Zondag besloten om toch maar te brouwen in plaats van naar zythos te gaan. Dit omdat ik nog 2 actieve starters had staan. Dus er moest dringend gebrouwen worden.
Het bier dat ik gebrouwen heb was een soort van Imperial APA. Het moest 25 liter bier worden. SG 1100 en 115 IBU.
Omdat het opwarmen van het brouwwater in mijn Herms op een miraculeuze niet vooruit ging besloot ik het op de ouderwetse manier te doen.
Tijdens het inmaischen kwam ik tot de constatatie dat mijn maischketel te klein was voor al die mout (geen volmout).
Er zat 33 liter in mijn ketel en ongeveer 9 van de 11 kg.
Ik heb dan besloten om een soort van dubbele maisch te doen.
Eind SG 1098 met een ingesteld rendement van 65%, en van 14.00 tot 24.00h aan het brouwen.

Tja het is eens iets anders.
Klein fotoverslagje:
Eerste maisch:
75 min gemaischt op 65°C => 14,6 % brix
33 liter en 9 kg mout.

Dit was mijn filterkuip:
Let op de mooi rond gebogen filter.

De gevulde filterkuip+ de resterende mout voor de tweede maisch:

Het gefilterde wort word terug naar de maischketel gepompt:
In de kookketel (links) word 10 liter spoelwater opgewarmt tot 78°C.
Tijdens het overpompen heb ik de overige 2 kg mout gestort en op 65°C gehouden.

De tweede maisch:
Dit gaf natuurlijk een heel dun beslag. Als je het echt goed wilt doen kan je natuurlijk nog een paar kilogram extra mout schroten. Dan kom je zeker boven SG 1100 uit. Maar daar had ik geen zin in.
Deze tweede maisch heeft ook zo'n 75 min gemaischt. Alleen is de temperatuur het laatste half uur opgewarmd naar 78°C. => 16% brix

De tweede filtering:
Hierbij geen spoelwater gebruikt, omdat ik al zo dun had gemaischt, omdat ik al ruim in volume zat en anders dacht de 1100 niet te halen.
Het gefilterde wort word naar de kookketel gepompt. Vanaf dat de kookketel half vol zat ben ik beginnen verwarmen.

Koken:
De eerste 100 gram Target gaan bij het 32 liter gefilterde wort. (voor de eerste keer pellets gebruikt)
16,00 % brix voor kook. (in plaats van 16,80)

Na 90min koken, bijna 1 kg suiker, 60 gram Challanger, hopfilteren, afkoelen, zat het bier in het gistvat.
Ook maar een blowoff gemaakt, want het zit in een 30 liter gistingsvat.
Nog 2 uurtjes extra belucht en wat gistingsvoeding toegevoegd. Het bier staat nu goed te gisten. 20°C in het gistingsvat. Misschien dat ik hem wat warmer vergist, goed idee of niet?
De blowoff ziet er zo uit:

Tja dat was het zo'n beetje.
Nog vragen?