Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Reinko 'SeekingBeer' stelt zich voor  (gelezen 15161 keer)

Offline SeekingBeer

• Super lid
  • Land: nl
Reinko 'SeekingBeer' stelt zich voor
« Gepost op: 25-03-2008 22:33 u »
Hallo mensen, leuke website!

Mijn naam is Reinko en ik ben nu 44 jaar en omdat ik vanwege de kids in Groningen woon ben ik werkloos wiskundige/statisticus. Ik maak al een jaar of 20 wijn en de laatste twee jaar heb ik ook een destilleerketel.

Na het makkelijke bier maken via blik en moutextract heb ik besloten om het gehele proces met granen ook onder de knie te krijgen. Maar ik moet zeggen dat valt nog niet mee want gisteren was ik vergeten de mout te keren en vanochtend een enorme broei erin... Nou ja, ik kijk het mout nog een paar dagen aan maar ik ben bang dat ik het weg kan flikkeren.

In de zomer kan je op de fiets (andere hobby) vd Kooy te Jubbenga bereiken, afhankelijk van de route is dat 120 tot 140 km en dan lust je wel wat eten en des avonds één (of meer) bier... Zo had ik vorige zomer een kilo moutextract gekocht, eigenlijk met de bedoeling om te bestuderen hoe je gist kunt vermeerderen met moutextract, maar daar heb ik laatst maar bier van gemaakt met wat koriander en een ietsje pietsje meer hop (want ik vind de supermarkt bieren vaak net niet bitter genoeg).
Toen maakte ik de volgende fout: na het nuttigen van mijn brouwsel was ik zo stom om een supermarkt biertje open te trekken... Bah, dat doe ik nooit weer!
In één klap van de heerlijke bierhemel in de hel van de supermarkt pilsen....

Met destilleren heb ik soortgelijke ervaringen; als je het éénmaal onder de knie hebt dan heb je medelijden met die arme mensen die naar de slijterij moeten. En dan laten ze zich voor 25 euro tillen voor een product dat hooguit 2,50 euro mag kosten.

Maar goed, nu die bieren nog!

PS: Als je in Groningen eo woont en je hebt een goede eest oven gemaakt dan zou ik graag een goede bouwbeschrijving hebben. Ik zelf zit te denken aan een gasgestookte oven met variabele luchttoevoer (misschien gewoon met bladblazer want die heb ik al of een paar koelkast compressors (maar ik weet niet of de laatsten genoeg lucht verzetten)). Stuur een berichtje of bel gewoon: 050-8509116. Bvd.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Reinko 'SeekingBeer' stelt zich voor.
« Reactie #1 Gepost op: 25-03-2008 23:18 u »
Hoi Reinko,

Welkom op dit forum. Als webmaster ben ik natuurlijk vereerd door het compliment.

Zelf mout maken is een hobby op zich. Deze meesten van ons kopen gewoon de mout. Wel zo makkelijk. En het is ook betrouwbaarder als je een biertje opnieuw wilt brouwen. Als je deze stap van het proces over laat aan de professionals blijft er nog genoeg uitdaging over.

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #2 Gepost op: 25-03-2008 23:31 u »
Welkom Reinko,
Je gaat wel erg hard om met eesten te beginnen.
Leuk te zien dat je, behalve het fietsen dezelfde hobbies hebt als ik, alleen eesten doe ik niet.
Ik heb 2 distilleerketels, een van vijf en een van vijftig liter.  >:D

Anton

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-03-2008 23:36 u »
Hallo Jacques!

In wezen heb je gelijk; sommige dingen moet je aan de professionals overlaten maar ik wil gewoon eens het hele proces in de vingers krijgen. Dus zelf mout maken is dan wel tering moeilijk, maar als het lukt dan heb je ook veel voldoening.

Maar in wezen heb je ook ongelijk, zie mijn opmerkingen over sterke drank. Pas als je het zelf maakt snap je wat voor bocht er doorgaans verkocht wordt door de slijters tegen een 10 keer te hoge prijs.

En als het mij lukt om zelf goede mout te maken dan ben ik nog maar in de middeleeuwen aangeland, toen ontstond de methode die we nu nog gebruiken. De oude Egyptenaars bakten eerst brood van het graan en maakten er daarna pas bier van, ergens in Europa werd ontdekt dat je die hele methode van brood bakken best kunt overslaan.

Dus, nadat ik goede mout heb zal ik ooit nog eens bier brouwen van brood (dat is ook weer een hele studie, waarschijnlijk geeft volkorenbrood het beste resultaat).

