Brussel

Gestart door bazje, 13-03-2008 12:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bazje

Vandaag is het dan zover.
Mijn allerliefste is jarig en heb ik haar een weekendje Brussel cadeau gedaan.
a.s. zaterdag gaan we het speciaal gebrouwen bier proberen en vanavond zullen we nog eens voorproeven.

Nu is mijn vraag aan jullie :
* Waar moeten we zeker zijn geweest in Brussel? (Buiten de gebruikelijke attracties/bezienswaardigeheden)
* Welk goed eetcafé kunnen jullie ons aanraden? (Het liefst twee, we gaan een heel weekend !)
* Waar is het 's avonds goed verblijven?

We gaan 11-12-13 april en verblijven in een hotel aan de 'Chaussée De Charleroi'

Alvast bedankt voor de tips en we zullen achteraf verslag doen!

JeroenCV

Een redelijk goede internet gids is de volgende http://www.europeanbeerguide.net/index.htm

misschien vind je wat voor in Brussel.

Gerb

Baz,

Hier de info van www.beeradvocate.com

Brewpubs:
Les Brasseurs De La Grand'Place - Rue De La Colline 24, Brussels

Beer Bars:
400 Bieres Artisanales / Beer Mania - Chaussee De Wavre 174-176, Brussels
Bier Circus - Rue de l'Enseignement, 57, Brussels
Delirium Café - Impasse De La Fidélité 4 A, Brussels
Chez Moeder Lambic St Gilles - Savoiestraat 68, Brussels (Sint-Gilles)
L'Imaige De Nostre Dame - Impasse Des Cadeaux, Off Rue Marché Aux Herbes 8, Brussels
In 't Spinnekopke - 1 Place Du Jardin Aux Fleurs, Brussels
Toone - 6 Impasse Schuddevelde off 21 Petit RuedesBouchers, Brussels
La Bécasse - Rue De Tabora 11, Brussels
Au Bon Vieux Temps - Impasse St.Nicholas 4,off Rue Marché Aux Herbes 12, Brussels
Cirio - Rue De La Bourse, 18, Brussels
Poechenellekelder - Rue Du Chêne, 5, Brussels
A La Mort Subite - 7, rue Montagne aux Herbes Potagères, Brussels

Breweries:
Brouwerij Drie Fonteinen - 3 Herman Teirlinckplein, Beersel
Brasserie Cantillon - Rue Gheude 56, Brussels (Anderlecht)
Brouwerij Oud Beersel - 230 Laarheiestraat, Beersel

Beer Stores:
De Bier Tempel - Rue Marché Aux Herbes 56, Brussels
400 Bieres Artisanales / Beer Mania - Chaussee De Wavre 174-176, Brussels

Oscar

Bazje, de Cantillion mag je eigenlijk niet missen....hoewel je volgens mij geen geuze liefhebber bent, is het zeker de moeite van het bekijken waard.  :duimop:

Ronnie

Bazje,
Op de grote markt moet je in het brouwershuis (Lambiek!) iets gaan drinken, ik weet niet of je daar snacks of maaltijden kan bekomen.

Eten moet je doen in de Beenhouwersstraat (de bezongen fameuze Rue des Bouchers), vlak bij manneken pis, wel dikke portemonnaie meedoen, hi.
De Steenweg op Charleroi, ook nog "route de Borinage" genoemd, is (was) nogal gure buurt, weet niet hoe het nu zit. Veel etalages met rode neonverlichting en "fijne" charcuterie...

Bezoek zondagmorgen zeker en vast de "Marollen", een oude volksbuurt met vlooienmarkt, een echt volkse sympathieke buurt waar nog "brussèls" gesproken wordt: Vloms Brabants dialect met Patois (verbasterd frans).

Ook op zondagmorgen  de Zavel antiekmarkt en niet vergeten: de "vroegmet" ofte "vreemdelingen" markt, vindt je alle exotische groenten, kruiden en fruit.

Had je dat een week later gepland, dan was er open brouwerijdag in België!

Bazje, Er zijn al 4 NL'ers voor een Fuggle plantje kan jij niet langskomen op de terugweg? (12 km Oost van Gent)

bazje

Ik ben inderdaad geen, ik bedoel ECHT GEEN, geuzeliefhebber.
Zure biertjes heb ik reeds genoeg gebrouwen en geproefd.
De Cantillion staat wel op mijn wensenlijstje, maar dan een keer op zo'n open brouwdag. Ik denk dat mijn vriendin een andere voorstelling heeft van "een weekendje eruit". Ik moet mij dus beperken tot eten, drinken, cultuur en muziek.

