Houdbaarheidsdatum of fabricagedatum Wyeast?

Gestart door Zaphod_B, 11-03-2008 12:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zaphod_B

Waar vind ik deze op de verpakking? Ik kan het niet vinden. Ik heb alleen een stikker van de leverancier met prijs, en een print van de fabriek die zegt:

1084 Irish Ale
0721319

Kan ik uit die laatste een fabricagedatum halen? Hoe?

Edgar

Detailfoto? Normaal kan je uit die print de datum lezen. De maand in letters dacht ik.

EBC

Een centimeter lager staat in kleine witte letters

MFG ddMMMyy

Zaphod_B


Edgar


Zaphod_B

Oeps die had ik dus echt niet gezien... Voelt zich nu errug blond..  :pan:

Tsjerk

Maak je niet al te druk om de datum. Ik heb zaterdag net een Irish Red hiermee gebrouwen.
Mijn gist was van november 2005 en stond in 3 dagen strak.

Hopmans


Caspar

Bij mij duurt het opbollen meestal wel 12 tot 24 uur en als ik de Wyeast een paar maandjes in de koelkast heb liggen duurt het vaak wel 2 a 3 dagen...

JWVG

Ik vermoed dat Hopmans een grap maakte.... Zo niet, dan doen Caspar en ik hetzelfde fout, want ook bij mij duurt het altijd tussen de 12 uur en 3 dagen.

 :degroeten: JW

Hopmans

CiteerIk vermoed dat Hopmans een grap maakte
Nope,

Ik had ook een pak uit 2007 voor onze (Oscar en ik) ale.
Het duurde 2 dagen, en ik werd daar aardig gestressed van.
 Op het einde van de brouwdag begon het gelukkig wat te worden met de starter.
Kantje boord dus.

Instructions for the proper use of Activator™ packages:

   1. To activate, locate and move inner packet to a corner. Place this area in palm of one hand and firmly smack      package with the other hand to break inner nutrient packet. Confirm inner packet is broken.
   2. Shake the package well to release the nutrients.
   3. Allow package to incubate and swell for three hours or more at 70-75°F (21-24°C) or immediately direct pitch into wort.
   4. Use sanitizing solution to sanitize the package before opening.
   5. Shake well, open and pour Activator™ into five gallons of well-aerated or oxygenated wort at 70-75°F (21-24°C). Maintain temperature until fermentation is evident: by CO2 bubble formation, bubbling airlock or foaming on top of wort.
   6. Adjust to desired fermentation temperature.


Met "or more" bedoelen ze natuurlijk geen drie lange dagen.  ;)

 :degroeten:

Caspar

Mwa, ik zou niet al te gauw stressen als je toch een starter maak :proost2:. Omdat het nu wat kouder is duurt het ook iets langer, als je in de zomer smackt dan bolt ie veel sneller op :pan:.

JWVG

Ja, dat dat op het pak staat weet ik ook wel, en ik geloof eigenlijk niet echt dat ik iets fout doe - geen rocket science tenslotte. Duurt het bij jou dan echt meestal 3 uur, of heb je eigenlijk gewoon dezelfde ervaring als Caspar, Tsjerk en ik? 3 dagen is niet gemiddeld voor mij, 1 tot 2 dagen wel.

Groetjes, JW.

Hopmans

Citeeren als ik de Wyeast een paar maandjes in de koelkast heb liggen duurt het vaak wel 2 a 3 dagen...
Dan duurt het inderdaad een stuk langer.
De gist moet dan uit de lag-fase komen.

Dat klopt wel.
We zitten hier in Europa, en dat spul moet helemaal uit de states komen en hier weer koel opgeslagen worden.
3 uur zal hier niet echt lukken denk ik, maar ik ben wel gewend dat het pack in 8 uur bol staat.
Ik laat het pak ook niet echt meer met rust als ik het heb gesmacked.

