Bier en zonlicht

Gestart door Reinier, 19-03-2008 17:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

j3r03nq

In mijn hele huis(je) is geen geschikte donkere plek te vinden waar ik mijn voorraadje kan parkeren.

Op zolder heb ik nog wel wat ruimte maar ook daar heb ik ramen van plafond tot op de grond. Mijn kratten heb ik nou direct naast het raam aan de zuid kant staan, zo schijnt de zon het er denk ik het minst direct op.

Eerst had ik er een flinke lap stof overheen liggen maar nadat ik daar al een paar keer achter ben blijven haken (veel te grote lap stof) naar een andere oplossing gezocht.
Nu heb ik A4'tjes gevouwen en achter de handgrepen gestoken. De bovenste kratten heb ik voorzien van een stuk karton wat er netjes invalt. Dat lijkt me ook genoeg om de UV'tje buiten te houden toch?

Maarten

Het lijkt me overdreven om ook de handvat-gaten af te dekken, tenzij de kratten in de volle zon staan. Het aan de bovenkant afdekken lijkt mij voldoende. Ik bewaar mijn bier in de schuur, waar het natuurlijk niet zo licht is. De hoofdvergisting verloopt onder een tafel, in de studeerkamer, waar de gordijnen ook altijd dicht zijn. Ik heb, als ik dat zo lees, nog nooit een lichtsmaakbiertje geproefd. Is er pils in witglazen flesjes te koop? Of moet ik eigengebrouwen bier hieraan opofferen?

j3r03nq

De Leckere Twee en Drie zitten in transparante flesjes, is wel geen pils .... maar dat maakt niet uit voor je experiment denk ik.
De grotere Albert Hein(s/en/ekens) hebben die ook in het assortiment.
Of die flessen nog gecoat zijn of zo iets weet ik niet.

http://www.deleckere.nl/

McLeft

hey,

Een vraag rond licht.
Ik zou een doka-lamp gebruiken om mijn gistbak te verwarmen (zonder afscherming). gewoon de lamp hangen in de bak.
Golflengte ligt denk ik boven de 600 nm (rood, bruin).

Iemand al uitgeprobeerd?

Oscar

Citaat van: McLeft op 01-09-2009  12:15 uGolflengte ligt denk ik boven de 600 nm (rood, bruin).
Iemand al uitgeprobeerd?

Wat vond de gist ervan? En hoe heb je de temperatuur gecontroleerd?

McLeft


Het is nog maar een idee, een plan. Nog niets gerealiseerd.
Ik heb nog een 220V Theben kamer-thermostaat liggen.

Ik zal eens een test doen met bier in een heldere fles en in een bruine fles (referentie) en de doka-lamp er tegen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.