FAWBG, BKG en LABO

Gestart door Caspar, 21-03-2008 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Ik las op de BKG site dat er naast LABO nog een andere landelijke vereniging bestaat die kampioenschappen organiseert. Zij hebben daar zelfs ook een kloon klasse (E op het ONK) :weetniet:. Ik lees hierover nooit wat op het forum.

Wie kent deze mysterieuze organisatie?

http://www.fawbg.nl/

Groet Caspar

Caspar


Jacques

Dat zijn voornamelijk wijnmakers met een enkele verdwaalde bierbrouwer.

Het ONK is destijds gestart als tegenhanger van de wedstrijden georganiseerd door het FAWBG. Qua zowel aantal inzendingen als niveau is het ONK deze wedstrijd ver voorbij.

Ook het Labo is gestart omdat bierbrouwers bij de FAWAB niet zo veel hadden in te brengen.

Oscar

Citaat van: Caspar op 21-03-2008  13:03 uWie kent deze mysterieuze organisatie?

http://www.fawbg.nl/

Caspar, dat is geen mysterieuze orgnisatie, dit is de federatie, welke een overkoepeling is van verenigingen die zich ook bezighouden met wijnmaken, likeurmaken en kaasmaken...De gecombineerde verenigingen dus. Voordat jou vereniging (de Amervallei) bij het LABO lid werd, was deze volgens mij aangesloten bij de federatie.

Feitelijk doen zij het zelfde als de het LABO wilt doen, alleen zijn zij al wat langer bezig...

Jacques

Citaat van: Oscar op 21-03-2008  13:25 uFeitelijk doen zij het zelfde als de het LABO wilt doen, alleen zijn zij al wat langer bezig...

Maar omdat ze alleen oog hadden voor de belangen van de wijnmakers hebben de bierbrouwverenigingen hun eigen overkoepelde organisatie opgericht.

Caspar

Klopt, ik zag de link naar de federatie ook bij de Amervallei staan... Maar volgens mij zijn er bij die gilde ook nog maar weinig wijnmakers aangesloten. Tenminste, bij de gilde-avonden gaat het altijd over bier :biersmile:.

Jacques

Dat is in het verleden wel anders geweest. Toen zaten bij de de Amervallei bijna alleen wijnmakers.

Menno

Citaat van: Caspar op 21-03-2008  13:34 uKlopt, ik zag de link naar de federatie ook bij de Amervallei staan... Maar volgens mij zijn er bij die gilde ook nog maar weinig wijnmakers aangesloten. Tenminste, bij de gilde-avonden gaat het altijd over bier :biersmile:.
In één van de nieuwsbrieven is ook aangegeven dat overstap naar LABO meer mogelijkheden bood. Verder is bij de Amervallei nog wél een enkele verdwaalde wijnmaker actief, maar ik meen mij te herinneren dat dit er hooguit 2 (niet bepaald actieve) leden zijn, op dit moment. ;)

gelfling

Wij gaan met ons gilde al een aantal jaren op rij naar de federatiekeuring.
Wij maken daar altijd een gezellig weekend van met wijn, likeur en biermakers.
3 jaar geleden waren er 120 inzendingen voor bier, dus best een aardig aantal.
Door problemen met "de computer" konden de prijzen niet bekend worden gemaakt en werd dus ook de feestavond afgelast???!!!
We (24 man) werden er letterlijk uitgeveegd.
Het jaar erna 80 bier-inzendingen en weer dezelfde pirikelen.
Afgelopen jaar maar 23 inzendingen. Tja, hoe zou dat komen? Dit keer wel een prijsuitreiking.
De organisatie gaat, als bij het onk elk jaar naar een andere vereniging. Je kan voorop dus nooit weten hoe dit verloopt.
We hebben al een brief geschreven naar de federatie dat deze wat meer sturing geeft aan de organiserende partij.
Dit heeft helaas alleen een reactie terug opgeleverd. Ook voorstellen om het bierkeuren anders te laten verlopen als de wijn heeft niets opgeleverd.
Dit is precies waarom het LABO opgericht is. 

De regelgeving is behoorlijk complex. Je kunt klassekampioen worden met 3 bieren in 1 klasse. Heeft totaal geen waarde als je de enige bent met 3 bieren in een klasse. Wel kun je gildekampioen worden door 3 verschillende bieren namens het gilde in te zetten. Hiermee kun je een delfs-blauw bord winnen. Door het teruglopende animo (of zijn het onze sublieme brouwsels?) gaan we ook dit jaar weer het bord winnen.


