Reiterated mashing (dubbel maischen)

Gestart door thibolleke, 03-03-2008 10:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thibolleke

Zondag besloten om toch maar te brouwen in plaats van naar zythos te gaan. Dit omdat ik nog 2 actieve starters had staan. Dus er moest dringend gebrouwen worden.

Het bier dat ik gebrouwen heb was een soort van Imperial APA. Het moest 25 liter bier worden. SG 1100 en 115 IBU.
Omdat het opwarmen van het brouwwater in mijn Herms op een miraculeuze niet vooruit ging besloot ik het op de ouderwetse manier te doen.
Tijdens het inmaischen kwam ik tot de constatatie dat mijn maischketel te klein was voor al die mout (geen volmout).
Er zat 33 liter in mijn ketel en ongeveer 9 van de 11 kg.

Ik heb dan besloten om een soort van dubbele maisch te doen.
Eind SG 1098 met een ingesteld rendement van 65%, en van 14.00 tot 24.00h aan het brouwen.  :-\
Tja het is eens iets anders.

Klein fotoverslagje:

Eerste maisch:
75 min gemaischt op 65°C => 14,6 % brix
33 liter en 9 kg mout.



Dit was mijn filterkuip:
Let op de mooi rond gebogen filter. :P



De gevulde filterkuip+ de resterende mout voor de tweede maisch:



Het gefilterde wort word terug naar de maischketel gepompt:
In de kookketel (links) word 10 liter spoelwater opgewarmt tot 78°C.
Tijdens het overpompen heb ik de overige 2 kg mout gestort en op 65°C gehouden.



De tweede maisch:
Dit gaf natuurlijk een heel dun beslag. Als je het echt goed wilt doen kan je natuurlijk nog een paar kilogram extra mout schroten. Dan kom je zeker boven SG 1100 uit. Maar daar had ik geen zin in.
Deze tweede maisch heeft ook zo'n 75 min gemaischt. Alleen is de temperatuur het laatste half uur opgewarmd naar 78°C. => 16% brix



De tweede filtering:
Hierbij geen spoelwater gebruikt, omdat ik al zo dun had gemaischt, omdat ik al ruim in volume zat en anders dacht de 1100 niet te halen.
Het gefilterde wort word naar de kookketel gepompt. Vanaf dat de kookketel half vol zat ben ik beginnen verwarmen.



Koken:
De eerste 100 gram Target gaan bij het 32 liter gefilterde wort. (voor de eerste keer pellets gebruikt)
16,00 % brix voor kook. (in plaats van 16,80)


Na 90min koken, bijna 1 kg suiker, 60 gram Challanger, hopfilteren, afkoelen, zat het bier in het gistvat.
Ook maar een blowoff gemaakt, want het zit in een 30 liter gistingsvat.
Nog 2 uurtjes extra belucht en wat gistingsvoeding toegevoegd. Het bier staat nu goed te gisten. 20°C in het gistingsvat. Misschien dat ik hem wat warmer vergist, goed idee of niet?

De blowoff ziet er zo uit:



Tja dat was het zo'n beetje.
Nog vragen?


Edgar

Altijd gaaf, zo'n brouwverslag met foto's! Merci thibolleke.

Citaat van: thibolleke op 03-03-2008  10:36 uOmdat het opwarmen van het brouwwater in mijn Herms op een miraculeuze niet vooruit ging

Enig idee hoe dat kan? Klinkt wonderlijk, inderdaad!

Kon je niet gewoon wat dikker maischen? Of, ah nee, je had natuurlijk al je water in de ketel zitten, en merkte bij het storten dat het teveel was. Ok ik snap. BrouwHulp, BrouwVisie en Promash zijn daar toch wel erg handig voor, voor die maischvolume-berekeningen...

Begrijp ik nu goed dat je de tweede maisch hebt gedaan in je spoelwater, en met het dunne wort hebt gespoeld? Ik snap het nog niet helemaal.

CiteerHet gefilterde wort wordt terug naar de maischketel gepompt:
In de kookketel (links) word 10 liter spoelwater opgewarmd tot 78°C.
Tijdens het overpompen heb ik de overige 2 kg mout gestort en op 65°C gehouden.

Ik volg de procedure nog niet helemaal. :nut:

thibolleke

Ik had het in BrouwHulp uitgerekend. En dat klop meestal zo goed als perfect.
Maar, bij het afwegen bleek dat ik te weinig cara120. En te weinig Special B, en te weinig kandij, en daardoor te weinig sucrose.
Soit het is zo'n beetje natte vinger werk geweest. Ik heb de Pale-stort verhoogd, en nog amber50 mout bijgedaan.
Omdat er minder suiker in ging moest ik meer mout gebruiken en zo is het denk ik allemaal ontstaan.


Ja sorry Edgar, ik ging een beetje onorthodox te werk. Om 'tijd' te besparen. Misschien dat het hierdoor wat onduidelijk is uitgelegd.

