beestjes zweven?
Gewoon omdat ze zo klein zijn! :)
Zowel gisten als bacteriën en hun sporen (van beide) maar ook schimmelsporen vliegen er continu in de lucht om ons. meestal in te lage concentraties om infecties te veroorzaken tijdens het brouwproces en ze worden verdrongen door de toegevoegde gist, maar als je niks toevoegt en je hebt geluk (+ goede weersomstandigheden) kan je waarschijnlijk overal spontaan gegist bier maken.

 :proost:

SeekingBeer

Hallo Toon, berichtje van Reinko.

Ben je echt van plan om een mouterij op te zetten? In dat geval ben je definitief een mafketel want in deze wereld is het nogal moeilijk om het te winnen van de commercieelen die gebruik maken van wetenschap en marktonderzoek.

Volgens mijn bescheiden mening zul je wat beren op de weg ontmoeten maar als jij al in de zeventiger jaren inderdaad al een hectoliter per week of maand produceerde dan kan het zijn dat er niches zijn voor speciaal mouten die nu niet verkocht worden.

Vergeet niet dat de alcohol industrie eeuwen oud is en daarom nogal conservatief, conservatieven stellen vernieuwing niet op prijs...

Dan zijn er de consumenten en omdat die niets weten omtrent het maken van een perfect biertje, alleen de prijs is voor hun van interesse: goedkoop en toch drinkbaar...

Maar als je echt wilt gaan mouten wil ik best een paar dagen helpen, we wonen allebei in Groningen eo en ik ben toch werkloos en het bespaart mij het bouwen van een kleine eest oven... Niet dat ik een tekort aan goedkoop mout het maar omdat ik alle details wil begrijpen omtrent het maken van bier.

Groeters, Reinko.

SeekingBeer

Aan Oscar: Waarschijnlijk heb je gelijk, dat lambiek verhaal (of mythe) lijkt veel op de Benedictor spul dat we hebben binnen de wereld van likeur maken; perfect spul en onmogelijk om na te maken. Neemt niet weg dat het Aldi Lambiek wel drinkbaar was.

Aan Robin B: Ik weet dat er een bijeenkomst is van het Groninger gilde aanstaande woensdag in de wijk Beijum. Maar ik heb geen bier om over te praten, wel heb ik na twee jaar de meest zachte 80% alcohol gemaakt die je kunt gebruiken om je eigen bier te versterken. Champagne gist in je stookwijn is de beste oplossing voor een smaakloze maar toch prettig drinkbare alcohol die smaak van andere wijnen en bieren niet verstoord is de oplossing voor het 'versterkingsprobleem'. Ongeveer 200 jaar aan alcohol industrie gaf geen antwoord of dit probleem...
Misschien kom ik langs komende woensdag maar dat hangt ook nog af van andere factoren.

Dan wat betreft Lambiek maken: laat je zand in de ogen strooien door de Lambiek mythe, mythen zijn er om doorgeprikt te worden (of bevestigd). Met mijn huidige bierkennis kan ik gewoon niet beoordelen of je Brettanomyces wilt en of melkzuurbacteriën (om dezelfde smaak te krijgen).

Wat betreft het detail waarom gist sporen zweven: Het klopt dat ze zweven omdat ze zo klein zijn, ze zijn klein genoeg en dat wat in de wetenschap bekend staat als de 'Brownse beweging' is wat deze sporen voortbeweegt...
Het is vreemd om te zien dat dit gewoon gebeurt...

Oscar

Citaat van: SeekingBeer op 06-04-2008  00:23 uNeemt niet weg dat het Aldi Lambiek wel drinkbaar was.

Zoete troep dus... ;)


Citaat van: SeekingBeer op 06-04-2008  00:23 uDan wat betreft Lambiek maken: laat je zand in de ogen strooien door de Lambiek mythe, mythes zijn er om doorgeprikt te worden (of bevestigd). Met mijn huidige bierkennis kan ik gewoon niet beoordelen of je Brettanomyces wilt en of melkzuurbacterien (om dezelfde smaak te krijgen).
Je wilt gewoon wilde gist...en die is per regio verschillend  :brouwen:

Citaat van: SeekingBeer op 06-04-2008  00:23 uHet is vreemd om te zien dat dit gewoon gebeurt...
Een illusie. Sporen zie je niet. :D :D

Anton

Citaat van: SeekingBeer op 06-04-2008  00:23 uChampagne gist in je stookwijn is de beste oplossing voor een smaakloze maar toch prettig drinkbare alcohol die smaak van andere wijnen en bieren niet verstoord is de oplossing voor het 'versterkingsprobleem'. Ongeveer 200 jaar aan alcohol industrie gaf geen antwoord of dit probleem...