Zelfs heden ten dage gebruikt men de broodmethode nog in het Midden Oosten; volgens een Palestijnse kennis van mij maakte één van zijn kennissen bier door plastic zakken met brood en water onder het warme zand te leggen en na een dag of vijf had die dan 'bier'. Belangrijk detail: het brood moet niet helemaal afgebakken zijn.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-03-2008 23:47 u »
Hallo Anton,

Ik heb gewoon een zes liter destilleer keteltje maar vorige zomer heb ik een 240 liter eikenhouten vat op de kop getikt voor 50 Euro en ik zit te denken aan uitbreiding naar een 25 liter ketel. Anders moet ik 240/6 = 40 keer stoken voor alleen de eerste stook...:(

Natuurlijk altijd een goede wijngist gebruiken voor je stookwijn, die stookgisten werken dan wel snel maar de smaak is daar dan ook naar.

Het eesten zie ik wel zitten, als ik zie wat voor installaties sommige brouwers wel niet maken lijkt me dat niet het grootste probleem. Gebrek aan groene vingers is mijn probleem, hoe voorkom je heftige broei en dat soort dingen...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 26-03-2008 07:30 u »

Citaat
Met destilleren heb ik soortgelijke ervaringen; als je het éénmaal onder de knie hebt dan heb je medelijden met die arme mensen die naar de slijterij moeten. En dan laten ze zich voor 25 euro tillen voor een product dat hooguit 2,50 euro mag kosten.
Dat scheelt inderdaad een hele hoop.
De smaak van een zelf gemaakte borrel is vele malen beter als een industriele borel.
De enige die in de buurt komt is een Zuidam.

Hier nog een gouden tip die ik kreeg van een forumlid omtrent een nieuw uitgevonden stookketel:

-Legaal te bezitten.
-Makkelijk te bouwen.
-Geen koelwater nodig.
-Tijdens destilleren rustig naar bed.
-Zeer goedkoop.

http://www.amazingstill.com

:degroeten:

Offline SeekingBeer

• Super lid
Re: Reinko 'SeekingBeer' stelt zich voor
« Reactie #6 Gepost op: 26-03-2008 23:54 u »
Hallo Hopmans!

De door jou geadviseerde destilleerinstallatie is wel interessant omdat het van die lage temperaturen bevat. Echter toen ik wat flauw raakte omtrend mijn eigen installatie lukte het mij vrij simpel om 10 a 12 uur stoken te reduceren tot 5 uur zodat ik op een vrije dag wel drie keer kon stoken.

Het is heel simpel: neem een lange kolom en vul deze voor drie kwart of vier vijfde met 'food grade' knikkers (rashigh ringen zijn heel elegant maar veel te duur). Omdat je veel meer oppervlakte in je kolom hebt is er veel meer neerwaartse druipkracht en kan je de gaspit wat hoger draaien en je hebt meer alcohol per minuut en je concentratie is veel hoger. Vergeet niet dat professionele stokers kolommen hebben van tot 20 meter hoog (en dus een hels vuur daar beneden).

Toch is hun product van de zogenaamde 'kut kwaliteit' en dat komt voornamelijk door de economische omgeving waarin zij leven: als we die debiele accijns niet hadden dan kunnen fabrikanten zich richten op kwaliteit.

Echter dit is een bier brouwers website en met verbazing zit ik te kijken naar al die bijdragen alhier waar ik veel van leer. Voorlopig is mijn doel het in de vingers krijgen van het gehele moutproces om daarna af te dalen in de pre history van het bier brouwen (dat wil zeggen zoals de Egyptenaren het deden).

Laten we dus niet te veel over destilleren praten want dan grijpen de moderators van deze website natuurlijk onverbiddelijk in...

Nou ja, de enige manier om zelf whiskey te maken is via stookwijn van rookmout met een korte kolom en geen knikkers erin, dus ik hoop dat de moderators van deze website enige kruisbestuiving toestaan... (Want waar anders kan je kennis omtrent rookmout vergaren???)

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #7 Gepost op: 27-03-2008 07:07 u »
Laten we dus niet te veel over destilleren praten want dan grijpen de moderators van deze website natuurlijk onverbiddelijk in...

Nou ja, de enige manier om zelf whiskey te maken is via stookwijn van rookmout met een korte kolom en geen knikkers erin, dus ik hoop dat de moderators van deze website enige kruisbestuiving toestaan... (Want waar anders kan je kennis omtrent rookmout vergaren???)

