Schuimfeest tijdens bottelen

Gestart door Reinier, 28-02-2009 19:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reinier

 Medebrouwers,

Zo even heb ik mijn Quadrupel gebotteld. Voor het eerst heb ik meegemaakt dat tijdens het bottelen er zoveel schuim ontstond , dat pas ik drie etappes een flesje voldoende kon vullen.


Vragen / stellingen:
1. Veel schuim tijdens het bottelen is gunstig  [ al is het maar een half flesje bier, rest is schuim, is gunstig. Want daar zit geen zuurstof]
2. Ik heb nog bottelsuiker toegevoegd. Dat is slim of stom.
3. Er staat mij een groot aantal "spuiters "te wachten.

Mvrgr, r

William

Heb je het bier soms koud gebotteld? Dit kan tot veel schuimvorming leiden. Ik laat het bier meestal op kamertemperatuur komen voor het bottelen.

Heb je suiker als suikerkorreltjes aan de flesjes toegevoegd. Zo ja, dan kan dat in combinatie met een lage temperatuur leiden tot veel schuimvorming.

Op zich is schuimvorming geen probleem. Het is alleen lastig en je hebt misschien iets meer kans op infecties omdat de flesjes waarschijnlijk wat plakkerig worden. Schuimvorming is natuurlijk wel goed om zuurstof te verdrijven.

Jacques

Citaat van: Reinier op 28-02-2009  19:13 u1. Veel schuim tijdens het bottelen is gunstig  [ al is het maar een half flesje bier, rest is schuim, is gunstig. Want daar zit geen zuurstof]
2. Ik heb nog bottelsuiker toegevoegd. Dat is slim of stom.
3. Er staat mij een groot aantal "spuiters "te wachten.

Kennelijk was de koolzuur nog niet echt gebonden aan het bier. Heb je kort gelagerd?

Ik denk dat het mee gaat vallen met het spuiten. Ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid suiker die je hebt toegevoegd. Hoeveel was dat?


Citaat van: William op 28-02-2009  19:17 uHeb je het bier soms koud gebotteld? Dit kan tot veel schuimvorming leiden.

Dit staat haaks ten opzichte van mijn ervaringen met heel koud bottelen (1 tot 5  ºC).


William

Citaat van: Jacques op 28-02-2009  20:06 uDit staat haaks ten opzichte van mijn ervaringen met heel koud bottelen (1 tot 5  ºC).

Bij koud navergisten (5 ºC) kan er veel koolzuur oplossen. Omdat ik niet al te grote volumes brouw warmt het redelijk snel op tijdens de handelingen voor het bottelen. Hierdoor raakt het bier oververzadigd en krijg ik last van veel schuimvorming. Ik laat het bier meestal tijdig op kamertemperatuur komen zodat er weer een evenwicht ingesteld word.

Met een CCT zul je daar waarschijnlijk minder last van hebben.

Jacques

Citaat van: William op 28-02-2009  20:14 uBij koud navergisten (5 ºC) kan er veel koolzuur oplossen.

Dat dacht ik ook altijd. In het begin dat ik echt koud lagerde heb ik hiermee bij mijn suikergifte rekening gehouden. Het koolzuurgehalte van die bieren was duidelijk te weinig. Vermoedelijk kwam dit doordat de bieren al helemaal uitgegist waren voor de aanvang van de koude lagering en dat geen koolzuur meer gevormd wordt.
Nu geef ik een suikergift zoals ik dat in het verleden gaf terwijl ik nog steeds koud lager. Mijn bieren hebben nu een geschikt koolzuurgehalte.

Maarten

Citaat van: Reinier op 28-02-2009  19:13 uMedebrouwers,

Zo even heb ik mijn quadrupel gebotteld. Voor het eerst heb ik meegemaakt dat tijdens het bottelen er zoveel schuim ontstond , dat pas ik drie etappes een flesje voldoende kon vullen.


Vragen / stellingen:
1. Veel schuim tijdens het bottelen is gunstig  [ al is het maar een half flesje bier, rest is schuim, is gunstig. Want daar zit geen zuurstof]
2. Ik heb nog bottelsuiker toegevoegd. Dat is slim of stom.
3. Er staat mij een groot aantal "spuiters "te wachten.

