Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gisting Brewferm. Hoe hard borrelen?  (gelezen 22575 keer)

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Gisting Brewferm. Hoe hard borrelen?
« Reactie #25 Gepost op: 01-03-2008 12:14 u »
Maak zelf een tegenstroomkoeler. Kost wat minder en werkt beter en sneller.

Eens kijken hoelang je jezelf kan inhouden.  :elifant:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wiwi

• Super lid
  • Land: be
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 01-03-2008 12:31 u »
Voor het woon-werk traject passeer ik bijna bij Brouwland. Als ik snel een bier ineen wil steken zonder dat ik tijd heb om echt te brouwen, een experimenteerbier met overtollig fruit bvb., dan durf ik gerust nog eens een blik gaan halen. Het resultaat is met wisselend succes, zoals waarschijnlijk bij alle experimenteerbieren, maar er zijn er ook lekkere bij hoor. De grote tekortkoming van blikbrouwen is dat ge zelf niet creatief kunt zijn met het recept.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #27 Gepost op: 01-03-2008 13:05 u »
Krijg vreselijke jeuk van al die lekkere recepten en verhalen hier!

Toch jammer dat zo'n mooie wortkoeler bijna 100 euro kost en een schrootmolen 60! Dan nog een grote pan en een filterkuip en je bent toch als snel over de 200 euro heen...

Maar krijg toch wel snel veel meer interesse om het gehele proces te proberen... Moet me dus inhouden om niet meteen naar van Gelder te scheuren ;).

Ca 18 euro voor 5 meter voorgegloeid roodkopen buis (simpel te buigen) wat slang, een gardena koppeling en je hebt een koeler. 2 meter 10 mm roodkoperen buis, een paar knietjes, eindkapjes een T stuk, eventueel een kraantje, een paar uurtjes gleufjes zagen en solderen en je hebt een filter.

:degroeten:

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #28 Gepost op: 01-03-2008 13:59 u »
Creatieve ideetjes!

Om even terug te komen op 't topic: het borrelt! Het zegt nu continu blub blub :) Hopelijk is 't niet besmet geraakt ergens en wordt 't lekker!

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 01-03-2008 14:08 u »
Creatieve ideetjes!

Om even terug te komen op 't topic: het borrelt!!!! Het zegt nu continu blub blub :) Hopelijk is 't niet besmet geraakt ergens en wordt 't lekker!

Goed zo  :hoera:

Zo snel is het niet besmet hoor, maak je daar geen zorgen over.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #30 Gepost op: 01-03-2008 22:53 u »
Borrelde de hele dag vrolijk!

Rond 18 uur vanavond 't vat opgetild en op een tafel gezet. Uit 't kraantje 100 ml gehaald, SG gemeten. 1042. (komt van 1070 af). Moet naar 1010...
En toen weer terug gezet op de grond in de hoek van de woonkamer. Sindsdien geen of nauwelijks bubbels. Onbegrijpelijk. Wat heeft dat met paar meter verplaatsen te maken?

Kon de nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb de deksel losgemaakt en heb even snel gespiekt. Dunne schuimlaag, niet stevig. Grote bellen. Bruine vlekken hier en daar.

Gaat dit ok?

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #31 Gepost op: 01-03-2008 23:32 u »
Brouwen is geduld hebben. Gewoon een paar dagen laten staan. Let op als je het gistvat op pakt. Ik weet niet wat voor een gistvat en waterslot je hebt maar als het zo'n dunne plastic emmer is moet je opletten. Door het gewicht van het brouwsel kan de bodem een beetje inzakken en krijg je een onderdruk. De kans dat je water uit het waterslot wordt gezogen en in je brouwsel komt is groot. Je heb dan kans op infectie.

Nogmaals: GEDULD!!!

Ed

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #32 Gepost op: 01-03-2008 23:37 u »
Klopt, 't is zo'n slappe emmer van Brewferm. Twee dagen in bezit en ik vind 't nu al een onding. Maar wat jij beschrijft is geloof ik niet gebeurd. Zit nog net zoveel water in 't slot en ik hield 't slot in de gaten tijdens 't -hele voorzichtige- vervoer. Ik was nml. bang dat door de beweging de boel eruit zou spuiten ;). Andere uiterste.

Vandaag zo'n echt plastic stevig vat gekocht van 30 liter. Met rubberen rand in de deksel en schroefsluiting. Kijk, DAT is degelijk. Daar gaat de komende dagen mijn Weizen in (jaja dit wordt 't eerste zelfbrouwsel vanaf mout!)

