Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Amsterdam brewing ;)  (gelezen 8171 keer)

Offline Zaphod_B

• Senior lid
  • Land: nl
    • IT Consultant
Re: Amsterdam brewing ;)
« Reactie #25 Gepost op: 03-03-2008 20:18 u »
Jups. Bubbelde al zachtjes vanmorgen. Nu ook. Deksel waterslot komt zo elke 10 seconden ff met een blub of een blublub.

Hoeveel water moet er eigenlijk in zo'n model waterslot? (met zo'n losse deksel). Deksel staat nu tikje scheef erop.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #26 Gepost op: 03-03-2008 20:20 u »
Een centimeter of twee waterhoogte in het waterslot is voldoende. Bij mij staat de deksel van zo'n slot ook altijd scheef tijdens de gisting.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #27 Gepost op: 03-03-2008 22:26 u »
Vergisting na 24 uur: SG -10, is nu 1038 ongeveer. Is dit netjes?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #28 Gepost op: 03-03-2008 22:33 u »
Ik weet het niet. Ik meet niet meer tijdens de vergisting om besmetting te voorkomen. Alleen bij het overhevelen meet ik het SG.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #29 Gepost op: 03-03-2008 22:35 u »
Ik weet het niet. Ik meet niet meer tijdens de vergisting om besmetting te voorkomen. Alleen bij het overhevelen meet ik het SG.
Ik tap voorzichtig, langzaam, iets uit 't kraantje. Daar kan neem ik aan niet zoveel mee misgaan?

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #30 Gepost op: 03-03-2008 23:10 u »

Halverwege 't filteren al wel een deel van het wort op 't vuur gezet in een aparte ontsmette pan.

De pan hoeft niet ontsmet te worden omdat je het wort gaat koken. Als het kookt dan ontsmet je al automatisch.

Bij een graad of 80 de hop erbij. Daarna lekker koken 90 minuten lang. Begon lekker hoppig te ruiken overal!

Gelijk met 't hopkoken iets ontdekt wat ik de volgende keer eerst megagoed ga soppen: de afzuigkap. Hier vormt zich veel condens. Boven de pan. drup drup drup.. Ik heb geen druppels zien vallen maar ze hingen er wel. Snel weg gehaald met een doekje.

Ik heb nog niet zoveel ervaring maar je moet de hop er pas bij doen als het wort kookt. Ik weet het niet precies, maar ik heb ergens opgevangen dat je de hop niet langer dan 90 minuten moet koken. Ben vergeten waarom niet. De hop toevoegen voordat het kookt heeft weinig zin. Gewoon weer geduld hebben tot dat het kookt. Wel voorzichtig bijvoegen omdat het anders overkookt.

Als er een druppeltje van je afzuigkap in het wort valt is dat geen ramp. Het kookt dan nog en kan dan niet besmetten. Probeer het uiteraard wel te voorkomen. Wat normaal gesproken aan een afzuigkap hangt hoort uiteraard niet in een bier thuis.

Ik tap voorzichtig, langzaam, iets uit 't kraantje. Daar kan neem ik aan niet zoveel mee misgaan?
Als je wort door het kraantje laat lopen dan blijft er ook wort achter in het kraantje. Dit blijft vochtig en wordt warm en plakkerig. Een uitstekende plek voor bacteriŽn. Als je dit doet dan wel goed het kraantje afspoelen. Ook hier komt het geduld weer om de hoek kijken. Ik heb begrepen dat je het de komende dagen druk heb. Goed zo. Vooral voor het bier. Kan het even uitrusten van jou. ;) ;)

Trouwens leuke fotoreportage. Hebben we een idee hoe je aan het brouwen ben.

Succes en we horen waarschijnlijk nog wel hoe het verder afloopt.

Ed

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #31 Gepost op: 07-03-2008 07:45 u »
Zo te zien ben je goed bezig geweest. Zuurstofinslag is iets wat je nog wat meer kunt voorkomen. In dit geval is de helderheid van het wort lastig te beoordelen omdat je een troebel bier brouwt.

De pH aanpassen na het maischen is een bijzondere aktie. De meeste brouwers corrigeren dit aan het begin van het maischproces (mout moet wel zijn opgelost). Dit om een goede zuurgraad te krijgen waar de enzymen zich het best in voelen. Daarnaast zorgt een goede pH tijdens het koken voor een fijnere bitterheid. Niet echt iets wat van belang is in een Weizen, maar soit. Het kan z'n nut hebben.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #32 Gepost op: 07-03-2008 07:47 u »
O, ja, ik zou je kat Mout noemen, hij hoort het verschil vast niet.  ;D

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #33 Gepost op: 07-03-2008 08:46 u »
Zo te zien ben je goed bezig geweest. Zuurstofinslag is iets wat je nog wat meer kunt voorkomen. In dit geval is de helderheid van het wort lastig te beoordelen omdat je een troebel bier brouwt.
Klopt. Vooral tijdens de stort in de filteremmer. Toch maar gaan nadenken over een hevelfilter of wortverzamelpijp of hoe 't ook heet ;).

De pH aanpassen na het maischen is een bijzondere aktie. De meeste brouwers corrigeren dit aan het begin van het maischproces (mout moet wel zijn opgelost). Dit om een goede zuurgraad te krijgen waar de enzymen zich het best in voelen. Daarnaast zorgt een goede pH tijdens het koken voor een fijnere bitterheid. Niet echt iets wat van belang is in een Weizen, maar soit. Het kan z'n nut hebben.
Klopt, was een foutje. Ik was 't domweg vergeten. Maar ik had ook gelezen dat 't uitmaakt voor de smaak van het bier. Aangezien de pH aan de hoge kant bleek te zijn heb ik de gok genomen en wat aangezuurd. Ik ben niet vies van een tikkie zuur in mijn smaken en ook niet in bier, maar het is en blijft een gok. Ik hoop dat 'ie niet verkeerd uitpakt...

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #34 Gepost op: 27-04-2008 13:18 u »
Hoi Allemaal,

Nou laat ik eens een update geven over mijn eerste volmout brouwsel! Kort samen gevat:

- ging stuk beter dan mijn 2e moutbrouwsel... een irish stout die nu ergens in 't amsterdamse rioolstelsel zit...
- Eind SG: 1016
- smaak: jammie :). Ietsjes te weinig body, tikkie waterig. Verder toch echt een typische Weizen. Lekker!
- schuim: mooie schuimkraag. Teveel CO2 omdat ik suiker voor 20l had toegevoegd... en toen bleek ik maar 12,5 liter bier te hebben :P.
- kleur: mooie kleur, maar iets te doorschijnend en iets te licht voor een Weizen. Dit verklaart ook wel weer gebrek aan body? Volgende keer ga ik toch voor een 5% biertje inplaats van 4%. Dus.. beter mijn best doen om Target begin SG te halen...
- 2 weken gelagerd, 3 weken gerust op fles daarna en nu prima drinkbaar. Ik had begrepen dat je Weizen jong moet drinken. Helaas al door de helft van de voorraad heen, mede omdat ik wat heb weg gegeven ;)

Ik zal verder 't etiket eens in 't goeie plekje op 't forum posten.

Tags: