Amsterdam brewing ;)

Gestart door Zaphod_B, 29-02-2008 12:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zaphod_B

Hoi Allemaal,

En er is weer een nieuwe thuisbrouwer opgestaan ;). Ik ben 32 jaar en woon in Amsterdam en ben IT consultant en ondernemer.
Toen ik dik 10 jaar geleden nog op de Campus van de Universiteit Twente wonen was er een flatfeest op Calslaan 6, waar een kennis van me woonde. Daar hadden ze hun eigen Abdijbier gebrouwen voor de gelegenheid (geen idee of ze kits gebruikten of helemaal zelf alles deden). Het bier heette Abdij Six en was zeer zeer smakelijk (kan me niet de hele avond herinneren haha). Toen dacht ik al: dat wil ik ook kunnen!

Maar het is er nooit van gekomen, tot deze week! Gek, hoe iets jaren in je achterhoofd blijft hangen, en er dan ineens uit komt borrelen op een bepaald moment. In mijn geval omdat ik toevallig op een internetpagina terecht kwam. Uiteindelijk hier terecht gekomen. Ben dagenlang aan 't lezen geweest hier deze week, en ook op andere websites. Gisterenmiddag naar die drogist in A'dam gereden en de Brewferm deluxe starterkit gekocht, alsmede een 20 l brouwfles van glas met rubberafdekhoes en extra waterslot. Daarbij twee blikken Brewferm Abdij om maar eens voorzichtig mee te gaan beginnen...

Spannend!

Oscar

Citaat van: Zaphod_B op 29-02-2008  12:01 uToen ik dik 10 jaar geleden nog op de Campus van de Universiteit Twente wonen was er een flatfeest op Calslaan 6, waar een kennis van me woonde. Daar hadden ze hun eigen Abdijbier gebrouwen voor de gelegenheid (geen idee of ze kits gebruikten of helemaal zelf alles deden). Het bier heette Abdij Six en was zeer zeer smakelijk (kan me niet de hele avond herinneren haha). Toen dacht ik al: dat wil ik ook kunnen!

Zat daar destijd ook ene Erik? Bij die bierbrouwers? Klinkt mij bekend in de oren...


Welkom hier op het forum trouwens!

Zaphod_B

Citaat van: Oscar op 29-02-2008  12:11 uZat daar destijd ook ene Erik? Bij die bierbrouwers? Klinkt mij bekend in de oren...
Oei geen idee... Ik kende alleen Sebastian, ook wel 'PC' genoemd. Die was toendertijd voorzitter van studentenvereniging het ETC.

Menno

Welkom!  :duimop:

Als je nog spullen nodig hebt, dan kan je op het prikbord kijken. Voorts marktplaats e.d. in de gaten houden!  ;)

Zaphod_B

Na alle enthousiaste reacties (Oscar, is 't je toch gelukt hahaha) in mijn andere topic (onder brouwproces) toch vandaag maar meer spullen gekocht.. Ik ben niet zo'n knutselaar dus heb toch maar gekozen voor nieuwe spullen.

Morgen ga ik proberen om een Weizen te maken. Ik gebruik het recept van de 4 broeders: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4457.0.html

Maar... Die hop had men niet. Ik heb nu Hellertau Perle (7,10%). (pellets)
Verder heb ik die Munichmout niet kunnen krijgen...
De rest heb ik wel.

Ik snap nog niet erg veel van die ProMash en zo, maar als ik 't een ietsiepietsie begrijp moet ik van deze hop minder gebruiken omdat 't anders te bitter wordt? Kan iemand me hierin adviseren?

En is 't gemis van munich erg?

En hun recept is voor 10 liter wort toch? Dus als ik 20 liter wil maken de hoeveelheden x 2...?

Heb uur of 2 geleden de gist gekneed en 't bruist lekker in 't zakje. Hopelijk genoeg opgebold over uur of 2, dan maak ik een liter wort om een starter te maken. Aangezien ik overal lees dat deze Wiehenstephan gist vreselijk actief is... kan ik dan volstaan met minder dan 24 uur starten? De gist is vrij recent geproduceerd, houdbaarheid nog ver weg. Dus vers. Ik zou graag morgen zo tegen 12 uur op de dag beginnen met brouwen.

Spannend allemaal!

Mocht er nog een Amsterdamse thuisbrouwer zijn met ervaring (of omgeving) die het leuk vindt om me een beetje te helpen onder 't genot van een glaasje Hertog Jan  (die moet op, heb de flesjes nodig) dan ben je welkom (niet allemaal tegelijk hahaha).



Johannes


CiteerMaar... Die hop had men niet. Ik heb nu Hellertau Perle (7,10%). (pellets)
Verder heb ik die Munichmout niet kunnen krijgen...
De rest heb ik wel.

Ik snap nog niet erg veel van die ProMash en zo, maar als ik 't een ietsiepietsie begrijp moet ik van deze hop minder gebruiken omdat 't anders te bitter wordt? Kan iemand me hierin adviseren?

Klopt, in promash wordt de totale bitterheid aangegeven. Zorg dat je die hetzelfde houdt als bij het originele recept.

CiteerEn is 't gemis van munich erg?

Neehoor, mits je maar een vervanger hebt. Pilsmout is het beste. Munich is wat donkerder en voller van smaak. Bevalt mij persoonlijk wel voor een Weizen.

CiteerEn hun recept is voor 10 liter wort toch? Dus als ik 20 liter wil maken de hoeveelheden x 2...?

Jep!
CiteerHeb uur of 2 geleden de gist gekneed en 't bruist lekker in 't zakje. Hopelijk genoeg opgebold over uur of 2, dan maak ik een liter wort om een starter te maken. Aangezien ik overal lees dat deze Wiehenstephan gist vreselijk actief is... kan ik dan volstaan met minder dan 24 uur starten? De gist is vrij recent geproduceerd, houdbaarheid nog ver weg. Dus vers. Ik zou graag morgen zo tegen 12 uur op de dag beginnen met brouwen.

Spannend allemaal!

Ai, dat is echt te kort dag om morgen te brouwen. Hoewel vers, zou ik toch minimaal een paar dagen vantevoren starten. Als je nog een korrelgist hebt, dan lukt het misschien nog morgen.

Zaphod_B

Dankjewel Johannes,

Ik had in het http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2286.40.html het topic waarin hun weizen wordt besproken gelezen dat 't zonder die Munich wat minder vol wordt. Lijkt me in dit geval wel prima?

Volgens promash moet ik nu 10,4 gram van deze hop 1 uur koken (60min).

Hmm wat betreft 't gist.. Da's wel balen... Heb ook nog geen beluchter (uitverkocht!)... Wat kan ik 't beste doen? Hoe zie ik of zo'n starter hard genoeg gaat dat ik kan gaan beginnen?

Ik zal een logboekje gaan bijhouden van deze brouwpoging!

Johannes

Citaat van: Zaphod_B op 01-03-2008  19:29 uDankjewel Johannes,

Ik had in het http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2286.40.html het topic waarin hun weizen wordt besproken gelezen dat 't zonder die Munich wat minder vol wordt. Lijkt me in dit geval wel prima?

Dat klopt, maar je moet wel een vervanger hebben. Ik maak uit je verhaal niet op of je een vervanger hebt voor de munich. Met alleen tarwe kun je niet brouwen omdat tarwe geen hard kafje heeft zoals gerst. Dit kafje is nodig voor de filtratie.

Zelfs al zou je beluchten dan ben je te laat met het opstarten van de gist. Ik zou er echt vanaf zien. Je hebt morgen niet genoeg aktieve gist om mee te brouwen.

Erg jammer, ik zie dat je enthousiast bent en graag aan de slag wilt, maar zonder voldoende vitale gist is je brouwdag zonde van de energie. Overigens heb je genoeg aan je hoofd met je eerste moutbrouwsel en is een deftige korrelgist een goede vervanger. Wellicht iemand (in de buurt van) Amsterdam die je nog een korreltje kan bezorgen?

Zaphod_B

Citaat van: Johannes op 01-03-2008  19:41 uDat klopt, maar je moet wel een vervanger hebben. Ik maak uit je verhaal niet op of je een vervanger hebt voor de munich. Met alleen tarwe kun je niet brouwen omdat tarwe geen hard kafje heeft zoals gerst. Dit kafje is nodig voor de filtratie.
Pilsmout! Wordt in 't recept al gebruikt he. Munich gebruiken ze maar 80g van. Iemand suggereerde in 't topic dit te vervangen voor meer pilsmout. Ik wil dus 900 gram pilsmout gebruiken (per 10l).