Oscar,
Volgens mij refereer jij dat aan die toevallige ontmoeting die we in Amersfoort hadden toch ?
Weet jij nog welke ik daar had geproefd ?

Jeroen/Gerb,
Ik heb de adresjes reeds binnen. (op europeanbeerguide.net kun je zgn. "TomTom-data" downloaden)
Ik had deze ook al min of meer.
Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van mensen die er reeds geweest zijn of van gehoord hebben. Om nu al die adresjes af te gaan lijkt mij ook een beetje teveel van het goede !

Toch alvast bedankt voor het meedenken !!

 :degroeten: Bazje.....


Ronnie

Maar in dat brouwershuis is het niet alleen geus en lambic hoor Bazje. Het is sedert oudsher het gildenhuis van de (rijke) brusselse brouwers geweest.

bazje

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 13-03-2008  13:07 uBazje,
Op de grote markt moet je in het brouwershuis (Lambiek!) iets gaan drinken, ik weet niet of je daar snacks of maaltijden kan bekomen.

Ow, hier had ik iets mindere verhalen (Caspar en Jaques) van gelezen

CiteerDe Steenweg op Charleroi, ook nog "route de Borinage" genoemd, is (was) nogal gure buurt, weet niet hoe het nu zit. Veel etalages met rode neonverlichting en "fijne" charcuterie...

Als het licht genoeg is vinden we ook de weg weer terug naar huis.  8)
Het Hotel is van de NH-keten en op hun site staat dat het ligt in de buurt van de "pc-hoofdstraat van Brussel"

CiteerBezoek zondagmorgen zeker en vast de "Marollen", een oude volksbuurt met vlooienmarkt, een echt volkse sympathieke buurt waar nog "brussèls" gesproken wordt: Vloms Brabants dialect met Patois (verbasterd frans).
Ook op zondagmorgen  de Zavel antiekmarkt en niet vergeten: de "vroegmet" ofte "vreemdelingen" markt, vindt je alle exotische groenten, kruiden en fruit.

Kijk, dat zijn de tips waarna ik op zoek was !

CiteerHad je dat een week later gepland, dan was er open brouwerijdag in België!
Bazje, Er zijn al 4 NL'ers voor een Fuggle plantje kan jij niet langskomen op de terugweg? (12 km Oost van Gent)

Ronnie,
Ik weet nog niet hoe we gaan, we dachten aan de trein te pakken, kunnen we zondagavond ook nog wat drinken...
In dat geval reizen we via Maastricht en dat is net de andere kant op.
Misschien moet je de vraag van de Fuggle plantjes in het topic van de open brouwerijdag plaatsen ? Ik woon nou niet bepaald centraal ten opzichte van overige forummers in NL.
Mocht ik zelf nog naar die open brouwerijdag gaan, treffen we ons misschien evengoed nog ergens. Zal de topic en de site eens even bestuderen en wie weet !
Mocht het anders lopen ben ik natuurlijk graag bereid even bij je langs te komen !

Ronnie

@ Bazje: Misschien moet je de vraag van de Fuggle plantjes..
Ik denk dat die open brouwdag ook een mogelijkheid is, maar ik laat ze onderling eerst afspreken, lijst zit vol (4NL, 2BE).

EBC

A la Mort Subite, daar moet je heen!

Eduard

Hmm, ik las gisteren in de krant dat Brussel als saaiste stad van Europa uitgeroepen was. Op de voet gevolgd door Oslo (Zagreb en Warschau) overigens. Qua bierverkrijgbaarheid neem ik aan dat Brussel wel wat hoger scoort :).

Jacques

Citaat van: EBC op 13-03-2008  13:55 uA la Mort Subite, daar moet je heen!

Zeker. Dit is een echte Brusselse bierbeleving!
Het Brouwershuis met museum aan de Grote Markt mag je ook niet missen.
Waar ik wat minder over te speken was, was het brouwcafé vlak bij de Grote Markt.
La Bécasse, is een café dat ook zijn charmes heeft.

Verder merk ik op dat bij de in deze draad vermelde brouwerijen alleen geuzebrouwers genoemd zijn en dat Beersel buiten Brussel ligt.

