Brouwdag IJmuiden : "The way of Hoppie"

Gestart door Oscar, 06-03-2008 21:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Zo, wat laat...maar wat in de pen zit moet er vroeg of laat uit komen.

23 februari ben ik in alle vroegte afgereisd naar IJmuiden om daar, onder de rook van de hoogovens, een Engelse ale te gaan brouwen volgens
de Hoppie methode. Rond 10.00 uur kwam ik aan, en werd ik verwelkomd met koffie. Maar er moest bier gebrouwen worden, dus de boel maar klaar
zetten.

De mout was al geschroten. Dus de pan op het vuur gezet en het water alvast verwarmt tot de juiste temperatuur. Onder tussen zette ik mijn laptopje
klaar in de "brouwmode", terwijl Louis druk aan het bellen was met Scott, onze bezoeker uit de States die middag. Scott zou om 11.00 uur arriveren.

Het volgende recept hebben we gebrouwen die dag:

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptEngelse Ale
Brouwdatum23-2-2008
BiertypePale Ale/Strong Bitter
Aantal liters23
Gewenst begin SG1044 (4,4 vol% alc.)
Brouwzaalrendement83.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater35.84 liter
Maischdikte5.35 l/kilo
Maischwater22.12 liter
Spoelwater14.10 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur24 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid43 EBU (Ray Daniels)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC95.0 %3929 gram3 EBC
Caramunich5.0 %207 gram123 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Challenger5.1 %50 gram90 min.38 EBU
East Kent Golding5.5 %21 gram10 min.5 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1028 London Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter1800 ml
Beluchtings tijd24 uur
Temperatuur giststarter20°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C35 minuten5.35 l/kg
272°C25 minuten5.35 l/kg
375°C5 minuten5.35 l/kg

OpmerkingenHet spoelwater ook aangezuurd tot ± pH 5,2



Toen het water op temperatuur was, was het tijd om de mout te "storten". Dit werd met beleid gedaan.



Ondertussen was het tijd voor een 2e bakkie pleur




Laptop in "brouwmode"  ;D

Even later belde Scott, en Louis ging deze even ophalen (even vlug naar de states en terug  :D ). Bij binnenkomst pakte Scott meteen zijn meegenomen waren uit: zelfgebrouwen bieren, Amerikaanse hoppen voor Louis, en wat commerciële bieren voor mij.



Terwijl Louis voornamelijk het woord deed, gaf ik het goede voorbeeld :



 :brouwen: :brouwen:

Tussen het brouwen door waren er wel wat vragen over en weer, want onze methode was toch net iets anders dan zijn methode. Na het maischen
werd het tijd voor het filteren. Oud of niet, maar zo'n dubbele emmerfilter werkt toch nog super goed.





Natuurlijk was er ook tijd voor een biertje.....






Het filterbed....



Na het filteren, werd het wort op het vuur gezet om aan de kook te komen, ondertussen werd de filterkuip schoon gemaakt



En daar bij het koken ging er toch iets fout... :verbergen:   Het wort kookte mooi, dus ik dacht, laat ik de roerstok maar weer eens ter hand nemen.
En enthousiast stak ik de stok in de kokende wort (bij mij thuis gaat dit altijd goed)..en een mili-seconde later stoof het wort op en kookte deze over.
Ongeveer 4 liter wort verdeelde zicht over het elektrisch gasfornuis en de vloer... :pan: :pan:

Meteen de pan van het vuur gehaald en de boel weer schoongemaakt. Gelukkig waren de vrouw en kinderen van Louis niet thuis...  :police:
Na flink boenen was de boel weer schoon en werd het kook proces weer ingezet.





Dit keer ging het wel goed...en hebben we het kookproces kunnen afronden. Daarna gefilterd en gekoeld..



Na het koelen hebben we zowel het volume als het SG gecorrigeerd (kwam BrouwVisie toch weer van pas).

Daarna de gist toegevoegd (London ale)





Tijdens het overkookritueel was onze vriend Scott al weer vertrokken...
Ik was erg blij met mijn Amerikaanse biertjes



Al met al een geslaagde brouwdag, waarom we nog enkele biertjes gedronken hebben.

Na een goede nachtrust zijn we de volgende dag nog even naar een pint bierfestival geweest in...euh... ??? ???  ::)  ergens in noord-holland... :D

En 's middags rond 17.00 uur weer de terugreis ingezet. Was toch wel een gezellig weekend.
 :degroeten:

Oscar

Hier nog wat filmpjes:

Louis aan het filteren...



En dit krijg je als je een foto wilt maken in videomode:





piele

Leuk verslag!