Zaphod_B

Citaat van: Johannes op 01-03-2008  19:41 uErg jammer, ik zie dat je enthousiast bent en graag aan de slag wilt, maar zonder voldoende vitale gist is je brouwdag zonde van de energie. Overigens heb je genoeg aan je hoofd met je eerste moutbrouwsel en is een deftige korrelgist een goede vervanger.
Sja ik ben soms wat overenthousiast! Had het 't helemaal bedacht. Maar ik las pas thuis op de verpakking dat deze gist zo lang moet starten. Ik dacht dat dat sneller ging.. Kon er weinig info over vinden online.

Anyway, ik heb woensdag ook 's middags tijd om te brouwen dus dan moet ik 't helaas even tot dan uitstellen. Kan ik die gist zolang lekker laten pruttelen in mijn starterwortje? (die ben ik NU aan 't maken)

Johannes

Citaat van: Zaphod_B op 01-03-2008  19:44 uPilsmout! Wordt in 't recept al gebruikt he. Munich gebruiken ze maar 80g van. Iemand suggereerde in 't topic dit te vervangen voor meer pilsmout. Ik wil dus 900 gram pilsmout gebruiken (per 10l).

O, sorry ik zit te slapen, ik had je link niet gelezen omdat ik dacht dat in de Weizen van de broeders enkel tarwe en munich gebruikt werd.

CiteerAnyway, ik heb woensdag ook 's middags tijd om te brouwen dus dan moet ik 't helaas even tot dan uitstellen. Kan ik die gist zolang lekker laten pruttelen in mijn starterwortje? (die ben ik NU aan 't maken)

Je kunt het beste wachten totdat de verpakking goed is opgebold. Wanneer dat gebeurd is kun je dit toevoegen aan 1 liter starterwort. Ik denk dat je beter kunt stoppen met het maken van starterwort. Om infecties te voorkomen kun je dat het beste zo kort mogelijk voor gebruik maken. Of goed steriel bewaren natuurlijk.

Zaphod_B

Citaat van: Johannes op 01-03-2008  19:56 uJe kunt het beste wachten totdat de verpakking goed is opgebold. Wanneer dat gebeurd is kun je dit toevoegen aan 1 liter starterwort. Ik denk dat je beter kunt stoppen met het maken van starterwort. Om infecties te voorkomen kun je dat het beste zo kort mogelijk voor gebruik maken. Of goed steriel bewaren natuurlijk.
Hmm. Ik maak op van de Wyeast verpakking dat de gist 24-48 uur in de startwort moet... Dus ma avond maken?

Enneh startwort is toch gewone wort? Dus netjes 't maischschema aanhouden en zo? En dan bij 78 graden filteren en dan koken? Op de verpakking staat namelijk alleen maar: maak een startwort door 1 l water met 100 gram geschrootte mout 10 min te koken. (in 't engels).

P.S. sorry voor de beginnersvragen ;). Zoek zoveel mogelijk op in 't boekje van Jan van Schaik maar niet alles staat erin!

Johannes

Citaat van: Zaphod_B op 01-03-2008  20:03 uP.S. sorry voor de beginnersvragen ;).

Je bent toch een beginner? Wat zou je anders moeten vragen  ;)

CiteerZoek zoveel mogelijk op in 't boekje van Jan van Schaik maar niet alles staat erin!

Dat is het mooie van het boekje van van Schaik. Het roept meer vragen op dan dat je antwoorden krijgt. Echt de drijvende kracht van het boek. Voor de rest dit forum natuurlijk! Ik ben net zo begonnen.

CiteerHmm. Ik maak op van de Wyeast verpakking dat de gist 24-48 uur in de startwort moet... Dus ma avond maken?

Enneh startwort is toch gewone wort? Dus netjes 't maischschema aanhouden en zo? En dan bij 78 graden filteren en dan koken? Op de verpakking staat namelijk alleen maar: maak een startwort door 1 l water met 100 gram geschrootte mout 10 min te koken. (in 't engels).

Staat dat erop? Als ik de verhouding zo zie dan denk ik dat men hier doelt op moutextract 100gr/liter geeft het beste wort (zo'n 1040) om gist in op te kweken. Heb je moutextract? Zo'n klein moutbrouwseltje lijkt me bijna onmogelijk om te maken.