Ik probeer het nog eens;
-je maischt zoals je gewoon gewend ben. (infusie-methode)
-Daarna hevel of schep je het beslag naar de filterkuip.
-In de kookketel warm je het spoelwater op.
-Je filtert het wort vanuit de filterkuip terug in de maischketel. (dus ook spoelen hoe je het gewoon bent)
-Wanneer het gefilterde wort in de maischketel terug zit ga je eigenlijk dat wort gebruiken als maischwater. Dus je stort terug een hoeveelheid nieuwe geschroote mout.
Dit is meestal evenveel mout als in de eerste maisch, maar bij mij was het dus gewoon de resterende mout die er de eerste keer niet in ging.
-Hierna hevel of schep je het beslag terug naar de filterkuip.
-Je filtert nu het wort ofwel terug naar de maischketel voor de derde maisch, ofwel naar de kookketel om het te koken en de hop toe te voegen. En je kan dan ook spoelen als je wilt. Ik heb dat toen niet gedaan.
-hopfilteren, afkoelen, gist toevoegen zoals je gewoon bent.


Is het zo wat duidelijk? Dan kunnen we nu verder tot het bediscussiëren van deze methode.  :) Waarom wilt iemand 3 keer na elkaar maischen?
Voor het rendement moet je het niet doen, dat weet Cris Colby ons al te zeggen. Om extreem zware bieren te brouwen die niet verder vergisten dan 1070? Of omdat je gewoon niet al de mout in je maischketel krijgt? Of je wilt gewoon een karamelbier met een lichte kleur, want dat kan je er ook mee bekomen ofzoiets. Even de podcast hernemen.

Voor diegene die hem nog niet beluisterd hebben;
http://cdn2.libsyn.com/basicbrewing/bbr11-22-07reiterated.mp3


ps; ik heb het bier op 22°C (interne temp) gezet.


Amberbock

Stel dat je nu het perfecte bier gemaakt hebt. Ga je dit dan zelf kunnen opnieuw doen?

thibolleke

Ja tuurlijk. Ik schrijf alles op wat ik meet en doe. Ik weet dus hoeveel gram ik uiteindelijk van alles er heb bij gedaan.
Maar met natte vinger bedoel ik: op het moment zelf kiezen voor die amber (tja niet dat ik veel keus had in de cara mouten), zien hoeveel je nu te kort aan mout hebt en welke mout je nog op overschot hebt, zien waar je dan meer van gebruikt.
Achteraf gooi je het dan nog even in een rekenprogramma om nu juist die EBC waarde te herbereken. Of hoeveel er in je ketel paste :P

Wie heeft er nog ervaring met zo'n dubbelemaisch? Oscar heb je dat nu bij dat een bier gedaan? Ik ben het oog op dat topic kwijt geraakt.

Nu wil ik op deze manier wel eens een 15-20% alc vol bier maken. 2 keren een starter toevoegen.
Maar als het zover is open ik daar wel een apart topic over.


Oh by the way, het perfecte bier bestaat niet. Dat kan ik je wel op een briefje geven. ;) :biersmile:

Edgar

Veel duidelijker zo thibolleke. Ik werd op het verkeerde been gezet door

CiteerDe tweede maisch:
Dit gaf natuurlijk een heel dun beslag.

Maar dat lag aan mijn been, niet aan jouw uitleg. Goeie oplossing in elk geval.

Amberbock

Citaat van: thibolleke op 03-03-2008  23:16 uOh by the way, het perfecte bier bestaat niet. Dat kan ik je wel op een briefje geven. ;) :biersmile:

Gelukkig maar anders hadden we geen hobby meer....

Jay

In de december-uitgave van Brew Your Own (ik ben lid) stond een groot artikel over reiterated mashing. Die Amerikanen zijn er echt dol op, zodat ze echte "big beers" kunnen maken. Ik heb eigenlijk gedacht dat dat niks voor mij is (bij 9%abv houdt mijn bierliefde zowat op), maar Thibolleke's impromptu dubbel-maisch laat zien dat er wellicht nog andere toepassingen voor zijn. Misschien dat ik het eens probeer als methode om het volume van een brouwsel te vergroten, dan dubbel-maisch ik tot een hoog OG en dan verdun ik het voor het vergisten, zodat ik dubbel zoveel bier kan maken.  :denken:

MO

Dan zou ik in jouw geval gewoon tweemaal maischen, Jay, thibolleke's methode is toch vooral bedoeld voor zware volmout bieren.

Nog even steggelen over de naam. In het engels is het reiterated mashing. Dat is toch niet bepaald dubbel maischen. Mijn woordenboek suggerereert herhalend maischen. Hier komt niet goed in terug dat je opnieuw met vers bekomen wort maischt.

Reïtererend maischen? Repetatief maischen? Andere suggesties?

Link naar Oscar/Johannes' plannen
Link naar mijn eerste (en enige) experiment

Edgar

Ik weet niet of die term reiterated nu zo lekker gekozen is, en of we die letterlijk moeten vertalen. Het klinkt nogal met de haren erbij gesleept.