Ik gebruikte altijd minder smakelijke wijnen om af te stoken, of zelfs minder geslaagde bieren. Echter suiker gebruiken om van te stoken heb ik nog nooit gedaan. De meeste "mislukkelingen" heb ik nu wel afgestookt en ik ben nu wel een beetje uitgekeken op die minder lekkere alcoholsmaak, Vandaar mijn vraag,: hoe maak ik volgens jou een goed smakende basis voor mijn likeuren?
Anton

RobinB

De enige mythe van lambiek is dat het alleen in de zennevallei zou kunnen!
Oscar en Hoppie hebben dat al meermaals bewezen.

Kom gewoon naar de gildeavond en kijk wat je ervan vind.
Officieel is het een bier en wijnmakersgilde, dus evt....
Verder is het gewoon een gezellige avond met brouwers (en wijnmakers) die mogelijk al meer ervaring hebben (in ieder geval qua brouwen).

Die "Brownse" beweging die je aanhaalt is trouwens ook een van de redenen waarom een 0.22 um of zelfs een 0,45um filter lucht steriel kan filteren terwijl bepaalde bacterien (zeker in het 0,45 geval) er thoeretisch qua afmetingen wel door zouden moeten kunnen passen. :)

SeekingBeer

Aan Anton:

Een destilleerketel is zeker aan te bevelen want dan kan je mislukte partijen bier en wijn verstoken en verspil je de alcohol niet.

Recept voor 20 liter stookwijn:

1 of 2 liter druivesap vd Jumbo (69 cent de liter)
3,5 tot 4 kg suiker
beetje gistvoeding
champagne gist
aanvullen met kraanwater

Zonder de druivesap komt de vergisting niet goed op gang. Suiker en water in fases toevoegen natuurlijk, suiker in drie keer water in twee keer. Gebruik een lange kolom voor driekwart gevuld met glazen knikkers, gebruik wel knikkers zonder verf aan de buitenkant. Rashig ringen kan ook natuurlijk maar die zijn veel te duur.
Afhankelijk van de temperatuur kun je na 1 of 2 maand wel stoken. Proef de naloop en vergelijk dat eens met een 'officiële stookgist', als de naloop prima te drinken is dan heb je een goede stookwijn.
(Als je op tijd overhevelt kun je de gist ongeveer drie keer gebruiken dus met één scheutje gist kan je wel 60 liter aan de praat krijgen.)

Succes!

SeekingBeer

Aan RobinB:

Aan een luchtfilter ben ik nog niet toe maar je hebt gelijk: die Brownse beweging maakt het natuurlijk veel moeilijker om door een filter te komen (behalve misschien als ze op het laatste moment een duwtje in de rug krijgen). Ik ga eerst maar één of twee hooikisten maken zodat ik wat makkelijker kan opschalen naar 20 liter per keer brouwen.

In drie dagen heb ik nu drie keer een klein partijtje gebrouwen, de derde partij staat nog te maichen. Zoals verwacht is de schrootmolen een groot succes bij de kinderen; om de beurt mogen ze schroten en ze wegen de mout haast tot de gram af om alles 'eerlijk' te verdelen.


Aan allen:

Was Johan Stekelenburg (de voormalig burgemeester van Tilburg) een hobbybrouwer? Er zijn waarschijnlijk meerdere Johan Stekelenbrugen omdat Johan een veel voorkomende naam is.
Hier is een link met wat recepten van Johan S:

http://home.planet.nl/~steke127/bier.htm

Dan nog een opmerking/vraag over gist: Ik had een zakje safbrew T-58 gekocht maar volgens de website van de fabrikant is het na opening maar zeer beperkt houdbaar omdat zodra er lucht bij komt de enzymen al actief worden. Ik sta daar met enige verbazing naar te kijken want dit heb je met wijngist vrijwel nooit, na een half of heel jaar kan je het gewoon nog gebruiken (je hebt alleen wat meer nodig). Gewoon twee wasknijpers op het aangebroken zakje.
Waarom zou dat met biergist anders zijn?????

In het verleden bewaarden de brouwes/wijnmakers gist wel op de bodem van een put in een pot of karaf afgedekt met mos, dan was het ook langer houdbaar omdat er geen zuurstof bij kon komen. Wat dat betreft kan de fabrikant gelijk hebben en is het niet het vocht wat een probleem is voor de houdbaarheid maar de zuurstof.