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #33 Gepost op: 01-03-2008 23:50 u »
Klopt, 't is zo'n slappe emmer van Brewferm.
Toch heb ik al zo'n 16 brouwsels gemaakt met zo'n emmer. Maar ondertussen heb ik ook een stevig vat gekocht.
Ik maak uit jouw reactie op dat je een beetje teleur gesteld en zelfs een beetje boos bent op die "slappe emmer". Maar je kunt straks wel "de slappe emmer" gebruiken om je flesjes mee af te vullen.
Eerst bottelsuiker (opgelost in gekookt water en dan afkoelen) erin en dan je brouwsel er in laten lopen. Het geheel wordt dan goed gemengd en je kunt het kraantje gebruiken om af te vullen.

Ed

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #34 Gepost op: 02-03-2008 00:00 u »
maak uit jouw reactie op dat je een beetje teleur gesteld en zelfs een beetje boos bent op die "slappe emmer". Maar je kunt straks wel "de slappe emmer" gebruiken om je flesjes mee af te vullen.
Goed idee! Dankjewel Ed.
Boos niet, teleurgesteld wel. Is gewoon beetje slap en sluit slecht. Vind die andere ton vele malen mooier en degelijker. Maar goed, je kunt ongetwijfeld in beiden even goed brouwen!

Offline kleinemans

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 02-03-2008 00:41 u »
Ik heb toen ik begon een starterspakket met een extra emmer gekocht. De Brewferm startpakketemmer sluit inderdaad erg moeilijk. Ik vergist echter in die andere emmer. Die is van transparant plastic en heeft geen gat voor een kraantje. Met deze emmer heb ik nooit problemen met sluiten, terwijl hij verder verdomd veel op de Brewferm emmer lijkt en maar een tientje heeft gekost. De Brewferm emmer gebruik ik inderdaad voor het vullen van flesjes en als onderdeel van mijn emmerfilter (waarvan ik hier op het forum al plechtig beloofd heb dat ik hem ga vervangen  :weetbeter:)

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 02-03-2008 00:42 u »
Zo slap en slecht zijn die Brewferm gistvaten nu ook weer niet hoor, na zeker 15 of meer brouwsels gebruik ik mijn eerste gistvat nu voor de tweede keer voor Lambiek, en zo'n brouwsel zit er een vol jaar in  :lessmile:

Offline kleinemans

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 02-03-2008 00:58 u »
Zo slap en slecht zijn die Brewferm gistvaten nu ook weer niet hoor, na zeker 15 of meer brouwsels gebruik ik mijn eerste gistvat nu voor de tweede keer voor Lambiek, en zo'n brouwsel zit er een vol jaar in  :lessmile:

Slap en slecht niet, maar ik moet er soms toch mee worstelen om hem dicht te krijgen. Het feit dat jij uitgerekend dat vat, en geen ander voor een jaar opoffert wil toch ook zeggen dat je je andere vaten de voorkeur geeft voor dagelijks gebruik of niet?  :weetbeter:

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 02-03-2008 10:09 u »
Slap en slecht niet, maar ik moet er soms toch mee worstelen om hem dicht te krijgen. Het feit dat jij uitgerekend dat vat, en geen ander voor een jaar opoffert wil toch ook zeggen dat je je andere vaten de voorkeur geeft voor dagelijks gebruik of niet?  :weetbeter:

Nee hoor, ik gebruik ook die semi doorzichtige voor lambiek brouwsels.

Offline Rick

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Junior brouwer
« Reactie #39 Gepost op: 12-03-2008 16:46 u »
Ca 18 euro voor 5 meter voorgegloeid roodkopen buis (simpel te buigen) wat slang, een gardena koppeling en je hebt een koeler.

Na het lezen van deze tip ben ik eens aan de slag gegaan. Het koste helaas iets meer, koper alleen was al 23 euro en dan moet ik natuurlijk weer een kraan hebben waar geen normale koppeling op kan dus daar was ik ook 7 euro voor kwijt plus nog de slang en klemmetjes kom ik op een totaal van 35 euro ongeveer. Nog zo'n 2 uur tijd aan besteed, maar het is allemaal gelukt en dan ding koelt als een gek.  :hoera:

Bedankt voor de tip.

Rick

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #40 Gepost op: 10-04-2008 08:20 u »
Afgelopen zondag (tijdens 't brouwen van een blonde) heb ik mijn eerste flesje open getrokken, na 10 dgn hoofdgisting, 1 week nagisting, 1 1/2 week lagering en nu een week op fles.

Behoorlijk bitter! Verder prima smaak. Nog niet zoveel body, nog beetje vlak. Maar je kunt wel proeven dat er meer in zit. Behoorlijk stevig qua alcohol. Heb mijn vinometer gebruikt (maar is dat wel betrouwbaar??) en kwam uit op 9%!! SG was 1017 geworden.

Het bittertje smaakte niet zo natuurlijk, beetje chemisch. Geen idee? Hopelijk gaat dat nog weg na paar weken rijpen. Wel mooi wat plakkerige gist op de bodem, erg weinig.

