Hoegaarden Grand Cru vs Leffe Tripel

Gestart door RoodeLeeuwVenlo, 12-03-2008 10:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoodeLeeuwVenlo

Deze draad is afgesplitst van de draad over de Verboden Vrucht

Dag,

Ik las laatst ergens op dit forum dat Verboden Vrucht en Leffe tripel tegenwoordig de zelfde bieren zijn. Nu heb ik eergisteren bij de lunch een Leffe tripel gedronken en kan ik me dit voorstellen. Dit gaan we eens even serieus vergelijken.....

Louis

Caspar

Ik denk eerder dat de Hoegaerden Grand Cru veel lijkt op de Leffe Tripel. Verboden Vrucht is toch donkerder :proost2:?

Adrie

Caspar slaat de spijker op zijn kop. Het is inderdaad de Leffe tripel en de Hoegaarden Grand Cru.

Edgar

Vreemd. De Hoegaarden Grand Cru heb ik al een tijdje niet gedronken (je probeert toch af te blijven van die Inbev bieren), maar ik dacht dat het een vrij uniek bier was, iets troebel, fenolisch, rijk van smaak. Het lijkt me niet passen in het Leffe profiel. Is het bier gewijzigd? Met andere woorden is de Hoegaarden Grand Cru 'opgeheven'? Of is er een deftig bier in de Leffe-reeks opgenomen?

Oscar

Hoegaarden Grand Cru is volgens mij een tarwebier (vandaar die troebeligheid) en de Leffe tripel is helder...deze zullen niet hetzelfde zijn !

Edgar


Adrie

Ik zou zeggen: doe de driehoekstest! Ergens in mijn geheugen staat gegrift dat Pint dit een tijdje geleden had geconstateerd. De Hoegaarden Grand Cru is in ieder geval al jaren niet meer troebel.

EBC

Dat deze bieren hetzelfde zijn is toch al jaren bekend. Al in de biergids van Peter Crombecq staat dit vermeld.

Edgar


RoodeLeeuwVenlo

Oeps....  :stom:

Ik bedoelde inderdaad de Hoegaarden Grand Cru. Niet de verboden vrucht. Maar de Leffe tripel die ik van de week heb gedronken, (heel lekker overigens, of hij nu van Inbev komt of niet) was toch troebel. Ik ga van elk een flesje aanschaffen en vergelijken.

Louis

RobinB

Ze zijn allebei wat troebel of in ieder geval "met gist op fles"...
Ik heb mijn vriendin wel eens een blinde driehoekstest met deze 2 voorgezet. Hoewel ik wel subtiele verschillen meende te proeven (en zij ook) haalde ze niet de Leffe eruit (was 2x hoegaarden GC + 1 Leffe tripel).

De Leffe tripel is overigens ook de enige Leffe die bij Hoegaarden wordt gebrouwen, dus dat zegt ook wel wat.

RoodeLeeuwVenlo

Het zou kunnen dat ze bij Hoegaarden beide bieren net iets anders afvullen. Bijvoorbeeld andere gist, andere suiker, iets meer suiker (en dus koolzuur) of noem maar op. Hierdoor kan al een klein verschil ontstaan waardoor het toch twee verschillende bieren zijn.

Louis

pincopallino

Vandag zorgvuldig geproefd 1/3/4 hoektest. Inderdaad lijkt de Grand Cru van Hoegaarde op de Leffe tripel of anders om. Naar mijn belevenis is het toch een ander recept. De kleur verraadt het al, de Leffe heeft een rode nuance. Je proeft een duidelijk verschil, de Leffe heeft het typische Leffe smaak (net als bij de Grimbergen, kan ik het niet definiëren). De Grand Cru smaakt frisser. Mijn voorkeur... zeker naar de Grand Cru.

oranjeboombiertje

Hoe zat het met de houdbaarheid, Pinco? Dat kan natuurlijk verschillen een oud bier zal minder lekker smaken dan een jong bier, dat zou een verschilletje kunnen opleveren. Dat kleurverhaal doet toch wel vermoeden dat het inderdaad een ander recept is.

 :degroeten:
Wesley

pincopallino

Citaat van: Oranjeboombiertje op 15-03-2008  20:36 uHoe zat het met de houdbaarheid, Pinco? Dat kan natuurlijk verschillen een oud bier zal minder lekker smaken dan een jong bier, dat zou een verschilletje kunnen opleveren. Dat kleurverhaal doet toch wel vermoeden dat het inderdaad een ander recept is.

 :degroeten:
Wesley

Leffe : 12/1/10
Grand Cru : 22/8/09

Echt een ander bier.