Jacques

Citaat van: SeekingBeer op 06-04-2008  15:10 uEen destilleerketel is zeker aan te bevelen want dan kan je mislukte partijen bier en wijn verstoken en verspil je de alcohol niet.

Als je goed brouwt en de hygiëne in acht neemt heb je echt geen destilleerketel nodig.  >:D


SeekingBeer

Hallo Jaques!

In wezen heb je gelijk want vaak kan je fouten ook corrigeren door een ander bier/wijn te maken en het dan gewoon in het glas te mengen. Hygiene is king sinds Louis Pasteur, maar toch heb ik in ongeveer 2% van mijn partijen schimmel zoals je die ook wel in je jam vindt.

Vaak is het probleem dat ik gewoon te lang ben doorgegaan met mijn sulfietwater want het sulfiet verdwijnt langzaam en dan is het niet meer sterk genoeg.
Het schimmel probleem is trouwens verbazingwekkend eenvoudig op te lossen: gewoon overhevelen in een nieuwe gistingsfles want de schimmel drijft hardnekkig op water en is zo eenvoudig te scheiden van de wijn/bier.

Met bier heb ik daar nog geen ervaring mee en hoop ik voorlopig ook niet te hebben.

Nou, dan maar een betere reden om toch een distilleer ketel te maken:

Met een 80% hoge alcohol kan je perfect de smaakstoffen uit fruit en kruiden extraheren. Vooral als je het fruit of de kruiden een paar keer vervangt door vers spul.
Zo zit ik hier nu met een Aldi pilsje van 21 cent en daardoor een klein scheutje sinaasappel/citroen/pruim likeur.

Dan is het toch nog te drinken...:)

oranjeboombiertje

Met een loog/chloor reinigingsmiddel heb je echt geen last van schimmel, sulfiet werkt gewoon niet goed! Chemipro caustic is een hele goede loog/chloor reiniger.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Citaat van: SeekingBeer op 06-04-2008  22:19 uIn wezen heb je gelijk want vaak kan je fouten ook corrigeren door een ander bier/wijn te maken en het dan gewoon in het glas te mengen. Hygiëne is king sinds Louis Pasteur, maar toch heb ik in ongeveer 2% van mijn partijen schimmel zoals je die ook wel in je jam vindt.

Vaak is het probleem dat ik gewoon te lang ben doorgegaan met mijn sulfietwater want het sulfiet verdwijnt langzaam en dan is het niet meer sterk genoeg.
Het schimmel probleem is trouwens verbazingwekkend eenvoudig op te lossen: gewoon overhevelen in een nieuwe gistingsfles want de schimmel drijft hardnekkig op water en is zo eenvoudig te scheiden van de wijn/bier.

Schimmel op mijn zelfgemakte jam heb ik nog nooit gehad. Gewoon iets meer suiker gebruiken en je hebt daar geen last van.

Sulfiet kun je beter niet meer gebruiken. Het is een zeer slechte desinfectant. Eigenlijk is het gebruik van sulfiet vragen om problemen. Een chloorhoudend middel en daarna goed naspoelen geeft je veel meer zekerheid dat je infecties buiten houdt.

Bier waar schimmel op drijft kun je het beste meteen weggieten. De smaak van het bier heeft altijd te lijden van een schimmelinfectie, al is het alleen al omdat de schimmel zich alleen onder invloed van zuurstof kan ontwikkelen.

SeekingBeer

Aan jaques:

Ja ik heb ook wel van dat chempro spul, bedankt voor je advies!
Wat jam betreft: Ik eet haast nooit jam en dan laat ik het veel te lang buiten de koelkast staan en dan komt er op een gegeven moment van die plasjes vocht in te staan met een verlaagd suikergehalte. Nou en dan snap je het wel: gegarandeerd schimmel.

Trouwens, ik weet nog een uitstekende desinfectant: 80% alcohol...;)

__________

Maar even serieus: Vandaag voor de vierde keer gebrouwen in evenzovele dagen, de begin SG's waren 1055, 1030, 1030 en 1060. Dus na een paar keer heb je het schroten al redelijk in de hand.
Het zijn natuurlijk kleine partijtjes, eerst een goed recept uitvissen en dan opschalen.
Vandaag kon ik al bottelen, dan direct nieuwe wort in de gistingsfles en binnen tien minuten stond het al hard te gisten.

