Gisting Brewferm. Hoe hard borrelen?

Gestart door Zaphod_B, 29-02-2008 12:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zaphod_B

Hoi Allemaal,

Gisterenmiddag naar die drogist in A'dam gereden en de Brewferm deluxe starterkit gekocht, alsmede een 20 l brouwfles van glas met rubberafdekhoes en extra waterslot. Daarbij twee blikken Brewferm Abdij om maar eens voorzichtig mee te gaan beginnen... Zie voor inleiding en wie ik ben in 't Voorstel stuk van 't forum!

Spannend!

Dus... gisteravond aan de slag gegaan! Wat duurt dat ontzettend lang voordat 't mengsel weer op 23 graden zit! Duurde dik 4 uur... Gisteren tegen 12 uur de gist erbij gedaan. Ik heb nog even overwogen dat 'sjiekere' gist te gebruiken, maar volgens de winkelier is het Brewferm gist best prima voor een eerste keer. Hij had me wel geadviseerd om met twee blikken te werken omdat je dan je fles lekker vol hebt (lageren). Hij beaamde wat ik hier al had gelezen: na gisting nog 2 weken lageren.

De brouwemmer staat nu keurig afgedekt en met waterslot erop in de woonkamer op kamertemperatuur, met een opvangbak eronder mocht er iets echt mis gaan... Nu, 12 uur nadat 't gist erin ging heb ik een laag van 5 cm schuim op 't jongbier. Er staat druk op 't waterslot maar ik heb nog geen bubbels gehoord of gezien. Nou ben ik ook in mijn kantoor / studeerkamer bezig, en dan zie ik 't niet. Nu is mijn vraag dan ook: moet dit echt continu borrelen of zo? Of is een 'blub' per 5 minuten normaal? Ik heb echt geen flauw idee.

Nu had ik ook gelezen dat die Brewferm emmers niet altijd luchtdicht zijn. Ik ruik nog geen luchtjes en 't deksel staat een beetje bol, en er is druk op 't slot.. Dus zou goed moeten zijn toch? Ik heb 't waterslot even op werking getest door zachtjes op de deksel te drukken. 't Borrelde vrolijk.

Kortom, spannend! Hopelijk gaat de gisting goed? Of moet ik me zorgen maken?

Na de gisting wil ik dus een dag of 10-14 lageren bij een graadje of 10-15 (rommelkamer boven die niet verwarmd is.. enkel glas hier, dus best fris daar. Temp nog niet gemeten maar zal lager dan 15 ºC zijn). Daarna bottelen. Moet nog ff snel twee kratjes Hertog Jan leeg drinken voor de flesjes :P.

Ben verder al crea bea geweest met een ontwerp voor een etiket. Als ik er echt tevreden over ben zal ik 'm in het etikettenforum plaatsen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Pieter.

Ik heb ook zo'n doorzichtige gistemmer bij Van Gelder vandaan, hier zit dan wel een lambiek in maar ik vermoed dat er ergens lekkage zit, al zit de emmer goed dicht, eigenlijk hetzelfde verhaal als bij jou. Een echte vergistingslucht als ik het deksel open doe, zo weer druk als ik hem sluit maar geen activiteit in het waterslot.

Doorgaans zou '''en zeker'' met korrelgist het waterslot als een gek moeten borrelen, vrijwel constant de eerste dagen.

 :degroeten:

JeroenCV

Ik denk dat alles wel goed gaat komen. Mijn ene gistingsvat duurt het bluppen ook best lang, terwijl met mijn mandfles het heel snel blubt. Dit is afhankelijk van de grote van het waterslot.

Maar wat ik mij wel afvraag is hoe je koelt:
CiteerDus... gisteravond aan de slag gegaan! Wat duurt dat ontzettend lang voordat 't mengsel weer op 23 graden zit! Duurde dik 4 uur...

Dit is echt wel lang...

Glorfindel

Je zou het vat natuurlijk ook een tijdje buiten kunnen zetten. 's avonds is het nu een graad of 7. Dat koelt veel sneller dan binnen.

 :degroeten:

JeroenCV

Citaat van: Glorfindel op 29-02-2008  13:47 uJe zou het vat natuurlijk ook een tijdje buiten kunnen zetten. 's avonds is het nu een graad of 7. Dat koelt veel sneller dan binnen.

Dit zou ik dus alleen doen als je lambiek wilt maken....

Zaphod_B

Citaat van: JeroenCV op 29-02-2008  12:57 uMaar wat ik mij wel afvraag is hoe je koelt:
Dit is echt wel lang...
Ehm sja ik heb geen koelspiraal of zo he, dat ziet niet bij de startkit. Bij die Brewferm kit hoef je het niet te koken. Je gooit er 4 liter kokend water met daarin een kilo suiker opgelost in, de twee blikken Brewferm, dan de 2 blikken vullen met nog elk 1 liter heet water, die erbij, en dan 10 liter koud water. Samen dus 18 liter. Dat was ongeveer 50 graden alles bij elkaar.

Gewoon laten afkoelen dus, op de overloop (graadje of 15 daaro). Heb geen andere mogelijkheid. Wel met de deksel erop vanwege de hygiene.

Ben erg benieuwd... Ik ruik wel lichtjes geurtjes, de deksel staat continu bol, maar slot borrelt absoluut NIET. Heb er net half uurtje bij gezeten... Kennelijk ergens lekkage? Ik wil niet telkens in 't vat koekeloeren, maar ik heb 1x gekeken vanmiddag om 12 uur en toen was er flink wat schuim op gevormd (5 cm of zo met mooie uitstulping).

Zal wel goed komen dus?

Ik ga gelijk uitkijken naar die Brouwland emmer, met de draaideksel en rubberring. Lijkt me 100x degelijker...



Oscar

Citaat van: Zaphod_B op 29-02-2008  15:11 uJe gooit er 4 liter kokend water met daarin een kilo suiker opgelost in, de twee blikken Brewferm, dan de 2 blikken vullen met nog elk 1 liter heet water, die erbij, en dan 10 liter koud water.

Dat heeft niet veel met brouwen te maken hoor.. :neenee:

Zaphod_B

Citaat van: Oscar op 29-02-2008  15:24 uDat heeft niet veel met brouwen te maken hoor.. :neenee:
Ehm bedankt voor de aanmoediging...

Maar dat weet ik natuurlijk wel ;). Maar je moet ergens beginnen he! En ik kan 't ook niet helpen, dat is exact het 'recept' van dat Brewferm spul... Dus dat volg ik dan dus netjes he.

Uiteraard ben ik zeer geinteresseerd in 't "echte" brouwen, maar ik wilde eerst eens proberen. Het is tenslotte toch weer een aanschaf, alle extra spullen die je dan weer nodig hebt. Dit was relatief simpel en snel. Bovendien kan ik me nu alvast oefenen in netjes werken, gisten, lageren en bottelen. Stapje voor stapje.

Oscar

Tuurlijk, netjes werken is ook wat waard.  Alleen is het mout brouwen echt niet zo moeilijk als vele denken, ben ik van mening. Je hebt er alleen wat meer apparatuur voor nodig.

Edgar

Goed begin hoor Zaphod. Een volgende stap kan moutextractpoeder met hop zijn, misschien met een Wyeast gistje of, als je lol had in biologiepractica, zelfs een flessenkweekje. Geen extra apparatuur vereist en toch al duidelijk lekkerder bier dan de kit'n'kilo.

Enne, welkom hier!

Sneller koelen is inderdaad wel zeer aan te raden, al is het maar met de pan in de gootsteen of het bad. En inderdaad, die emmers zijn niet gasdicht, dus 'niet blubben' betekent niet veel.

Zaphod_B

Ik zat inderdaad aan zo'n moutpakket te denken als volgende stap. En dan die Wyeast (of zo?) gist gebruiken. Ik denk dat ik dan ga pogen een witbier te produceren, lijkt me heerlijk in de lente. En dan heb ik inderdaad verder nog geen nieuwe spullen nodig. Dus dan een Brewferm witbier moutpakket met een witbier gist van Wyeast... Maar goed, dan moet eerst de gistingsemmer weer leeg zijn :). Nog 10 dagen geduld ;).

Als dat allemaal lukt ga ik eens sparen en kijken voor een mooie brouwketel, een koelinstallatie en een filteremmer of zo.

Voor de gevorderde brouwer zal 't best allemaal makkelijke gesneden koek zijn. Die draaien hun hand niet om voor maischen en experimenteren vrolijk met allerlei eigen bedachte recepten. Daar heb ik veel respect voor en dat wil ik zeker gaan proberen te bereiken. Voor mij is deze kit leuk om eens kennis te maken en de eerste voorzichtige stapjes te zetten.

Zojuist heb ik de rand van het deksel ingetaped. En rondom 't waterslot, want dat rubberringetje van dat vat komt op mij niet erg degelijk over. Niet dat dit nu meteen helpt haha. Ik blijf 't in de gaten houden en houd jullie op de hoogte van de vorderingen!

Wat betreft het koelen: ik was het hele verhaal over wort heeeel snel koelen totaal vergeten. Had er wel degelijk over gelezen, maar ik dacht ik volg gewoon 't recept en dan is alles okiedokie. Pas toen het al 3 1/2 uur stond en nog op 30 graden zat schoot 't me ineens te binnen. Grote plastic bak gevuld met steenkoud water en de gistemmer daarin gezet. Toen dook de temperatuur in een kwartiertje naar de 23 graden. Ik heb ook, heel voorzichtig, nog wat geroerd om te zorgen dat 't iets sneller koelt. Toen meteen de al op water gezette gist erin gedaan, weer goed maar voorzichtig geroerd. Daarna deksel erop, slot erop en weg gezet.

Zaphod_B

De belevenissen van een beginner....

Had hier op 't forum gelezen dat 't gistingsvat beetje bewegen kon helpen bij 't op gang brengen van 't gisten.. Dus ik til net die emmer op en klots beetje hen weer...

Emmer stond meteen bol en 't water spoot uit 't waterslot! Ik zette 't gauw neer en stoof een meter naar achteren... Het siste en borrelde als een gek!

Na een minuutje was de rust wedergekeerd. Heb 't slot bijgevuld met vers en schoon water...

Ben ik blij dat ik net die deksel had vast getaped....

Anyway, ik geloof dat 't gisten wel lukt  :biersmile:

Edgar

Voor een moutpakket heb je wel spullen nodig. Een moutpakket is een bier waarbij je moet maischen. Wat je misschien bedoelt (en wat ik ook bedoelde) is dat je extract kan gebruiken, dus gewoon ongehopt puur moutextract. Er bestaat ook tarwemoutextract en als je daar 100% van neemt, en de juiste gist, en misschien een lepeltje bloem in het wort, kan je een behoorlijk witbier 'brouwen'.

Je hebt zojuist niet de gisting op gang gebracht, die is vermoedelijk al op gang maar zie je er niet veel van door het lekkend deksel. Het schudden heeft het bier wat ontgast, wat het gevolg heeft dat er voldoende druk werd opgebouwd om het waterslot in gang te zetten. Als je schuim hebt, heb je gisting. Nogmaals: het waterslot betekent niet veel bij een lekkend deksel.

Zaphod_B

Ok, ik ben wel gerustgesteld.. Ik moet nog beetje leren geduld te hebben geloof ik  :slaperig:...

Naja, ik vermaak me wel met lezen over brouwen en er lekker Hertog Jan bij drinken (heb flesjes nodig voor 't bottelen haha).

Bedankt voor alle tips!

Edgar, ik zal eens gaan lezen wat je precies bedoelt en hoe dat werkt en wat ik nodig heb. Bedankt voor de tip!

Edgar

Ik bedoel artikel nummer    052.040.3 van Brouwland. Gewoon koken met een beetje Hallertau, receptje maken in BrouwVisie of BrouwHulp, men zal je hier wel helpen.

Pieter.

Moutextract en hop koken is dan wel een leuke tussenstap maar maakt het wel weer extra duur. In feite heb je niet veel meer nodig dan nu voor het echte brouwen namelijk: Een weckpan, schrootmolen, koeler en filter. De laatste twee zijn eenvoudig snel te maken. Gebruik de zoekfunctie of de stickie in apparatuur. De schrootmolen is de duurste aanschaf maar ook 2e hands te vinden.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Zaphod_B op 29-02-2008  17:02 u(heb flesjes nodig voor 't bottelen haha).