Het bezoek aan de de restaurants in de Beenhoudersstraat kun je net zo duur maken als je zelf wilt.


William

Citaat van: bazje op 13-03-2008  12:28 uMijn allerliefste is jarig en heb ik haar een weekendje Brussel cadeau gedaan.

Uhm, Bazje - heb jij haar een weekendje cadeau gedaan of heeft ze jou een weekendje cadeau gedaan.  ;D

bazje

haha  :D

Ik heb het haar cadeau gedaan en zij is nogal van het gastronomische!
Lekker eten, drinken, cultuur en zo !

Het aangename combineren met een hobby die 'genieten' als resultaat heeft is toch perfect!

(ik kies niet zomaar een hobby  ;) )

EBC

Laat je dan niet verleiden tot eten op Rue de Bouchers!

Jacques

Citaat van: EBC op 13-03-2008  19:07 uLaat je dan niet verleiden tot eten op Rue de Bouchers!

Daar heb je wel gelijk in Jasper. De Beenhoudersstraat is zeer toeristisch. Als je echt wilt genieten dan zijn er in Brussel genoeg mogelijkheden. Je zult dan wel wat dieper in de portemonnee moeten.

Op cultureel gebied kan ik je het Paleis van Schone Kunsten aanbevelen. Zeker de moderne afdeling is de moeite waard.

Niels

Toen wij vorig jaar in Brussel waren, was een bezoek aan het biermusem op de Grote Markt een leuk bezoek.
Na lekker eten hebben we een avondje vertoeft in het delerium tremens cafe.
Hier hebben ze vele lekkere biere van tap, en nog veel meer vanaf fles.
Er komen veel bierliefhebbers op af, en het is niet moeilijk om in gesprek te raken met een andere biergenieters.

http://www.anaesthesic.be/delirium/home/?lang=nl

EBC

Gastronomisch is een groot en vooral duur woord en zo ook de restaurants die daarbij horen.
Als je speciaal en lekker, ofwel meer bourgondisch bedoelt, dan kan ik je dit restaurantje aanbevelen: http://www.la-villette.be. Compleet met leuke rood/wit geruite tafellaakskes.

Echte Belgische keuken én gerechten die met bier worden gemaakt. Hun bierkaart is ook prima. Niet gastronomisch, maar lekker en leuk. Wel reserveren!

Jacques

Voor bezoek in het weekend is dit restaurant minder geschikt omdat het zaterdagmiddag en zondags gesloten is.

EBC

Jacques, je hebt gelijk...hmmm volgens mij ben ik er toen toch in het weekend geweest, maar ja, dat is ook al even geleden.

Hoe dan ook, het is een leuk restaurantje.

goom

Hmmm geloof dat Brussel toch de moiete waard is voor een leuk bezoekje

bazje

Citaat van: EBC op 13-03-2008  19:48 uGastronomisch is een groot en vooral duur woord en zo ook de restaurants die daarbij horen.
Als je speciaal en lekker, ofwel meer bourgondisch bedoelt, dan kan ik je dit restaurantje aanbevelen: http://www.la-villette.be. Compleet met leuke rood/wit geruite tafellaakskes.

Echte Belgische keuken én gerechten die met bier worden gemaakt. Hun bierkaart is ook prima. Niet gastronomisch, maar lekker en leuk. Wel reserveren!

Je hebt gelijk, ik heb mij verkeerd uitgedrukt.
Het moet inderdaad 'speciaal en lekker, ofwel meer bourgondisch' zijn ipv gastronomisch !

Jacques

Citaat van: goom op 14-03-2008  07:49 uHmmm geloof dat Brussel toch de moiete waard is voor een leuk bezoekje

Niet alleen Brussel maar ook de omgeving met zijn geuzebrouwerijen is de moeite waard.

Als je met eigen vervoer ga kan ik je aanraden om te logeren in Beersel. Mooie wandelomgeving, een schitterend vervallen kasteel, twee brouwerijen, een goed restaurant (de Drie Fontijen) en een gezellige bierkroeg (Hotel Centraal). Vanuit Beersel ben je zo in Brussel maar ook bij de andere geuzebrouwers.

