Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hevellende  (gelezen 13253 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Hevellende
« Reactie #25 Gepost op: 17-02-2008 12:45 u »
Hoe zorgen jullie er voor dat je zo veel mogelijk overhevelt terwijl de gist niet meegezogen wordt? Als ik nu hevel dan blijft er of te veel bier achter, of ik zuig wat gist mee. Mijn laatste bieren waren troebel, dus ik kon niet zien hoe diep de slang in de lagerfles zat. Dat maakt het er niet makkelijker op.

Je krijgt geen troebel bier omdat je wat gist meehevelt. Die gist bezinkt wel. Troebel bier heeft veel meer te maken met de gebruikte grondstoffen (ongemoute granen en hoeveelheid hop), gevolgd maischschema de intensiteit van het koken, de pH tijdens het koken, de wijze van filteren en de snelheid van het koelen van het wort. om maar wat zaken te noemen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Glorfindel

• Senior lid
« Reactie #26 Gepost op: 17-02-2008 13:21 u »
Je krijgt geen troebel bier omdat je wat gist meehevelt.

In mijn geval kwam het troebele bier van de tarwevlokken die ik gebruikt heb. Het bier is nu 2 maanden oud en nog steeds niet helder. Ik vind dat overigens geen probleem. Bij het hevelen was het alleen wat lastiger om te zien waar het uiteinde van het hevel was.

:degroeten:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #27 Gepost op: 17-02-2008 13:36 u »
In mijn geval kwam het troebele bier van de tarwevlokken die ik gebruikt heb.

..en dus heb je eigenlijk een tarwebier gebrouwen, en deze horen niet kraakhelder te zijn naar mijn idee.

Offline Glorfindel

• Senior lid
« Reactie #28 Gepost op: 17-02-2008 13:47 u »
Citaat
..en dus heb je eigenlijk een tarwebier gebrouwen, en deze horen niet kraakhelder te zijn naar mijn idee.

Mee eens. Het is eigenlijk maar een detail in deze discussie. Met een ander hevel en zo'n "Henielma dopje" zou het hevelen de volgende keer makkelijker moeten gaan. Ook als het een troebel biertje is.

:degroeten:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 19-02-2008 22:00 u »
Misschien wat laat maar hier mijn tips:

hevel alleen met een slang (bij voorkeur siliconen)

zorg voor een voldoende hoogteverschil (daar ben ik nogal eens mee de mist in gegaan)

ik vul mijn slang nooit voor. Ik zorg voor voldoende hoogteverschil en zuig flink hard waarna het bier goed stroomt. Ik heb overigens wel half-duimse slangen, als dat eenmaal loopt, dan is het niet meer te houden.

Offline Thomas

• Junior lid
  • **
« Reactie #30 Gepost op: 06-03-2008 15:49 u »
Hee MO! De molen werkt perfect! Er zit al een biertje in mijn gistvat :proost2:...

Is er geen kans op infectie als je je hevelslang aanzuigt met je mond??
Ik doe "altijd" het volgende:
In mijn net uitgekookte siliconen slang duw ik een klein "schuifkraantje" (ook schoon uiteraard). Dit kraantje raak ik alleen bij het schuifje aan want daar komt het bier niet. Vervolgens zet ik het kraantje open en houd ik de slang helemaal onder in het jong bier wat in het gistvat op het aanrecht zit. Wanneer de slang (bijna) helemaal vol zit doe ik het schuifje van de kraan dicht en til de slang uit het gistvat. Deze hang ik vervolgens over de rand van het gistvat in het van tevoren klaargezette, lager staande lagervat, en vervolgens zet ik het kraantje open: voila!
(Eventueel kan ik nog een ander stuk slang op de andere kant van het kraantje zetten, zodat er zo min mogelijk zuurstof bij komt en het kraantje niet in aanraking komt met het jong bier...)

Offline Thomas

• Junior lid
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 11-03-2008 00:20 u »
Even nog een vraagje:
Ik heb vorige week dinsdag gebrouwen, en toen niet te veel belucht omdat het wort zo schuimde (de emmer zowat uit)... Ik heb toen Brewferm gist er bij gedaan (8L) voor 10L bier (staat op etiket). Na enige tijd begon het aardig te borrelen. Nadat het zowat uitgeborreld was heb ik het overgeheveld. Dit was donderdags (2 dagen later). Zondagavond had ik het idee dat het wel uitgelagerd zou zijn, want het waterslot stond op evenhoog peil (?). Dus toen heb ik het gebotteld.
Maar nu komt het dus. Ik trek die bak open en meteen een best zwavelachtige lucht (tijdens de gisting ook al redelijk). Nou ja dat kan die gist dan wel veroorzaakt hebben want ik heb echt mijn best gedaan om het zo steriel mogelijk te laten verlopen... Ik heb alles gebotteld, en nu (maandagavond) bespeur ik een aardig laagje neerslag in mijn bierflesjes.