Zaphod_B

Citaat van: Johannes op 01-03-2008  20:12 uStaat dat erop? Als ik de verhouding zo zie dan denk ik dat men hier doelt op moutextract 100gr/liter geeft het beste wort (zo'n 1040) om gist in op te kweken. Heb je moutextract? Zo'n klein moutbrouwseltje lijkt me bijna onmogelijk om te maken.
Sja staat er echt.
Heb geen moutextract.
Dus.. maandagavond proberen 1 liter wort te maken met maischen en al?
Of beter toch vandaag omdat 't anders 't zakje uitbarst en dan schoon bewaren..

Johannes

O, prima, dan kun je inderdaad een starter van gewoon mout maken. Moutextract is alleen een stuk handiger. Staat de verpakking nu al helemaal bol?

Zaphod_B

Citaat van: Johannes op 01-03-2008  20:32 uO, prima, dan kun je inderdaad een starter van gewoon mout maken. Moutextract is alleen een stuk handiger. Staat de verpakking nu al helemaal bol?
Behoorlijk strak ja!
Ik ben nu even gestopt, en ga na 't eten (moet ik nog doen haha) netjes volgens 't zelfde maischschema die wort fabrieken.
I'll keep ya posted.
Alvast heel veel dank voor alle hulp!

kleinemans

Ik heb een maandje of twee geleden een Weizen gebrouwen volgens hetzelfde recept. Ik had geen zin om voor zo'n kleine hoeveelheid een kilo munichmout te kopen en heb dus ambermout gebruikt (dat had ik namelijk nog over van een eerdere sessie). Verder heb ik ook een andere hop gebruikt (Tetnang). Ik zou me niet teveel zorgen maken om af te wijken van het recept. Je kunt een volgende keer altijd nog hetzelfde bier opnieuw brouwen met de 'juiste' ingredienten, dan kun je nog vergelijken ook.

Mijn Weizen is best lekker, het enige probleem is dat ik waarschijnlijk bij een iets te hoge temperatuur heb vergist waardoor er een zoetige bananen/bubblegumsmaak aan zit. Volgens mij kun je het beste vergisten op 18-20 graden om een meer kruidig karakter te krijgen.

Overigens heb ik niet erg veel ervaring (gisteren voor de derde keer gebrouwen) maar woon wel in Amsterdam dus als het je leuk lijkt een keer samen te brouwen dan ben ik daar wel voor in (ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat ik niet vaak genoeg kan brouwen  ;D )

Zaphod_B

Citaat van: Johannes op 01-03-2008  20:12 uStaat dat erop? Als ik de verhouding zo zie dan denk ik dat men hier doelt op moutextract 100gr/liter geeft het beste wort (zo'n 1040) om gist in op te kweken. Heb je moutextract? Zo'n klein moutbrouwseltje lijkt me bijna onmogelijk om te maken.
Oei, lastig dat brouwen. Moet je niet alleen netjes werken (schoon), ook nog enorm veel geduld hebben... En nu blijkt: ook nauwekeurig lezen!

Er staat inderdaad brouwextract...
Dat heb ik dus niet in huis.. boehoe.

Denk dat ik toch maar verder ga met mijn eigen poging om te maischen en een eigen wortje te maken. Beter dan niks doen :). Mocht het helemaal niks worden met die gist vervolgens dan zal ik nieuwe kopen maandag en dan ook moutextract kopen.

Ik gebruik dezelfde verhoudingen dan maar als in 't hoofdrecept alleen dan voor 1 liter wort... Ben benieuwd! Ben nu met 2e maisch bezig, 15 min op 50 graden. Opwarmen gaat lekker snel met maar een litertje :).

't Is even niet anders geloof ik. Ben benieuwd of dit gaat lukken! Beginnersgeluk of beginnersovermoed? that's the question  :beersmiley:

Zaphod_B

Citaat van: kleinemans op 01-03-2008  21:52 uOverigens heb ik niet erg veel ervaring (gisteren voor de derde keer gebrouwen) maar woon wel in Amsterdam dus als het je leuk lijkt een keer samen te brouwen dan ben ik daar wel voor in (ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat ik niet vaak genoeg kan brouwen  ;D )
Lijkt me wel een keer leuk! Omgeving Hoofddorpplein hiero.
En bedankt voor de tips!

ed

Jezus zeg. Je hebt het echt te pakken hè. Je bent niet een klein beetje verslaafd, maar een junk. Probeer het allemaal een beetje rustig aan te doen. Het is niet alleen geduld maar ook plannen. Uiteraard is het ook proberen en testen. In ieder geval veel succes gewenst. En niet vergeten GEDULD!!!!!!!!

