Het LABO, een stap vooruit

Gestart door Oscar, 25-03-2008 21:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Beste brouwers,

Allereerst is dit een spontane eenmansactie om eens wat reacties uit te lokken en om ideeën op te doen.  ;)

Ter info :
In de basis is het LABO (Landelijk Amateur Bierbrouwers Overleg) een overleg orgaan van de gezamenlijke bierbrouwers gilden. In het begin heeft het LABO het wedstrijdreglement voor het ONK opgezet zoals het nu is en de LABO-biertypelijst in samenwerking met het BKG opgesteld. Verder wordt er onderling overleg gepleegd (1x per jaar) om ook het ONK op niveau te houden en om "missers" welke soms nog wel eens voor komen in de toekomst te voorkomen. Verder is het LABO de aangewezen partij om de biertypenlijst in overleg met het BKG op "pijl" te houden.

Op dit moment gebeuren er in bovengenoemde zaken eigenlijk vrij weinig (of ik heb er geen weet van). De aangesloten verenigingen betalen en een klein gewogen aandeel aan contributie aan het LABO. Dit is een gezamenlijk besluit geweest van de aangesloten verenigingen.

Nu wordt er vandaag, terecht, de vraag gesteld "Wat doet het LABO voor ons?". 

Nu wil ik eens "peilen" wat een dergelijke onderlinge samenwerking kan toevoegen aan de amateur bierbrouwers wereld. Natuurlijk is dat het voorstellen van nieuwe biertypen aan het BKG (laten we de biertypen discussie hier niet nogmaals voeren, hier wil ik al wat mee gaan doen, indien mogelijk !).

Maar wellicht leven er , onder jullie brouwers, ideeën voor verbeteringen of voor de volgende stap van het LABO. Ik ben ervan overtuigd dat een dergelijke samenwerking / overleg nuttig is...maar als er geld verzameld wordt, moet daar ook wat mee gedaan worden.

[seriously joking mode]
Wellicht kan het LABO mij sponsoren in de ontwikkeling van BrouwVisie, zodat ik software componenten kan aanschaffen om het uiterlijk van BrouwVisie
nog aantrekkelijker en professioneler te maken. BrouwVisie heeft natuurlijk wel degelijk een zuchtje wind door bierbrouwend Nederland geblazen..
>:D >:D
[/seriously joking mode]

 :degroeten: :degroeten:

Hopmans

Blonde ale's moeten in de klasse A.
 :dansen:

Oxhead


Hopmans

CiteerBlond=Bleek=Pale

Kenmerken biertype Pale Ale/ Strong Bitter (GB)

Zwaarte
SG 1045 - 1056     Plato 11,25 - 14

Bitterheid
30 - 45 EBU

Kleur
15 - 30 EBC

Vind je?
Zullen we dan die 15 dan even naar beneden schroeven?
Mmm, laat zeggen 7 EBC?
 ;)

Johannes

Citaat van: Oscar op 25-03-2008  21:38 uNu wordt er vandaag, terecht, de vraag gesteld "Wat doet het LABO voor ons ?". 

Zoals in eerdere vergaderingen is aangegeven het werkt andersom: Labo is een overleg tussen verenigingen. Vruchtbaarheid van het Labo moet worden gecreëerd door de verenigingen zelf of het nou gaat om het 'aanmelden' van biertypes of wat dan ook.

Als je denkt een goed idee te hebben op wat voor vlak dan ook, zorg dan dat het via het bestuur van je vereniging bij het Labo op de agenda komt.

Hopmans

CiteerAls je denkt een goed idee te hebben op wat voor vlak dan ook, zorg dan dat het via het bestuur van je vereniging bij het Labo op de agenda komt.
Is een forum in die zin ook een vereniging?
Staat het LABO daar ook voor open?
 :weetniet:

Menno

Citaat van: Johannes op 25-03-2008  22:08 uAls je denkt een goed idee te hebben op wat voor vlak dan ook, zorg dan dat het via het bestuur van je vereniging bij het Labo op de agenda komt.
Gevoelsmatig zegt mij dit dus dat het een lang verhaal wordt, het bestuur v/d vereniging en het LABO komt ook niet zó vaak gezamenlijk bij elkaar...  :-\

Niet schieten als ik het mis heb, hoor!  :D

Menno

Citaat van: Hopmans op 25-03-2008  22:13 uIs een forum in die zin ook een vereniging?
Nee.