Ik ga nu elke week er 1 open trekken om 't proces te volgen en te volgen hoe het proces zich ontwikkelt.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #41 Gepost op: 10-04-2008 09:24 u »
.. Heb mijn vinometer gebruikt (maar is dat wel betrouwbaar??) en kwam uit op 9%!! SG was 1017 geworden.

Nee, niet betrouwbaar want je hebt heel wat restextract, met dat SG van 1017, een vinometer (het woord zegt het zelf) is voor wijn en dat bevat veel minder droogextract. Bij droogextract wordt het capilair effect van een vinometer vervalst.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #42 Gepost op: 10-04-2008 09:53 u »
Nee, niet betrouwbaar want je hebt heel wat restextract, met dat SG van 1017, een vinometer (het woord zegt het zelf) is voor wijn en dat bevat veel minder droogextract. Bij droogextract wordt het capilair effect van een vinometer vervalst.
Hmm ok. Het zat namelijk bij de Brouwland startset die ik bij van Gelder heb gekocht. Ik zal eens de formule opzoeken om 't met SG's te berekenen...

Erick

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 14-04-2008 10:19 u »
Ik ben ook bezig met het zelfde blik abdij) bier. Ik vraag mij af of je de tweede hoeveelheid suiker voor het lageren al moet toevoegen of pas als je echt gaat bottelen ivm de hergisting op fles. Ik vermoed de laatste optie, dus eerst een week of 2 lageren en vlak voordat je gaat bottelen de tweede hoeveelheid suiker toevoegen. Suggesties? Alvast dank,
Erick

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #44 Gepost op: 14-04-2008 10:26 u »
Ik vermoed de laatste optie, dus eerst een week of 2 lageren en vlak voordat je gaat bottelen de tweede hoeveelheid suiker toevoegen. Suggesties? Alvast dank,
Klopt, is pas voor 't bottelen!
Wel een tip: suiker eerst oplossen en 10 min koken in water. Dit laten afkoelen en toevoegen.
Ik heb 't bier overgeheveld naar een schoon vat, dan suikerwater toegevoegd, en dan uit dat vat bottelen. Op die manier mis je bezinksel uit de lagering en heb je 't mooi schoon. Wel even half uurtje laten bezinken in 't nieuwe vat. Of en suikerwater goed doorroeren met je roerspaan (wel rustig!). Suikerwater is erg zwaar en mengt dus vrij lastig.

Erick

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 14-04-2008 11:07 u »
Bedankt voor je snelle tip :-)
Ik ga de boel over een dag of 3 overhevelen in een schoon vat.
Dan 1 1/2 week laten lageren,
daarna zal ik de suiker toevoegen volgens jou beschrijving,
bottelen, paar weken geduld...

Kan niet wachten...
Is voor mij ook mijn eerste brouwsel en heb veel geleerd uit dit onderwerp.
Ook daarvoor dank

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #46 Gepost op: 14-04-2008 11:10 u »
In glazen mandfles hevelen, dan lageren.

Daarna in schoon gistingsvat hevelen, dan suiker erbij, dan roeren. Dan half uurtje laten bezinken.

En dan bottelen.

Succes!

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #47 Gepost op: 29-04-2008 19:55 u »
Nou er nog eens 1 open getrokken....

GATVER...  :-[ :nut:

Erg chemische smaak, heel sterk. Schoonmaakmiddel?

Misschien iets te enthousiast geweest met mijn schoonmaak actie met soda van de flesjes? Daarna wel nog in de chemipro gedaan en goed gespoeld maar sommige flesjes hebben toch een wittige waas over zich... Kan dat 't zijn?

Wat nu te doen? Is dit echt mislukt of is 't normaal dat 't na deze tijd rijpen nog steeds echt niet lekker is? Krijg de neiging om dit door de gootsteen te gaan spoelen, maar is toch wel erg jammer van 2 kratten bier. Gaat dit nog wat worden?

Offline Thomas

• Junior lid
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 29-04-2008 20:21 u »
Wat voor een smaak zit er aan dan? Beschrijf eens? Ik zou als je de ruimte hebt de flesjes sowieso niet weggooien omdat de smaak na een tijd toch wel redelijk veranderd. Gewoon over een paar weken weer eens proeven ;).

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #49 Gepost op: 29-04-2008 20:31 u »
En van mijn eerste (blik)brouwsels was ook echt smerig.
Door een toeval heb ik een van de twee kratjes niet weggespoeld  :engel: . Nu het vier maanden heeft gestaan is het toch nog een aardig biertje geworden: geen prijsbier maar wel te goed om weg te spoelen.

Niet weggooien dus, kan altijd nog.

Bert