Ed

Zaphod_B

Citaat van: ed op 01-03-2008  23:43 uJezus zeg. Je hebt het echt te pakken hè. Je bent niet een klein beetje verslaafd, maar een junk. Probeer het allemaal een beetje rustig aan te doen. Het is niet alleen geduld maar ook plannen. Uiteraard is het ook proberen en testen. In ieder geval veel succes gewenst. En niet vergeten GEDULD!!!!!!!!
Noem 't gezond enthousiasme? :).
Verslaafd ben ik pas als 't enthousiasme aanhoudt ;).

Met plannen heb je helemaal gelijk. Niet mijn sterkste kant  :nut:..
Maar goed, ik had 't leuk gepland.. Tot ik thuisgekomen met die gist las dat 't toch net ff anders zat ;). Naja geen nood, we komen er wel. En van fouten leert men weer. 't Is in ieder geval een goeie oefening in geduld, voor een ongeduldig mens als ik...

Anyway, ik ga terug naar mijn maisch. Laatste stap. Nu spoelen, ook al is 't maar een litertje wort.. Vind 't beetje onzin om hiervoor de hele filteremmer te gebruiken, dus ga dit proberen met een vrij fijne keukenzeef. Daarna 10 min koken, dan snel afkoelen (ik maak de starter in een alu pan) door in een bad koud water te zetten (spiraal past niet in deze kleinere pan). En dan zak gist erbij en lekker wachten tot ie wat gaat doen.

Ehm ja ik vind 't wel erg leuk allemaal! Ben verzot op lekker bier (maar drink met mate), en 't lijkt me erg leuk om zelf iets goeds te maken!

ed

Nog een tip! Zorg altijd dat je een backup korrelgistje in de koelkast heb liggen. Mocht er iets fout gaan met je gist dan kun je die nog altijd gebruiken.

Ed

ed

Hoe is het met je giststartertje?

Ed

Zaphod_B

Nou wel goed eigenlijk.

Ben gisteren toch aan 't brouwen geslagen. Ik had niet zoveel keuze. Ik heb verder deze week namelijk geen mogelijkheid om te brouwen en komend weekend wordt ook krap. Dus ik kon of proberen die starter in de koelkast een tijdje goed te houden en dan weer te starten, met alle risico's van dien, of gewoon gaan brouwen en hopen dat ik genoeg gistcellen heb voor een goede vergisting. Volgens Wyeast zelf kun je vanaf 24 uur na het 'smacken' van de pack al gaan brouwen, als je genoeg activiteit hebt. Nu heb ik geen enkele ervaring, dus ik weet niet wat 'genoeg' is. Heb me wel helemaal suf gelezen hier op 't forum dit weekend :).

Uiteindelijk had ik zondagmorgen rond 11 uur een mooie starter. Ongeveer een kleine liter. Helemaal lichtbruin, gistkleur, bruisend (zachtjes) in een pannetje (voordien ontsmet). Om 12 uur had ik mijn bakkie koffie gehad en een ontbijtje en ben ik begonnen.

Eerst de keuken opgeruimd, schoon gemaakt. Eigenlijk moet ik mijn keuken nog eens van onder tot boven onder handen nemen en echt tot in elk hoekje uitsoppen. Is hard nodig. Da's iets voor de voorjaarsschoonmaak. Binnenkort dus.
Daarna alle materiaal schoon gemaakt met chempro en ook nog met sulfiet/citroenzuur. Daar heb ik trouwens nog een vraagje over. Ik lees deze twee middelen door elkaar overal. Waar gebruik ik wat voor? Wat is beter waarvoor? Het is me nergens duidelijk.
Vervolgens 4,2 kg tarwe- en pilsmout geschroot met die draaimolen van Brouwland (die met 2 schijven). Ging redelijk snel.