Citaat van: Hopmans op 25-03-2008  22:13 uStaat het LABO daar ook voor open?
 :weetniet:
Dat probeert Oscar ook een beetje te bereiken, neem ik aan.  ;)

Johannes

Citaat van: Menno op 25-03-2008  22:15 uGevoelsmatig zegt mij dit dus dat het een lang verhaal wordt, het bestuur v/d vereniging en het LABO komt ook niet zó vaak gezamenlijk bij elkaar...  :-\

Niet schieten als ik het mis heb, hoor!  :D

Nou en? Echt dringende zaken kunnen best eerder worden besproken. Via onderling mailcontact bijvoorbeeld. Waar moet het labo voor openstaan? Dat het forum een stem krijgt binnen het Labo? Lijkt me niet nodig, veel forumleden zijn bij een gilde aangesloten, en kunnen dus op deze wijze hun stem laten horen. Bovendien is een forum heel iets anders dan een vereniging zoals brouwclubs dat zijn.

Hopmans

Die keiharde Nee zou dan heel snel een Ja moeten worden.
We leven immers in 2008.
Die ouderwetse verenigingen is 10x nix.
Ik moet van Velsen naar Hoofddorp op mijn vrije vrijdagavond na een week hard werken.
Lekker aan de Amstelmalt (ironisch hè?) luisteren naar lezingen.
Geef mij maar een forum met een potje bier op mijn schrijfbureau.

 :biersmile:

Johannes

Dit gaat weer helemaal nergens over... Je wilt een stem hebben in een overleg van verenigingen terwijl je verenigingen geen ruk aan vind...

Oxhead

Citaat van: Hopmans op 25-03-2008  22:08 uKenmerken biertype Pale Ale/ Strong Bitter (GB)

Zwaarte
SG 1045 - 1056     Plato 11,25 - 14

Bitterheid
30 - 45 EBU

Kleur
15 - 30 EBC

Vindt je?
Zullen we dan die 15 dan even naar beneden schroeven?
Mmm, laat zeggen 7 EBC?
 ;)

Ach als je zorg dat je blonde(ale) een sg van 1053 of 6% alcohol heeft dan kan je het in klasse C in sturen  ;D
Bij de weg, ale betekent in mijn ogen gewoon een bovengistend bier en geen biertype ;)

Hopmans

CiteerDit gaat weer helemaal nergens over... Je wilt een stem hebben in een overleg van verenigingen terwijl je verenigingen geen ruk aan vind...

Gefeliciteerd, je bent de eerste muur waar ik tegen aan loop.
Het idee om een online gilde van meer dan 100 man (=forum)
ook aan te mogen laten sluiten bij het LABO is nu al in de kiem gesmoord.
Notabene op het forum zelf.
Laat staan wat het LABO ervan vindt.
Wat kan het leven wat makkelijk kan zijn soms moeilijk gemaakt worden.
 :-\

Hopmans

CiteerBij de weg, ale betekent in mijn ogen gewoon een bovengistend bier en geen biertype
Ben ik met je eens.
Dat is inderdaad zo.

 :degroeten:

Menno

Citaat van: Hopmans op 25-03-2008  22:30 uHet idee om een online gilde van meer dan 100 man (=forum)
ook aan te mogen laten sluiten bij het LABO is nu al in de kiem gesmoord.
Notabene op het forum zelf.
Ik kan mij herinneren dat er al eens eerder hierover is gesproken, Jacques had zo zijn redenen om het forum niet te registreren als een vereniging. Zitten wat haken-en-ogen aan, ook kosten. Maar ik denk dat Jacques hier best een opmerking over wil plaatsen? ;)

Ik waardeer je enthousiasme wél, Hopmans!  :duimop:

BuBS

Jongens, als je kijkt wie er aanwezig is op een LABO overleg en ook actief is het forum.
Dan is het forum echt goed vertegenwoordigd.
We hebben, Oscar, Mo, Johannes, brewzilla, Herman, Jan Wurpel en mijzelf.
Genoeg mensen die actief zijn op het forum en eventuele idieeën van hier kunnen door vertalen naar het LABO.
Kijk naar de kloonklasse, het idee komt wel degelijk van hier vandaan.

