Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Een ondergister: Wesley's methode  (gelezen 17269 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Een ondergister: Wesley's methode
« Reactie #50 Gepost op: 11-04-2008 00:51 u »
Ben namelijk ook op zoek naar een methode om van een oude koelkast een ondergistkast te maken :).

Wat wesley ook al zij de UT100 van conrad. De stekker van de koelkast in de UT100. De sensor in de koelkast en dan het temeratuur berijk instellen en hij slaat uit en aan wanneer jij dat wilt op de 0,2C precies !

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Arie

• Vol lid
  • Cetero censeo birrum bibendum esse
« Reactie #51 Gepost op: 23-04-2008 21:45 u »
Hoe nauwkeurig zijn die UT 100 thermostaten van Conrad precies? Ik heb gister n in mijn koelkast gebouwd en aan gezet. Ter controle heb ik een gewone kwikthermometer in de koelkast gelegd.
De UT 100 stond op 8,5 C en de kwikthermometer op 4,5 C.  ??? Nu weet ik dat kwikthermometers niet echt nauwkeurig zijn, maar 4 C verschil vind ik wel veel. Iemand een antwoord?

:degroeten:
Arie

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #52 Gepost op: 23-04-2008 22:06 u »
Let op dat er aardige verschillen kunnen zijn binnen de koelkast. Op de bodem wordt het al gauw een paar graden kouder, zeker als de compressor werkt of net gewerkt heeft. Je moet de sensor en het kwikbolletje eigenlijk samenbinden voor een goede meting.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #53 Gepost op: 24-04-2008 08:12 u »
Ja, mijn ervaring is ook dat het ding behoorlijk precies, is, maar dat verschillen binnen de koelkast enorm kunnen zijn. Des te meer reden om, als je een gistfles in de koelkast hebt staan, de sensor op die fles te klemmen.

:degroeten: JW.

Offline Arie

• Vol lid
  • Cetero censeo birrum bibendum esse
« Reactie #54 Gepost op: 26-04-2008 22:09 u »
Ik heb laatst nog een thermometer gevonden en ze dus alle twee in de koelkast gelegd ter hoogte van de UT 100 sensor. De ene thermometer gaf nog steeds 4 C te laag aan terwijl de andere dezelfde temperatuur aan gaf als de UT 100. Ik ga er nu van uit dat de UT 100 wel de juiste temperatuur weer geeft en de ene thermometer gewoon te veel afwijkt.

Gisteren is de pils gebotteld, .....
Heb je ook nog bottelgist toegevoegd?

Arie

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 27-04-2008 12:30 u »
Dat zou ik niet meer weten. De laatste pils die ik gebotteld heb is zonder bottelgist omdat die niet zo heel lang  en koud gelagerd heeft. Mijn eerst komende bottelsessie voor pils ga ik wel weer met bottelgist doen omdat die nu al een paar maanden op 3 graden staat.

Wesley

Offline Reinier

• Junior lid
  • **
« Reactie #56 Gepost op: 09-05-2008 19:51 u »
Brouwers,

Onlangs heb ik een biertje gebrouwen en daar moest nogal wat hop in. De oorzaak daarvan was dat de door mij gebruikte hop (styrian) een percentage alfazuur had van nog geen 3 %. Er ging dus heel veel hop door het wort, want ik houd wel van een bitter biertje. En toen was de hop op!

Mijn vraag: is er een andere methode om een bier bitter te laten smaken, zonder  -uiteraard-  het karakter van bier te vermoorden?

Ik wacht graag jullie reacties af!

Mvrgr, Reinier

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 09-05-2008 20:42 u »
Nog een vraag voor Wesley, aangezien ik morgen mijn Duitse pils wil gaan bottelen: laat jij het bier hergisten op kamer temperatuur, of op ondergisttemperaturen?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #58 Gepost op: 09-05-2008 21:21 u »
Mijn vraag: is er een andere methode om een bier bitter te laten smaken, zonder  -uiteraard-  het karakter van bier te vermoorden?
Bedoel je achteraf? Dan kun je gesomeerd hopextract toevoegen.
Tijdens het brouwen kun je natuurlijk gewoon een goede bitterhop met een hoger alfazuur% gebruiken.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #59 Gepost op: 09-05-2008 21:23 u »
Nog een vraag voor Wesley, aangezien ik morgen mijn Duitse pils wil gaan bottelen: laat jij het bier hergisten op kamer temperatuur, of op ondergist-temperaturen?

Ben wel geen Wesley, maar ik zit vaak net onder kamertemperatuur, al is dat bij deze temperaturen een beetje moeilijk. Na enkele dagen tot een week gaan ze bij mij naar een koelere plek. Ik heb wel eens binnen 3 dagen een afgeronde hergisting gehad.

Ik zou zeggen doe zelf de test maar eens. Laat een aantal flessen bij kamertemperatuur en een aantal koud. Volgens mij staat op het forum nog ergens zo'n ervaring van A3. Zaneken geloof ik.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 09-05-2008 21:35 u »
Dank Herman, ik zal er eens naar kijken.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 09-05-2008 21:45 u »
Ik heb de Zaneken Pils draad nog eens nagelezen, en gezien dat ene JWVG ongeveer 4 jaar geleden precies hetzelfde vroeg  :verbergen:. De adviezen van toen (hervergisten rond de 12 C is veel beter dan op kamertemperatuur) zal ik alsnog opvolgen - komt ook wel mooi uit, want mijn koelkast moet de komende tijd toch rond de 11-12 C voor mijn Dorffmunder Meibock.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 09-05-2008 22:09 u »
@ JW
Koud schijnt inderdaad beter te zijn maar ik vind het zonde van de ruimte in mijn koelkast voor dat kleine beetje vergisten wat er moet gebeuren (nog geen s.g. punt) dus ik zet de flessen altijd in de garage, of een andere koude plek. Eigenlijk heb ik nog nooit echt een verschil waargenomen maar misschien is het een leuk idee om het eens te proberen en goed te proeven. Dit zal ik dan bij mijn volgende pils ook eens doen.

@ Reinier
Na-bitteren van een bier kan door iso-hop (hop extract). Dit spul is heel sterk. Bij de pelgrim heb ik weleens een bier hiermee aangehopt en toen was 80ml genoeg om zo'n 700 liter bier van extreem zoet naar een mooi bittertje te helpen. Dus pas op hiermee, eerst experimenteren met een glas en druppels.

Wat je ook zou kunnen doen is hopbellen koken in water en dit sapje toevoegen aan het bier, daarmee doe je eigenlijk hetzelfde als met iso-hop. Pas ook hier mee op.

Wesley

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #63 Gepost op: 09-05-2008 22:18 u »
Wat je ook zou kunnen doen is hopbellen koken in water en dit sapje toevoegen aan het bier,

Kan wel, maar nog niet aan beginnen. :neenee:  Zoek voor een volgend bier gewoon een hop uit met iets meer alfazuur en lees nog ff Hoofdstuk 6 van het cursusboek door... ;)

Tags: