Pale ale

Gestart door KingKarel, 02-03-2008 16:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KingKarel

Hallo brouwers,

Gisteren weer een relaxte brouwdag gehad. Dit keer stond een Belgian Pale Ale op het programma. Het recept is gebaseerd op de de Koninck kloon van A3.
Helaas was er geen Saaz voorhanden, dus ben ik gegaan voor de Tettnanger. Ik heb ook eens gekozen voor een korrelgist, leek me wel een keer makkelijk. De Safale-04 English Ale is nu flink bezig... Hieronder het recept.

Biertype:    Belgian Pale Ale (de Keysert)
Begin SG:   1048
Berekende kleur: 19 EBC
Berekende bitterheid: 23 EBU

Vermeld de hoeveelheden per 11,6 liter wort/bier

Mout & suiker
1000 gram         40%      Pilsmout          3 EBC
1000 gram         40%      Vienna            7 EBC
 500 gram          20%      Amber           50 EBC

Water
12,0 L maischwater
6,5 L spoelwater

Maischschema
10 min   52 gr C
25 min   60 gr C
40 min   70 gr C
05 min   78 gr C

Hop
17,5 gram Tettnanger        3,8 % alfa   bloemen    kooktijd 90 min
14,0 gram Tettnanger        3,8 % alfa   bloemen    kooktijd 30 min

Kooktijd
Totale kooktijd wort:   90 min

Gist
Naam gist:   Fermentis Safale-04 - English ale

Het filter verstopte wat tijdens het filtreren. Het gehele filterproces heeft ongeveer 40 minuten geduurd.
Na het koelen bleek het begin SG iets hoger uit te pakken 1052.
De hoofdvergisting is nu flink op gang gekomen. De planning is om overmorgen (na 3 dagen) de lagering in te zetten voor 2 weken.
Dan kan het op fles... en maar afwachten of het wat wordt...

Groeten Karel.

KingKarel

Update:

na 53 uur een SG meting gedaan. SG gedaald naar 1018. Wow, die korrelgisten zijn snel zeg...
Ik heb ook even geproefd en merk een korrelgist achtig smaakje. Ik kan me dat smaakje nog herinneren van toen ik de blikken wort kocht waar zo'n dubieus zakje gist bij zat. Dat proef je nu weer als nasmaak... Ik weet niet of ik wel zo blij moet zijn met de korrelgist, het is wel makkelijk maar echt lekker?
Hopelijk gaat dat smaakje bij het rijpen er nog af...

Veel groeten
Karel

Edgar

De smaak na 53 uur is niet representatief. Het zal nog veel verbeteren.

MO

Dit rijpt nog wel weg. Je proeft natuurlijk ook letterlijk gist, want helder zal het bier nog niet zijn (toch?).

KingKarel

Hallo,

Vandaag na 72 uur de zaak te lageren gezet. SG gedaald tot 1016. Activiteit van het waterslot vrijwel geheel weg. Lageren bij 15 gr C.
Wat smaak en helderheid betreft. Helder is het in ieder geval niet nee, en ik hoop inderdaad dat het korrelgistsmaakje eraf gaat...

Veel groeten
Karel.

Caspar

Als je geen korrelgist-smaakje wil hebben, moet je ook vloeibare gist gebruiken (flauw). Nee serieus, je kan pas een oordeel geven over de smaak als het bier een paar weken in de fles zit :brouwen:

RobinB

Zet ze eerst maar eens een maand of 1 รก 2 in de fles, dan schijnt de korrelsmaak weg te zijn... (?)

Tsjerk

Citaat van: Caspar op 05-03-2008  09:13 uAls je geen korrelgist-smaakje wil hebben, moet je ook vloeibare gist gebruiken (flauw). Nee serieus, je kan pas een oordeel geven over de smaak als het bier een paar weken in de fles zit :brouwen:

Ik heb half december 4 ale's gebotteld welke met 4 verschillende korrelgisten waren vergist. Ik kan nu pas echt zeggen dat de korrelsmaak weg is.

Persoonlijk heb ik het liefst vloeibare gisten en ben ik vrij negatief over korrelgisten maar nu na 2,5 maand vallen deze bieren mij beslist niet tegen.  :biersmile:


Caspar

Een poosje rijpen kan sowieso geen kwaad vind ik persoonlijk. Ik lees wel eens op Amerikaanse forums dat leden hun korrelgist bieren al na twee weken opdrinken en dat ze VERRUKELIJK smaken... rare jongens, ik geloof ze gewoon niet ;) :weetniet:.

Edgar

Goed punt Caspar, volgens mij kan je een gouden regel aanhouden: vaar niet blind op wat Amerikanen zeggen dat lekker is (en vooral niet over Europese biertypes).

Er wordt volgens mij ook veel meer gebruik gemaakt van 'finings' zoals gelatine, pcpp, isinglass etc om bier snel 'klaar' te krijgen. Als je dan bovendien direct uit de 'keg' vult onder tegendruk (zoals meneer Zainasheff doet), win je wel veel tijd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.