Oscar

Citaat van: gelfling op 22-03-2008  09:16 uWel kun je gildekampioen worden door 3 verschillende bieren namens het gilde in te zetten.

Dat vind ik op zo'n wedstrijd een beetje een rare prijs, gildekampioen (of clubkampioen) word je toch alleen door op je gilde/club wedstrijd te winnen?

Citaat van: gelfling op 22-03-2008  09:16 uHiermee kun je een delfs-blauw bord winnen. Door het teruglopende animo (of zijn het onze sublieme brouwsels?) gaan we ook dit jaar weer het bord winnen.

Wel leuk zo'n bord, maar heeft het dan nog enige waarde? (Niet in geld uitgedrukt :P )

Toch jammer te lezen dat zo'n organisatie niet leert van zijn fouten en/of luistert naar zijn leden. Voor de bierbrouwers wordt zo'n organisatie natuurlijk steeds minder interessant. Dit natuurlijk in het voordeel van het ONK. ;)

gelfling

Ja, dat klopt allemaal als een bus.

Erg jammer, zeker voor een gilde wat wel moeite doet om een en ander op de rails te krijgen. Daarom doen we toch elk jaar trouw weer mee.
En natuurlijk voor de gezelligheid. Die maak je tenslotte zelf!

BrewBird

Dit jaar toch een ONK georganiseerd door FEDERATIE VAN AMATEUR WIJN-/LIKEURMAKERS- EN BIERBROUWERS GILDEN FAWBG

Chris71

Citaat van: BrewBird op 04-05-2022  07:58 uDit jaar toch een ONK georganiseerd door FEDERATIE VAN AMATEUR WIJN-/LIKEURMAKERS- EN BIERBROUWERS GILDEN FAWBG

Ik lees nergens iets van een ONK :weetniet:

BrewBird

Als je ingeschreven hebt krijg je deze uitnodiging:

FEDERATIE AMATEUR WIJN-/ LIKEURMAKERS EN BIERBROUWERS GILDEN             

Prijsuitreiking ONK 2022 – 21 mei 2022

Geachte deelnemers aan de kampioenschappen wijn- en likeurmaken en de federatiekeuringen bierbrouwen (BKG)
van de Federatie van Amateur Wijnmakers- en Bierbrouwersgilden (FAWBG)

Hierbij nodigen wij u van harte uit tot het bijwonen van de prijsuitreiking ONK 2022 op zaterdag 21 mei 2022.

Deze wordt gehouden in gebouw bij kinderboerderij, Ruisseveen 17, 3906 NA Veenendaal en heeft voldoende parkeergelegenheid.

Zie voor programma en tijden de bijlage.


Met vriendelijke groet,

Bram Quist
Penningmeester FAWBG



seed7


Chris71

Ach, geen BKG Bierkeurmeester die er iets van weet... Zojuist nog contact gehad met de secretaris BKG hierover.

Edit: zoals ik het lees, is dit voor aangesloten verenigingen. Een keuring dat dan wel, maar geen 'ONK' zoals we gewend zijn. Maar goed, een keuring/wedstrijd is altijd leuk!

Jacques

Citaat van: BrewBird op 04-05-2022  07:58 uDit jaar toch een ONK georganiseerd door FEDERATIE VAN AMATEUR WIJN-/LIKEURMAKERS- EN BIERBROUWERS GILDEN FAWBG

Die wordt jaarlijks gehouden. Ik heb wel eens in het verleden meegedaan. Het accent ligt bij deze wedstrijd veel meer op wijn dan op bier.

seed7

Citaat van: Jacques op 04-05-2022  11:49 uHet accent ligt bij deze wedstrijd veel meer op wijn dan op bier.

En dan moet je wel je etiketten exact recht plakken en en je fles op hoogglans poetsen. (dat was ergens in de jaren '80 zo)

ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 04-05-2022  12:01 uEn dan moet je wel je etiketten exact recht plakken en en je fles op hoogglans poetsen. (dat was ergens in de jaren '80 zo)

ingo

Ja, en je flessen met fluwelen handschoenen aanbieden na het poetsen van de flessen.
Voor mij was het na dit meegemaakt te hebben duidelijk dat de buitenkant belangrijker was dan de smaak van het bier...

Maar het is al heel lang geleden waar ik het over heb. Ik mag hopen dat er in de loop der tijd het een en ander veranderd is bij deze keuring.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.