Gr Bubs

Jacques

Citaat van: Menno op 25-03-2008  22:40 uIk kan mij herinneren dat er al eens eerder hierover is gesproken, Jacques had zo zijn redenen om het forum niet te registreren als een vereniging. Zitten wat haken-en-ogen aan, ook kosten. Maar ik denk dat Jacques hier best een opmerking over wil plaatsen? ;)

Klopt, we hebben het hier eerder over gehad. We kwamen toen tot de conclusie dat het oprichten van een vereniging met al zijn verplichtingen (contributie, bestuur, ledenvergadering enz.) nergens voor nodig was. Fora zijn geen verenigingen maar plaatsen waar mensen al dan niet tijdelijk met elkaar communiceren. Bij een vereniging hoort een grotere binding.

Johannes

Citaat van: Hopmans op 25-03-2008  22:30 uGefeliciteerd, je bent de eerste muur waar ik tegen aan loop.
Het idee om een online gilde van meer dan 100 man (=forum)
ook aan te mogen laten sluiten bij het LABO is nu al in de kiem gesmoord.
Notabene op het forum zelf.
Laat staan wat het LABO ervan vindt.
Wat kan het leven wat makkelijk kan zijn soms moeilijk gemaakt worden.
 :-\

Ah, daar is de welbekende slachtofferrol weer. Zoals Kees opmerkt, het forum is prima vertegenwoordigd, velen zitten zelfs al in het bestuur. Nog een vertegenwoordiging zou alleen maar dubbel zijn, en bij stemrondes niet faire besluitvorming opleveren. Als je nou binnen je club net zo'n grote mond hebt als hier op het forum, dan komt het wel goed met je inspraak.  ;)


Hopmans

CiteerAh, daar is de welbekende slachtofferrol.
Heb je een nieuw woordje geleerd van Adrie?
Ik had alleen maar een idee.
Krijg het heen en weer.

JeroenCV

Citaat van: Oscar op 25-03-2008  21:38 uNu wil ik eens "peilen" wat een dergelijke onderlinge samenwerking kan toevoegen aan de amateur bierbrouwers wereld. Natuurlijk is dat het voorstellen van nieuwe biertypen aan het BKG (laten we de biertypen discussie hier niet nogmaals voeren, hier wil ik al wat mee gaan doen, indien mogelijk !).

Maar wellicht leven er , onder jullie brouwers, ideeën voor verbeteringen of voor de volgende stap van het LABO. Ik ben ervan overtuigd dat een dergelijke samenwerking / overleg nuttig is...maar als er geld verzameld wordt, moet daar ook wat mee gedaan worden.

Ik zelf zie het LABO als overkoepelend orgaan tussen de verschillende brouwgilden/verenigingen. De taak van het LABO is het mede-organiseren van het ONK en BONK.
Om dit goed te kunnen doen, moet je contact hebben met de brouwers, o.a. dit forum. Nou dat is wel goed geregeld. Door dit contact weet je wat er leeft in de hobbybrouwwereld. Je weet dus dat er veel discussie is om de biertypen te defineren. Doe hier iets mee. Maak de definities bindend. Ga in overleg met andere organisaties in de (Nederlandse) bierwereld om eens en voor altijd de gehele discussie van wat hoort er in welk biertype af te sluiten. Zodat het duidelijker is in welke klasse je je eigen bier hoort in te sturen.

Caspar

Het hele gilde en verenigingen wereldje is nog relatief nieuw voor mij... Ik heb alleen het gevoel dat er niet zo intensief gecommuniceerd wordt onderling.

Een mooi voorbeeld zijn de inlever-adressen voor het ONK, niet alle gildes die zijn aangesloten bij het LABO hebben een inlever-adres :weetniet:. Is hier van te voren over gecommuniceerd op "hoger niveau"?

Maar het is wel fijn dat er zo'n overkoepelend orgaan is :duimop:.

EBC

Volgens mij is het LABO ooit eens opgericht uit onvrede van de gilden over de starre houding van het BKG inzake wedstrijden.
Het LABO heeft toen zelf een reglement opgesteld en het BKG voor de keus gesteld. Dat heeft gewerkt.

