RobinB's Maltmill / aandrijven Maltmill met vertragingsmotor van Gefeg

Gestart door RobinB, 24-11-2007 21:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RobinB

Hoi Ronnie,

Ik ben ook in het bezit gekomen van een mooie motor, echter er zat geen handleiding bij hoe ik hem op een netsnoer (230V) kan aansluiten.
Nu ben ik onder de indruk van jouw kennis op dit gebied, dus wil ik jou om advies vragen.
Het betreft een:
Vertragingsmotor van Gefeg, 230 volt-184Watt, motor toerental:2785 omw/min, toeren uitgaande as:160 omw/min, asdiam:12 mm, krachtige motor met Zeitlauf vertragingsbak, aanloop condensator (10uF) is meegeleverd.

plaatjes:

de motor met op de voorgrond de condensator


typeplaatje


de draadjes en contactjes!

Wat moet waar?

Ronnie

Citaat van: RobinB op 24-11-2007  21:58 u...de motor met op de voorgrond de condensator...de draadjes en contactjes!...Wat moet waar?

Robin, moeilijk te zien zo. Waarschijnlijk moeten die bruine en blauwe die uit de motor komen gewisseld worden naar de condensator, afhankelijk van draairichting.
Doe eerst eens het volgende: Neem een ohmmeter oplaagste ohmstand en zeg me eens wat je op die 3 contacten meert dus tussen

ab, tussen ac en tussen bc
vervolgenst telkens tussen a, b, c en de blauwe
en dan tussen a, b, c en de bruine.

als je die contacten ziet als op de foto, is links a, dan b en c, dus:

      / / motorventilatie/schroef//

                      o   o                            <<< de blauwe en bruine draden
 [--------------------------------]
 [                                             ]
                o      o     o                        <<< de 3 contactklemmen waarvan ook draden naar binnen lopen
                a       b     c

en laat de cijfers weten

MAAR: het kan ook heel simpel zijn: vergewis u eerst dat GEEN van die 3 ab of c klemmen aan chassis (aarde) ligt.
Probeer dan eerst eens kort het volgende:

Dan kan het simpelweg zijn dat de bruine en blauwe draad op de condensator gestoken worden en u de 230V netspanning moet verbinden met a en b voor één draairichting en met b en c voor de andere, misschien a en c??.

Als ge geen risico wil nemen:

Maak een seriebelasting van 300 Watt in uw netsnoer en kijk wat de motor in die standen doet. Die seriebelasting maakt ge van 3 x 100 Watt gloeilampen (parallelschakeling).

Dus zo: de X zijn de lampen:

                 [---X---]
                 [---X---]         
  o--------------X-------------o
230V                                     motor
  o----------------------------o

Als je dan de juiste aaansluiting gevonden hebt, de lampen wegnemen.
Laat es iets weten,
Ronnie


Henielma

Mooie motor voor een walsenmolen door de vertraging die aan de motor zit. Wat kost die, waar heb je die gekocht?

Volgens mij moet je het als volgt aansluiten:

Motor:
Blauw (Nul) aansluiten op 1 pin van de steker
Bruin (Fase) aansluiten op de andere pin van de steker
Meest rechtse klem op de motor, is die verbonden met het huis van de motor? Dan deze klem verbinden met lichtnetaarde (geel/groene) draad. Anders de lichtnetaarde op een andere manier verbinden met het huis van de motor.

Condensator:
De ene aansluiting van de condensator ook verbinden met de bruine draad op de motor. Of de blauwe draad, afhankelijk van gewenste draairichting.
De andere aansluiting van de condensator verbinden met de zwarte draad van de motor.
De schoef aan de andere zijde van de condensator verbinden met lichtnetaarde (randaarde) geel/groene draad.

Succes, en laat even horen of het werkt.

Ronnie

Hi, Henielma had z'n antwoord quasi gelijktijdig verstuurd.
Ik gok toch er op dat die 2 draden die eruitkomen rechtstreeks op de Condensator kunnen gestoken worden, is heel vaak zo. Die blauwe blijft dan collectief de N aan het koperklemmenbordje.
In dat geval moet men geen aparte snoeren maken voor de cond.
Dus best eens proberen met die lampen in serie, Robin, zo speel je op veilig.

Ronnie

Haha! ,   Kijk eens op
http://www.gefeg-neckar.de/download/Datenblaetter_engl/Circuit_diagrams.pdf

Verderop rechts onder Eg71, Eg86, Eg 90: denk het dat die is, met kleurtjes en al! uw netsnoer dan aansluiten aan N en L1
andere draairichting: de condenser aan U1 in plaats van Z2.

Motordata onder http://www.gefeg-neckar.de/download/Datenblaetter_engl/Es86.pdf

succes

Henielma

Goed gevonden Ronnie.

Inderdaad het plaatje bij Eg71, Eg86, Eg 90 is het aansluitschema voor die motor zo te zien.