Caspar

Brussel is een prachtige stad, maar ook super toeristisch. Oppassen dat je geen slecht eten krijgt voor veel geld ;).

wiwi

In Brussel probeer ik altijd eens in La Bécasse binnen te springen voor een  lambiek van timmermans of een Bourgogne de Flandres of … Ik dacht dat ik er ook eens goed, tegen een schappelijke prijs heb gegeten. La Bécasse is die niet eenvoudig te vinden als ge die niet weet liggen: ga van de grote markt naar het beursgebouw. Vlak voor de beurs gaat ge naar rechts, naar de Rue de Tabora. Ca. 40 m van de beurs, aan de linker kant is een hééél smal steegje, als ge daar binnen gaat loopt ge recht tegen oude trapgevel: de voorgevel van het cafeetje met een interieur dat in de laatste 100 jaar niet veranderd is. Een aanrader! Als ge vanaf de grote markt de beurs voorbij loopt en dan 15 minuutjes rechtdoor staat ge vlakbij de brouwerij van Cantillon.

bazje

En deze kwam ik ook tegen :

De Poechenellenkelder is een echte Brusselse kroeg, versierd met echte theaterpoppen, de zogenaamde poechenellen (stangpoppen). Vroeger was er aan het café trouwens een echt poppentheater verbonden. In de kelderruimte staat dat poppentheater in museumstand.
Het Brusselse woord poechenel betekent zoveel als marionet, en daarvan zijn er in dit café een hele verzameling te bewonderen. Hoewel vlak naast het ultra-toeristische Manneken-Pis gelegen, blijft het een van de meest authentieke cafés van de Brusselse binnenstad. Het is dan ook niet te verwonderen dat heel wat Brusselse verenigingen hier op geregelde tijdstippen "vergaderen", getuige de grote houten plaquette boven een van de stamtafels. Toefel van de Gewueners, staat er op te lezen, hetgeen een garantie is van een stevige inname van Belgische bieren. En die zijn hier in alle soorten en alcoholpercentages.

Als we dan toch naar dat manneke gaan kijken ... ... ...

Ronnie

Citaat van: Jacques op 14-03-2008  10:51 uAls je met eigen vervoer ga kan ik je aanraden om te logeren in Beersel. Mooie ...

Ik dacht dat hij al logement had hoor, maar van Beersel gesproken: vlakbij is het kasteel van Gaasbeek, met z'n prachtige schilderijen, o.a. van Jeroen Bosch, bv "de hopteelt". Op dat schilderij zie je dat hop rustgevend is, hi..

Jacques

Bazje heeft inderdaad al een onderkomen. Mijn opmerking was meer gericht op goom die naar aanleiding van deze draad misschien naar Brussel zou willen.

Overigens kun je voor niet te veel geld ook slapen bij Hotel Central als niet te hoge eisen stelt. Het voordeel is dan wel dat je vlak bij brouwerij De Drie Fontijnen zit en dat na het bezoek aan de gelagkamer alleen nog (buitenom) naar boven moet.

Zie hier voor foto's die ik vorig jaar in Beersel gemaakt heb. Het riviertje dat door de velden stroomt is de Zenne.

Oscar

Citaat van: Jacques op 14-03-2008  17:08 uHet voordeel is dan wel dat je vlak bij brouwerij De Drie Fontijnen zit

Dat is wel een favoriet van je... je heb 'm al 3 keer genoemd... :D :D :biersmile:

Jacques

Tja, ik kan er ook niets aan doen dat dit een brouwerij is en ook een goed restaurant (reserveren gewenst).

Ronnie

Allez, veuj die peikes die noar Brüssèl goen, oefet a moar in èlle toal:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussels_%28dialect%29

dag pottepeikes!

goom

Dit is inderdaad een leuke topic voor een weekend weg (zeg maar studieweekend).

Ronnie

Bazje!, zopas op VRTéén (Vlaamse TV) Vlaanderen Vakantieland gezien.

Wordt herhaald nu zondag 16/3 om 17.15 u.

Moet je zien hoor!

Het eerste begin van het programma gaat over BEERSEL, Kasteel van Gaasbeek en een bezoek bij Armand De Belder (brouwerijtje de 3 fontijnen) - daar is ook een uitstekend restaurant - om Bazje GOESTING te doen krijgen.
Armand geeft wat uitleg over z'n Geueze en zal Bazje kunnen overtuigen het toch maar es te pruuve!

