Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Flessen reinigen + zelf een mooi koelspiraal maken  (gelezen 13453 keer)

Offline Joh

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
Flessen reinigen + zelf een mooi koelspiraal maken
« Gepost op: 05-03-2008 07:49 u »
Beste medebrouwers,

Graag hoor ik jullie visie over de volgende twee punten:

1) Ik wilde laatst oude bierflesje vullen met nieuw brouwsel, maar kreeg sommige flesjes aan de onderkant niet schoon met heet water en de standaard flessenborstels. De opgedroogde bierresten c.q. schimmels zaten vastgekoekt. Hoe krijg je deze flesjes (0,3L) eenvoudig schoon?

2) Ik wil zelf een mooie spiraalkoeler maken van een wicu (dus op rol) koperenbuis rond 12mm. Hoe kan krijg ik deze buis netjes rondgebogen? Waar zal ik deze omheen buigen. Hebben jullie een advies?

Alvast dank,
Jo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Flessen reinigen + zelf een mooi koelspiraal maken
« Reactie #1 Gepost op: 05-03-2008 08:15 u »
Beste Joh,

Zou je voortaan twee draden willen starten als je twee verschillende vragen hebt. Dat komt de overzichtelijkheid van de discussies ten goede.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 05-03-2008 08:19 u »
1) Ik wilde laatst oude bierflesje vullen met nieuw brouwsel, maar kreeg sommige flesjes aan de onderkant niet schoon met heet water en de standaard flessenborstels. De opgedroogde bierresten c.q. schimmels zaten vastgekoekt. Hoe krijg je deze flesjes (0,3L) eenvoudig schoon?

Dompel de flessen onder in een een oplossing van een goed reinigingsmiddel zoals Chemipro Causic.
Voor meer tips over het schoonmaken van flessen en apparatuur verwijs ik naar de tags schoonmaken/hygiŽne en naar de tag bottelen/afvullen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 05-03-2008 08:23 u »
2) Ik wil zelf een mooie spiraalkoeler maken van een wicu (dus op rol) koperenbuis rond 12mm. Hoe kan krijg ik deze buis netjes rondgebogen? Waar zal ik deze omheen buigen. Hebben jullie een advies?

Dit kan om elk rond voorwerp dat stevig genoeg is en de gewenste diameter heeft.
Voor het maken van een spiraalkoeler adviseer ik je ook te kijken bij de tag "wort koelen koeler" daar vind je alles over verschillende koelers, hoe te gebruiken en reinigen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 09-03-2008 00:41 u »
Een koeler zou je bijvoorbeeld kunnen buigen rondom je gistvat of je kookketel. Zijn die stevig genoeg?

Flesjes met schimmel breng ik het liefste terug in het statiegeld circuit. Pas hiermee op, je brouwerij moet schoon zijn en schoon blijven. Een alternatief is weken in 2% natronloog oplossing (los 20 g natronloog op in 1 liter heet water, pas op, dit kan heel heet worden). Een paar uur heet laten staan. Als het na flink schudden nog niet los komt, moet je proberen met een borstel de schimmel te verwijderen.

Voorkomen is beter dan genezen: spoel flessen binnen 24 uur uit met koud water en vervolgens heet water en laat de flessen op zijn kop drogen. Nooit meer schimmel.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #5 Gepost op: 09-03-2008 00:45 u »
Uitgegloeid rood koper wat verkrijgbaar is op rollen van 5 meter kan je eenvoudig met de hand bij buigen tot de gewenste diameter.

:degroeten:

Offline halikidee

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 09-03-2008 09:39 u »
Hierbij nog een tip.
Vul de koperen buis met zand zodat deze niet gaat dubbelknikken bij het buigen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 09-03-2008 11:08 u »
Citaat

Voordat je gaat borstelen, wat ik heel goed van jou vindt, omdat sommigen dit niet doen, dien je de flesjes
eerst een nacht te weken in soda of de door Mo aangegeven 2% natronloog oplossing.
Dan moet het gewoon lukken.

:degroeten:

Offline Joh

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #8 Gepost op: 09-03-2008 18:52 u »
De koperen buis 12mm vullen met zand tegen knikken!! Goede tip. Bedankt.

:proost:

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #9 Gepost op: 09-03-2008 20:51 u »
De koperen buis 12mm vullen met zand tegen knikken!! Goede tip. Bedankt.

:proost:

Uitgegloeide koperen buis hoef je niet met zand te vullen. Als je een camping gas fles hebt, kun je een prachtige koeler buigen, in dit geval 15 mm koperen buis'

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 10-03-2008 21:07 u »
Onder het motto "Tip-verbetering" (mijns inziens):

Vul de buis met zout om knikken tegen te gaan!
Naar mijn ervaring is dat makkelijker volledig uit te spoelen :)

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #11 Gepost op: 10-03-2008 21:20 u »
Onder het motto "Tip-verbetering" (mijns inziens):

Vul de buis met zout om knikken tegen te gaan!
Naar mijn ervaring is dat makkelijker volledig uit te spoelen :)

Voor een koelspiraal maakt het toch niet echt uit hoelang het duurt voor die echt is uitgespoelt. Het koelwater loopt toch door de spiraal...geen bier?  :denken:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #12 Gepost op: 10-03-2008 22:03 u »
Oja...
Maar als je een warmtewissellaar maakt voor in je HERMS is dat natuurlijk wel handig te weten? ::)
…n als ja niet alle troep eruit krijgt is de koeling natuurlijk minder efficiŽnt.  ;D

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #13 Gepost op: 11-03-2008 10:17 u »
Het vullen met zand is een klassieke manier om knikken van een buis bij het buigen te voorkomen.
Zand goed verdichten door met het uiteinde van de buis op de grond te stampen. Vraag me niet hoe je dat doet met een vier meter lange pijp  ;D .

Voorwaarde hierbij is wel dat het zand volledig is opgesloten, dus de uiteinden van de buis moeten worden afgedopt tijdens het buigen.

Een buis van uitgegloeid koper hoef je niet met zand te vullen. Dit materiaal is speciaal vervaardigd om te buigen en wordt op de rol geleverd, ik zou daar de voorkeur aan geven.

Bert

Tags: