Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aanmelden nieuw biertype  (gelezen 14353 keer)

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Aanmelden nieuw biertype
« Gepost op: 16-03-2008 12:43 u »
Hoi boys,
Ik wil een nieuw biertype aanmelden.
Waar moet ik dat doen?

Bij het PINT?
Bij het KBC?
Bij het BKG?
Bij het LABO?

Hollandse ale :
07 - 15 EBC
20 - 25 EBU
Vol. Alc van 4 - 5 %
Basismout = pilsmout
Evt. wat caramout
Gist: Nederlandse of Belgische hooggist.
Hop : Amarillo of andere aromatische US hop.
        In bepaalde gevallen een Europese hop.

:weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Aanmelden nieuw biertype.
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2008 12:46 u »
Een nieuw biertype ontstaat natuurlijk pas als commerciŽle brouwers het overnemen. Overigens snap ik niet helemaal wat een Amerikaanse hop doet in een Hollandse ale :weetniet:

Wel een leuk idee natuurlijk om een echt Hollands biertje te ontwikkelen, volgens mij waren hier ook al mensen daarmee bezig geweest met tuinhoppies, een jaartje terug of zo :denken:

:degroeten:
Wesley

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #2 Gepost op: 16-03-2008 12:49 u »
Een nieuw biertype ontstaat natuurlijk pas als commerciŽle brouwers het overnemen.
Waarom?
Wij zijn toch met meer! ;D

Groet, Jelle

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 16-03-2008 13:15 u »
Citaat
Overigens snap ik niet helemaal wat een Amerikaanse hop doet in een Hollandse ale.
Cascade is sowieso een beetje "hot" in nieuwe Nederlandse bieren.
Het nieuwe biertje van Bavaria, en Grolsch speciale komt ook citrusachtig over.

Ik wil kijken of het lukt om het vast te leggen.
Als je een biercultuur wilt hebben, dan moet je ook eea vastleggen denk ik.
Nu wil ik gewoon de knoop doorhakken.
 :brouwen:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 16-03-2008 17:05 u »
Een nieuw bier op deze manier creŽren is leuk, maar als "erkend" biertype natuurlijk niet haalbaar (Nnet op korte termijn). Wie brouwen dit bier ? Nog geen enkele brouwerij ! Dus om het als een "officieel" biertype te laten gelden heb je nog een lange weg te gaan. Als het gewoon alleen het aanmelden was... tsja dan kan iedereen wel een biertype aanmelden. Biertypen "ontstaan" maar worden volgens mij niet op deze manier gecreŽerd. Hoewel dat natuurlijk wel het proberen waard is...

:duimop:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 16-03-2008 17:21 u »
Citaat
Wie brouwen dit bier ? Nog geen enkele brouwerij !
Dus er moet een minimum aantal liters van zijn gebrouwen om het aan te melden?
Zijn er bepaalde wettelijke wegen die bewandeld moeten worden?
Er zijn al brouwers in Nederland die het verkopen als Pils (Het IJ, en brouwerij Texel oa.).
Zal het dan via het KBC moeten?
Wie is eigenlijk het overkoepelende orgaan?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 16-03-2008 17:32 u »
Dus er moet een minimum aantal liters van zijn gebrouwen om het aan te melden?
Zijn er bepaalde wettelijke wegen die bewandeld moeten worden?

Volgens mij is er wettelijk niets vastgelegd v.w.b. de biertypen. Maar sinds het boekje van DW geld dat wel een beetje als "de standaad" hoewel niet iedereen het hier mee eens is. Maar om een biertype te kunnen erkennen, moet het ook als zodanig op de markt te verkrijgen zijn. Dus als een bier verkocht wordt als Pils, is het dus geen hollandse ale...en uiteindelijk moeten de specifikatie's van dit biertype ook wel bekend zijn en vast gelegd worden, maar dit kan natuurlijk niet aan de hand van 1 bier van 1 brouwer(ij).

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 16-03-2008 17:36 u »
Wie is eigenlijk het overkoepelende orgaan?

Wat is er zo nieuw aan? Een ongebruikelijke grondstof zou het nieuw maken. Pils- en caramout klinkt niet vernieuwend.
Een Amerikaanse hop is dus ook niet vernieuwend. Koop wat hop van de Gulpener brouwerij (in Nederland geteeld). Zal wel een paar centen kosten.

Wat is een Nederlandse gist? Gistbanken in Nederland zullen heel veel gisten bewaren. Maar om dat dan Nederlandse gist te noemen?

Volgens mij is er geen organisatie waar een nieuw type bier aangemeld kan/moet worden.

Hopbier

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 16-03-2008 18:43 u »
Citaat
Wat is er zo nieuw aan?
Hoge gist in combinatie met het alcoholpercentage, en de gist in combinatie met de hop.
Dit bier heb je immers niet in de A-klasse, dus is het nieuw.