1. Zou dit de gist kunnen zijn? En dat de zwavel achtige zure smaak/geur door de autolyse van het gist komt?
2. Het bier smaakt wat wrang en zuur: is dat eventueel normaal voor een biertje wat net gebotteld is? (Weet wel dat hij wat langer moet staan maar ja nieuwsgierig he ;).) En zo ja gaat die smaak dan weg?

Alvast bedankt!
Thomas.

Ps. Een infectie lijkt me erg onwaarschijnlijk want ik heb zo steriel mogelijk gewerkt. (Overigens wel het wort in het steriele gistvat af laten koelen in de gootsteen met stromend water...)

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 11-03-2008 08:29 u »
Een paar vragen cq opmerkingen:
- hoort dit in dit topic thuis?
- heb je het begin en eind SG gemeten? Dat is vrij belangrijk als je wilt weten of je bier uitgegist is.
- dinsdag brouwen en zondag bottelen is vrij snel, vrij standaard lagertijd is 2-3 weken.
- hoeveel gist is er meegekomen met het bottelen? Als je kort lagert zweeft er nog vrij veel gist in je bier die een gist-smaak zou kunnen veroorzaken, zeker als je bier nog maar 1 dag op fles zit is dat nog niet uitgezakt.
- heb je geproefd toen je ging bottelen? Was er toen ook een zwavelachtige lucht?

wel het wort in het steriele gistvat af laten koelen in de gootsteen met stromend water
- Toch wel met het deksel er op, he?

- Het zou best kunnen dat het geen autolyse is die die geur/smaak veroorzaakt maar gewoon de gist zelf.
- Ik zou, al met al, gewoon nog ff wachten en over een week nog eens proeven, en dan een week later weer....want ongeduld valt toch niet te bedwingen  ;)
Volgende keer wel ff je SG meten (als je dat nu niet gedaan hebt) en iets langer lageren.

Offline Thomas

• Junior lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 11-03-2008 17:32 u »
De link met hevelellende is dat de eventuele besmetting bij het hevelen moet zijn gebeurd, vandaar.
Soortelijk gewicht kan ik niet meten omdat ik die meter niet heb... Ik vond het proces ook erg snel gaan, maar ja er kwam niks meer door het waterslot (stond beide op hetzelfde peil). Na het lageren zelfde verhaal.
Wat betreft de bezinkingstijd van het gist: die dagen van mij waren te kort dat lijkt me tenminste, maar het waterslot vertoonde zeker weten geen activiteit meer...
Bij het bottelen was de zwavelachtige lucht ook aanwezig (zelfde als de vorige en tevens mijn eerste keer). En toevalligerwijze dezelfde gist gebruikt. En op de bodem van mijn flesjes ligt nu een mm of 2 laagje wat dus naar alle waarschijnlijkheid gist is.
Bij het koelen uiteraard de deksel er op (en ook het waterslot).
Inderdaad over een maandje of 2 nog maar eens proeven. En de volgende keer een andere gist gebruiken of zo?

Wie schept mij helderheid? (letterlijk en figuurlijk) :proost2:

Offline Jay

• Vol lid
    • JBB
« Reactie #34 Gepost op: 11-03-2008 17:49 u »
En de volgende keer een andere gist gebruiken of zo?

Als ik jou was zou ik allereerst een hydrometer kopen. Daar kun je echt niet zonder.

O, en ik zou ook wat voorzichtig met die flesjes zijn, want je weet nu niet echt of het geen bommetjes zijn.

Offline Thomas

• Junior lid
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 11-03-2008 18:13 u »
Okee, bedankt voor de tips ;), ik zal weleens zon metertje halen.
Heb een klein theelepeltje suiker er in gedaan, dus dat moet opzich wel goedkomen (hij was immers uitgegist, of alle gist is dood).
Maar volgende keer maar een andere gist gebruiken?

Tags: overhevelen