Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier en zonlicht  (gelezen 13391 keer)

Offline Reinier

• Junior lid
  • **
Bier en zonlicht
« Gepost op: 19-03-2008 17:03 u »
Geachte mede-brouwers,

Vaak hoor / lees ik dat het niet goed is het brouwsel / het wort in het zonlicht te zetten. Waarom niet? Het is wel zo lekker warm en het bluppen neemt enorm toe.

Reinier

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Re: Bier en zonlicht
« Reactie #1 Gepost op: 19-03-2008 17:15 u »
Dit schijnt zeer compex te zijn.
Slechts een paar jaar geleden hebben wetenschappers de oplossing gevonden voor dit probleem.
De fotonen van het licht doen minder leuke dingen met de atomen/moleculen van de hop, maar hoe
dat exact in elkaar steekt...

:weetniet:

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #2 Gepost op: 19-03-2008 17:25 u »
Kijk eens hier of hier , studie van Keuckeleirken.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 19-03-2008 17:32 u »
Complex dus.

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #4 Gepost op: 19-03-2008 18:26 u »
En iets minder comlex;

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 19-03-2008 18:55 u »
Het komt er globaal op neer (ik hewb de links nog niet gelezen) dat de uv-stralen bepaalde stoffen uit de hop afbreken, waardoor de zogenaamde lichtsmaak an het bier komt. Vandaag ook dat de bierflesjes bruin zijn. Toch zijn er ook bieren in witte, doorzichtige flesjes. In deze bieren wordt dan tetra-hop gebruikt. Dit is een speciaal bewerkte hop waarbij het stofje, dat door UV wordt afgebroken, is verwijderd.

Dus je bier /wort volledig in het zonlicht laten staan wordt alsnog afgeraden. Brouwerijen testen hier ook mee om te kijken wat daglicht met hun bier doet...

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #6 Gepost op: 19-03-2008 19:14 u »
Ik hoor hier ook veel over... maar kan me niets voorstellen bij de smaakomschrijving "skunked" die de Engelsen hanteren. Hoe ruikt een stinkdier eigenlijk, naar kattepis of zo? Kan iemand het beschrijven in het Nederlands ;)?

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 19-03-2008 19:19 u »
Eigenlijk heet dat "skunked" hier "lichtsmaak" en als je wilt weten hoe het smaak (ik weet het niet): zet een pils in een lichte fles een paar dagen in de zon en durf dan te proeven :ziek: lekker zal het niet zijn...

Offline Jaap

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 19-03-2008 19:36 u »
Ik heb eens een (groen) flesje 2 weken in de vensterbank laten staan, en ja... KATTEPIS
Als je er aan ruikt durf je eigenlijk al niet meer te proeven, eenmaal geprobeerd en je vergeet het van z'n leven niet meer.

Offline Reinier

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 19-03-2008 20:22 u »
Mede-brouwers,

En dit bier-verpestende effect treedt niet op bij daglicht? En bij lamplicht? en er zijn ook groene bierflesjes (bv. Grolsch).

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 19-03-2008 20:25 u »
En dit bier-verpestende effect treedt niet op bij daglicht?

Juist wel bij daglicht, bij lampenlicht niet, dat heeft een andere samenstelling (kleiner bereik in het kleurenspectrum).

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #11 Gepost op: 19-03-2008 20:45 u »

"Voor wijn maar ook bijvoorbeeld voor bier en (olijf)olie is licht een gevaar. Door invloed van UV-straling zal de chemische samenstelling van de wijn veranderen. Licht (zon of kunstlicht) heeft vooral invloed op de polifenolen en anthocyanen, die de kleur van de wijn bepalen. Deze zullen dan ontbinden en de kleur zal veranderen. Ook de smaak wordt hierdoor negatief beïnvloed. De wijn krijgt een ‘licht’-smaak. Let ook in de winkel goed op de verlichting, koop nooit een wijn die dicht bij de etalage heeft gestaan of nog erger in de etalage. Ook een wijn die pal onder een tl bui of een felle spot heeft gestaan kunt u beter niet kopen. Kies altijd een fles die in het donker heeft gelegen. Let bij aankoop van wijn bij winkels dus goed op."

http://www.topwijnen.info/html/wijn_bewaren.html

Offline Reinier

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 19-03-2008 20:50 u »
Geachte mede-brouwers,

Heb dank voor jullie reacties! Ik houd mijn gistfles (nog meer dan nu) uit de zon. En met die tip over die wijn in de etalage doe ik ook mijn voordeel. Nogmaals dank !!

