Vragen, vragen, vragen

Gestart door mzweedijk, 10-03-2008 19:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mzweedijk

Hallo,

ik zal mezelf eerst voorstellen, ik ben Mark Zweedijk en studeer voor mijn Vapro C (procesoperator) bij het Markiezaatcollege te Bergen op Zoom. Wij moeten om onze praktijkervaringen op te doen (zoals leidinggevende) bier brouwen in onze praktijkschool. Één jaar geleden is er redelijk wat apparatuur aangeschaft, en hebben dus de middelen om een goede bier te brouwen.

Nu hebben ik (samen met enkele mede-leerlingen) een opdracht gekregen om de filtratiestappen te verbeteren tijdens het bierbrouwen. Ik zal eerst uitleggen hoe wij momenteel werken:

- Eerst schroten wij onze mout dmv een elektrische moutmolen (1000 kg/u)
- Ondertussen/vervolgens vullen we onze ketel (brouwketel dubbelwandig 100 l electr. 9kw voorzien van bodemplaat+roerwerk) met het brouwwater en warmen dit op naar de 1e stap (52 graden), temperatuur bereikt voegen we onze mout (en tarwevlokken) toe. En zo doorlopen we de maisstappen.
- Na het bereiken van de eindtemperatuur (78 graden) zetten we ons roerwerk stil, en laten we het geheel bezinken om een goede bodemfiltratie te krijgen (15 minuten). Hierna gaan we rustig circuleren over de bodemplaat, zodat we een goede koek krijgen (5 minuten). Vervolgens laten we het nog een keer bezinken (5 minuten). Hierna circuleren we nogmaals over de bodem tot het wort helder is.
- Is het helder dan pompen we het over naar ketel 2 (brouwketel dubbelwandig 100 l electr. 9kw voorzien van bodemplaat+roerwerk). En verwarmen we het geheel naar 100 graden. Na het toevoegen van de kruiden en de hop-soorten tijdens het koken (bij verschillende tijden), zetten we de ketel uit.
- Hierna laten we het brouwsel over een platenkoeler (koeling dmv koelwater) circuleren tot we een temperatuur bereikt hebben van 25 graden en pompen dan het geheel over naar de gistketel. De platenkoeler is nog voorzien van een filterelement inox inline.
- Na het gisten, gaan we het brouwsel bottelen. Hierbij pompen we het geheel door een filterpers en vervolgens in onze afvulmachine rotatief.

Ik hoop dat ik alles duidelijk genoeg heb uitgelegt.

Nu is mijn vraag, zouden jullie nog tips/opmerkingen hebben over onze drie filtratiestappen.

Momenteel hebben bij de eerste filtratie (bodemfiltratie) het probleem dat we het geheel nog niet helemaal helder krijgen. Nu hebben we als test het geheel door 2 filterzakjes (met 2 maaswijdtes) laten overpompen, en zien wel dat dit een zeer goed resultaat heeft. Is er apperatuur wat volgens het hetzelfde principe werkt?
Bij de 2e filtratie werken wij ook met de filterzakjes alleen dan alleen degene met de fijnste filtratie, omdat de platenkoeler al voorzien is van een filterelement om het hop en dergelijke tegen te houden.
Bij de 3e filtratie maken we gebruik van een filterpers, dit werkt zeer goed alleen gaat er hierbij helaas veel bier verloren....

Hopelijk willen jullie ons hierbij helpen, omdat we na 1 jaar brouwen toch nog niet geheel wegwijs zijn in de apparatuur/techniek die er in de brouwwereld is.

Alvast bedankt!!  ;D

Eduard

Eerste filterstap: niets mis mee. Zorg er in elk geval voor dat je geen kafdeeltjes e.d. in het wort krijgt.

