En toch heeft Oscar gelijk !

Zelf zou ik mensen ook adviseren eerst zo'n blik te proberen.
Het allermoeilijkste is nl. het geduld dat je als brouwer dient te hebben voordat een (gebrouwen) bier drinkbaar is.
Als je dan ook nog eens een hele dag heb gezwoegd voordat het überhaupt in het gistvat zit, geef je het al snel op !
Mijn ervaringen met die blikken zijn toch wat positiever. Het abdijbier en de "christmas" is bijna foutloos te maken.
Ik meen zelfs dat dat blikbrouwen mij beter afging als het graanbrouwen, maar goed, als je dat procentueel gaat nemen zal het graanbrouwen het aan het eind van dit jaar wel gewonnen hebben !!
Bijkomend voordeel van dat blikbrouwen is dat je kennis kunt maken met
1. wachten en geduld hebben
2. vergisten
3. botelen
en niet te vergeten poetsen, afwassen, spoelen, etc.
Brouwen is leuk en zeker als je het resultaat samen met anderen kunt beoordelen, hoe je dat resultaat dan ook bereikt hebt !
Brouwen is verslavend, zeker als je de mogelijkheden van het graanbrouwen ontdekt,
Brouwen is bouwen als je niet alles kant en klaar wilt kopen en wilt aanpassen aan je eigen brouwerijsituatie,
Heb dus geduld met je 'eerste blikie', dan heb je dat alvast gehad.
Doe nog een blikje of twee, drie en dan ben je toch al weer voorbij de zomer en klaar (bereid) wat te investeren.
Sla dan de moutextracten over en koop een kant en klaar moutpakket zoals Ed nu ook op voorraad heeft !
En......
Laat van je horen !

Bazje.....