Hoi Seekingbeer,

Los van je introductie zijn discussies over destilleren inderdaad niet toegestaan. Mout roken daarentegen is natuurlijk ook biergerelateerd, echter ben ik geloof ik de enige forummer met een éénmalige ervaring op dat vlak. Dat gaat binnenkort echter veranderen. Voor mijn ervaring met mout roken zie dit topic.

gr. Johannes

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 27-03-2008 21:52 u »
Hallo Johannes!

Leuk dat jij zelf rookmout ging maken, ik heb dat wel eens overwogen maar nu al geven buren vaak genoeg een subtiele hint af dat 'ik wel van een fikkie hou'.

Volgens Jan van Schaik (in het groot destilleer en likeur maak boek pagina 31) gebruikten de uitvinders van whiskey turf om de mout mee te roken. Maar ja, dat is een antwoord waar je niets aan hebt want hoe kom je de samenstelling van Schotse turf te weten?

Waarschijnlijk voldoen de houtsoorten waar ze rookkaas en paling mee maken uitstekend, ik heb geen idee wat voor hout ze gebruiken maar het zal wel voornamelijk berk zijn want dat is goedkoper dan beuk of eiken.\

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar volgens mij moet men vrij lang de mout roken, eerder in de orde van dagen dan van uren. Dat was volgens mij de reden dat ik toen besloten heb om het zelf maar nooit te doen, tevens ben ik niet zo'n whiskey fan maar dat er ook rookbieren zijn wist ik toen nog niet. En dat is één van de voordelen van deze website: normaal ben ik degene die aan andere uit legt hoe je alcohol produceerd maar hier kan ik nog genoeg details opsteken zodat ik niet steeds het wiel opnieuw hoef uit te vinden.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 27-03-2008 22:57 u »
Aan hopmans mbt tot reactie in de 'spontane vergistings' pagina's, quote:

Hoe doen ze dit dan in de lambiekbrouwerij ?
Trekken de gisten door kiertjes van het hout?
Het duurt maanden, maar ik kan me niet voorstellen dat er maanden lang een open vergisting
plaats vindt.

Of zal er tijdens die nacht in het koelschip bij het open raam alle 80 gisten er in komen, en
dat die op een bepaald tijdstip "getriggerd" worden als bepaalde gisten klaar zijn? Unquote.

Gist heeft twee voortplantings cycli: de gewone celdeling binnen je wort en als de grond uitdroogt komen de sporen van de gisten in de grond in de lucht, meestal einde zomer (de seizoens voortplanting).

Dat er in lambiek wel 80 gisten zitten is volgens mij niet een betrouwbaar gegeven, mijn eigen experimenten wijzen uit dat gewoon combineren van twee vergistingen na elkaar al heel vaak aanleiding geeft tot iets wat niet te drinken is.

Het kan natuurlijk zijn dat als meerdere gisten tegelijk werken de situatie heel anders is, dat is ook wel logisch: net zoals bloemen lekker ruiken om bijen aan te trekken gebruiken gist het wort om bier brouwers aan te trekken zodat hun kindertjes altijd in het Walhallah van de bierbrouwers zullen leven. In die zin misbruiken de gist cellen de bier brouwers als hun persoonlijke slaven...;)

Dan het aspect van de open vergisting: Natuurlijk kan dat geen maanden duren maar vanuit commercieel oogpunt hebben de lambiek makers natuurlijk belang bij mythe vorming en dat is wat er gaande is. Neemt niet weg dag ze ook nog eens uitstekend bier maken en hoewel ik geen legaal expert ben op het gebied van de Belgische wetten mbt bier brouwen is het erg onwaarschijnlijk dat ze bier mogen maken met openstaande ramen waar dan 80 verschillende gisten spontaan naar binnen waaien...

Maar toch: Lambiek is prima spul en als je de smaak gewoon kunt benaderen dan ben je al een heel eind.

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 28-03-2008 09:51 u »
Hallo Reinko!

Je hebt gelijk dat het inderdaad geen maanden duurt die spontane gisting van lambiek, maar JAREN. Traditioneel gemaakte lambik doet er plm 3 jaar over om alles uit te laten gisten. Het is een opeenvolging van natuurlijke processen die behoorlijk complex zijn.
Verder ben ik ook bezig met het opzetten van een mouterij die ik na de komende graanoogst dus per september klaar wil hebben.
Wil daar graag o.a. speciaalmouten mee gaan maken voor bier, maar ook voor whisky. Overigens zijn er op het moment in het noorden meer initiatieven op dit gebied. Heb daar wel contact mee gezocht (om ervaringen uit te delen) maar liep tegen een muur van commerciële achterdocht aan.
Zijn er overigens sites -net als deze bierbrouwsite- die stokers/distillateurs met elkaar in verbinding brengt?
Hartelijke groeten, Toon van den Broek/Groningen.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 28-03-2008 22:45 u »
Hallo Toon!

