Plaats hier de voor jou opvallende proefervaringen van Zythos.
Echt precies proeven is moeilijk op zo'n festival vind ik, dus ik beperk me

Van brouwerij Caracole proefde ik een erg smakelijk, origineel bier dat ik nog niet kende: Nostradamus. Complex, zoetig, peren, vijgen, karamel en allerlei lekkers kwam voorbij. Mooi bier van een unieke brouwerij.
De Extra Restyled van Alvinne was erg lekker, al leek 'ie nog wat jong. Een wat wilde maar zacht romige (koolzuur)structuur in de mond en mooie smaken.
De pils van mijn buurtbrouwer Contreras (de Contrapils) was verassend goed, en z'n Mars vond ik minder met vreemde fenolen in geur en smaak. Jammer dat die pils hier in de buurt niet in de supers te krijgen is.
Ronduit smerig waren de met zoetstof gezoete tafelbieren van Leroy. Kunnen ze nu niet eens proberen een mooi tafelbier te brouwen zonder die voze rommel. De 'Bock Leroy' (1,8% pilsachtig spul; niet extreem maar toch verdacht zoet; en alweer zo'n vreemd gebruik van de term 'bock') ging nog, maar de 'Bruin Leroy' was ronduit smerig. Van de Bock stond het zoetstofgebruik niet aangegeven, maar werd wel bevestigd door de standhouder.
Een andere miskleun was de 'Dry Hopped Lager' van 't Slaapmutske. Dat zou een gekoudhopt pils mouten zijn, volgens de brouwer met als hop enkel Amarillo en een klein beetje Hallertau (de combinatie vind ik al twijfelachtig), maar er was bijna geen hoparoma in te ontdekken, laat staan Amarillogeuren of -smaken. De bitterheid was dan wel verfrissend hoog, maar onaangenaam bijtend hard. Ik denk dat de goede man gefopt is door z'n hophandelaar en Chinook of zoiets heeft gekregen. Of hij moet dringend naar z'n water kijken. Ik weet het niet maar lekker was het niet. Volgens mij wordt er veel meer Amarillo verkocht dan er verbouwd wordt bij die ene kweker.
Ik kon nog een paar zuren bieren proeven ook; altijd leuk. De Kriek van De Ranke vond ik wat tegenvallen, al vind ik 't erg leuk dat de brouwer zoveel tijd en energie steekt in zo'n bier. Ik vond het wat leeg smaken met weinig nasmaak.
De Chapeau Cuvée Oude Geuze van De Troch vond ik lekker. Niet te zwaar, passende mate van oxidatie, mooi bier.
Een witbier: Titje van Silly: Niet zo fijn. Vreemd witbier dat te jong leek afgevuld. Nogal zwavelig en ruw.
Leuk om nog een stuk of wat forummers tegen te komen. Respect voor (de lever van

) Oscar die het twee volle dagen uithield. Zondag om 5 uur zag 'ie er een beetje moe uit

Ik kon jammer genoeg maar kleine beetjes proeven van alle bieren omdat ik nog terug moest rijden. Om 5 uur was het dus gedaan en hebben we een treintje naar Antwerpen genomen om daar de avond alcoholvrij door te brengen. Om in de trein JeroenCV en z'n vrienden weer tegen te komen natuurlijk. 6 uur en een bioscoopfilm later konden we weer fris als een hoentje op huis aan. (Let wel: ik had denk ik in totaal 3 glazen bier op, en de sterkste bieren heb ik laten passeren. Geen risico's met alcohol in het verkeer...) Leuke dag, van harte aan te bevelen voor wie er nog niet geweest is. Ook de hamburgers zijn goed!
Wat ik een verbetering zou vinden is als het festival zomers buiten gehouden zou worden. De hal is nogal bedompt en vol, en de geur van oud bier en bakwalm (ook al is het eten in een aparte hal) is moeilijk te vermijden.