De verpakkingsdoos van vd Kooy Jubbega is opgewaardeerd tot hooikist; dat scheelt een hoop heen en weer geschuif met pannen.
Dus al met al gaat het wel goed tot nu toe; bostel direct afvoeren want zodra je bostel minnende bacterien in je huis hebt kan je natuurlijk gedonder verwachten...:(

__________

Tegenwoordig krijg ik ook restpartijen groente en fruit van de markt via een local straat schoffie, wat bier betreft kan je daar niet zoveel mee maar ik kan wel proberen om fruit extracten te maken. De aardbei staat al te extraheren en de sharon fruit staat nog in doojes te wachten op tweede selectie...

Dus dat gaat ook goed.

Ik ben ook nog van plan om koriander te extraheren en dat te vergelijken met meegekookte koriander, wel één en de zelfde wort gebruiken natuurlijk. En dan kan je ook nog geëxtraheerde koriander mee laten koken dus in wezen drie varianten:
1) gewoon koriander vijzelen en mee koken,
2) met alcohol geëxtraheerde koriander in de gistingsfles toevoegen &
3) met alcohol geëxtraheerde koriander mee laten koken.

Hetzelfde kan je natuurlijk ook met hop doen; understanding the basics is king...

SeekingBeer

Ben net terug van een bezoekje aan het Groningsch bier & wijn gilde, nou ja het is eigenlijk een biergilde als ik het zo bekijk. Ik kan mij niet herinneren ooit in zo korte tijd zoveel verschillende bieren geproefd te hebben, alleen daarom is zo'n bezoekje zeker de moeite waard. Wat ik leuk vond om te zien was het feit dat men echt probeert zo goed mogelijke klonen te maken van min of meer beroemde bieren.

Op 17 mei is er een gezamelijke brouwsessie bij Hans en als het goed is zijn er dan zes brouwopstellingen te bezichtigen, voor mij een mooie kans om voldoende kennis op te slurpen voor mijn eigen zich ontwikkelende brouwopstelling. Bijv het wijn maken en destilleren heb ik mijzelf eigen gemaakt met gewoon wat literatuur en later natuurlijk het internet. En pas als je dat voldoende lang doet dan krijg je van die 'hele handige dingetjes' die je eindproduct maximaliseren.
Nou vanavond heb ik wat bieren geproefd en het is bijzonder interessant om de achterliggende installatie te bekijken.

Proost!

SeekingBeer

Na vier dagen op de fles wil ik toch maar even proeven van het eerste 'echte' brouwsel uit mijn leven. Met 'echt' bedoel ik dat ik voor het eerst mijn schrootmolentje had gebruikt.

Nou ja, ik had alleen maar pilsmout en Münchener mout en wat koriander maar dit is niet slecht. Paar weekjes lageren maakt het natuurlijk niet slechter.

En ik moet zeggen dat ik geniet van al die fouten die ik maak, bijv:

Zonder nadenken had ik op elke Grolsch beugelfles anderhalve dessertschep suiker gedaan want dat doe ik al heel lang bij mousserende druivenwijn. Nou ja, jullie zitten natuurlijk te lachen maar ik opende mijn fles in de gootsteen en weet precies hoe je moet reageren als de boel gaat spuiten...

Uit mijn herinnering kwam een detail bovendrijven: Één theelepeltje suiker per 30 cl flesje...
Tja, dan is anderhalve dessertlepel wel grappig.

Hoe het probleem op te lossen?
Simpel: Open de Grolsch beugels heel langzaam en laat zoveel mogelijk koolzuur ontsnappen.
Wegzetten en de dag erna weer herhalen tot je het idee hebt 'goed genoeg'.


__________

De schuimkraag is ook nog waardeloos maar kon je dat niet oplossen met wat ongemoute granen?

__________

Morgen ga ik de tweede stook opzetten van de laatste stookwijn en ga ik via een 80% alc oplossing proberen de hop en koriander over te halen in de alcohol. Kunnen we bekijken hoe dit een ander product geeft ten opzichte van gewoon meekoken. Klein probleempje: Voor een volledige studie van deze variabelen heb ik negen gistingsflessen nodig voor één en dezelfde wort, maar ik heb maar drie 5 liter gistings flessen.
Dus we doen maar een partieële studie, eerst maar eens kijken wat het met de koriander doet want er zijn heel veel hop soorten...

Brouw ze!

SeekingBeer

Flip, gisteren ging mijn SG meter stuk!

Ik bekijk het ding eens goed en onderin mist een stukje glas. Er zitten ook van die mooie vele jaren oude scheuren in, het ding is duidelijk van ouderdom gestorven.

