Dennis stelt zich voor

Gestart door dennis, 03-03-2008 16:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis

Na even rondgekeken te hebben wil ik me graag voorstellen: 35 jaar, woonachtig in Wageningen, werkzaam in ICT, opleiding in Biotechnologie, bierliefhebber en geen bierbrouwervaring.

Ik loop al een paar maanden met het idee om een nieuwe hobby te starten, bierbrouwen.  Ik ben aan het lezen in 'Bieren zelf brouwen' (Jac. Lambrechts), heb een kit overgenomen van mijn broer die er niets mee deed.  Dat zal mijn eerste 'brouw' ervaring zijn al is mijn doel mooie bieren brouwen vanaf mout.  Voordat ik zover ben zullen er heel wat vragen nog opgelost moeten worden, daarvoor kan ik dit forum heel goed gebruiken.  Jullie zijn erg actief en hebben al heel veel geschreven waar ik uit kan putten en wellicht dat ik hier en daar nog wat verduidelijking kan krijgen ;)

Ik heb nog helemaal niets (behalve dan die Brewferm emmer) dus ik zal het prikbord in de gaten houden voor de nodige materialen, als je nog ergens vanaf moet?  Heb zitten denken om een uitgebreid starters pakket te kopen maar als ik veel onderdelen toch weinig ga gebruiken dan kan ik beter direct de juiste spullen kopen of zelf maken, ik ben redelijk handig al heb ik geen ervaring met het solderen van buizen (en dat is volgens mij toch nodig voor een van de eerste onderdelen, het hevelfilter). 

Groetjes!

glaasjebier

Welkom op dit forum! Met betrekking tot je hevelfilter: Je kunt ook knelkoppelingen gebruiken. Voordeel hiervan is dat het hevelfilter gedemonteerd kan worden, waardoor je het beter kan schoonmaken. Mocht je wel gaan solderen, zoek dan even uit (op dit forum bijvoorbeeld) welk soldeer je moet gebruiken, niet elk soldeer is geschikt (ik meen dat je de soldeer moet hebben met zilver?).

Eduard

Welkom Dennis!

Wat betreft je soldeerervaring: ik heb het ook een beetje op de bonnefooi gedaan.

Probeer eens zo'n brandertje met zo'n blikje gas eraan van de bouwmarkt, wat zilversoldeer en een soort soldeerpasta die je op de buis smeert waar je wilt solderen. Deze pasta, waarvan ik even de naam kwijt ben, zorgt ervoor dat het soldeer mooi in de kiertjes stroomt en daar stolt. Zonder pasta lukt het niet, met pasta werkt het gemakkelijk.

dennis

Dank voor de tips, het was iets waar ik tegen op zag, ik zal eens langs de bouwmarkt!

Albertus

Welkom Dennis,

Dit forum is het collectief geheugen van hobbybrouwend Nederland: alles wat ooit heb willen weten over brouwen is er te vinden.
Ook ik ben pas begonnen met brouwen en dit forum was daarbij een rijke bron aan informatie.

Nog even een aanvullende opmerking over het solderen.
Meestal zul je voor koperen leidingen een lood-tin soldeer gebruiken (z.g. zacht solderen).
Z.g. zilversoldeer is een koper-zilver legering en bedoeld om hard te solderen bij een hogere temperatuur ( 600-750 graden i.p.v. de 200 graden bij zachtsolderen). Hard solderen is voor het maken van een hevelfilter heel geschikt, maar je moet het wel wat vaker gedaan hebben.
Gebruik voor ons soort toepassingen dezelfde middelen als voor het solderen van waterleiding. Een lood-tin soldeer met 40 % lood en 60 % tin.
Een toevoeging van enkele procenten zilver maakt de verbinding sterker en het soldeer vloeit beter.
Gebruik als vloeimiddel geen pasta, die is naderhand lastig uit de binnenzijde van de buis te verwijderen, maar een speciaal op koperen waterleiding toegesneden vloeimiddel dat je kunt wegspoelen. Er zijn verschillende merken, maar er zal op de verpakking staan dat hij geschikt is voor het solderen van waterleiding.

Bert
 

Eduard

Hmm, het soldeer wat ik gebruikte was qua gebruik niet echt anders dan het loodsoldeer dat ik gewend was van electronicasolderen. Alleen was dit geschikt voor drinkwaterleidingen, dat stond ook op de verpakking. Er zat geen hars in het soldeer, zoals dit bij electronicasoldeer wel gebruikelijk is. De pasta heeft voor mij wel goede diensten bewezen, maar er zijn ongetwijfeld meer producten op de markt, zoals Bert dit al aangeeft. Probeer het eens uit :D.

Adrie

Lood is toch niet echt gezond (understatement). Let er bij het kopen van soldeer op dat het voedselveilig is. Meestal staat er een kiwa-keurmerk op als je het kunt gebruiken voor waterleidingen (en bierleidingen). Gebruik vooral geen andere soldeer!

Albertus

Klopt, niet voor niets moeten alle loden waterleidingen vervangen worden.
Het Kiwa-goedgekeurde soldeer bestaat echter nog steeds voor ongever 40 % uit lood. Paar van die puntjes in de leiding kan kennelijk geen kwaad.

Bert

Henielma

Er is tegenwoordig eenvoudiger om aan loodvrije soldeer te komen. Alle elektonica met namelijk sinds een jaar loodvrij gesoldeerd worden. Dit is Europeese regelgeving. RoHS compliant heet dat in goed Nederlands.

Ik weet niet of dat verplichte loodvrij ook geld voor koperen leidingen. Bij elektronica is het namelijk omdat steeds meer wegwerp elektronica (GSM, MP3 speler enzovoort) in de vuilniszak terecht komt.

Voor het hevelfiler zou ik zeker loodvrije soldeer gebruiken omdat deze in een zure omgeving gebruikt wordt. Als je een klein klosje loodvrije soldeer voor elektronica koopt in een hobbywinkel dan hoef je niet zo veel te kopen.
Als vloeimiddel kan je een klein beetje S-39 gebruiken of soldeervet. Bij elektronica soldeer zal het ook wel zonder S-39 of soldeervet gaan omdat er hars in deze tin zit.

Albertus

Loodvrij soldeer o.a. bij Conrad vanaf € 15,95 voor 250 g.
Bestaat voor grootste percentage uit tin met wat koper en soms zilver is wel duurder. Het smeltpunt is wat hoger maar we solderen hier geen elektronica.

Bert

Henielma

Er is ook 100 gram loodvrije soldeer te koop bij Conrad voor EUR 6,09

Het bestelnummer is 811084 - 89

Kan je gelijk een UT-100 thermostaat / thermometer kopen als je zou willen.

Jacques

Welkom Dennis,

Zoals anderen je verteld hebben bevat dit forum veel informatie. Ter ontsluiting van deze informatie kun je de zoekfunctie gebruiken en sinds kort ook het tagsysteem. Hoewel dat laatste systeem nog verder uitgebouwd moet worden biedt het nu al een goede ingang voor beginnende brouwers.

Veel plezier hier op het forum.

Pieter.

Knietjes zoals kiwa solderen nog makkelijker dan bochtjes, je hebt ook soldeer ringetjes, die passen precies in een knietje waarna je de koperen buis erin schuift. Even verhitten totdat het soldeer vloeit en je bent klaar.

 :degroeten:

Menno

Knietjes? Solderen? Ik heb HIER een filter gemaakt door de koppelingen met een tang iets te klemmen. Voordeel is dat het demonteerbaar én voordelig blijft!  ;)

dennis

Ik ben in de bouwmarkt geweest en op de soldeer 50% lood / 50% tin staat dat het niet gebruikt mag worden in drinkwater leidingen. Daarvoor is er een loodvrije soldeer van 97% tin / 3%zilver, die ik dus maar gekocht heb. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.