Offline Jaap

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 19-03-2008 20:52 u »
Ik dacht al dat ik nog ergens een LINK had

Offline Reinier

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 19-03-2008 21:15 u »
Beste Jaap,

Ik ben overtuigd. Of het nu gaat over kattenpis, hondenpis of wie-wat-voor-pis: mijn bier (wort) wordt vanaf nu zoveel mogelijk afgeschermd van daglicht / zonlicht. Heb dank voor je reactie!

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 19-03-2008 21:29 u »
mijn bier (wort) wordt vanaf nu zoveel mogelijk afgeschermd van daglicht / zonlicht.

Overdrijf het niet, door 'm volledig in het donker te willen zetten, dat is niet nodig. Op een plek waar een normale, niet overdreven hoeveelheid daglicht komt kan het geen kwaad

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #16 Gepost op: 19-03-2008 22:24 u »
eigenlijk heet dat "skunked" hier "lichtsmaak" en als je wilt weten hoe het smaak (ik weet het niet) : Zet een pils in een lichte fles een paar dagen in de zon.....en durf dan te proeven :ziek: lekker zal het niet zijn...

OK, afscheiding van een skunk ofwel stinkdier ruikt dus naar kattepis... ik had al zo'n vermoeden ;). Ik ga zeker even een flesje bier in het raamkozijn zetten de komende weken... ben echt benieuwd ;D!

Offline René K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #17 Gepost op: 19-03-2008 22:30 u »
Mijn bier staat wel altijd volledig in het donker.
Na de vele uurtjes die ik in het brouwen investeer wil ik geen risico lopen op een zogenaamde lichtsmaak.
Tijdens de lagering gaan er handdoeken om mijn mandfles om iedere lichtinval te voorkomen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 19-03-2008 23:43 u »
"Voor wijn maar ook bijvoorbeeld voor bier en (olijf)olie is licht een gevaar. Door invloed van UV-straling zal de chemische samenstelling van de wijn veranderen. Licht (zon of kunstlicht) heeft vooral invloed op de polyfenolen en anthocyanen, die de kleur van de wijn bepalen. Deze zullen dan ontbinden en de kleur zal veranderen. Ook de smaak wordt hierdoor negatief beïnvloed. De wijn krijgt een ‘licht’-smaak. Let ook in de winkel goed op de verlichting, koop nooit een wijn die dicht bij de etalage heeft gestaan of nog erger in de etalage. Ook een wijn die pal onder een tl bui of een felle spot heeft gestaan kunt u beter niet kopen. Kies altijd een fles die in het donker heeft gelegen. Let bij aankoop van wijn bij winkels dus goed op."

Bij bier is bekend dat lichtsmaak veroorzaakt wordt door veranderingen in de rangschikking van een gedeelte van de iso-alfazuren. Hierdoor is bier veel gevoeliger voor UV-licht dan wijn.

Om het ontstaan van lichtsmaak te voorkomen worden zeker groen flessen tegenwoordig voorzien van een zo goed als volledig lichtdichte sixpack verpakking.

Zie ook deze oude draad over dit onderwerp.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 19-03-2008 23:47 u »
Om het ontstaan van lichtsmaak te voorkomen worden zeker groen flessen tegenwoordig voorzien van een zo goed als volledig lichtdichte sixpack verpakking.

Dat is bij de Grolsch flessen natuurlijk niet meer van toepassing. Het glas waarvan deze gemaakt is bevatten een soort UV-filter die de hop tegen afbraak/herschikking beschermt.

