Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist uit flesje Westmalle (dubbel)  (gelezen 12384 keer)

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
  • Land: nl
    • Bazelbrouwerij
Re: Gist uit flesje Westmalle (dubbel)
« Reactie #25 Gepost op: 28-04-2008 19:28 u »
En zo ziet mijn startertje er nu uit:

:rundum: Mijn partner begint langzaam gek te worden van mijn bierbrouwmanie!  :nut:

Maarja, ik kan er natuurlijk ook niets aan doen dat voor het eerst na zoveel pogingen mijn  :gistsmile: eindelijk lijkt te lukken!
Om het nu niet alsnog te laten mislukken heb ik even wat ervaren input nodig hoor!

Het waterslot blubt zeker 2 tot 3 keer per minuut. Moet ik de gist nu in laten slapen in de koelkast, of wachten tot er minder activiteit is?
Uiterlijk donderdag aan het eind van de middag wil ik de starter toevoegen aan het brouwsel.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #26 Gepost op: 28-04-2008 19:48 u »
Er is op de bodem al was gist te zien maar ik zou verwacht hebben dat de starter witter zou zijn. Dus meer richting melkachtig. Ik kan me voorstellen dat de gist zuurstof te kort komt voor de gistgroei en dat er nu vooral alcohol gemaakt wordt.

Als je een beluchtingspompje hebt zou ik die even gebruiken. En als je gistvoedingszout hebt zou ik daar ook een paar (5 tot 10) gram van toevoegen. Ik denk dat er dan nog meer gist gaat ontstaan.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #27 Gepost op: 28-04-2008 20:09 u »
En zo ziet mijn startertje er nu uit :
Mijn partner begint langzaam gek te worden van mijn bierbrouwmanie!  :nut:

Nu al? Dan zou ik maar snel een bier brouwen dat bij je partner in de smaak valt.  samenvol

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #28 Gepost op: 28-04-2008 20:12 u »
Gebruik toch eens een prop watten ipv een waterslot. Voor een starter is dat nergens goed voor.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 28-04-2008 20:26 u »
Er is op de bodem al was gist te zien maar ik zou verwacht hebben dat de starter witter zou zijn. Dus meer richting melkachtig. Ik kan me voorstellen dat de gist zuurstof te kort komt voor de gistgroei en dat er nu vooral alcohol gemaakt wordt.

Als je een beluchtingspompje hebt zou ik die even gebruiken. En als je gistvoedingszout hebt zou ik daar ook een paar (5 tot 10) gram van toevoegen. Ik denk dat er dan nog meer gist gaat ontstaan.

Ik zal eens gaan experimenteren...

(en watten zoeken)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #30 Gepost op: 28-04-2008 20:42 u »
Waarom heb je zulk donker starter-wort?

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #31 Gepost op: 28-04-2008 20:58 u »
Gewoon moutpoeder met siris Yeast vit en dat een kwartiertje gekookt ??

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 28-04-2008 21:11 u »
Gebruik toch eens een prop watten in plaats van een waterslot. Voor een starter is dat nergens goed voor.

Maar kan ook geen kwaad!

Er zit redelijk wat schuim op het jongbier. Daarom denk ik dat de vergisting nog behoorlijk bezig is. Als de activiteit duidelijk minder geworden is, kun je nu inderdaad het beste de starter koud wegzetten.
De gist heeft zich in dat geval verzadigd met glycogeen, een reservestof die de gist nodig heeft voor de aanmaak van nieuwe cellen. Als je een starter helemaal uit laat gisten komt de gist uiteindelijk voedingsstoffen te kort en wordt er ingeteerd op de glycogeenvoorraad om te kunnen overleven.
Door de starter koud weg te zetten wordt de stofwisseling van de gist sterk vertraagd en wordt de glycogeen behouden.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #33 Gepost op: 28-04-2008 21:23 u »

Beste Pro's:

Een watje erop en een beluchtingssetje aangesloten.
(alleen past het slangetje nog niet zo goed strak op het steentje, dus dat ga ik nu nog ff fixen)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 28-04-2008 21:25 u »
Ik zou er ook olijfolie bij doen anders schuimt je fles zo over!

Als de starter al ver doorvergist was zou ik maar heel beperkt beluchten in verband met de glycogeenvoorraad.

Offline Reinier

• Junior lid
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 28-04-2008 21:27 u »
Hoeveel olijfolie?

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #36 Gepost op: 28-04-2008 21:36 u »
Zo, luchtsteentje vastgezet, opnieuw 5 minuten in koken water gehouden en nu schuimt het inderdaad tegen de klippen op !
Nog geen halve minuut en de fles zit tot bovenin vol met schuim !
Nu dus even olijfolie toevoegen.
twee of drie druppeltjes heb ik begrepen.

Wel zie je dat er nu een koffiemelkkleur begint te ontstaan

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 28-04-2008 21:45 u »
Hoeveel olijfolie?

Inderdaad een paar druppels is voldoende.

Maar toch denk ik dat je een iets grotere fles zult moeten gebruiken om het schuim binnen de fles te houden.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 28-04-2008 21:58 u »
Met de olijfolie kan ik maar liefst 1,5 minuut beluchten en dan een kwartiertje niet om het schuim weer in te laten zakken.

Een grotere fles heb ik eventjes niet voor handen, dus ik zal het er even mee moeten doen.

Zal vanavond Ún morgenvroeg misschien ook nog een paar keer lucht pompen en dan toch weer het waterslot erop.
Aan het eind van de dag dan op de camping in de koelkast en woensdag of donderdag brouwen!

Samen met jullie eerdere ervaringen, ook in deze thread, leek mij dit een goede oplossing.
Nu nog hopen dat het goed gaat!

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #39 Gepost op: 09-05-2008 00:57 u »
Wat denken jullie: "Ken ut, Ken ut neet of Ken ut net ?"

GROOT NIEUWS !!

UT KEN !!

Giststarter meegenomen naar de camping en aldaar in de koelkast gezet.
Biertje gebrouwen, giststarter in ontsmet gistvat en daar meteen het gekoelde wort op gezet.
Donderdag en vrijdag een gemiddelde MAXIMALE temperatuur van 11 graden, een klein beetje activiteit.
Zaterdag en zondag gemiddelde temperatuur van maximaal 22 graden en de gisting kwam razendsnel op gang!
Geduld is dus inderdaad een schone zaak!  :proost:

Dinsdag minder activiteit en toen het bier overgeheveld. Toen ik het vat opende (waar ongeveer 1,5x het volume van het bier aan schuim op had gestaan) stond er nog steeds een schuimlaag op waar menig gistje jaloers op kan zijn. (zie foto van restant schuim na overhevelen)

Overgeheveld staat het nu (donderdag, dus een week later) nog steeds vrolijk te blubberen op kamertemperatuur.

Nu al? Dan zou ik maar snel een bier brouwen dat bij je partner in de smaak valt.  samenvol

Een monster genomen bij het hevelen en natuurlijk geproefd en laten proeven.
Ik denk dat het gelukt is Adrie!