Tweede filterstap: ik zou eerder de gehele worthoeveelheid in één keer filteren. Dan maar een kleiner wortdebet. Dit moet met een beetje tegenstroomkoeler goed te doen zijn. Reken met 15-30 minuten voor een dergelijke hoeveelheid. Vòòr je begint met koelen: roer goed (maar zonder spatten en schuimen) in het stamwort zodat alle neergeslagen eiwitten en hopresten zich in het midden verzamelen. Onttrek het wort vanuit een opening aan de zijkant van de kookketel.

Derde filterstap: filterpers is een goede manier. Er hoeft niet echt veel bier verloren te gaan, ik zou 5 liter op zo'n brouwsel nog acceptabel vinden, misschien zelfs nog iets meer. Maar als je het onderste uit de kan wilt hebben kun je na het bier nog wat water door het geheel pompen om de laatste restjes bier uit de slangen en het filterhuis te krijgen. Uiteraard wel de kraan dicht doen voordat het water (of het met water mengende bier) in het doelvat komt.

Oscar

Citaat van: mzweedijk op 10-03-2008  19:22 uik zal mezelf eerst voorstellen, ik ben Mark Zweedijk en studeer voor mijn Vapro C (procesoperator) bij het Markiezaatcollege te Bergen op Zoom.

In Bergen op Zoom zit een heel nest brouwers...   http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5146.msg104463.html#msg104463  (ff 10 postings doen, kun je het ook bekijken.. ;D )


Jacques

Over het filteren van de bostel en het wort is al veel geschreven op dit forum.

Een overzicht van een groot aantal van de draden die daar over gaan kun je vinden als je klikt op de link filteren beslag/wort van de tags.
Verder raad ik je aan de zoekfunctie van dit forum te gebruiken. Ook langs deze weg kun je het een en ander terugvinden.

mzweedijk

Citaat van: Eduard op 10-03-2008  19:41 uEerste filterstap: niets mis mee. Zorg er in elk geval voor dat je geen kafdeeltjes e.d. in het wort krijgt.

Tweede filterstap: ik zou eerder de gehele worthoeveelheid in één keer filteren. Dan maar een kleiner wortdebet. Dit moet met een beetje tegenstroomkoeler goed te doen zijn. Reken met 15-30 minuten voor een dergelijke hoeveelheid. Vòòr je begint met koelen: roer goed (maar zonder spatten en schuimen) in het stamwort zodat alle neergeslagen eiwitten en hopresten zich in het midden verzamelen. Onttrek het wort vanuit een opening aan de zijkant van de kookketel.

Derde filterstap: filterpers is een goede manier. Er hoeft niet echt veel bier verloren te gaan, ik zou 5 liter op zo'n brouwsel nog acceptabel vinden, misschien zelfs nog iets meer. Maar als je het onderste uit de kan wilt hebben kun je na het bier nog wat water door het geheel pompen om de laatste restjes bier uit de slangen en het filterhuis te krijgen. Uiteraard wel de kraan dicht doen voordat het water (of het met water mengend bier) in het doelvat komt.

Wat bedoel je precies met de tweede filterstap? Momenteel hebben wij op de ketel, aan de onderkant(zijkant) de zuig van de pomp zitten. Deze gaat vervolgens naar een grove voorfilter (om het hop en dergelijke grote delen tegen te houden) en vervolgens in de platenkoeler waarna het zijn weg vervolgt naar de gistketel. Wij circuleren dus alleen over de platenkoeler om de temperatuur in te stellen, indien de koelwaterflow goed ingesteld is beginnen we het pompen naar de gistketel. Dus we doen toch de gehele worthoeveelheid in één keer filtreren of niet? Waarvoor moet het roeren, wij hebben een filterplaat in de ketel liggen waarachter de meeste hopresten blijven hangen/liggen, dus dan heeft het roeren toch geen nut?
Ik zal de volgende keer bij het bottelen eens meten hoeveel er precies verloren gaat, er bestaat niet zoiets als een gesloten filterpers?

Bedankt voor alle reacties  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.