Maar wat is er sinds gebeurd? Wat heeft het LABO in 2007 bereikt. Wat wil het LABO in 2008 bereiken?

Zoals gezegd is er nog steeds onvrede over wedstrijdorganisatie, bierklassen en zo meer, daar kan dus nog een en ander worden aangepakt.

Het BKG weigert iets te doen aan het antieke keuringsformulier. Diverse ideeën voor verbetering zweven rond op dit forum. LABO, stel een nieuw formulier op en stel het BKG wederom voor keus.

Maar als we nu die wedstrijden eens vergeten en nadenken op welk ander vlak het LABO iets kan betekenen...wat dan?
Zo maar een lijstje van ideeën
- festivals
- bierreisjes
- brouwerijbezoeken
- korting op produkten
- lezingen door sprekers

Hoe en wat? Vul maar aan.

JeroenCV

Citaat van: EBC op 26-03-2008  09:06 uMaar als we nu die wedstrijden eens vergeten en nadenken op welk ander vlak het LABO iets kan betekenen...wat dan?
Zo maar een lijstje van ideeën
- festivals
- bierreisjes
- brouwerijbezoeken
- korting op produkten
- lezingen door sprekers
Tweede PINT?

MO

Wat mij betreft hoeft het LABO niet meer te doen dan de nationale hobbybrouw wedstrijden te coordineren. Oneindige en eeuwigdurende discussies over proefformulieren en biertypes zijn dan niet eens zo interessant. De wedstrijden verlopen best goed, heel veel uitdagingen voor het LABO liggen er dan ook niet echt meer.

Oscar

Citaat van: EBC op 26-03-2008  09:06 uZoals gezegd is er nog steeds onvrede over wedstrijdorganisatie, bierklassen en zo meer, daar kan dus nog een en ander worden aangepakt.

vwb wedstrijd organisatie kunnen we als Labo elkaar alleen tips geven en een draaiboek opstellen (wat ik in 2005 heb gedaan) wat natuurlijk wel door het organiserend gilde dient worden bijgewerkt. Echte onvrede over de wedstrijd organisatie heb ik nog niet gehoord, of komt dat alleene van jou kant ?  >:D ;)

Citaat van: EBC op 26-03-2008  09:06 uHet BKG weigert iets te doen aan het antieke keuringsformulier. Diverse ideeën voor verbetering zweven rond op dit forum.
Of het antiek is valt te bezien, en dat oordeel is natuurlijk niet alleen aan "ons" wat hier rond zweeft is natuurlijk een mening, welke in eerste instantie door jou gelanceerd is (no offence, prima initiatief  :) )

Citaat van: EBC op 26-03-2008  09:06 uLABO, stel een nieuw formulier op en stel het BKG wederom voor keus.
Ik dank dat het opstellen van een nieuw keuringsformulier niet aan het labo is, schoenmaker houdt je bij je leest.

Citaat van: EBC op 26-03-2008  09:06 uMaar als we nu die wedstrijden eens vergeten en nadenken op welk ander vlak het LABO iets kan betekenen...wat dan?
Zo maar een lijstje van ideeën
- festivals
- bierreisjes
- brouwerijbezoeken

Dat zijn zaken die naar mijn idee georganiseerd worden door verenigingen individueel of door pint of door dit forum... ;)

Citaat van: EBC op 26-03-2008  09:06 u- korting op produkten

Dat is wel een leuke, maar dan kom je of op sponsoring van Brouwland voor LABO verenigingen of op gezamenlijke inkooop. Maar dan zit je weer met distributie... :denken: 

Citaat van: EBC op 26-03-2008  09:06 u- lezingen door sprekers

Daarvan hebben we wel een gezamenlijk lijst van opgesteld van beschikbare personen voor lezingen en ideeen voor activiteiten op gilde avonden. Dat is ook wel een vast punt voor de "vergaderingen".

Even een opsomming vat het LABO tot nu toe heeft gedaan en bereikt :

- Wedstrijd reglement voor ONK/BONK
- Huidige lijst met bieren voor ONK in afstemming met het BKG
- Eenduidige website voor de Landelijke wedstrijden
- Lijst met gastsprekers voor de gilden (nog niet volledig)
- Draaiboek voor organiseren ONK

 :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.