Herhaalmaisch?

JWVG

Serieële Maisch? Of gewoon dubbelmaisch?

JW.

Jay

Citaat van: MO op 04-03-2008  13:07 uDan zou ik in jouw geval gewoon tweemaal maischen, Jay, thibolleke's methode is toch vooral bedoeld voor zware volmout bieren.

Maar dan moet ik ook twee keer koken. Met zo'n iteratie-maisch zou ik de volumes binnen de perken kunnen houden tijdens het brouwen, maar toch een behoorlijke hoeveelheid bier kunnen laten vergisten. Ik ben meestal blij met mijn 19 liter, maar soms zou ik wel eens een wat groter brouwsel willen krijgen.

William

Als het al een moeilijk woord moet worden dan zou het iteratief moeten zijn, reïteratief lijkt me een beetje dubbelop (pleonasme).

MO

Iteratief maischen, ik vind het behoorlijk sjiek (luuks, stopwoordje van een jurist geleerd) klinken. Van Dale:

ite·ra·tief1 (het; iteratieven)
    1    werkwoord dat een herhaalde werking aangeeft
ite·ra·tief2 (bijvoeglijk naamwoord)
    1    herhalend, herhaald

Ik ben voor!

thibolleke

Iteratief maischen wordt het dan? Of moet er nog een poll over gehouden worden.  ::)  :P

Om het fotoverslag iets te vervolledigen, het bier word "automatisch" overgeheveld naar de lagerfles.
SG is gedaald naar 1028. schijnbare vergistingsgraad geeft dan 76%, niet ongewoon voor deze gist. Toch mag hij van mij part nog wat verder, er zit 9% sucrose in de stort weet je wel!
Ik had gehoopt op onder <1025. Zal er niet meer inzitten vrees ik.



De slurry van dit bier gaat later dienen als bottelgist. Ik ga hem 2 weken warm nog laten lageren. En daarna gaat hij voor een maand koud gelagerd worden.
Het bier zelf is zalig bitter, en heeft een alcoholische smaak. Toch zitten er weinig esters en hogere alcoholen in het bier. (denk ik, toch wat ik proef tenminste)
Dit komt doordat ik iets of wat warm (22°C) heb ingezaaid, maar na 2 dagen het bier rustig heb gekoeld naar 19°C. Hierdoor vormen er zich minder esters. (en hogere alcoholen?)


MO

Iteratief is toch het mooiste. Schetige foto trouwens.

thibolleke


MO

Lief, schattig. Flauwe opmerking van me. Ik vond het een leuke foto, en je kijkt zo guitig.

Oscar

Citaat van: MO op 09-03-2008 &nbsp;00:27 uIk vond het een leuke foto, en je kijkt zo guitig.

Guitig --> http://www.muiswerk.nl/WRDNBOEK/LTR_G/W4716.HTM

(Ik kende het woord niet..)  ;)

thibolleke

Ik moet er al helemaal van blozen.  :D

Wanneer ik die foto bekijk, denk ik eerder aan; 'jaha die bierbuik moet (en gaat) er echt komen!'  ;D :lekkerbier:

MO

Jongens, lees eens een boek. Volgende week boekenweekgeschenk. Plus nog eens gratis reizen met dat boekenweekgeschenk. Echt rare woorden zijn het toch niet (misschien alleen voor Vlamincken).

Edgar

Iteratief maischen, Parbleu! Moest ik me er ooit mee willen occuperen (wat een divagatie, een wort zwaarder dan 1.100 is niet mijn desideratum) dan blijf ik het obstinaat als herhaalmaisch kwalificeren.

wiwi

Jaha Edgar, dat boek leest ge toch maar lekker zelf  :clownsmile: want hier word ik pas schetig van :nut:. Voor mij is “de witte van Zichem” al zeker zwaar genoeg :leren:.

orangeloo

Ik zit tussen de recepten van Brew Dog te kijken, en daar staat een bier tussen van 16,5 %
De tip wordt gegeven om dubbel te maischen.
Omdat ik deze techniek nog nooit heb gebruikt ben ik hier op het forum op zoek gegaan.
Ik vind hier alleen deze topic over...
Mijn vraag is wie heeft hier ervaring mee en doet dit (geregeld) en wat is het voordeel.
Vorige week heb ik nog een bier gebrouwen met een begin SG van 1103 zonder problemen met 1 keer maischen.
(5 %  suiker) Dus waarom zou ik 2 keer maischen.

Oscar

Citaat van: Orangeloo op 24-03-2017 &nbsp;22:09 u(5 %  suiker) Dus waarom zou ik 2 keer maischen.

Normaal gesproken niet... je kunt ook verder uitspoelen en heel veel inkoken. Maar als je zoveel mout nodig hebt dat het niet in je pan past, dan kun je gaan voor de optie 2x maischen. :) En voor die 16,5% alcohol heb je wel een speciale gist nodig.   ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.