Citaat van: Oscar op 06-03-2008  21:39 uNa een goede nachtrust zijn we de volgende dag nog even naar een pint bierfestival geweest in...euh... ??? ???  ::)  ergens in noord-holland... :D

...Heiloo (mooi dorp  ;D)

groeten vanuit...euh... ergens in noord-holland  >:D

Peter

Oscar

Nog wat foto's van Scott :













Het overkook incident.....




Menno

Leuk verslag, Oscar!  :duimop:

Wel grappig: mijn brouwmentor Ton vertelde mij tijdens de praktijkdag de klassieke fout van de lepel te snel in de pan. Die gedachte had ik stom toevallig in mijn hoofd en prompt scroll ik door naar jouw actie...  :o

Louis heeft het je weer vergeven?  ;)

Oscar

Ik mag voorlopig IJmuiden niet meer in komen... ;D ;D

Menno

Je hebt in ieder geval een leuke dag gehad én enkele commerciële bieren in huis!  ;D ;D ;D

Hopmans

CiteerLouis heeft het je weer vergeven?
Het koste Oscar wel een paar potjes op het PINT-festival.  ;D
Volgens mij zaten er bij het spoelen al de nodige potjes in als ik dit zo terug zie.  :proost:
Was gezellig.
Volgend jaar weer in Enschede.
 :degroeten:

Tsjerk

Jongens, petje af. Dat jullie op die paar m2 zo kunnen brouwen. Ik denk niet dat ik op zo'n manier lang zou uithouden met deze hobby.

Heb ik jullie al eens verteld hoe zo iets met een HERMS gaat? .........   :pan:

Edgar

Mooi verslag mannen. Ik heb laatst die fout ook nog eens gemaakt, met de lepel over de bodem gaan bij begin koken. Hele fornuis onder het wort, stoppen eruit, alles onder de plak (na 3 x dweilen nog altijd plakzolen... :echtboos: ), veel plezier voor weinig moeite. :duimop:

jelle

Hallo

Ziet er gezellig uit daar.
Vanwege de troep Ben ik bij voorbaat al verbannen naar de garage ;D

Groet Jelle

Caspar

Ziet er gezellig uit mannen! Lekkere Amerikaanse biertjes erbij... wat wil je nog meer :duimop:. Waar kennen jullie Scott van, uit de bier-scene?

Oscar

Citaat van: Caspar op 07-03-2008  10:52 uWaar kennen jullie Scott van, uit de bier-scene?

Van dat andere forum...

Caspar

Relaxed, ik snuffel zelf ook wel eens rond op Amerikaanse fora om zo weer wat buitenlandse brouwers te leren kennen :duimop:.

Sjaak

Citaat van: Oscar op 06-03-2008  22:16 uIk mag voorlopig IJmuiden niet meer in komen... ;D ;D
En dat moet keurmeester worden. :verbergen:
Leuke dag dus.
Jammer dat ik er niet was, next time

Hopmans

CiteerRelaxed, ik snuffel zelf ook wel eens rond op Amerikaanse fora om zo weer wat buitenlandse brouwers te leren kennen
Wie heeft het over Amerikaanse fora?
En waarom relaxed?
Moeten we ergens bang om zijn?

 :)

Edgar

Volgens mij betekent 'Relaxed' zoiets als 'cool', of, 'goh, dat is leuk'.

Hopmans

Zo, vandaag de flesjes schoonmaken.  :(
Morgen bottelen.
Ook niet zo leuk, maar als je af en toe je glas bijvult met het jongbier, dan is het wel te doen.

 ;)

Eduard



Toen ik deze foto zag dacht ik effe: oh ¤%&/(! De hele vloer bezaaid met plakkerige wort?!  :o

Maar het drong tot me door dat dit ná het dweilen was  ;D

Wat een ellende zeg, dringt al die wort niet de spleten tussen het parket binnen?

Hopmans

Hey Eduard,

Dit was inderdaad na het dweilen, maar het wort lag ook zo'n beetje op deze oppervlakte.
Het dweilen moest overigens meerdere keren gebeuren.
De elektrische onsteking van het fornuis bleef ook tikken.
Ik heb dat los moeten koppelen in een lasdoosje.
Volgende week maar weer even kijken of ik het aan kan sluiten.

 :degroeten:


Caspar

Citaat van: Hopmans op 07-03-2008  23:24 uWie heeft het over Amerikaanse fora?
En waarom relaxed?
Moeten we ergens bang om zijn?

 :)

huh :weetniet:?

Beter geformuleerd: Goh wat leuk dat dat een Amerikaan op een Nederlands forum rond kijkt... ikzelf kijk wel eens op Amerikaanse forums om van hun weer iets te leren ;D.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.