Mvrgr, r


Schuim is op zich niet zo'n probleem, maar als het komt doordat het van hoog in je flesje klettert is het niet zo'n goed idee qua oxidatie. Bij mij is het schuimen opgehouden toen ik zo'n afvulpijpje heb aangeschaft. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4542.0.html Deze draad gaat daarover, het kost geen drol. Flesjes altijd in 1x vol.
Bottelsuiker is belangrijk, anders komt je bier niet op druk. Heb je dit opgelost in water en aan je bier toegevoegd voor het bottelen, of in kristalvorm in de flesjes gedaan? (ik heb beide gedaan, met geen van beide slechte ervaringen) Als het in kristalvorm in de fles zit kan ik me voorstellen dat het aan schuimvorming meewerkt, maar het afvulpijpje is een grotere factor geweest bij mij.
Spuiters komen door te hoge druk in de fles, dus door teveel suiker. Dat heeft niks te maken met schuimen bij het bottelen volgens mij.

Reinier

Medebrouwers,

Heb veel dank voor jullie reacties op mijn vragen:

[itaat van: Reinier op Gisteren om 19:13]
1. Veel schuim tijdens het bottelen is gunstig  [ al is het maar een half flesje bier, rest is schuim, is gunstig. Want daar zit geen zuurstof]
2. Ik heb nog bottelsuiker toegevoegd. Dat is slim of stom.
3. Er staat mij een groot aantal "spuiters "te wachten.

Bij het vullen van de flesjes ben ik net zo te werk gegaan als anders. Dus:
 - hoofdvergisting gedurende 1 week
 - nagisting gedurende 2 weken
 - gebotteld bij een temperatuur van ca. 18 gr.
 - elk lege flesje een half suikerklontje (= 7.33335 gr/liter)
 - gebruik gemaakt van een vulpistool.

Echter wat anders was: ik heb na sterilisatie met een zwakke sulfietoplossing (sulfiet/citroenzuur) de flesjes NIET nagespoeld met water.

Mvrgr,r

Edgar

Citaat van: William op 28-02-2009  20:14 uHeb je het bier soms koud gebotteld? Dit kan tot veel schuimvorming leiden.
Bij koud navergisten (5 ºC) kan er veel koolzuur oplossen

Wijdverbreide bron van misverstanden dit. Er lost alleen koolzuur op bij die temperaturen als a) de gist nog actief is (waarschijnlijk enkel ondergisten) b) er suikers aanwezig zijn waar die gist iets mee kan.

Schuimvorming door een lage temperatuur is niet rationeel en ook niet mijn ervaring. Een uitgegist bier dat ruim (enkele dagen) voor het bottelen pakweg 10 graden kouder wordt gezet, zal tijdens het bottelen juist minder schuimen omdat het koolzuurgas gemakkelijker in oplossing blijft. Nu zijn er veel factoren die meespelen, dus het is geen wet van meden en perzen. Voorbeeld: koudewaas. Ik kan me voorstellen dat een koudewaas dienst kan doen als leverancier van nucleatiekernen en zo het uittreden van koolzuurgas kunnen vergemakkelijken. Een schijnbaar tegenstrijdig effect dus. Andere factoren:

-opwerveling van gist (zelfde effect als koudewaas)
-tijd (hoe langer gekoeld hoe rustiger het bier)
-opwarming tijdens het bottelproces
-type en staat van bottelmateriaal (scherpe randjes, belvorming, gladheid)

en zo zijn er vast meer. Simpel is het dus alvast niet, zoals zo vaak bij bierbrouwen.

William

Citaat van: Edgar op 01-03-2009  22:34 uWijdverbreide bron van misverstanden dit. Er lost alleen koolzuur op bij die temperaturen als a) de gist nog actief is (waarschijnlijk enkel ondergisten) b) er suikers aanwezig zijn waar die gist iets mee kan.

Schuimvorming door een lage temperatuur is niet rationeel en ook niet mijn ervaring.

Dus wel als de gisting bij lagere temperaturen is doorgezet (gist is dus nog actief) en je bottelt bij hogere temperaturen. Je krijgt oververzadiging van koolzuur. Heb je tijdens het bottelen voldoende kiempjes (kristallen, oppervlak e.d.) dan is dit voldoende om schuimvorming te krijgen. Ik spreek uit ervaring. Ik neem de tijd om het jongbier op temperatuur te laten komen.

Oscar

Citaat van: Reinier op 01-03-2009  19:32 uik heb na sterilisatie met een zwakke sulfietoplossing (sulfiet/citroenzuur) de flesjes NIET nagespoeld met water.

Mooi he, dat is niet eens nodig. Dus hier kan het niet fout zijn gegaan...

Adrie

Koud bier gaat bij het bottelen alleen flink schuimen als je het probeert te stoppen in warme(re) flessen, is mijn ervaring. Een pils van 4 graden is prima te bottelen in flessen van 4 graden of kouder zonder schuimvorming, maar je moet het niet proberen in flessen van 20 graden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.