Geproefd op Zythos 2008

Gestart door Edgar, 03-03-2008 11:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Plaats hier de voor jou opvallende proefervaringen van Zythos.


Echt precies proeven is moeilijk op zo'n festival vind ik, dus ik beperk me :)


Van brouwerij Caracole proefde ik een erg smakelijk, origineel bier dat ik nog niet kende: Nostradamus. Complex, zoetig, peren, vijgen, karamel en allerlei lekkers kwam voorbij. Mooi bier van een unieke brouwerij.

De Extra Restyled van Alvinne was erg lekker, al leek 'ie nog wat jong. Een wat wilde maar zacht romige (koolzuur)structuur in de mond en mooie smaken.

De pils van mijn buurtbrouwer Contreras (de Contrapils) was verassend goed, en z'n Mars vond ik minder met vreemde fenolen in geur en smaak. Jammer dat die pils hier in de buurt niet in de supers te krijgen is.

Ronduit smerig waren de met zoetstof gezoete tafelbieren van Leroy. Kunnen ze nu niet eens proberen een mooi tafelbier te brouwen zonder die voze rommel. De 'Bock Leroy' (1,8% pilsachtig spul; niet extreem maar toch verdacht zoet; en alweer zo'n vreemd gebruik van de term 'bock') ging nog, maar de 'Bruin Leroy' was ronduit smerig. Van de Bock stond het zoetstofgebruik niet aangegeven, maar werd wel bevestigd door de standhouder.

Een andere miskleun was de 'Dry Hopped Lager' van 't Slaapmutske. Dat zou een gekoudhopt pils mouten zijn, volgens de brouwer met als hop enkel Amarillo en een klein beetje Hallertau (de combinatie vind ik al twijfelachtig), maar er was bijna geen hoparoma in te ontdekken, laat staan Amarillogeuren of -smaken. De bitterheid was dan wel verfrissend hoog, maar onaangenaam bijtend hard. Ik denk dat de goede man gefopt is door z'n hophandelaar en Chinook of zoiets heeft gekregen. Of hij moet dringend naar z'n water kijken. Ik weet het niet maar lekker was het niet. Volgens mij wordt er veel meer Amarillo verkocht dan er verbouwd wordt bij die ene kweker.

Ik kon nog een paar zuren bieren proeven ook; altijd leuk. De Kriek van De Ranke vond ik wat tegenvallen, al vind ik 't erg leuk dat de brouwer zoveel tijd en energie steekt in zo'n bier. Ik vond het wat leeg smaken met weinig nasmaak.

De Chapeau Cuvée Oude Geuze van De Troch vond ik lekker. Niet te zwaar, passende mate van oxidatie, mooi bier.

Een witbier: Titje van Silly: Niet zo fijn. Vreemd witbier dat te jong leek afgevuld. Nogal zwavelig en ruw.



Leuk om nog een stuk of wat forummers tegen te komen. Respect voor (de lever van ;) ) Oscar die het twee volle dagen uithield. Zondag om 5 uur zag 'ie er een beetje moe uit :)

Ik kon jammer genoeg maar kleine beetjes proeven van alle bieren omdat ik nog terug moest rijden. Om 5 uur was het dus gedaan en hebben we een treintje naar Antwerpen genomen om daar de avond alcoholvrij door te brengen. Om in de trein JeroenCV en z'n vrienden weer tegen te komen natuurlijk. 6 uur en een bioscoopfilm later konden we weer fris als een hoentje op huis aan. (Let wel: ik had denk ik in totaal 3 glazen bier op, en de sterkste bieren heb ik laten passeren. Geen risico's met alcohol in het verkeer...) Leuke dag, van harte aan te bevelen voor wie er nog niet geweest is. Ook de hamburgers zijn goed!

Wat ik een verbetering zou vinden is als het festival zomers buiten gehouden zou worden. De hal is nogal bedompt en vol, en de geur van oud bier en bakwalm (ook al is het eten in een aparte hal) is moeilijk te vermijden.


JeroenCV

mijn lijst zal volgen....het zijn er nogal wat....

hier alvast de lijst met wat ik geproefd heb... ik werk het later nog uit

nrbrouwerijnaam
1Bunehaut Brunehaut terroir
2 Lupiline Primula
3glazen torenondinneke oilsjterse tripel
4zennebrouwerijequinox
4azennebrouwerijzinnebir
5LeroySpecial Katje
6Belgoobeerbelgoo magus
7StubbeKeyte dubbel tripel
8regenboogt smisje meso
9BoonDuivelsbier
10hoevebrouwersnen uts
11Artisinale de rullesrulles estivale
12slaapmutskeslaapmutske dry hopped lager
13Boonkriekenlambiek
14contrerasvaleir Blond
15saint-mononsaint-monon en fetes
16D'ecaussinnesCookie beer
17Ankergouden carolus hop sinjoor
18EeckeFeestbier
19LeroyBruin
20Sainte HeleneGrognarde
21RomanEname Blond
22HofbrouwerijkeBosprotter
23BoelensBalzello
24caulierbonsecours myrtille
25artisinale millevertusamarante
26sillyabbaye de forest
27blaugiesla moneuse
28hoevebrouwerskoekelaring
29LeroyBock
30MusketeersTroubadour Obscura
31Sainte HeleneTriple Djean
32DilewynsVicaris tripel
33pirlotkemptisch vuur 3 dubbel
34pirlotkemptisch vuur tripel
35Achillesserafijn grand cru
36Beer, bed & breakfast jessenhofkejessenhofke
37van den bosschebuffalo belgian stout
38contrerascontra pils
39Trochchapeau lambik
40Trochchapeau wintergeuze
41lefebvrenewton
42steenbergegentse tripel
43artisinale millevertusspelziale
44geantssaison voisin


Caspar

Zo, en jij kon nog lopen Jeroen ;D?

JeroenCV

Citaat van: Caspar op 03-03-2008  13:51 uZo, en jij kon nog lopen Jeroen ;D?

Ik ben veilig thuis gekomen gisteren...

Oscar

Zo hierbij mijn score lijst van het afgelopen weekend. Ik heb geprobeerd van ieder bier wat aantekeningen te maken, verder dan wat trefwoorden kom je op zo'n festival niet..


 
Brouwerij Naam bier %Alcohol proefnotities
LeroyBock leroy1,8zaas hopgeur, bitterig, lekker
Van eeckeFeestbier8,0Hoppig aroma, licht bitterig
BavikPetrus aged Ale6,2Fris zurig, tanine, lekker !
BrunehautAbbaye de saint martin blone7,0Zoetig, licht bitterig
BrunehautBrunehaut terroir5,0Fris in de geur en smaak, licht bitterig
StrubbeKeyte7,7Licht hoppig, moutig, tarwe, licht kruidig
't HofbrouwerijkeHofnar5,5Aromatisch, licht verwarmend. Bier was met whiskey mout bereid
Sainte-HeleneGrognarde5,5Licht hoppig, bitterig
BoonBoon oude geuze (2004)6,5Muf, zurig, zuur scherp, plakkerig
Het AnkerGouden carolis Hop sinjoor8,5Fruitig, citrus, vrij bitterig, zacht, bitter
AlvinneHalleschelle8,5Hoppig, kruidig, zoet, bitterig, licht zuurtje
Pirlot (Proefbrouwerij)Kepisch vuur 3 dubbel7,5zoetig, droppig, salmiak
JessenhofkeJessenhofke8,0Bereid met knoflook. Licht bitter
Belgoobeer(brouwen bij La Binchoise)Belgoo Magnus6,6Vol moutig, tarwe, weinig bitter
Van den BosscheBuffalo Belgian Stout9,0Gebrande mout, licht rokerig, chocolade, zoetig, licht bitter
Van den BosscheLivinus5,2Fris, fruitig
ContrerasContrapils5,0Licht hoppig, vol, licht bitterig. ERG GOEDE PILS
ContrerasEspecial Mars6,5Licht hoparoma, licht bitterig
RullesRulles Estivale5,2???? (Geen notities gemaakt)
De trochChapeau wintergeuze5,6Rinzig, zurig, gezoet, aspartaam?
Van steenbergeGentse Tripel8,0Licht hoppig, moutig(vol), licht bitterig
MillevertusBella Mère6,5Lichtzoetig(Geur), kruidig, scherp/zoet-zurig
De glazen torenCuvée Angélique8,0Moutbitter, hop wrang, NIET LEKKER
De Glazen torenSaison D'erpe-mere6,9Citrus, hoparoma, zachtbitter tot in de nasmaak
SillyAbbaye de Forest6,5ietje bloemig, zoetig, bitterig, matig bier
De hoevebrouwers(Brouwen bij de Graal)Koekelaring6,5Karamellig, licht bitter
Dolle brouwersExtra special export stout9,0Erg gebrand, special-B
B.G.V. Forrestine (brouwt bij Caracole)Forestinne Ambrosia7,5Licht kruidig, ietsje zoetig
Slaapmutske(proefbrouwerij)Slaapmutske dry hopped lager5,4Zacht hoparoma, licht bitter, iets zurig, fris
De regenboogTerracotta7,0Bloemig, ciderachtig, bitterig
GéantsSaison voisin5,0Hoppig, erg bitter, meer ipa-achtig
Guldenboot(brouwt bij Silenrieux)Leireken special spelt5,0Licht muffig, tarwe, fris, licht zurig
Zennebrouwerij (brouwt bij De Ranke)Stouterik4,5Licht gebrand, moutig
Zennebrouwerij (brouwt bij De Ranke)Zinnebîr6,054 EBU, scherp bitter, vol moutig. Met east kent en Saaz hop

Gelukkig ben ik qua smaak wat minder kritisch dan edgar en proef ik vaak de , door andere aangegeven, oxidatiesmaak niet. Dus van de meeste bieren heb ik gelukkig met smaak kunnen genieten...

Naast deze bieren natuurlijk ook nog slokjes van andere gehad. Deze heb ik niet genoteerd...(jeroen blijkbaar wel... ;D)

 :proost2:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.