RobinB

Heren bedankt! :)
Hier kan ik mee aan de slag!

@henielma:
De motor komt van Baco Army goods, gevonden via een draadje van Hoppie :)
Hij kost € 35 + € 6 verzendkosten. Geen geld dacht ik!

http://www.baco-army-goods.nl/product_997.html

Henielma

Laat je het nog weten als het goed werkt. Die motor met vertraging en condensator is niet duur. Lijkt mij ook wel iets voor mijn molen.

RobinB

Zo!
De motor werkt!
Ronnie en Henielma nogmaals bedankt!

De motor is erg mooi stil en lijkt ook erg sterk (kan de as niet tegenhouden).
Ik moet hem alleen nog op de maltmill bevestigen. Dat lukt me helaas zeker niet vóór het weekend, hopelijk zondag.

Ronnie

Citaat van: RobinB op 27-11-2007 &nbsp;18:45 uIk moet hem alleen nog op de maltmill bevestigen. Dat lukt me helaas zeker niet vóór het weekend, hopelijk zondag.

Tip: probeer een moerplaat M10 + wringijzer te bemachtigen en trek een eind schroefdraad op de as zodat een moer M10 er op draait.

Zo kan u een snelkoppeling maken met 2 potsleutels die je met de achterzijde schoon centraal aan elkaar last (of schroeft): de 10 mm op de motorzijde (over de moer dus) en de andere zijde potsleutelmaat = deze die op de schroef past van uw molen (waar normaal de draaihendel mee vastzit.)

Je kan voor sommige potsleutels makkelijk een maat groter nemen, die passen nog zonder over de moer heen te klikken. Zodoende krijg je voldoende speling tussen motor en molen. Bij Gamma en sommige gereedschapswinkels kan je allerlei potsleutels afzonderlijk kopen, dan maakt ge uw set niet onvolledig. Het hoeven geen potten van de beste kwaliteit te zijn.

Henielma

Ronnie,

Heb je daar een foto van? Want ik begrijp niet precies wat je bedoeld.

Menno

Bedoel je met een potsleutel het volgende:





Wel leuk, zo'n internationaal Nederlands-talig forum!  ;D

Ronnie

@ Henielma: Tevergeefs geprobeerd, kan op kleine afstand van zulke kleine dingen maar geen scherpe foto maken. Niks gelukt, zal morgen eens proberen met aparte belichting i.p.v. flasch, nu te weinig tijd.

@Menno: Nee, dat is geen potsleutel maar verre familie ervan. Een potsleutel klikt op één zijde op de hendel (zo een krekel geval) net zoals aan de linkerzijde, waar die vinger inzit als datgene dat je toont, De andere zijde is iets dat OVER een zeskante moer schuift.

En er zit een moer op de as van de motor en een moer op de as van de maltmill. Als je nu 2 potsleuteldoppen met hun hendelgat op elkaar last, dan kun je de motor en molen met elkaar koppelen. Alles draait de schroefdraad zelf vast (rechtse draad). Indien de motor verkeerd draait komen de moeren los natuurlijk. Trouwens, mocht je een boorM/C gebruiken dan moet die ook rechts draaien om een moutmolen aan te drijven.
 

Edgar

Citaat van: Ronnie van &#039;t Lobos op 28-11-2007 &nbsp;17:19 u@ Henielma: Tevergeefs geprobeerd, kan op kleine afstand van zulke kleine dingen maar geen scherpe foto maken. Niks gelukt, zal morgen eens proberen met aparte belichting i.p.v. flasch, nu te weinig tijd.

Zit er geen tulpje op je toestel?  :weetbeter:

Ronnie

Citaat van: Edgar op 28-11-2007 &nbsp;17:46 uZit er geen tulpje op je toestel?

Tulpje? - Wa's da?

RobinB

Citaat van: Ronnie van &#039;t Lobos op 28-11-2007 &nbsp;18:07 uTulpje? - Wa's da?
Ik denk dat Edgar de macro-stand bedoeld. Veel voorkomend en speciaal voor opname's van dichtbij :)

Henielma

Citaat van: Ronnie van &#039;t Lobos op 28-11-2007 &nbsp;17:19 uEn er zit een moer op de as van de motor en een moer op de as van de maltmill. Als je nu 2 potsleuteldoppen met hun hendelgat op elkaar last, dan kun je de motor en molen met elkaar koppelen. Alles draait de schroefdraad zelf vast (rechtse draad). Indien de motor verkeerd draait komen de moeren los natuurlijk. Trouwens, mocht je een boorM/C gebruiken dan moet die ook rechts draaien om een moutmolen aan te drijven.