Ik wist niet dat een lambiek jaren duurt! Man man wat een ingewikkeld product.
Maar laatst had ik bij de Aldi lambiek voor minder dan 1 euro per 30 cl flesje, is dat dan wel een echte lambiek?

Dan je opmerking zijn er websites die van alles combineren?
Nee, tenminste ik heb ze nog nooit gevonden.
En dat terwijl er heel wat te kruisbestuiven is, bijv één van de discussies op deze website gaat over het 'opfruiten' van bier en één van de suggesties is om na de hoofdgisting gekookt fruit toe te voegen.
Veel beter is om een hoge alcohol te nemen (minstens 80%) en daarmee niet 1 keer maar gewoon 4 of 5 keer de smaakstoffen uit fruit te halen, dan heb je een soort van fruitextract.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar ik ben het wel van plan en als je 200 a 250 ml van dat spul in je bier gooit dan is het hooguit 1% hoger (bij 20 liter bier) dus het blijft bier en wordt niet stiekem wijn...

Wat betreft je opmerking over commerciële achterdocht: De alcohol industrie is extreem conservatief, samenwerking is meestal uitgesloten. Zo had ik zelf eens het product '450 ml mousserende wijn tezamen met een klein flesje 80% alcohol' dit alles in een mooie houten box. Dan kunnen de klanten zelf hun wijn opleuken, of hun karbonades leuk flamberen met het 80% spul... Doet het heel goed als kado had ik ondervonden.
Nou ja, Hooghoudt had gewoon geen belangstelling want 'wij doen niets met wijn' en van de wijnmakers heb ik zelfs nooit antwoord gekregen...:(
Het is allemaal heel conservatief terwijl als je al die kennis in één pot gooit je daar een perfect biertje van zou kunnen brouwen!

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 28-03-2008 22:59 u »
Aan hopmans en alle anderen: een eenvoudig idee om spontane vergisting te maximaliseren.

Omdat ik zelf een paar keer spontane vergisting had in mijn spul en ik wat entries las op deze website daarover:

Wil je spontane vergisting maximaliseren, gooi dan na de vergisting het restant niet in de gootsteen maar in je tuin!

Als in de zomer of aan het eind van de zomer de condities droog genoeg zijn zal spore vorming optreden en als je genoeg biergist spores in je wort belanden dan zal alles goed gaan. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan maar het lijkt een realistisch scenario, het is misschien verstandig om niet elke gist maar alleen een paar selecte soorten in je tuin te flikkeren.

Misschien helpt het als je een kilo suiker of moutextract door de grond spit op de plek waar je de gist uitgiet.

Nogmaals; het is maar een idee want ik heb het zelf nog nooit gedaan...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 28-03-2008 23:01 u »
Maar laatst had ik bij de Aldi Lambiek voor minder dan 1 Euro per 30 cl flesje, is dat dan wel een echte Lambiek?

Waarschijnlijk Aspartambiek  ;D (aangezoet dus geen echte lambiek)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 28-03-2008 23:05 u »
Wil je spontane vergisting maximaliseren, gooi dan na de vergisting het restant niet in de gootsteen maar in je tuin!

Als in de zomer of aan het eind van de zomer de condities droog genoeg zijn zal spore vorming optreden en als je genoeg biergist spores in je wort belanden dan zal alles goed gaan.

Vreemde theorie... hoe denk je dan die sporen in je wort komen? Die springen echt niet vanuit je tuin zelf in het wort hoor... ;D 

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 29-03-2008 21:12 u »
Jawel, als de grond uitdroogt dan worden de sporen 'air born' oftewel luchtgeboren.
De details weet ik niet en ik heb ze nog nooit onde de microscoop gehad maar de spore vorming is gewoon één van de twee voortplantings cycli van gist. Er is natuurlijk wel wat wind nodig, sporen kunnen gedurende niet al te lange tijd gewoon zweven.

Maar ik gebruik altijd gewoon gist uit een zakje want dan weet je wat je hebt.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 29-03-2008 21:24 u »
Aan Oscar.