Citaat
Volgens mij is er geen organisatie waar een nieuw type bier aangemeld kan/moet worden.
Waar komen de biertypen dan vandaan?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 16-03-2008 18:53 u »
De biertypen komen uit alle windstreken van de wereld... :D en sommige zijn hier over komen waaien. Ooit is door het LABO een lijst samen gesteld van biertypen met daarbij een sumiere omschrijving (staan op de labo site). Ik weet niet precies wie deze lijst heeft samengesteld. Pas later is DW met zijn boekje gekomen...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Aanmelden nieuw biertype
« Reactie #10 Gepost op: 16-03-2008 19:05 u »
Biertypen zijn verzinsels van mensen die behoefte hebben bieren in te delen. Er zijn tal van indelingen en met als gevolg dat er ook allemaal verschillende biertypen bestaan. Degenen die in een bepaald land wonen hebben de neiging allerlei micro-onderscheidingen te maken. Bijvoorbeeld licht hooggegist en tripel of dubbel en Nederlandse bockbier terwijl op macroschaal die verschillen heel klein zijn.
Kijk maar eens naar de Duitse bierypenindeling, de Amerikaanse en die van het Labo. Heel leerzaam.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #11 Gepost op: 17-03-2008 01:01 u »
Blijkbaar missen jullie 'the point'. Omdat er geen echt Hollands bier meer bestaat, wil Hoppie dat weer introduceren en geeft dus een voorzet. Heeft niets te maken met commerciŽle brouwerijen, want die volgen slechts het meest gangbare en dus financieel meest aantrekkelijke. Gewoon met z'n allen een Hollands (Nederlands) bier bedenken. Bijvoorbeeld het bier dat bij het Onk in de vrije klasse wint uitroepen tot Nederlands bier, ik roep maar wat, maar op zo'n manier kan het toch. Of een wedstrijd uitschrijven voor het meest originele bier, natuurlijk wel met met bij voorkeur Nederlandse grondstoffen, slechts de hop zal wel 'onNederlands' moeten.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 17-03-2008 01:09 u »
Een leuk idee maar zoiets kan je niet ineens zelf uitroepen. Zoiets moet zich ontwikkelen, steeds meer mensen gaan het brouwen en uiteindelijk nemen commerciŽle brouwerijen het over omdat het zo'n succes is. Je kan dus niet zeggen ik heb nu een nieuw biertype en dat bestaat vanaf nu terwijl er maar 1 persoon het eenmalig gebrouwen heeft. Op die manier heb ik al een heleboel biertypes uitgevonden ;)

:degroeten:
Wesley

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #13 Gepost op: 17-03-2008 07:16 u »
Het idee is op zich best interessant. Al twijfel ik aan het concept 'een nieuw biertype verzinnen'. Want een biertype, als zoiets al bestaat buiten onze hokjesgeesten om, is iets wat normaliter over langere tijd groeit en zo wortel slaat (='scandinisme'). Doppelbock(-bier) werd ook niet in ťťn week verzonnen. Ik denk dat op biertype een soort van evolutietheorie van toepassing is. In een bepaalde regio werden er door meerdere brouwerijen een bier gebrouwen die wat van elkaar weg hebben. Zo'n bier kan dan binnen maar ook buiten de regio een goede naam krijgen en de brouwers richten zich er dan op om de beste versie van die stijl te brouwen. Men convergeert dus in verloop van tijd naar een biertype, vaak zonder daadwerkelijk precies hetzelfde bier te brouwen. Ik denk dat daar soms jaren overheen kan gaan.

Wat betreft de 'Nederlandsheid' van een nieuw te bedenken biertype is het misschien interessant om te kijken hoe zich dat in het verleden heeft afgespeeld. Wat is nu een typisch Nederlands bier? Het pils in Nederland stond nog niet zo lang geleden bekend als een bier dat met mais werd gemaakt, en genoot niet bepaald veel aanzien. Dat doet het eigenlijk nog steeds niet, behalve dan merkwaren als Heineken en Grolsch. Nederlands bokbier is gewoon afgekeken van de Oosterburen en aangepast aan de Nederlandse (wan-)smaak door het aan te zoeten (er zijn uitzonderingen). Oud Bruin kan als een Nederlands bier worden gezien, maar dit brouwsel zet niet echt aan tot brouwen, da's meer een bier voor tieners. Dan zul je toch verder terug in de tijd moeten, historisch moeten vorschen (zoals Jopen) en een recept/omschrijving vinden van een biersoort die destijds wijd en zijd verspreid gebrouwen werd in Nederland. En, grappig genoeg, wat hoorde er tot 1830 nog bij de Nederlanden? Juist...

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #14 Gepost op: 17-03-2008 09:17 u »
Hoi Hop,

Je kan via het BKG een suggestie mailen voor een nieuw toe te voegen biertype (sectie wedstrijd / biertypen). Voorwaarde is natuurlijk wel dat het biertype wat algemener geaccepteerd is en ook commercieel gebrouwen wordt... Zolang dit niet het geval is, blijft het een klasse V bier blijven.

