Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gisting Brewferm. Hoe hard borrelen?  (gelezen 23428 keer)

Offline Zaphod_B

• Senior lid
  • Land: nl
    • IT Consultant
Re: Gisting Brewferm. Hoe hard borrelen?
« Reactie #50 Gepost op: 29-04-2008 20:35 u »
Hmm ok. Heel lastig te beschrijven smaak eigenlijk.
Ik zal 'm over weekje of 4 na mijn vakantie nog eens proeven.

Ze staan nu bij kamertemp. Misschien koeler wegzetten?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #51 Gepost op: 29-04-2008 22:07 u »
Jammer dat je eerste biertje niet (of nog niet) lekker smaakt. Inderdaad nog een paar weken wachten en dan nog een keer proberen. Kan misschien ook net in dat ene flesje hebben gezeten. Niet goed gespoeld misschien.

Even nog een reactie op

Daarna in schoon gistingsvat hevelen, dan suiker erbij, dan roeren. Dan half uurtje laten bezinken.

Je kunt beter de bottelsuiker opgelost in gekookt water, af laten koelen, en die eerst in het vat gieten. Daarna het bier overhevelen naar dit vat. Dan wordt die tijdens het hevelen al gemengd en kun je meteen gaan bottelen. Hoef je niet te wachten. Eindelijk een moment dat je geen geduld hoeft te hebben. ;)

ed

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #52 Gepost op: 29-04-2008 22:12 u »
Je kunt beter de bottelsuiker opgelost in gekookt water, af laten koelen, en die eerst in het vat gieten. Daarna het bier overhevelen naar dit vat. Dan wordt die tijdens het hevelen al gemengd en kun je meteen gaan bottelen. Hoef je niet te wachten. Eindelijk een moment dat je geen geduld hoeft te hebben. ;)
Ehm haha volgens mij doe ik 't ook zo ja ;)

Erick

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 06-05-2008 00:28 u »
Bier gebotteld, weekje op warme plek gezet,
Nu op een wat koelere plek...

Doen jullie dat in de koelkast of is dat juist te koud?

Groeten Erick

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #54 Gepost op: 06-05-2008 07:06 u »
Bier gebotteld, weekje op warme plek gezet,
Nu op een wat koelere plek...

Hoi Erick,

Als je het bier koel zet zonder zeker te zijn of de hergisting klaar is, loop je redelijke kans op plat bier. Je kunt de vordering van de hergisting visueel controleren:

Als je het flesje tegen het licht houdt, en dan zwenkt/omkeert, kan je bij het begin van de hergsting zien dat er meer gist onderin verschijnt, die in meestal strengen opdwarrelt. De vorming van de gist is nog maar het begin, het duurt dan nog zeker een paar dagen voordat het bier op druk is. Dat moet je gewoon testen door er één open te maken. Als het bier op druk is, is het geen slecht idee om het toch nog even op kamertemperatuur te laten staan, zodat de gist nog wat bijproducten zoals diacetyl kan opnemen en het bier cleaner wordt.

Daarna pas koel zetten.

Het hele proces duurt val gauw 2 tot 3 weken, tenzij je bij het bottelen verse gist hebt toegevoegd of er nog vrij veel gist in het jongbier zat, een heel licht bier hebt gebrouwen en/of heel kort na de hoofdgisting hebt gebotteld.

Erick

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 06-05-2008 10:19 u »
Okay Edgar,
Dank, duidelijk.

Ik laat het bier nog een dikke week op kamertemperatuur staan.
Kan wel al een mooie plak gist op de bodem zien (dat inderdaad opdwarreld)
So far so good ;-)
Zal het pas daarna een paar weken koud zetten.
Heb alleen geen kelder, wordt dus al gauw de koelkast en was bang dat dit te koud was.

Cheers

Offline Matthe

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 03-03-2009 15:55 u »
Dit is echt een leuk topic voor de beginnende brouwer. Nuttige tips en zo. Ik ben nu op het punt dat de hoofdvergisting (zo heet dat toch?) van mijn Brewferm tripel bijna is afgerond en ga straks bottelen met de 2de hoeveelheid suiker. Ondanks dat ik het idee had dat ik het helemaal duidelijk had levert dit toch weer nuttige dingen op.
Even wat reacties die me te binnen schieten:
- Mijn Brewferm emmers sluiten prima.
- Ik heb absoluut er geen last van dat de emmers wat slapper zijn.
- Dit topic waar (ervaren) brouwers niet minderwaardig doen over blikbier stimuleert enorm!  :hoera:
- En wachten is absoluut een grote uitdaging om te leren.
Ik wacht met spanning op mijn eerste resultaat.

Offline Matthe

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 04-03-2009 10:32 u »
En ondertussen kun je lekker genieten van zo'n overheerlijke Leffe blond  ;D

Ja, ja! Een beter plaatje gaat er nog wel komen... Inmiddels heb ik gisteren het eerste brouwsel gebotteld, dus alles komt weer een stapje dichterbij. Nu alleen het moeilijkste: wachten.  :(