RobinB

Volgens mij is de kleur nagenoeg hetzelfde...?
@pinco, kon je de Leffe of hoegaarden ook consistent eruit halen in die driehoekstes?
Subtiele verschillen in afvulling zou ook goed kunnen, om toch een miniem verschil te laten ontstaan, maar volgens mij zijn de recepten hetzelfde.
Zie hier de Hoegaarden GC en Leffe tripel op de voorgrond (de verboden vrucht op de achtergrond) en oordeel zelf...
(in ieder geval meer kleur overeenkomst dan in de avatar van HansHalbestadt... ;D  :clownsmile:)


Oscar

Citaat van: RobinB op 15-03-2008  21:49 umaar volgens mij zijn de recepten hetzelfde.

Daar denk ik toch anders over:

Allereerst de etiketten:


Zie hier de labels op de flesjes, ze verschillen wel iets van houdbaarheidsdatum.
Beide flesjes vermelden als ingrediënten : Koriander, sinasappelschillen (bij de hoegaarden spreken ze van schillen van curacao sinasappels, bij de tripel alleen van sinasappels.). Bij de hoegaarden wordt ook nog vermeld dat er tarwe gebruikt is.


beide flessen...


..en ingeschonken. Zie duidelijk de kleur verschillen, de tripel is een tikkeltje donkerder.

Daarna natuurlijk geproefd. En ik moet zeggen dat ik wel duidelijke verschillen proef. In de geur zijn ze erg gelijkend en een goede ruiker die duidelijke verschillen ruikt (ik heb er moeite mee..).  In de smaak proef ik wel duidelijke verschillen:

In beide bieren proef en ruik ik de tarwe (Bij de Hoegaarden wordt het vermeld op het etiket)

De Leffe Tripel heeft een licht fris zuurtje in de smaak (wellicht van de sinaasappelschil) en in de Hoegaarden proef ik meer iets licht kruidigs (misschien de koriander)?

Wel een duidelijk verschil dus, hoewel de bieren toch erg dicht bij elkaar liggen.

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Citaat van: Oscar op 15-03-2008  22:58 uIn beide bieren proef en ruik ik de tarwe (Bij de hoegaarden wodt het vermeld op het etiket)



Eh, bevat gerstemout en tarwe??

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

(Staat op beide etiketten dus)

Oscar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 15-03-2008  23:05 u(Staat op beide etiketten dus)

Toch een teken dat ik goed ruik en proef :biersmile:

oranjeboombiertje

Je hebt mensen die kunnen proeven en mensen die kunnen lezen zeker :D ;)

 :degroeten:
Wesley

Oscar

En je hebt mensen die kunnen lezen, en niet proeven.... :P >:D    :D :D

Jacques

Volgens mij heb je op microschaal geproefd. Op macroschaal zul je toch moeten concluderen dat het gewoon hetzelfde bier is.

Kleine verschillen kunnen per brouwsel optreden. Daarnaast kunnen bewaaromstandigheden ook hun invloed hebben. En er zit natuurlijk wel een redelijk verschil in leeftijd tussen de twee bieren die je geproefd hebt. Vergelijk jij je eigen bieren maar eens in de tijd.

Oscar

Citaat van: Jacques op 15-03-2008  23:21 uOp macroschaal zul je toch moeten concluderen dat het gewoon hetzelfde bier is.

Dat denk ik niet... dat zou betekenen dat ik hetzelfde verschil zou kunnen proeven en waarnemen tussen hetzelfde bier met enkele maanden verschil..
Is theoretisch mogelijk... En misschien dat het recept vrijwel gelijk is, maar als het niet in dezelfde brouwerij gebrouwen wordt is het toch anders.. :P Dat heeft het Hoegaarden witbier toch wel "bewezen"... het blijft lastig, want qua proeven waren er toch duidelijk verschillen...

En ik denk dat de ontwikkeling van mijn eigen bieren niet echt een goede vergelijking is (niet onderbouwde stelling).

RobinB

Overigens leek in het begin bij mij de kleur ook iets verschillend. Dit bleek later aan het verschil in schuimlaag te liggen, toen de schuimlagen van gelijke dikte waren (zie foto) waren de kleuren nagegoeg gelijk. Dikker schuim geeft natuurlijk meer schaduw en dus de illusie van donkerder bier :)

Maar de belangrijkste vraag: Heb je het wel blind geproefd?
Suggestie alleen geeft namelijk al een vervormde waarneming. Zodra je ziet dat het verschillende bieren(flesjes) zijn, zal je jezelf voor de gek houden (onbewust).

Ik las laatst een artikel over Placebo-medicijnen:
Van placebo-medicijnen met een identieke samenstelling bleek de duurste (€2,- vs €0,50) significant beter te werken! :)
En beide deden ze eigenlijk (intrinsiek) niks, omdat ze placebo waren!  :groots:

Je brein is een raar ding, en houd je continu voor de gek!  ;) ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.