Maar misschien is er wel een commerciŽle brouwer geÔnteresseerd in jouw concept :biersmile:.

Typen die wel algemeen verkrijgbaar zijn, maar niet bij het BKG :

Oatmeal Stout
Baltic Porter
American Red Ale
Roggenbier

enz enz.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 17-03-2008 09:28 u »
Bijvoorbeeld het bier dat bij het Onk in de vrije klasse wint uitroepen tot Nederlands bier, ik roep maar wat, maar op zo'n manier kan het toch.

Zullen we dan speculaasbier ook maar uitroepen tot Nederlands bier? En laurierbier ook  >:D  Op zo'n manier werkt het dus niet....

Typen die wel algemeen verkrijgbaar zijn, maar niet bij het BKG:

Oatmeal Stout
Baltic Porter
American Red Ale
Roggenbier

Die kan ik in mijn omgeving niet kopen hoor. :P

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #16 Gepost op: 17-03-2008 09:32 u »
Bij jou  in de omgeving verkopen ze ook alleen maar Grolsch ;D.

Nee, je hebt gelijk. Ik pleit er ook niet voor om ze toe te voegen... het ging even om het voorbeeld.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #17 Gepost op: 17-03-2008 10:47 u »
Hopmans weet donders goed hoe het werkt en bovendien is ie te laat, de Nederlandse Pale Ale bestaat al: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4801.0.html en http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4764.msg47394.html#msg47394.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 17-03-2008 11:18 u »
Jij bent er nooit meer op door gegaan, daarom heb ik stokje maar overgenomen.
Heb je bezwaar; in dat geval zal ik het bier van mij HooghePils of Nederlandse Blonde Ale moeten noemen.
 :P

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 17-03-2008 11:20 u »
Citaat
Begin SG: 1048 Ė 1057
Eind SG: 1010 Ė 1015
Bitterheid: 30 Ė 45 IBU
Kleur: 9 Ė 15 EBC

Kleur: donker geel tot oranje
Aroma: hoppig, moutig, niet tot licht fruitig.
Smaak: moutige basis, bitter, hoppig. Lichte fruitigheid toegestaan. Geen diacetyl, geen DMS.
Nasmaak: bitter.
Mondgevoel: medium body, niet plakkend, niet alcoholwarmend, medium koolzuur.
IngrediŽnten: pils, pale ale, vienna en soms een beetje MŁnchenermout en/of caramouten. Continentale hoppen, zoals Hallertau-varianten, Spalt, Saaz en soms Styrian Goldings. Bovengist met een clean profiel.

Deze is nagenoeg hetzelfde als een Engelse Pale Ale.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #20 Gepost op: 17-03-2008 11:57 u »
Yes, ik was het stukje proza van Adrie vergeten. Heel geinig stukje is dat. Hoppie, leuk iniatief, maar geen idee hoe dit nu concreter uitgewerkt moet worden.

Misschien dat ik commercieel voor jou wat kan betekenen. Als we Zeewijck meekrijgen (slijterij IJmuiden), dan is de geboorte wat naderbij.

Overigens heeft Gulpener al (in stilte) een hooggegist bier van rond de 4%. Ik heb hem geproefd, het is zeker geen hefeweizen zoals onderstaande link suggereert. Hij is wat troebel, maar verder eigenlijk gewoon smakeloos.

http://www.ratebeer.com/beer/gulpener-puur/81275/

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 17-03-2008 12:13 u »
Citaat
Overigens heeft Gulpener al (in stilte) een hooggegist bier van rond de 4%.
Ondertussen zie je steeds meer blond hooggegist bier met die percentages.

Citaat
Misschien dat ik commercieel voor jou wat kan betekenen.
Als we Zeewijck meekrijgen (slijterij IJmuiden), dan is de geboorte wat naderbij.

Ik heb 2 maanden geleden wat gebrouwen waar ikzelf dusdanig tevreden over ben dat ik
dat wel in het groot durf te laten brouwen om te kijken wat er gebeurd.
Zeewijck heeft al bij voorbaat toegezegd daaraan mee te zullen werken.

:brouwen:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #22 Gepost op: 17-03-2008 12:55 u »
Goed man! Ook Hoppie gaat nu commercieel. Sommigen kunnen het ook echt niet laten.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 17-03-2008 13:19 u »
Dit klinkt wel erg definitief.
Ik zit eerder te denken aan wat Oscar eens met zijn gilde heeft gedaan.
Iets in het groot laten brouwen.
Maar als het een succes is...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 17-03-2008 13:22 u »
Maar als het een succes is...

Dat weet je pas bij de 2e batch, de 1e batch verkoop je zonder problemen.

Tags: biertypen