Nu snap ik het Ronnie. :idea:

Ronnie

Dit zijn potsleuteltjes, de lange horizontale zijn 2 potsleutels met elkaars sleutelkant op mekaar gelast:



hieronder de as van een wormielkasrmotor (ruitewissermotor) die schroefdraad heeft op zijn as en daar zit een moer op.



dit is die motor met een dubbele pot op: die open kant komt nu over de moer van datgene dat moet aangedreven worden. simpel.




Je kan op de eerste pagina van deze thread foto's zien van mijn Valley Mill waar ook zo een koppeling gebruikt is, maar demonteren voor close up foto te maken vind ik teveel van het goede.

EtP

Citaat van: Ronnie van &#039;t Lobos op 29-11-2007 &nbsp;17:10 uDit zijn potsleuteltjes,

Dopsleutels noemen wij ze.

Mvg Edwin

RobinB

Citaat van: Henielma op 25-11-2007 &nbsp;19:30 uLaat je het nog weten als het goed werkt. Die motor met vertraging en condensator is niet duur. Lijkt mij ook wel iets voor mijn molen.

Iets later dan verwacht, maar na een paar doordraaiers heb ik nu toch een goede flexibele verbinding gekregen met een stuk extreem sterk gewapende slang!
Het is een stukje van mijn AquaFit-slang van Brouwland, een eerdere gewapende tuinslang werd volledig kapot gedraaid toen er wat meer mout op de walsen kwam...
Na enige doordraaiers in verband met minder strakke verbinding aan de molen kant (as vd motor is een stuk dikker) doet hij het nu perfect!

De motor is echt BEREsterk, dus zeker een aanrader! (Helemaal voor die € 35!)

MO

Bericht van RobinB 18-03-2008

Op zich denk ik dat met een hele sterke slang wel een mooie flexibele koppeling te maken is, echter ik ben er bij mijn vorige brouwsel achter gekomen dat ook een AquaFit slang niet sterk genoeg is...   
Ook deze is bij het schroten van Caramunich (gaat kennelijk wat zwaarder) compleet kapot gedraaid...

Aangezien dat het sterkste type slang is die ik ken, weet ik niet wat ik nog verder kan proberen. Ik ga maar eens kijken wat een echte flexibele koppeling kost, aangezien ik in mijn huidige opstelling niet de ruimte heb voor een constructie van Korek. Ook dat kost een paar euro's totaal bijna 20? en dan moet iemand het nog lassen...

moeilijk moeilijk moeilijk...

Albertus

Citaat van: MO op 24-03-2008 &nbsp;11:41 uBericht van RobinB 18-03-2008

Op zich denk ik dat met een hele sterke slang wel een mooie flexibele koppeling te maken is, echter ik ben er bij mijn vorige brouwsel achter gekomen dat ook een AquaFit slang niet sterk genoeg is...  
Ook deze is bij het schroten van Caramunich (gaat kennelijk wat zwaarder) compleet kapot gedraaid...

Aangezien dat het sterkste type slang is die ik ken, weet ik niet wat ik nog verder kan proberen. Ik ga maar eens kijken wat een echte flexibele koppeling kost, aangezien ik in mijn huidige opstelling niet de ruimte heb voor een constructie van Korek. Ook dat kost een paar euro's totaal bijna 20? en dan moet iemand het nog lassen...

moeilijk moeilijk moeilijk...

Robin, hier http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8977.0.html staat de oplossing waar ik uiteindelijk voor gekozen heb. De assen zitten tegen elkaar, het kost dus geen extra ruimte.
Als ruimte een probleem is, kun je wellicht kiezen voor een kettingoverbrenging. O.a. voor de modelbouw zijn allerhande kettingwielen te koop. Je kunt de motor dan naast de molen plaatsen.
Mocht je nog met slang willen experimenteren, dan raad ik je een stukje hoge druk hydraulische slang aan. Misschien dat sloperijen iets hebben liggen

Succes

Bert

RobinB

Aangezien ik niet het materiaal heb om zo'n mooie verbinding te maken als Albertus, heb ik voor de laatste keer een slang-type verbinding gekozen.

Maar dan nu een stukje van mijn hopfilter! Ofwel een stukje RVS bewapening.
Het past mooi, is flexibel en het stuk aan mijn hopfilter was toch te lang ;)

Om dit stuk te draaien moet je toch wel van goede huize komen? Het is in principe gewoon (RV)staalkabel...
Caramouten eat your heart out! :D

Ik ben benieuwd!

Henielma

Ik vrees dat die RVS draadmantel het ook niet zal houden. De buitenkant moet stijf zijn en een klein beetje buigbaar. Ik heb eens aangegeven dat een stuk koperen pijp een mogelijkheid is. Eventueel met wat sleufjes erin.

Maar toch succes met de test met de RVS draadmantel als kruiskoppeling.

RobinB

Tja 't is voor mij dit of een koppeling zoals Albertus en MO, maar die heb ik (nog) niet.
Mocht dit het niet houden, dan was het in ieder geval het proberen waard!
:)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.