Nu snap ik ook waarom ik laatst een begin SG had van 1030 en een eind SG van onder de 1000. En ik mij maar afvragen hoe dat beneden de 1000 kon komen... :denken:

__________

Nu mijn SG meter stuk is vraag ik mij af waarom ik nooit een relatie lijstje (lineaire vergelijking) heb gemaakt van mijn alcohol meter voor destillaten en de SG meter voor bier en wijn. Want die dingen hebben dezelfde vorm omdat ze beide (ha ha) gebaseerd zijn op het zogenaamde soortelijk gewicht. Bovendien kan ik dan gewoon doorgaan zoals ik gewend ben omdat ik makkelijk om kan rekenen.

Daarom kan je met dit soort meters ook niet het alcohol gehalte en het suiker gehalte van water/suiker/alcohol oplossingen meten. Want op deze manier kan je wel twee metingen doen:

1) Met je alcohol meter, en
2) Met je SG meter.

Maar je meet gewoon twee keer hetzelfde met een verschillende schaal.

Toch is het probleem van het bepalen van het suiker gehalte in zo'n water/suiker/alcohol oplossing mogelijk:
Destilleer gewoon vijf liter en kijk hoeveel alcohol je eruit kan trekken, je moet je stook ketel wel even ijken met standaard water/suiker/alcohol oplossingen.

__________

Goh, hoe een kapotte SG meter aanleiding geeft tot het oplossen van het probleem van exacte suiker waarden in water/suiker/alcohol oplossingen.

Het leven is een gek ding...

SeekingBeer

Ok, na ruim een week begin ik flauw te raken van bieren met 'te veel' koriander. Nou ja, ik wilde dat gewoon omdat ik van koriander hou maar teveel is ook niet goed.

Mijn mout is allemaal op en dus wat nieuw spul besteld bij Jubbega, vanaf nu verlaat ik het pad van lage ECB's want ik heb ook wat van dat hogere spul besteld. Vandaag voor de eerste keer geprobeerd ECB wat op te leuken via de grill, ging wil goed maar waarschijnlijk moet je wat langer doorroosteren voordat je 'daar bent'.

Dan mijn verbazing omtrent biergist: Vandaag had ik voor de zesde keer wat wort gemaakt van de laatste mout en ik gooi hem op een gistbodem die ik nu voor de derde keer gebruik. Binnen een paar uurtjes staat het weer knetterend te gisten terwijl met wijngist het is meestal dat na drie keer je gedegenereerde gist hebt (gedegenereerde gist werkt nog wel maar sterft af voordat je op je maximale alcohol gehalte zit en dus is je eindproduct te zoet).

Goodie old Jan van Schaik was waarschijnlijk een beetje van slag toen hij zei (binnen wijn lectuur!) dat je een gist wel acht keer kon gebruiken... Nou met wijn is mij dat nooit gelukt maar die biergist is wat meer belovend.

__________

Natuurlijk kon ik het niet laten: Een orginele one gallon gistings fles en op de bodem is na botteling iets wat heet 'biergist'. Daarnaast stond een fles met dezelfde leegte alleen dit was een officieële 5 liter fles.

Nou ja, in de ene giet ik wort en in de andere vier liter druivesap.

Tot mijn verbazing is er relatief weinig verschil in gistings gedrag (natuurlijk heeft de druivesap minder schuim) maar qua heftigheid is er weinig verschil.

__________

Dan wat betreft stookgist: Gebruik nooit stookgist, koop geen stookgist en als je bijv gedwongen bent via je werkgever om stookgist te gebruiken, gooi het gewoon weg en gebruik wijngist. Gebruik toch geen stookgist als je later je rotzooi moet zuiveren met koolstof filters...??? Gebruik gewoon een goede wijngist jullie randdebieltjes!

__________

Nou ja mijn geachte biermakers: Ik denk dat ik in de toekomst een paar wijnmakers kan adviseren om eens een biergist te proberen maar het kan net zo goed andersom.


Oscar

Citaat van: SeekingBeer op 14-04-2008  23:20 uvanaf nu verlaat ik het pad van lage ECB's want ik heb ook wat van dat hogere spul besteld. Vandaag voor de eerste keer geprobeerd ECB wat op te leuken via de grill,

 ???  ;D  Het is EBC (European Brewing Convention)  ;)

SeekingBeer

Ha ha, dat klopt want de Europese Centrale Bank is een andere hobby van mij net als de USA Federal Reserve. Trouwens, ik wist voorjaar/zomer al dat er 'iets' zou gaan gebeuren op de Amerikaanse huizenmarkt.
Klopt: het is niet ECB maar EBC...