Daarna 't water opgezet. 18,8 liter maischwater. Op de 1e temperatuur v/h schema de mout toegevoegd en heel goed gaan roeren tot 't weer op 44 graden was. Vervolgens zo zorgvuldig als mogelijk 't maischschema gevolgd. Dit ging vrij gemakkelijk. Tijdens de pauze's geisoleerd met een fleecedeken (4,95 of zo van IKEA). Bij de pauze's van 30 min. tussendoor (na 15 min) temp. gemeten en iets bijgewarmd (was 1 a 2 gr gezakt gemiddeld).

Na 't maischen de boel gestort in de filteremmer. Helaas heb ik geen hevelfilter. Dit is iets voor de toekomst, leuk klusje voor een keertje. Zo voorzichtig als mogelijk gestort. Daarna gefilterd. Dit was nog best lastig! Kraantje heel voorzichtig open. Troebel. Terug gieten. Hopen dat de temp niet teveel zakt. Deken eromheen. Weer aftappen. Helder! Maar na paar liter wordt 't toch donker en lijkt 't troebel... twijfel.. geen enkele ervaring hiermee. Om zeker te zijn hele zooitje weer terug in de filteremmer. Of ik dit wel had moeten doen twijfel ik achteraf hard aan. Koelt alleen maar af en brengt zuurstof. Wel gewerkt met slangetje aan 't kraantje zodat 't soepel in de pan liep uit 't filter. Hiervoor de maischpan gebruikt die ik eerst goed gereinigd had terwijl de maisch in de filterketel bezonk.
Na dit geklungel had ik uiteindelijk mooie heldere wort die wel behoorlijk was afgekoeld (+/- 55-60 graden). Halverwege 't filteren al wel een deel van het wort op 't vuur gezet in een aparte ontsmette pan. Na alles te hebben gefilterd deze twee weer samengevoegd. Bij een graad of 80 de hop erbij. Daarna lekker koken 90 minuten lang. Begon lekker hoppig te ruiken overal!

Gelijk met 't hopkoken iets ontdekt wat ik de volgende keer eerst megagoed ga soppen: de afzuigkap. Hier vormt zich veel condens. Boven de pan. drup drup drup.. Ik heb geen druppels zien vallen maar ze hingen er wel. Snel weg gehaald met een doekje.

Laatste 15 minuten de spiraalkoeler meegekookt ter ontsmetting (eerst schoongemaakt uiteraard). Daarna snel koelen. Dit ging verbazend snel! Binnen 10 a 15 minuten was 't op 20 graden.

Overgeheveld naar 't gistingsvat met de hevel. Dit ging moeiteloos. Laatste 3 cm met drab en hop in de pan laten zitten. Toch best veel dat je kwijt raakt onderweg! Ook in 't filtervat bleek nog bijna 2 liter te zitten toen ik 't 2 uur later nog aftapte voor de schoonmaak.

Vervolgens mijn pannetje gist erbij gedaan. O nee, die had ik in 't vat gedaan juist voor ik begon te hevelen met 't idee dat 't dan goed mengde en misschien nog wat extra zuurstof zou krijgen bij 't gebrek aan een bruissteentje / bruisinstallatie.

Na 10 minuutjes zat alles in 't vat en ging de deksel en de dop erop. Even heel goed geschud, ook voor wat extra zuurstof hopelijk. Daarna dop eraf en waterslot erop.

Sja... en of 't is gelukt? Of ik schoon genoeg ben geweest? Geen idee. Of ik alles goed heb gedaan? Vast niet. Zo was ik voor 't maischen vergeten pH te meten, dus dit na 't maischen gedaan en toen aangezuurd. En ietsjes teveel misschien, kwam op 5.1 uit ongeveer... (citroenzuur). Wat wel heel erg goed gelukt is is de SG. Die kwam heel dicht bij de 1048 uit zoals in 't recept. Daar was ik wel trots op :). Bij kamertemp. gemeten uiteraard. Alle zetmeel was wel goed omgezet, joodtest was perfect.

Al met al een hele lange dag, erg leuk, en ook wel leerzaam. Ik denk wel dat 't heel goed gaat zijn om eens bij een echt ervaren brouwer mee te kijken. Hoe doen zij dingen, de handigheidjes.

Ik heb een kort fotoverslagje gemaakt van mijn belevenissen:
http://gallery.mac.com/pimbliek#100083&bgcolor=black&view=grid

Henielma

Ziet er goed uit. Is de gisting al gestart?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.