Kijk Oscar doe gewoon het google ding op 'gist sporen zweven' en klik op de bovenste link, quote uit die link (een file die gaat over brood gisten):

Het principe is dat de sporen van zuurdesems overal rond kunnen zweven in de lucht, zonder dat je ze ziet, dus je geeft ze een voedingsbodempje, en je kijkt wat erin groeit. Unquote.

Maar ik ben allesbehalve een expert op dat gebied en ik weet niet exact waarom ze kunnen zweven, het is duidelijk geen paardebloem pluis want dat kan je gewoon zien. En bijv natuurlijke anthrax is volgens mij niet zwevend maar met een silica coating heeft men daar weapons grade air born stuff van kunnen maken.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 04-04-2008 19:53 u »
Op dit moment zijn de Myth Busters voor het Discovery Channel en ze onderzoeken op welke manieren je het snelste bier kan koelen.

Met kop en schouders wint de brandblusser op vloeibare kooldixide, in 3 minuten heb je een blikje bier op drinktemperatuur. Wel wat duur want je moet weer een nieuwe vulling kopen a 30 $.

Op de tweede plaats komen ijsblokjes met water en ijs, als je vroeger goed hebt opgelet tijdens de scheikunde lessen en niet steeds naar Marie haar borsten zat te staren dan weet je nog dat je daar de boel goed koud mee kunt krijgen; vijf minuten en klaar. Dit moet nog veel sneller kunnen want zij hadden onderkoelt water van minus vier graden Celcius en dat kan nog veel kouder door gewoon meer zout erbij te flikkeren.

Dan gaan ze machines bouwen om een blikje bier zo snel mogelijk te koelen...

Vandaag kreeg ik mijn schrootmolen, gisteren besteld en binnen 24 uur geleverd. Het wort is net afgekoeld en ruikt volgens mij wel goed. Ik heb niet één of ander recept gevolgd maar gewoon wat mout erin gegooid met naar mijn mening voldoende veel hop en koriander.

Ben benieuwd...

Het valt me tegen hoeveel extra spullen ik moet hebben; schrootmolen, wortkoeler, beluchting etc etc.
Nou ja ik heb in ieder geval gistingsflessen zat van 5 tot 65 liter, een SG meter en vier kratjes Grolsch beugel flesjes die ik anders voor mousserende wijn gebruikte.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #18 Gepost op: 04-04-2008 21:33 u »
Hoi Reinko,

Als het je leuk lijkt meerdere brouwers uit Groningen te ontmoeten, is het misschien een idee om een Gildeavond te bezoeken?
Aanstaande woensdag is er weer een bijeenkomst, we zitten in het Heerdenhoes aan de Isebrandheerd in Beijum!
kijk op www.biergilde-groningen.tk  voor het exacte adres, ik ben er in ieder geval ook!

gr.
Robin

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 04-04-2008 21:53 u »
Wat betreft je zaai gist en oogst lambiek plan; in theorie wel leuk maar dan krijg je dus juist Saccharomyces soorten, terwijl je voor lambiek ook Brettanomyces wilt (en melkzuurbacteriën natuurlijk).

Waarom de beestjes zweven?
Gewoon omdat ze zo klein zijn! :)
Zowel gisten als bacteriën en hun sporen (van beide) maar ook schimmelsporen vliegen er continu in de lucht om ons. meestal in te lage concentraties om infecties te veroorzaken tijdens het brouwproces en ze worden verdrongen door de toegevoegde gist, maar als je niks toevoegt en je hebt geluk (+ goede weersomstandigheden) kan je waarschijnlijk overal spontaan gegist bier maken.

:proost:

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 04-04-2008 23:19 u »
Hallo Toon, berichtje van Reinko.

Ben je echt van plan om een mouterij op te zetten? In dat geval ben je definitief een mafketel want in deze wereld is het nogal moeilijk om het te winnen van de commercieelen die gebruik maken van wetenschap en marktonderzoek.

Volgens mijn bescheiden mening zul je wat beren op de weg ontmoeten maar als jij al in de zeventiger jaren inderdaad al een hectoliter per week of maand produceerde dan kan het zijn dat er niches zijn voor speciaal mouten die nu niet verkocht worden.

Vergeet niet dat de alcohol industrie eeuwen oud is en daarom nogal conservatief, conservatieven stellen vernieuwing niet op prijs...

Dan zijn er de consumenten en omdat die niets weten omtrent het maken van een perfect biertje, alleen de prijs is voor hun van interesse: goedkoop en toch drinkbaar...