Voor de rest nog wat dingetjes:

--Mijn koolzuur probleem is natuurlijk dat ik teveel suiker gebruik bij het bottelen maar waarom had ik dan ook flessen die het uitstekend deden? Ik vond een oud boekje van Jan van Schaik over bier maken terug en begon wat te bladeren, het probleem heet 'gushing' maar het is niet zo erg bij mij dat alle bier als schuim eruit spuit. Gemiddeld ongeveer één derde.
Ik denk dat ik gewoon wat later moet bottelen en/of voor het bottelen in een andere gistingsfles en nog rustig een paar daagjes laten staan. Omdat ik alleen zeer primitief filtermateriaal heb kan het zijn dat er in het eindproduct teveel kleine deeltjes zijn en als je dan de fles opent werken die als condensatie kernen voor de koolzuur. Dat zou ook verklaren waarom sommige flessen wel goed zijn: dan hangt de hevel nog hoog genoeg...
Probleem is dat ik vorige zomer vier gistingsflessen van 10 liter elk heb weggegeven vanwege 'overcompleet'. Had ik dus niet moeten doen...

--Nu zeven keer gebrouwen en gelukkig gaat de smaak langzaam vooruit, gisteren kreeg ik caramel en chocolade mout uit Jubbega en kan ik eindelijk eens echte en beproefde recepten proberen! Als ik dit jaar al een paar keer bier kan brouwen dat net zo goed is als wat ik zoal te proeven kreeg bij het Groningsch wijn en bier gilde dan ben ik een tevreden man.

--Mijn experiment met druivesap op een biergist viel helaas niet goed uit: gewoon te droog. Dus herhalen met kristalsuiker erbij en hoewel mijn SG meter stuk is zegt de fabrikant van mijn biergist dat ie tot 11.5% kan gaan dus is het niet zo moeilijk om de extra hoeveelheid suiker te berekenen.
Alternatieve strategie is om de biergist zo vaak te gebruiken dat ie gaat degeneren en eerder stopt met suiker vergisten, dat is een domme strategie want voor je het weet heb je vier partijtjes te droge wijn.

--Direct onder mijn keukenraam heb ik wat braam groeien, daar heb ik alvast twee gist bodempjes op gegooid. Eind van de zomer eens kijken of je inderdaad op deze manier spontane gisting kunt verkrijgen. Ik heb echt geen hoge verwachtingen omtrent de smaak maar het is gewoon leuk als het lukt. Bovendien, vergeet niet dat waarschijnlijk vroeger brouwerijen ook gewoon hun niet gebruikte gist in de buurt weggooiden. Riool was er nog niet...

--En dan ga ik nog een proberen wat de wijngist Steinberg doet met wort, daar heb ik wel hoge verwachtingen van omdat ik in het verleden wel goedkope Aldi pils heb opgeleukt (in alcohol nivo) met Steinberg. Alle andere wijngisten die ik geprobeerd heb gaven een niet prettige smaak maar Steinberg was wel ok.
Dus een pils recept volgen en dan Steinberg erin!

Brouw ze!

SeekingBeer

Nou ja, het is niet echt de gewoonte om allerlei inside links te plaatsen maar de volgende link naar deze website is zeker het lezen waard.

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/maisch.html

Het kan wel zijn dat dit artikel adviseerd om inmaischen bij 37 of 38 graden Celcius over te slaan maar ik gebruik gewoon mijn thermometer als roerstaaf en volgens mij is er toch oplossing en afbraak op deze temperatuur.
Maar goed als ik dit kan overslaan en direct naar 52 graden Celcius kan gaan, ok ok.

Maichen is een vak apart heb ik ontdekt, gebruik een kleine 'roerstok' zoals bijv een kook thermometer en 'voel' hoe snel je schrootsels meer roerbaar worden.

Maichen is a vak apart want al die verschillende EBC's aan mout hebben natuurlijk hun eigen ideale maischschema om maximale versuikering te garanderen.

En dan is er nog het verhaal van de alpha en de beta stuff: Ik weet al wat langer van deze enzymen maar nu ik uiteindelijk met mijn pannetjes heen en weer sta te schuiven is er meer begrip.
Ik zeg twee onbeleefde woorden als bijv 'Jezus' en 'gvd'.