Het door Armand gesproken dialect is geen Brussels maar het pittig dialect van het Pajottenland (waar ook stand-up comedian Urbanus van afkomstig is - gekend door de wat ouderen onder ons in NL en VL - was heel populair in NL!).
Dat dialect hangt zowat tussen Brussels en het dialect van Aalst (Olscht).

Dus NL'se brouwers, doe nog wat meer Bourgondisch, zet die dominee opzij en kom es wat meer naar hier!

MO

Goh, ik wist niet dat er zoveel te doen is in Brussel en omgeving op brouwgebied.

bazje

Het zal inderdaad een druk weekend worden  :pan:

We gaan nl. ook nog 'shoppen', want ook dat moet daar heel goed kunnen.

Jacques

Citaat van: bazje op 17-03-2008  12:55 uWe gaan nl. ook nog 'shoppen', want ook dat moet daar heel goed kunnen.

Neem dan wel een dikke portemonee mee.

EBC

Frühshoppen? Ook lekker!

En oefen maar vast op je Frans...

Herman

De afgelopen twee dagen zijn wij lekker naar Brussel geweest, eerder stond Münster op het programma. Dat leek me echter toch wat saai. Helaas hadden we ons niet geheel en al verdiept in Brussel, gezien we niet wisten dat de boel op allerheiligen dicht gaat. Zal in Nederland niet zo snel gebeuren, winkels dicht..... Wel volop genoten van de mooie Art Nouveau gevels en cafés. Een kan zoete lambik gedronk bij La Becasse, Gueuze en nog veel meer bij La Mort Subite en verdwaald onderweg naar Cantillon. Lees ik hier dat je 20 min. lopen vanaf de Grote markt hier kunt komen, wij deden er met Metro, tram en te voet zeker 3* zo lang over ;)

Afijn, Cantillon vond ik fantastisch, al waren we eigenlijk een weekje te vroeg. A.s. woensdag begint men met brouwen, mijnheer van Roy nodigde me dan ook uit om vooral nog terug te komen. Na de tour en het proeven van de Gueuze nog even bij mijnheer van Roy langsgelopen voor wat inkopen en gemeld dat ik graag wel wat Lambic zou willen proeven. Dat kon geregeld worden, waarop hij met een kan en een hamer wat vers uit het vat heeft getapt. Ongelooflijk wat een verschil zo'n 1 jaar oude lambic in vergelijk met de Gueuze. Veel zachter van smaak. Vermeld werd dat de lambic ca 10% nog te vergisten suikers bevat, wat natuurlijk bijdraagt aan de verzachting. Al met al een mooi bezoek, we komen zeker weer!

Oscar

Leuke brouwerij hè de Cantillon, in die brouwerij waan je je toch zeker 100 jaar terug in de techniek. Geweldig.

bjgodefr

CiteerLeuke brouwerij hè de Cantillon, in die brouwerij waan je je toch zeker 100 jaar terug in de techniek. Geweldig.

Hehe, je hoeft het niet te wanen, de installatie is ook meer dan 100 jaar oud  :D

Ik heb net een voorraad geuze van Cantillon ingeslagen, bewaren kan tot 2030 staat er op de flesjes...

Herman

De installatie is alleen nog maar sinds vlak voor de 2e WO in gebruik bij Cantillon. Maar verder waan je je inderdaad in het verleden.

Oscar

Citaat van: bjgodefr op 03-11-2008  16:45 ubewaren kan tot 2030 staat er op de flesjes...

Tegen die tijd heb je toch een kunstgebit  ;D...dus dat kan inderdaad prima, wel dan eerst je tanden uitnemen bij het drinken... :D :D

bjgodefr

@ Herman

Ja maar de installatie is wel tweedehands aangekocht en dus ouder dan WOII  :P

Muggeziften... ik zou het moeten laten. Maar goed, net een rondleiding gehad in Cantillon...

Herman

Ja klopt, goede aanvulling. Met zo'n oude installatie zou je wellicht denken dat er al een dikke honderd jaar gueuze gebrouwen wordt.

halikidee

Ik heb net de draad eventjes doorgespit.
Veel bruikbare tips.
Helaas zijn we er maar een weekendje.
Dit ook omdat al deze bierige items gecombineerd dienen te worden met dingen die de vrouw ook leuk vindt.
Shoppen/kerstmarkt/rondkijken/etc.....

Groetjes,
   René

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.