Haha, blijf flesjes sparen!  :D

ed

Hoi Zaphod,

Leuk dat je aan het brouwen ben geslagen. Als je met een blikbrouwsel begint krijg je hier nogal eens commentaar. Ik ben zelf ongeveer 1,5 jaar bezig en na een cursusje ben ik ook met blikken begonnen. Een goeie manier om te kijken of dat het brouwen bevalt. Lage investering en simpel om te doen. Als je het leuk vindt en verschillende blikken gebrouwen heb dan ga je vanzelf een moutextractje proberen. Hierna is het nog maar een kleine stap naar het echte brouwen. Als je rustig aan wil doen kun je eerst alvast met een ander gistje je blikbrouwsel maken.

Zaphod, onderstaande tekst is misschien een beetje off-topic, maar ik kan het niet laten om toch even een opmerking te plaatsen.
Citaat van: Oscar op 29-02-2008  15:24 uDat heeft niet veel met brouwen te maken hoor.. :neenee:

Laatst was er op het forum een discussie waarom er niet zoveel mensen op het forum meededen en alleen maar het forum lezen. Ik denk dat zo'n opmerking als bovenstaand een reden is om je lekker op de achtergrond te houden.
Ik snap wel als je enige jaren brouwt, dat blikbrouwen niet echt brouwen is, maar wel een begin naar?

Zaphod, veel succes met je eerste brouwsel en laat je niet afschrikken door soms wat vreemde reacties. Ze zijn over het algemeen wel goed bedoeld.

Ed

Zaphod_B

Ed,

Wat een ontzettend leuke en aanmoedigende reactie!
En ach die andere opmerking... ik snapte 't ergens wel hoor, maar vond 't niet zo positief. Maar het was goed bedoeld want hij kwam vervolgens met goeie tips.

En ach dat heb je bij elke hobby en elke club...  Ik heb een Mazda MX-5 en daar heb je ook de totale freaks die alles maar dan ook alles van dat ding weten en echt gruwen als je de jouwe niet elke week poetst tot 'ie glanst als een spiegel en als je 'm niet helemaal origineel hebt.. Die freaken van een chroomsetje of afwijkende stoelen of weet ik veel ;). Zo heb je altijd mensen die vinden dat het ene superieur is.

En natuurlijk is blikbrouwen niet 'echt' brouwen maar het is denk ik een goed begin om er een beetje in thuis te worden. Mijn volgende stap wordt inderdaad een Brewferm blik met een wat sjiekere gist. Heb wel zin in witbier voor de lente :).

Moutpakket is ook nog een optie.. Eerst eens kijken wanneer ik welke uitrusting ga aanschaffen...

Henielma

Het is hartstikke leuk om je eerste brouwsels met blikken te maken. Het bier in mijn avatar is zo'n blikbier Abdij. Wat ik me er van herinner is dat ik het toen geweldig lekker bier vond. Of ik datzelfde bier nu nog hetzelfde zou waarderen kan ik niet zeggen. Verschillende mensen geven aan dat het vergisten het belangrijkste deel van het brouwproces is en dat kan je hier prima mee oefenen.

Op een gegeven moment wil je verder en dan ga je vanzelf met mout aan de slag.

Herman

Blikbier is inderdaad prima om te beginnen. Overigens heb ik vanuit het oogpunt van reinheid altijd de oplossing even gekookt, wat er ook op de verpakking staat. De pan afkoelen in de gootsteen en daarna pas water bijvullen, zorgt voor een best redelijk snelle afkoeling.

Ik heb zelf 3 blikbrouwsels gemaakt, voordat mijn eerste moutbrouwsel (nickname Gierbier) de brouwerij (keuken) verliet. Het 2e moutbrouwsel was stukken beter te drinken. Helaas had ik toen ('88-90) geen beschikking over mooie gisten, dus maar bij de lokale brouwerij (RIP) tips gevraagd om e.e.a. op te kweken uit fles. Dat was nog bij een blikbrouwsel, het verschil in smaak was niet te geloven.

Pieter.

Ik ben niet tegen blikbrouwen hoor maar het viel mij zo tegen. Toen ik hiermee begon was er nog geen internet en het enigste houvast wat ik had was een boekje van Jan van Schaik. De bierjes smaakten allemaal wat zurig, en ondanks dat ik alles goed had gereinigd en ontsmet dacht ik keer op keer dat een infectie de boosdoener was. Ik heb ook nog geëxperimenteerd met moutextract en dat smaakte al beter maar toch niet je van het.