Bier is inderdaad een complexe drank...;)

Geloof me op mijn woord mijn medebrouwes: In de toekomst zullen er wel maischschema's zijn maar ook maisch integralen. (Dwz slome stijgingen van de ene rustpauze naar de andere.) Echter de alcohol industrie heeft hier geen boodschap aan; zij verkopen dat wat 'verkoopt' met al dat marketing geslijm... Bijv al dat Heineken geslijm, kunnen ze eindelijk eens een goed bier maken? (Hun pils is te zuipen maar kan Heineken eigenlijk wel bier maken of mag dat niet van hun marketing afdeling?)


Oscar

Citaat van: SeekingBeer op 17-04-2008  22:26 uEind van de zomer eens kijken of je inderdaad op deze manier spontane gisting kunt verkrijgen.

Wees verstandig en doe dit in de winter... :lessmile:

Jacques

Citaat van: SeekingBeer op 18-04-2008  00:02 uHet kan wel zijn dat dit artikel adviseerd om inmaischen bij 37 of 38 graden Celcius over te slaan maar ik gebruik gewoon mijn thermometer als roerstaaf en volgens mij is er toch oplossing en afbraak op deze temperatuur.
Maar goed als ik dit kan overslaan en direct naar 52 graden Celcius kan gaan, ok ok.

Als ik het artikel nu voor de eerste keer geschreven zou worden zou ik adviseren om ook de 52 ºC over te slaan. De mout is tegenwoordig voldoende oplost om dit te doen.

De voordelen van het inmaischen bij een hogere temperatuur zijn:
- betere schuimhoudbaarheid;
- grotere volmondigheid;
- minder last van oxidatiesmaken in je bier;
- kortere totale maischtijd.

Nadelen zijn:
- een iets minder hoog rendement;
- licht troebelheid van je bier.

Omdat ik de smaak van een bier belangrijker vind dan het uiterlijk adviseer ik tegenwoordig te beginnen bij 58 ºC of hoger.

SeekingBeer

Aan Oscar: Bedankt voor de tip maar het ligt nu al in de tuin.

Aan Jaques: Ik had nog een heel oud maischschema met daarin 'inmaischen op 38 graden', nou die sloeg ik maar over maar ik wist niet dat je zelfs de 52 over kunt slaan!

Ga ik zeker eens proberen de volgende keer want dat scheelt toch wel behoorlijk wat tijd (dat vind ik nu nog geen probleem maar na een paar jaar raak je er wat flauw van als iets altijd zo lang kan duren).

Bedankt, dit scheelt een heleboel experimenteren!

__________

Aan allen:

Had ik laatst vier liter druivesap op een (1 keer gebruikte) biergist gegooid, het resultaat was wel iewat droog maar nu ie een mousserende wijn is smaakt het toch prima.
Ik heb twee flessen gebotteld met de helft wijn en de helft bier, smaakt heel apart maar met deze 50/50 verhouding vind ik de druif nog te overheersend.

Ga ik nog eens proberen met kleinere hoeveelheden wijn.

Wil je het ook eens proberen? Of je wilt een 'wijven bier' maken voor je mooie vriendin? Of je wilt graag dat de vriendinnen van je vriendin bij jou komen voor 'dames bier'?
Jumbo is de goedkoopste: 69 cent per liter druivesap. Het staat wel onderin het schap...

__________

Vandaag het eerste donkere bier gebotteld, smaakt uitstekend naar mijn mening.

Ja, na zeven of acht keer brouwen denk ik wel dat we deze hobby erin houden; proost!

SeekingBeer

Zo, voor een paar euro een grote pan op de kop getikt. Kan ik ook grotere partijen brouwen voor mijn 65 liter gistingsfles. Dientengevolge is de 65 liter fles niet meer de stookwijn fles, die eer komt over een paar weken toe aan mijn 240 liter eikenhouten vat. Hoef ik nog maar één keer per jaar een stookwijn op te zetten...

Ik moet nog wel bij Brouwland van die 'zwavel tongen' of zo bestellen en dan het vat uitzwavelen...
Nog nooit gedaan en lijkt me wel leuk om te doen.

En wat het bier brouwen betreft: de laatste twee partijen zitten nu een dag of vijf in de fles en ze smaken vrij goed nu ik ook wat mouten heb met hogere EBC's. Ik heb één van die twee 'recepten' (ik klooi maar wat aan) weer gebruikt en op 9 liter wort één liter druivesap toegevoegd, ben benieuwd.

Eigenlijk is het vreemd dat er zo weinig kruisbestuiving is tussen wijn en bier, voordat ik hier meer over kan zeggen moet ik eens een paar kilo's van die krieken gebruiken. Pas als dat echt een beter resultaat geeft dan druif geef ik mij gewonnen en zal ik buigen voor de Biergod.