 :degroeten:

EBC

De Activator is bedoeld om 's morgens te smacken en dan 's middags aan maximaal 5 gallon wort toe te voegen. Maar dat werkt alleen als het pak niet meer dan een week oud is. Anders moeten we toch eerder beginnen of zelfs een starter maken.

Brouwland is in staat om zeer verse pakken te leveren. Ooit kocht ik er een die nog maar 4 dagen eerder was geproduceerd. Maar ja, soms zijn ze ook al wel een paar maanden oud.

En denk niet dat je in Amerika alleen maar hele varse ghist kan kopen...ook daar is het heel gewoon dat ze al een paar weken oud zijn.

Ik heb nog een pak liggen...benieuwd hoe lang deze erover zal doen, de oplettende lezer herkent 29 jul 98 als mfg date  :o :o

JWVG

Ja, dat klinkt allemaal wel logisch, we zijn het weer eens geloof ik  ;) Ik heb nog even mijn promash archief gecheckt - mijn eerste anderhalf jaar brouwde ik in Californie, een uurtje rijden van morebeer af. Mijn bestellingen kreeg ik toen heel snel, waarschijnlijk waren de Wyeast en whitelabs gisten toen vrij vers. Helaas noteerde ik toen nog niet hoe snel de Wyeast bol stond.  >:(

JW.

oranjeboombiertje

Afhankelijk van hoe lang ik de gist al heb liggen in de koelkast duurt het 24 uur tot 3 of 4 dagen. Ik schud de gistjes ook de hele dag lang wakker (elke keer als ik langs het pakje loop). Tot nu toe is het altijd redelijk voorspelbaar geweest, dat brouwen met Wyeast. Opbollen in 3 uur vind ik echt onzin want gist krijg je nooit zo snel actief en laat hem ook niet zo snel zoveel koolzuur vormen, het blijven levende beestjes.

 :degroeten:
Wesley

Adrie

In ons vorige huis legde ik een gesmacked pak altijd op de kast in de woonkamer en het is 1 keer voorgekomen dat ie binnen een paar uur (5?) bol stond. Meestal duurt het afhankelijk van de ouderdom 12 uur tot 4 dagen.

Tsjerk

Citaat van: Adrie op 11-03-2008  21:14 uIn ons vorige huis legde ik een gesmacked pak altijd op de kast in de woonkamer

Ik draag em altijd bij mij onder de trui (zo nu en dan even shaken) en s'avonds mee naar bed.  :clownsmile:

Oscar

Citaat van: Tsjerk op 11-03-2008  21:22 uen s'avonds mee naar bed.  :clownsmile:

En dan gaat ie 's nachts zwellen.  ::)  en je vrouw : "Nee, niet nu ..ik wil slapen"   :D :D :D :D

EBC

Ik hoor wel vaker dat mensen de zak onder hun trui of in hun broekzak steken...ik denk dat de temperatuurverschillen die je daar mee krijgt helemaal niet zo goed zijn.

Iets koeler maar constanter lijkt me veel beter.

Tsjerk

Ik heb het idee dat het veel sneller opgang komt dan wanneer je hem op de kast legt bij kamertemperatuur.
Die temperatuur ben ik niet zo bang voor. Het zit naar mijn mening vooral in het schudden/bewegen.

bob

CiteerIk heb nog een pak liggen...benieuwd hoe lang deze erover zal doen, de oplettende lezer herkent 29 jul 98 als mfg date   
dacht ik toch een echte oude te hebben uit 2004. Komt EBC weer aan  :o ;D
EBC heb je al eens eerder zo'n experiment gedaan met een oude smackpack?
ik heb mijn pack in de koelkast bewaard die is meestal zo'n 7 graden.
Zou je een pack ook kunnen invriezen ?
Zijn er nog meer leden die oude smackpacks hebben?
Dan kunnen we die met z'n allen tegelijk smacken en dan kijken hoe lang het duurt voor ze opzwellen.
Groetjes 

bazje


Oscar

gaan we nu een wedstrijdje doen wie de oudste gist kan opkweken ?  :police:  wat was het ook al weer  : Färsge Gycht  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.