Offline bakkerman

• Junior lid
  • **
  • Land: au
« Reactie #20 Gepost op: 20-03-2008 06:59 u »
Ik heb op mijn brouwcursus een smaaktest mogen ondergaan.

Drie flessen met hetzelfde bier (Victoria Bitter), een in helder glas, een in groen en een in bruine fles.

Alle drie hebben ze 8 minuten onder de Australische zon gestaan (extreem hoge UV index), en het verschil was opmerkelijk.

Het bier in het bruine glas was niks aan te merken, met het bier in het groene glas was niet je van het, maar het bier uit de heldere fles stonk gewoon. Het verschil komt door de absorptie van het licht door het glas. Bruin glas absorbeert een veel breder spectrum aan licht dan helder glas.

Het effect kan zeker wel door lamplicht veroorzaakt worden als deze lampen een licht uitstalen dat in de buurt komt van UV (en dat doen TL buizen O.A.) Hier worden veel import bieren gekoeld verkocht vanuit verlichte koelkasten, en ik ben regelmatig pilsener tegen gekomen die niet helemaal fris waren.

Offline Tempelier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 10-01-2009 21:14 u »
Ik weet van een stage bij Heineken in Den Bosch dat ze al geruime tijd bezig zijn met het coaten van flessen. Dit gebeurd bij de zogenaamde BNR fles, maar ook bij de groene (export) flessen. De coating die aan de flessen wordt gegeven (binnenkant) zorgt voor een steviger fles, en minder licht-doorlatendheid om invloeden van licht op de smaak te verminderen. Tevens bevindt zich op de buitenkant een coating die het zogenaamde "scuffing" tegen gaat. (de witte randen die je aan de buitenkant van de fles ziet) veroorzaakt door het tegen elkaar rammelen van de flessen op de lopende band / de afvullijn.

Moet zeggen dat het al enige tijd geleden is dat ik daar stage liep, dus voor de laatste ontwikkelingen moeten we eens te rade gaan bij een brouwerij.

Laat niet onverlet dat de mandflessen zo'n coating niet hebben, en we ze dus beter uit het licht kunnen laten. Een deken of iets dergelijks eromheen vlakt ook nog eens temperatuurverschillen uit.....

:degroeten:

Jules

Offline René K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #22 Gepost op: 10-01-2009 23:09 u »
Bij mij gaat er altijd een handdoek over de mandfles heen. Dit ook om het bier tegen licht te beschermen.
Ook de kratten met gebotteld bier kunnen rekenen op een mooi dekentje.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 10-01-2009 23:36 u »
Dat is bij de Grolsch flessen natuurlijk niet meer van toepassing. Het glas waarvan deze gemaakt is bevatten een soort UV-filter die de hop tegen afbraak/herschikking beschermt.

Nou... kijk..  UV licht in het kortgolvige (en daarmee energierijke) gebied wordt tegengehouden door alle gewone glassoorten.  Daar hoef je niks speciaals voor te doen.  Als je kortgolvig UV wilt doorlaten dan moet je (bijv) kwartsglas gebruiken.  De prijs daarvan is, hmm, interessant te noemen.  Hoe langgolviger het licht hoe minder energie en hoe beter het door gewoon glas heen wil.

Mocht er iemand zijn die experimenten in deze sfeer wil doen heb ik nog wel een UV-C buis (in houten kastje) ter overname.  Dat is een sterilisatiebuis (net zoals Frans in Oss in de gistruimte heeft, alleen een maatje korter).

Wilko

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 11-01-2009 00:23 u »
Bij mij gaat er altijd een handdoek over de mandfles heen. Dit ook om het bier tegen licht te beschermen.
Ook de kratten met gebotteld bier kunnen rekenen op een mooi dekentje.

Mijn zelfgebrouwen bieren staan in een kleine slaapkamer op het noorden die niet door ons wordt gebruikt. Daar staan mij kratten onder een groot stuk gordijnstof. De gordijnen van deze kamer zijn daarnaast altijd gesloten. Voor mij dus ook geen zonlicht/UV-licht bij mijn bier.

Tags: biersmaken