En als de Biergod mij niet dood in zijn toorn dan zal ik hem een vermetele vraag stellen:

"Oh Biergod, waarom zijn er geen flessen bier van 40 of 80 Euro te koop? Dat is die wijnmakers en sterke drank bereiders toch wel gelukt, waarom falen uw onderdanen? Waarom is het bier zo smakelijk en tegelijkertijd altijd zo goedkoop?"

En misschien zal de Biergod dan wel antwoorden:

"Oh afvallige zoon die gehoereerd heeft met den wijnmakers en den sterke drankers! Dat komt omdat wijn en sterke drank van de elite zijn en daarom een economisch inferieur product. Mijn zoon, een product is economisch inferieur als een verhoging van de prijs aanleiding geeft tot meer verkopen."

Tja, tegen zoveel wijsheid kan ik natuurlijk niet op en daarom druk ik maar op de knop 'verzenden'.
Man man, dat uitgerekend de Biergod mij een lesje economie moet geven; ik voel mij helemaal afgedroogd...;)

MO

Haha, heel leuk stuk. Die wijn/bier discussie komt de laatste dagen steeds vaker terug. Opmerkelijk. Ik drink nooit wijn. Wanneer zou ik dat moeten doen? Ik zit altijd met een biertje voor mijn neus.

SeekingBeer

Hallo MO,

Als jij met 'wijn' dat spul bedoelt dat ze wel in supermarkten verkopen voor een veel te hoge prijs en als je na één fles al erge buikpijn hebt, dan snap ik wel dat je bier drinkt...;) Zelf koop ik al een jaartje of 20 meer niet van die rotzooi.

Tip: 9 liter wort en 1 liter druivesap van de Jumbo voor 69 Euro centjes en geeft toch wel een 'goede bijsmaak'.

_____________________

Gisteren was er gezamelijke brouw sessie bij Hans (van het Groningsch bier en wijn gilde) en als beginnend bierbrouwer stak ik daar veel op.

Het is uitermate leerzaam om te zien hoe men een heldere wort verkrijgt na het maischen, van de 13 a 14 keer dat ik nu zelf heb gebrouwt had ik hooguit 2 a 3 keer zo'n heldere wort.

Dat geklooi met doeken ben ik nu wel zat en ik denk dat ik in grote lijnen het wortfilter van Herman ga volgen met een kleine modificatie: Met een rechthoekig wortfilter al dan niet loodrecht geplaatst op de hevel buis, plaats gewoon een los T stuk op de onderste buis. Het T stukje kan je gebruiken om evt iewat verhoging van je wortfilter te krijgen.

Subliem detail van het Herman filter: de kraan!

Lekker langzaam filteren als je maar een goede kraan hebt...

Bij het hevelen gebruik ik zelf voornamelijk het hoogteverschil en als je dat truukje éénmaal door hebt dan kan je heel leuk een kratje vol afbottelen op exact dezelfde hoogte in de bierfles. Dan lijkt het net alsof het van een professionele bottelarij komt. Maar bij grote volumes is die kraan wel handig.

__________________

Voor de rest: Heb ik het 'gushing probleem' redelijk opgelost in die zin dat ik vrijwel geen flessen meer heb waar het bier komt uitspuiten na opening. Koop ik eens een echte Chimay want zoveel bier brouw amateurs proberen die ook te maken.

Na drie dagen volle rust spuit die toch uit de fles terwijl de fles zo helder leek...

En tja, feiten zijn feiten, mijn beste brouwsel was beter dan dat abdijbier. Neemt niet weg dat ik de abdijbrouwers veel succes wens.

SeekingBeer

Nu, ongeveer 1 jaar later, sta ik met 2760 maal lezen van dit item bovenaan de lijst van nieuwe bierbrouwers die zich voorstellen op dit forum.

Heeft dit te maken met de kwaliteiten van mijn bijdragen aan dit forum?

Is het mijn doctoraal wiskunde dat 'het truukje' doet?



Nee, nee nee & nogmaals nee.

Het is het marketing truukje 'SeekingBeer' dat de mensen doet doorklikken, dus mijn lieve lezer:

Trap niet in die stomme reclame van de televisie waar ze ook veel gebruik maken van marketing truukjes, leer onderscheid te maken tussen marketing truukjes en die bedrijven waar ze gewoon waar voor hun geld verkopen.

Voor de rest; mijn brouwsels worden toch beter maand in maand uit, succes met jullie spul.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.