Ik ben er toen uit frustratie mee gestopt maar vele jaren later kreeg ik opnieuw interesse en er was ook veel meer informatie beschikbaar (oa dit forum) Opnieuw gestart met een blikbrouwsel en opnieuw een tegenvaller, ook nu had ik alles goed gereinigd dus het lag niet aan mij. Ik ben toen gelijk begonnen met het graanbrouwen, heel simpel met een weckpan, wortverzamelpijp, schrootmolen en een zelfgemaakte koeler. Ik heb toen een moutpakket van Brewferm aangeschaft zodat ik zeker was van een juist recept met de juiste ingrediënten en maischschema (echt een aanrader voor beginners) en ondanks dat ook hier een standaard zakje korrelgist bij zat was dit mijn eerste echt gelukt biertje wat veel beter smaakte dan alle blikbrouwsels die ik al eerder had geprobeerd.

Tja, als je dan zo'n kick krijgt met je eerste echte brouwsel dan ben je verkocht :)

Vorig jaar nog een keer een blikbrouwsel geprobeerd, puur uit nieuwsgierigheid, het ging om een Brewferm kriek. Al wist ik eigenlijk al beter toch wilde ik eens kijken of dit een klein beetje in de buurt zou komen van een vruchtenbiertje (kriek zou het nooit kunnen worden, dat ligt veel ingewikkelder) en ondanks dat ik een betere gist had gebruikt, de suiker eerst had voorgekookt, het jongbier ruim heb gelagerd en laten rijpen leek het nergens op, zelfs de kleur kwam niet eens in de buurt.

Laat je niet ontmoedigen door mijn verhaal, ik heb ook de moeilijkere biertjes geprobeerd, andere smaken zijn misschien wel beter. Zo'n blik is een start maar ga er niet te lang mee door, een moutpakket is veel leerzamer en een kleine investering en wat handigheid om zelf een koeler en wortverzamelpijp te maken geeft veel meer voldoening en absoluut een beter bier.

Succes.

 :degroeten:

ed

Oke, mensen dit zijn tenminste positieve berichten waar een beginnend brouwer iets mee kan.

Ed

bazje

En toch heeft Oscar gelijk ! ;D

Zelf zou ik mensen ook adviseren eerst zo'n blik te proberen.
Het allermoeilijkste is nl. het geduld dat je als brouwer dient te hebben voordat een (gebrouwen) bier drinkbaar is.
Als je dan ook nog eens een hele dag heb gezwoegd voordat het überhaupt in het gistvat zit, geef je het al snel op !

Mijn ervaringen met die blikken zijn toch wat positiever. Het abdijbier en de "christmas" is bijna foutloos te maken.
Ik meen zelfs dat dat blikbrouwen mij beter afging als het graanbrouwen, maar goed, als je dat procentueel gaat nemen zal het graanbrouwen het aan het eind van dit jaar wel gewonnen hebben !!

Bijkomend voordeel van dat blikbrouwen is dat je kennis kunt maken met
1. wachten en geduld hebben
2. vergisten
3. botelen
en niet te vergeten poetsen, afwassen, spoelen, etc.

Brouwen is leuk en zeker als je het resultaat samen met anderen kunt beoordelen, hoe je dat resultaat dan ook bereikt hebt !
Brouwen is verslavend, zeker als je de mogelijkheden van het graanbrouwen ontdekt,
Brouwen is bouwen als je niet alles kant en klaar wilt kopen en wilt aanpassen aan je eigen brouwerijsituatie,

Heb dus geduld met je 'eerste blikie', dan heb je dat alvast gehad.
Doe nog een blikje of twee, drie en dan ben je toch al weer voorbij de zomer en klaar (bereid) wat te investeren.
Sla dan de moutextracten over en koop een kant en klaar moutpakket zoals Ed nu ook op voorraad heeft !

En......
Laat van je horen !

 :degroeten: Bazje.....

Zaphod_B

Krijg vreselijke jeuk van al die lekkere recepten en verhalen hier!

Toch jammer dat zo'n mooie wortkoeler bijna 100 euro kost en een schrootmolen 60! Dan nog een grote pan en een filterkuip en je bent toch als snel over de 200 euro heen...

Maar krijg toch wel snel veel meer interesse om het gehele proces te proberen... Moet me dus inhouden om niet meteen naar van Gelder te scheuren ;).


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.