Maar als je echt wilt gaan mouten wil ik best een paar dagen helpen, we wonen allebei in Groningen eo en ik ben toch werkloos en het bespaart mij het bouwen van een kleine eest oven... Niet dat ik een tekort aan goedkoop mout het maar omdat ik alle details wil begrijpen omtrent het maken van bier.

Groeters, Reinko.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 06-04-2008 00:23 u »
Aan Oscar: Waarschijnlijk heb je gelijk, dat lambiek verhaal (of mythe) lijkt veel op de Benedictor spul dat we hebben binnen de wereld van likeur maken; perfect spul en onmogelijk om na te maken. Neemt niet weg dat het Aldi Lambiek wel drinkbaar was.

Aan Robin B: Ik weet dat er een bijeenkomst is van het Groninger gilde aanstaande woensdag in de wijk Beijum. Maar ik heb geen bier om over te praten, wel heb ik na twee jaar de meest zachte 80% alcohol gemaakt die je kunt gebruiken om je eigen bier te versterken. Champagne gist in je stookwijn is de beste oplossing voor een smaakloze maar toch prettig drinkbare alcohol die smaak van andere wijnen en bieren niet verstoord is de oplossing voor het 'versterkingsprobleem'. Ongeveer 200 jaar aan alcohol industrie gaf geen antwoord of dit probleem...
Misschien kom ik langs komende woensdag maar dat hangt ook nog af van andere factoren.

Dan wat betreft Lambiek maken: laat je zand in de ogen strooien door de Lambiek mythe, mythen zijn er om doorgeprikt te worden (of bevestigd). Met mijn huidige bierkennis kan ik gewoon niet beoordelen of je Brettanomyces wilt en of melkzuurbacteriën (om dezelfde smaak te krijgen).

Wat betreft het detail waarom gist sporen zweven: Het klopt dat ze zweven omdat ze zo klein zijn, ze zijn klein genoeg en dat wat in de wetenschap bekend staat als de 'Brownse beweging' is wat deze sporen voortbeweegt...
Het is vreemd om te zien dat dit gewoon gebeurt...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #22 Gepost op: 06-04-2008 00:46 u »
Neemt niet weg dat het Aldi Lambiek wel drinkbaar was.

Zoete troep dus... ;)

Dan wat betreft Lambiek maken: laat je zand in de ogen strooien door de Lambiek mythe, mythes zijn er om doorgeprikt te worden (of bevestigd). Met mijn huidige bierkennis kan ik gewoon niet beoordelen of je Brettanomyces wilt en of melkzuurbacterien (om dezelfde smaak te krijgen).
Je wilt gewoon wilde gist...en die is per regio verschillend  :brouwen:

Het is vreemd om te zien dat dit gewoon gebeurt...
Een illusie. Sporen zie je niet. :D :D

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #23 Gepost op: 06-04-2008 01:24 u »
Champagne gist in je stookwijn is de beste oplossing voor een smaakloze maar toch prettig drinkbare alcohol die smaak van andere wijnen en bieren niet verstoord is de oplossing voor het 'versterkingsprobleem'. Ongeveer 200 jaar aan alcohol industrie gaf geen antwoord of dit probleem...

Ik gebruikte altijd minder smakelijke wijnen om af te stoken, of zelfs minder geslaagde bieren. Echter suiker gebruiken om van te stoken heb ik nog nooit gedaan. De meeste "mislukkelingen" heb ik nu wel afgestookt en ik ben nu wel een beetje uitgekeken op die minder lekkere alcoholsmaak, Vandaar mijn vraag,: hoe maak ik volgens jou een goed smakende basis voor mijn likeuren?
Anton

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 06-04-2008 01:37 u »
De enige mythe van lambiek is dat het alleen in de zennevallei zou kunnen!
Oscar en Hoppie hebben dat al meermaals bewezen.

Kom gewoon naar de gildeavond en kijk wat je ervan vind.
Officieel is het een bier en wijnmakersgilde, dus evt....
Verder is het gewoon een gezellige avond met brouwers (en wijnmakers) die mogelijk al meer ervaring hebben (in ieder geval qua brouwen).

Die "Brownse" beweging die je aanhaalt is trouwens ook een van de redenen waarom een 0.22 um of zelfs een 0,45um filter lucht steriel kan filteren terwijl bepaalde bacterien (zeker in het 0,45 geval) er thoeretisch qua afmetingen wel door zouden moeten kunnen passen. :)

Tags: